V avtodomih najprej varno sedenje, šele nato udobno ležanje

Varnostni test je pokazal drastično razliko med leseno klopjo in trenutno eno najvarnejših klopi v avtodomih

V avtodomih najprej varno sedenje, šele nato udobno ležanje (foto: Volkswagen) Volkswagen
5. 7. 2022

Preizkusno trčenje med bivalnim kombijem in osebnim avtomobilom, ki ga je Avto-moto zveza Slovenije v sodelovanju s partnerskimi evropskimi avtomobilskimi klubi izvedla pred dvema letoma, je pokazal, da je v avtodomu najšibkejši člen varnosti sedežna klop za prevoz potnikov. Ker so strokovnjaki v sodelujočih avtomobilskih klubih mnenja, da je avtodom še vedno naprej vozilo in šele potem hiša na kolesih, ocenjujejo, da je pri izbiri avtodoma oziroma pri njegovi samogradnji ustrezno varna sedežna klop za prevoz potnikov veliko pomembnejša od njene zmožnosti spreminjanja v dodatno ležišče. V iskanju najvarnejšega prevoza potnikov v avtodomu so tokrat na drsne sani postavili avtomobilsko zasnovano sedežno klop iz Volkswagnovega avtodoma Grand California. 

Avtodomi, v katerih je bivalna nadgradnja vgrajena znotraj tovornega prostora dostavnika s skupno maso do 3500 kg, so v zadnjih letih doživeli razcvet in spadajo med najbolj priljubljena počitniška vozila v Evropi.Tako kot pri drugih prevoznih sredstvih pa je tudi pri avtodomih pomemben vidik njihove uporabe – varnost. Avto-moto zveza Slovenije je v sodelovanju s partnerskimi evropskimi avtomobilski klubi s preskusnim trkom izpred dveh let razkrila vse pomanjkljivosti iskanja kompromisov med bivalnim udobjem in varnim potovanjem. Voznik in sovoznik v avtodomu med vožnjo sedita  na običajnih varnostno ustrezno zasnovanih avtomobilskih sedežih v kabini baznega vozila.

Poleg varnostnih pasov z omejevalnikom zatezne sile ju ob trku ščitijo še čelni in bočni varnostni mehovi. Precej manj zaščiteni so potniki, ki potujejo na sedežih v bivalnem delu nadgradnje. Tovrstne klopi so največkrat namenjene predvsem bivalnemu udobju. Zato so obložene s premičnimi penastimi blazinami in zgrajene iz lesenih okvirjev, ki omogočajo tudi postavitev sedežne klopi v ležišča.

Pomembni so materiali strukture klopi

Sedežna klop, vgrajena v bivalni del Grand Californie, se po videzu podnožja bistveno ne razlikuje od klopi z lesenim okvirjem, saj je lepo obložena z lesenimi oblogami v barvi ostalega pohištva. Ključna prednost avtomobilske izvedbe klopi je očem skrita, saj je struktura klopi zvarjena iz močnih jeklenih pravokotnih profilov, ki so vsega 4,4 kilograma težji od lesenega okvirja, ki ga uporablja večina neavtomobilskih izdelovalcev počitniških vozil. Še dodatno varnost in tudi udobje pa Volkswagnova tovarniška klop zagotavlja z ustreznim avtomobilskim oblazinjenjem, ki omogoča stabilno sedenje in dobro oporo telesu ter ima zaponke varnostnih pasov na ustrezni razdalji, da omogočajo tudi varno pripenjanje otroških varnostnih sedežev. Pri lesenih klopeh, na katerih je največkrat le s trakovi ali kovinskimi zaponkami iz tekstilne industrije precej zasilno pritrjeno oblazinjenje iz prešitih penastih blazin, se pogosto zgodi, da obloge ne omogočajo stabilnega sedenja.

Še težje je na takih klopeh varno zapeti otroški sedež, saj so zaponke varnostnega pasu predolge zaradi strukturno neustreznega oblazinjenja, ki ob obremenitvi precej spremeni višino sedalnega dela oziroma višino blazine. V avtodomih so na sedežnih klopeh za potnike še vedno precej redka sidrišča isofix. Avtomobilska potniška klop v Grand Californii ni namenjena spreminjanju v zasilno ležišče in je opremljena s sidrišči isofix in vponko za pripenjanje zgornjega pritrditvenega traku otroškega varnostnega sedeža. Pri tem velja poudariti, da so tudi pri tej klopi sklenili nekaj prostorskih kompromisov. Vsak sedež je širok le 42 cm, kar nekoliko omeji udobje pri močnejših odraslih potnikih in povzroča težave pri nameščanju dveh otroških varnostnih sedežev. Otroški varnostni sedeži so namreč široki od 44 do 52 centimetrov. Ker je višina klopi prirejena udobnemu sedenju oziroma obedovanju za kuhinjsko mizo, je podnožje visoko 50 cm in zato pri določenih varnostnih otroških sedežih oporne noge sedeža ni mogoče iztegniti dovolj daleč, da bi trdno podprla sedež.  

V čelnem trčenju s 56 km/h potniki brez poškodb

Test klopi so opravili tako, da so na levi sedež klopi v varnostni otroški sedež namestili lutko otroka, na desni sedež pa preskusno lutko odraslega potnika. Pri običajni leseni klopi se je odrasla lutka ob sesedanju klopi »potopila« pod varnostni pas, ki se je močno zarezal v predel trebuha. Glavi lutke odraslega potnika in lutke otroka v varnostnem sedežu sta zanihali veliko predaleč naprej. Ob povratnem udarcu v sedež je glava odraslega potnika zaradi deformacije lesene klopi zgrešila zglavnik in zadela kovinski okvir nosilca varnostnega pasu. Pri tem so bili hudim obremenitvam izpostavljeni obe glavi potnikov in trebušni del odraslega potnika, kar bi lahko povzročilo tudi življenjsko nevarne poškodbe.

Sedežna klop grand californie je brezhibno vzdržala obremenitve in potnikom s stabilnostjo ter ublažitvijo sil zagotovila ustrezno visoko raven temeljne varnosti. Tritočkovni varnostni pas je lutko odraslega potnika obdržal v sedežu in preprečil notranje poškodbe ter udarec glave v voznikov sedež. Pri povratnem nihaju je po višini nastavljiv zglavnik natančno zadržal glavo in preprečil poškodbe vratu. Otroški sedež v sidriščih isofix je ostal stabilen in sedežna klop Grand Californie se je izkazala kot optimalna tudi pri zaščiti otrok. Oba potnika zadaj bi ob varno zapahnjenih omaricah in ustrezno pritrjenem tovoru čelni trk s hitrostjo 56 km/h na sedežih prestala brez poškodb.

Značke: