Tomaž Porekar: Pet ali deset?

21. 5. 2013
Deli
Tomaž Porekar: Pet ali deset?

Menjavati prestavna razmerja, da avtomobil pridobiva hitrost, ni posebno velika umetnost. Je pa lahko napor, zato so avtomobilski inženirji našli rešitev – samodejni menjalnik.

Zanimivo je to, da boste kot kupec v Evropi v osnovnih modelih skoraj vseh znamk našli ročne menjalnike, a če avtomobil kupujete v ZDA, na Japonskem ali Kitajskem, zadeva ni takšna. Tam je, običajno, treba doplačati za ročni menjalnik.

Dobro je znano tudi, da se je s časom število prestavnih razmerij v menjalnikih spreminjalo. Avtomobilizem je po drugi svetovni vojni začel z (ročnimi) menjalniki s tremi prestavami, nato s štirimi, manj kot pet pa jih zdaj ni več na voljo.

Sčasoma se je kar množično uveljavil tudi že šeststopenjski menjalnik, zlasti zato ker omogoča varčnejšo vožnjo.

Samodejni menjalniki so druga zgodba, a če se osredotočimo zgolj na tiste običajne s hidravličnim pretvornikom navora v zameno za običajno sklopko ročnega menjalnika in prestavnimi razmerji, lahko pri marsikaterem modelu še vedno najdemo tudi zgolj štiristopenjsko avtomatiko. Opel je zdaj preskočil na ponudbo šeststopenjskih samodejnih menjalnikov, ob predstavitvi njihovih novih motorjev so ponosno govorili tudi o tej novosti, ki pripomore, da postanejo tudi samodejni menjalniki varčnejši. Seveda so Oplovi in Generalmotorsovi šeststopenjski menjalniki nekaj povsem običajnega, Mercedes-Benz je že pred leti večini svojih modelov namenil sedemstopenjski samodejni menjalnik, BMW in Audi sta morala biti 'boljša' in zdaj za prenos moči pri teh znamkah skrbijo že osemstopenjski samodejni menjalniki. A pri Oplu je direktor konstrukcije menjalnikov Arnold Paluch kategorično zatrdil, da je vsakršno nadaljnje večanje števila stopenj prenosa tudi pri samodejnih menjalnikih doseglo vrh in več kot devetstopenjskih še dolgo ne bo.

Že nekaj dni zatem sta Ford in General Motors naznanila sodelovanje pri razvoju devet- in desetstopenjskih samodejnih menjalnikov. Pa nista edina. Na seminarju o motorjih in pogonih prihodnosti na Dunaju je tudi šef Volkswagna Martin Winterkorn napovedal, da bodo že kmalu do serijske izdelave razvili desetstopenjski dvosklopčni menjalnik.

To so pogovori o prihodnosti.

Pa sedanjost? Na Volkswagnovih predstavitvah novosti, nastalih na novi in zelo inovativni modularni platformi za prečno motorno vgradnjo, že leto dni poslušamo veliko o naprednosti in varčevanju z gorivom. Pa sta vseeno v osnovnih različicah Golfa in sestre Škode Octavie še vedno petstopenjska ročna menjalnika. Kljub priseganju, da jim gre za čim varčnejšo porabo.

Kdor bo zares hotel voziti varčno (beri: imeti šeststopenjski menjalnik), pa si bo moral izbrati za kakšen tisočak ali več dražjo različico. Tako Volkswagen kot Škoda napovedujeta, da bosta njuna posebej varčna modela Blue Motion in Green Line imela šeststopenjske menjalnike.

Za doplačilo ...

Novo na Metroplay: Nik Škrlec iskreno o svoji najljubši tehniki pomnjenja