Vinko Kernc: Staro za novo

29. 1. 2012
Deli
Vinko Kernc

Vse bolj se postavlja vprašanje trajanja avtomobila. Nekoč ni bilo problema: po približno desetih letih (plus minus) so večinoma kar sami zgnili in tako določili datum, kdaj gredo v odpis.

Danes je krepko drugače – Kia daje kar sedemletno garancijo in 20 let star avtomobil je lahko videti (na zunaj, znotraj in pod rentgenom) kot nov, če karoserija ni preveč opraskana. Ampak avtomobili so zaradi materialov in svoje množičnosti ekološka bomba, kot bi rekli na POP TV.

Tu je še en pogled: leta 1980 je bil 20 let star avtomobil morda res že gnil in namenjen odpadu, a po drugi strani mu, če bi ga lastniku uspelo ohraniti zdravega, v primerjavi z novimi ni nič kaj dosti manjkalo. Le morda modni videz. Danes je krepko drugače – pogosto se zgodi, da je že ista generacija avtomobila po izdatnejši prenovi (običajno po približno štirih letih) toliko tehnično naprednejša, da to ni več zanemarljivo.

Kaj šele po 10 letih, ko gre navadno za povsem drugo tehniko, kjer nas zanimata predvsem ekologija in varnost. Pri prvi lahko računamo na okoli 20 odstotkov zmanjšanja izpusta ogljikovega dioksida v okolje, pri drugi pa na vsaj eno zvezdico manj na preizkusnih trčenjih. Se pravi: nekoč so hitro zgnili, a se medtem tehnično niso prav veliko postarali. Danes se tehnično hitro postarajo, a so po drugi strani skoraj neizrabljeni.

Mi (govorim v imenu človeštva) bi se avtomobilov, ki onesnažujejo bolj in varujejo manj, radi čim prej znebili. Kupci tudi, dodatno še zaradi mode. Ampak to pomeni več in več odpadnih kosov, ki tehtajo vsak po najmanj tono pa vse do dveh in pol. Kako zdaj uskladiti ta začarani krog, da bomo zadovoljni vsi? Da bodo zadovoljni proizvajalci s prodajo, kupci z aktualnostjo (ekološko in varnostno), človeštvo pa s čim manjšim splošnim onesnaževanjem.

Kako na primer prepričati lastnika, da po desetih letih avtomobil zapelje na odpad, čeravno mu tehnično prav nič ne manjka? To seveda že nekaj časa ni vprašanje tehnike; ta je naredila svoje, torej avtomobile, ki zmorejo ob rednem vzdrževanju z lahkoto zdržati po več sto tisoč prevoženih kilometrov 20 in več let. To je popolnoma filozofsko vprašanje, ki zajema tehniko, ekologijo, ekonomijo, zdravo pamet in še kaj. In hkrati je vprašanje tudi retorično – avtomobilski strokovnjaki le prikimavajo, češ, to je res vprašanje ...

Vinko Kernc