Škoda Octavia 1.9. TDI Elegance

20. 2. 2003
Deli

Avtomobil, ki je luč sveta ugledal jeseni leta 1996, je do danes obdržal sloves avtomobila z bogato odmerjenim prtljažnikom, dobrimi voznimi lastnostmi in s preizkušeno tehniko.

Je že res, da je Škoda že leta 1998 Octavii osvežila podobo armaturne plošče, ki so ji poleg videza celotne plošče vključno s sredinsko konzolo spremenili tudi barvno kombinacijo. Tako je siv zgornji del armaturne plošče postal zaradi motečega odboja v prednjem steklu črne barve. Hkrati so tudi merilniki dobili črno ozadje namesto sivega.

Kasneje jeseni 2000 so popravki, ki so bili zopet bolj ali manj kozmetične narave, vključevali tudi zunanjost avtomobila. Takrat je Octavia namreč dobila čisto steklo na prednjih žarometih, spremenjeno prednjo masko in oba odbijača ter še nekatere očem bolj ali manj skrite popravke in dodatke, kot je recimo razširitev motorne palete. Toda brez bojazni. Spremembe niso bile tako korenite, da bi lahko rekli, da so pri Škodi naredili povsem nov avtomobil.

Tako ima Octavia poleg odličnega podvozja še vedno skoraj vso (očem skrito) tehniko sposojeno pri velikem očetu - Volkswagnu. Pod prednjim pokrovom se je v testnem avtomobilu skrival dodobra uveljavljeni 1, 9-litrski turbodizelski štirivaljnik z dvema ventiloma nad vsakim valjem in vmesnim hladilnikom zraka. Motor, ki ga v takšni obliki poznamo že 10 let in je svoje poslanstvo pričel v Audiju 80, svoje delo še danes zelo dobro in predvsem varčno opravlja.

Motor tudi pri -4 stopinjah Celzija okoliškega zraka mrzel ali topel steče brez predgretja, deluje odzivno in prožno že od vrtljajev prostega teka naprej, nato pa se mu pri slabih 2000 vrt/min ročične gredi pridruži še turbinski polnilnik, ki prožnost še okrepi in jo drži do približno 4400 vrt/min, ko turbini dokončno pojenja sapa. Še bolj kot prožnost agregata pa navdušuje njegova gospodarnost.

Tako je Octavia na testu v povprečju »pogoltnila« 6, 5 litra plinskega olja na 100 prevoženih kilometrov, medtem ko je poraba v najslabšem primeru narasla na vsega 7, 5 l/100 km oziroma v najboljšem primeru (pri zmerni nogi in zgolj zunajmestni vožnji) padla na vsega 5, 5 l/100 km. Zelo spodbudni podatki, ki vam zagotavljajo zelo redke obiske bencinskih črpalk.

Tudi v kabini potnike in voznika razvajajo dobra ergonomija (netežavnost pri vstopanju in izstopanju iz vozila, namestitev sedeža, volanskega obroča in večine stikal), dovolj kakovostni materiali in obdelava, veliko prostora na prednjih sedežih in nekaj manj na zadnji klopi. Voznika bo motila tudi grafika merilnikov: pri tem še posebej izstopa merilnik hitrosti, ki je nad mejo 100 km/h zaradi 30-kilometrske delitve slabše pregleden.

Nekaj graje si zasluži tudi stikalo za odpiranje pokrova za točenje goriva. Moti namreč dejstvo, da lahko med vožnjo odprete vratca, ki pokrivajo mesto za dolivanje plinskega olja. Seveda lahko na cilju ali že med potjo preprosto stopite iz avtomobila in jih ponovno zaprete, toda človeška narava ni brez pomanjkljivosti. Eni pravimo pozabljivost. Zaradi tega obstaja velika možnost, da po prihodu na cilj preprosto pozabite na odprta vratca. Po drugi strani pa ima takšen tip pokrova za gorivo tudi prednost: ker pokrovček ne zahteva odpiranja s ključem, je tudi kasnejša kraja vozila s ponarejenim ključem (narejenim po modelu ključavnice v pokrovu za gorivo) manj verjetna.

Vrnimo se k prednostim Octavie, med katere štejemo tudi prtljažnik. Ta je ostal povsem nedotaknjen. V osnovi še vedno sprejme ogromnih 528 litrov prtljage oziroma ob podrtem naslonu zadnje klopi še zajetnejših 1328 litrov. Pri poklopljenih sedežih tvori hrbtišče naslona približno 80 mm visoko stopnico, kar pomeni kljub uporabnosti številnih litrov rahlo manj uporaben prtljažnik, kot bi ga imel prtljažnik s povsem ravnim dnom. Pri kombijevski izvedbi je možno to pomanjkljivost odpraviti z doplačilom za dvojno dno, kar pa pri kombilimuzini žal ni možno.

