Avtomobilizem ni nobena izjema; tudi tu vladajo tabuji in klišeji. In tudi tu ni povsem jasno, kdo je njihov motor: zahteve in značaj kupcev ali avtomobilska industrija, ki sledi željam in zahtevam ali sama vodi to politiko.
Če imate vsaj zasilen prerez avtomobilizma skozi 110 in več let, potem vam tole ne bo nič novega. Če pa gledate skozi trenutek, boste morda malce začudeni. Če še niste opazili: tabuji in klišeji padajo.
Zadnjih – recimo – 20 let vlada prepričanje, da je prestižen avtomobil le limuzina. V Evropi so najbolj divji na to Turki in Španci, ki bi najraje kupili tudi Smarta v limuzinski karoserijski izvedbi, malo širše je tu cela eks CCCP in še malo dlje so Kitajci in Južnoameričani. Ampak tudi osrednja Evropa ni imuna proti temu in nekateri proizvajalci avtomobilov, resda le v višjih velikostnih razredih, ponujajo obe možnosti: kombilimuzino za praktične in limuzino za obremenjene. Audiji, Beemveji, Benzi in Volvi pa so tako in tako – če izvzamete kombije iz druge šale – samo limuzine. Toda to se spreminja, in to hitro.
Pustimo zdaj druge klasične, bolj športno naravnane oblike – kupeje in kabriolete. Poglejmo le kaki dve desetletji nazaj. Audiju je z Avanti uspelo nevsiljivo potisniti to karoserijo med tiste, ki so trendni, recimo kar frajerski. Toda limuzine so še kar ostale. Potem je prišel CLS. Eleganten in športen obenem, toda tudi ne neroden, ko gre za vsakodnevno uporabo. Pa malce tišine, pa Passat CC, pa spet malo tišine, pa 5 Gran Turismo. Vmes pa malce v oklepaju tudi Superb. A limuzine so še kar ostale.
Limuzine bodo zelo verjetno ostale še nekaj časa, a kaže, da ne več v tako suverenem tonu kot zadnja leta. Takole za točilnim pultom, kot reče naša lektorska služba, sicer pa za šankom, pravimo: če ti je avtomobil potreba, zaradi praktičnosti vzameš petvratnega, če pa se želiš voziti v slogu, vzameš limuzino. Kombiji so za mlade povzpetnike. A glej, glej. Zdaj je tu (spet) Audi, ki pravi: to drži, toda če se želiš voziti v še večjem slogu, pa vzameš A5 Sportbacka. Pa smo nazaj pri kombilimuzinah.
Če se bo to prijelo, kot se je prijel Avant, potem se bodo neobremenjeni in slogu podvrženi združili v uporabnike istega tipa avtomobilske karoserije. Kombilimuzine.
Z akademskega zornega kota je to edino smiselno; čemu naj bi bili tisti v slogu hendikepirani z nepraktičnostjo?
S stališča raznolikosti pa je proces v napačni smeri – pelje v enosmerno ulico; razlik bo manj.
Zelo verjetno je, da bo A5 Sportback dobil svojo nezanemarljivo populacijo in da bodo tudi zato veliki sledili. A še bolj verjetno ne v dovolj veliki meri, da bi to pomenilo smrt limuzinam. Naj živijo tabuji, klišeji in vsi podobni. Da bo svet še naprej zanimiv.
Vinko Kernc
vinko.kernc@adriamedia.si