Glede na to, da se Octavia uvršča avtomobilski razred višje kot Golf, je povsem logično, da pričakujejo zadnji potniki dostojno sedenje z dovolj bogato odmerjenimi vzdolžnimi centimetri za njihova kolena. Na žalost pa je teh, glede na dolžino vozila in posledično uvrščenost vozila v višji razred zaradi sorazmerno kratke medosne razdalje, pri višjeraslih potnikih (nad 170 cm telesne višine) premalo.

Veliko bolje se Octavia obnese na cesti. Četrta generacija Volkswagnovega Golfa je že od vsega začetka slovela po odlični uravnoteženosti podvozja med udobjem in voznimi lastnostmi, ki jih je podedovala tudi Octavia. Na poti vas bo navduševalo udobje, ki ga zagotavlja zmožnost vsrkavanja vseh vrst cestnih neravnin, pri čemer le dolgi cestni valovi (zaradi kratke medosne razdalje) Octavio rahlo zazibljejo. Vendar nihaji niso preveč moteči, temveč le zaznavni. Enako dobro se Octavia obnese pri bolj adrenalinski vožnji na podeželskih cestah. Tam je nagibanje karoserije pri pretiravanju sicer očitno, a zelo dobri lega in vodljivost morebiten slab občutek zaradi nagibanja karoserije več kot izničita.

Ko se na koncu ozremo po avtomobilu iz sredine (po velikosti) Škodine ponudbe, seštejemo njene številne dobre lastnosti in od dobljene vsote odštejemo slabe, dobimo rezultat oziroma oceno prav dobro. Ta ugotovitev pa nam znova potrdi, da je Octavia še danes zelo dober avtomobil, ki bo svoje uporabnike navduševal z udobjem vožnje, dobrimi voznimi lastnostmi, v primeru motorja 1.9 TDI pa tudi s prožnim in, kar je še pomembneje, zelo gospodarnim motorjem. Škoda (oziroma VW): delo zelo dobro opravljeno!

Peter Humar

Foto: Aleš Pavletič in Saša Kapetanovič

Osnovni podatki
Prodaja: Porsche Slovenija
Cena osnovnega modela: 15.957,16 €
Cena testnega modela: 16.296,09 €
Moč: 66 kW (90 KM)
Pospešek (0-100 km/h): 13,2 s
Največja hitrost: 182 km/h
Poraba po ECE, mešan cikel: 5,2l/100km
Garancija: 1 leto brez omejitve prevoženih kilometrov splošne garancije, 10 let garancije za prerjavenje, 3 leta garancije za lak
Stroški (do 100.000 prevoženih kilometrov oz. pet let)
Obvezno zavarovanje: 338,42 €
KASKO ZAVAROVANJE (+B,K), AO, AO+ 484,06 €
Tehnični podatki
Motor: 4-valjni - 4-taktni - vrstni - dizelski z neposrednim vbrizgom - nameščen spredaj prečno - vrtina in gib 79,5 × 95,5 mm - gibna prostornina 1896 cm3 - kompresija 19,5 : 1 - največja moč 66 kW (90 KM) pri 4000/min - srednja hitrost bata pri največji moči 12,7 m/s - specifična moč 34,8 kW/l (47,3 KM/l) - največji navor 210 Nm pri 1900/min - ročična gred v 5 ležajih - 1 odmična gred v glavi (zobati jermen) - po 2 ventila na valj - glava iz lahke kovine - elektronsko vodena razdelilna črpalka za vbrizg (Bosch) - turbinski polnilnik na izpušne pline - hladilnik polnilnega zraka - tekočinsko hlajenje 6,5 l - motorno olje 4,5 l - akumulator 12V, 90 Ah - alternator 90 A - oksidacijski katalizator
Prenos moči: motor poganja prednji kolesi - enokolutna suha sklopka - 5-stopenjski ročni menjalnik - prestavna razmerja I. 3,780; II. 2,060; III. 1,360; IV. 0,970; V. 0,760; vzvratna 3,600 - prestava v diferencialu 3,390 - platišča 6J × 15 - gume 195/65 R 15 V, kotalni obseg 1,91 m - hitrost v V. prestavi pri 1000/min 44,6 km/h
Zmogljivost: največja hitrost 182 km/h - pospešek 0-100 km/h 13,2 s - poraba goriva (ECE) 6,8/4,3/5,2 l/100 km (plinsko olje)
Voz in obese: kombilimuzina - 5 vrat, 5 sedežev - samonosna karoserija - Cx = 0,31 - spredaj posamične obese, vzmetne noge, trikotna prečna vodila, stabilizator - zadaj poltoga prema, vzdolžna vodila, vijačne vzmeti, teleskopski blažilniki, stabilizator - dvokrožne zavore, spredaj kolutne (prisilno hlajene), zadaj bobnaste, servo, ABS, EBD, mehanska ročna zavora na zadnji kolesi (ročica med sedežema) - volan z zobato letvijo, servo, 3,0 zasuka med skrajnima točkama
Mase: prazno vozilo 1300 kg - dovoljena skupna masa 1855 kg - dovoljena masa prikolice z zavoro 1300 kg, brez zavore 500 kg - dovoljena obremenitev strehe 75 kg
Zunanje mere: dolžina 4507 mm - širina 1731 mm - višina 1431 mm - medosna razdalja 2512 mm - kolotek spredaj 1513 mm - zadaj 1494 mm - najmanjša razdalja od tal 134 mm - rajdni krog 10,8 m
Notranje mere: dolžina (od armaturne plošče do zadnjega naslonjala) 1520 mm - širina (komolci) spredaj 1440 mm, zadaj 1440 mm - višina nad sedežem spredaj 910-970 mm, zadaj 910 mm - vzdolžnica prednji sedež 860-1100 mm, zadnja klop 870-630 mm - dolžina sedalnega dela prednji sedež 460 mm, zadnja klop 450 mm - premer volanskega obroča 380 mm - posoda za gorivo 55 l
Prtljažnik: (normno) 528-1328 l; Prostornina prtljažnika, izmerjena s standardnimi kovčki Samsonite: 1 × nahrbtnik (20 l), 1 × letalski, kovček (36 l), 2 × kovček 68,5 l, 1 × kovček 85,5 l
Naše meritve
T = 19 °C, p = 1004 mbar, rel. vl. = 68 %, Stanje kilometrskega števca: 7684 km, Gume: Continental SuperContact
Pospešek 0-100km: 12,3s
1000m z mesta: 34,2s ( 153km/h)
Prožnost 50-90km/h: 10,1 (IV.)s
Prožnost 80-120km/h: 13,6 (V.)s
Največja hitrost: 183km/h (V.)
Najmanjša poraba: 5,5l/100km
Najvišja poraba: 7,5l/100km
poraba na testu: 6,5 l/100km
Zavorna pot pri 130km/h: 73,3m
Zavorna pot pri 100km/h: 42,1m
Trušč pri 50km/h v 3. prestavi 60dB
Trušč pri 50km/h v 4. prestavi 59dB
Trušč pri 50km/h v 5 prestavi 58dB
Trušč pri 90km/h v 3. prestavi 65dB
Trušč pri 90km/h v 4. prestavi 64dB
Trušč pri 90km/h v 5. prestavi 63dB
Trušč pri 130km/h v 4. prestavi 69dB
Trušč pri 130km/h v 5. prestavi 68dB
Napake med testom: odpovedal merilnik pretoka zraka za motor, prednje zavore so tresle pri močnem zaviranju
Ocena skupaj (321/420)
  • Octavia je še vedno zelo dober avtomobil, kar potrjuje tudi končna ocena 4, a povsem brez napak ni. Motor se kljub stari zasnovi še vedno zelo dobro izkaže, prav tako prostoren prtljažnik. Octavia je dober nakup družinskega avtomobila.

  • Zunanjost (12/15)

    Octavia je na trgu prisotna že 7. leto. Starost, zaradi katere na cesti ne bo vzbujala pretiranega zanimanja. Nad kakovostjo izdelave nimamo pripomb.

  • Notranjost (107/140)

    V notranjosti najbolj očara z resnično prostornim prtljažnikom in razočara z omejenim vzdolžnim prostorom na zadnji klopi ter s slabo preglednimi merilniki.

  • Motor, menjalnik (35 /40)

    10 let star agregat še vedno diha s polnimi pljuči. Edini sodobni gradnik je neposredni vbrizg goriva. Razdrobljenost 6 prestav bi lahko le koristila.

  • Vozne lastnosti (82 /95)

    Ko sedete v Octavio, se boste hitro počutili kot doma. Vsi gibi ustrezajo, povezanost tehnike z voznikom je dobra.

  • Zmogljivost (25/35)

    Primanjkljaj »konjev« se najbolj pozna nad 130 km/h. Če je kaj prožno, je to moderen turbodizel. Tudi TDI-ji se lahko vozijo 200 km/h, a ne z 90 »konji«.

  • Varnost (32/45)

    Veliko rano Octavii prizadene skrb za varnost. Pogrešamo bočne varnostne blazine, varnostne zavese, ESP, ASR, ksenonske žaromete ...

  • Gospodarnost

    Nakup Octavie 1.9 TDI ne bo ravno poceni, bo pa zato njena uporaba toliko bolj. Tudi garancija ne obljublja veliko.

AM ocena: 4/5

Užitek v vožnji: 3/5

Hvalimo in grajamo
motor
poraba
lega in vodljivost
udobje
prostornost osnovnega prtljažnika
za ta razred premalo prostora za kolena zadaj
stopnica pri podrtem naslonu zadnje klopi
težko berljiva grafika merilnikov
možnost odprtja pokrova posode za gorivo tudi med vožnjo