Primerjalni test: Razred 900+ Enduro

Naš znanec, izkušen motorist s Primorske, ima to navado, da ob vsaki priložnosti pobegne mestni zatohlosti daleč v hribe na ’marmelado’. A ne na ribezovo ali slivovo, temveč na najvišje prelaze v italijanskih Dolomitih.

30. 6. 2005

S svojimi zgodbami o čudovitih razgledih, pristni naravi in predvsem ovinkastih cestah, so bile za nas kot pravljica iz tisoč in ene noči. Zato nismo dvakrat pomislili, kam se moramo zapeljati, ko smo zajahali sedmerico velikih potovalnih enduro motociklov. Zapeljali smo jih naravnost čez ’marmelado’. Tako ime te ture se je prijelo zaradi velikega ledenika Marmolada, koder nas je vodila naša pot. In vse je resnično teklo kot namazano s polnim okusom sladkih ovinkov.

Razlog za čudovit izlet pa ni samo v odličnih cestah, ampak tudi v izboru motociklov (dobro, nekaj je pripomoglo tudi super vreme). Nabrali smo praktično vse, kar lahko pri nas kupite v tem razredu: BMW R 1200 GS, Ducati 1000 DS Multistrada, Honda XL 1000 V Varadero, Kawasaki KLV 1000, KTM LC8 950 Adventure, Suzuki V-strom 1000 in Yamaha TDM 900. Manjkala sta le Aprilia Caponord in Triumph Tiger.

Trije so bili opremljeni z ABS-om (BMW, Honda, Yamaha) in vse, kar lahko rečemo, je le to, da ga vsem zelo toplo priporočamo, če le denarnica to dopušča. Drugi imajo sicer dobre zavore, toda ko govorimo o varnosti v nepredvidljivih primerih, ABS nima konkurence. Po opremljenosti in vsem udobju, ki ga ponudi, je na prvem mestu BMW. Ima praktično vse, kar danes lahko ponudi potovalni motocikel. Poleg omenjenega izklopljivega ABS-a so tu še stopenjsko ogrevane ročice, ščitnika rok, kovinska zaščita karterja, nastavljiv vetrobranski ščitnik, po višini nastavljiv sedež in vtičnice za priklop originalne dodatne opreme BMW (ogrevane obleke, GPS, brivnik, telefon, . . ).

Tesno mu sledi Honda z najboljšo vetrno zaščito med vsemi konkurenti, ščitnikom rok, ABS-om in plastičnim motornim ščitnikom. Suzuki in Kawasaki sta popolnoma enaka motocikla. Enojajčna dvojčka, če želite. Obema je skupna zelo dobra vetrna zaščita, ki si jo lahko poljubno nastavljate po višini. Ščitnika rok sta na dolgih poteh le še dodatna hvalevredna pripomočka. Ščitnik karterja sicer ščiti pred praskami in manjšimi udarci, za kakšne podvige po terenu in kolovoznih cestah pa je preskromen. Pohvaliti moramo zelo dobre zavore, ki se ne ustrašijo niti zelo dolgih spustov in ves čas dobro zavirajo.

Zaradi nizke mase (s polno posodo za gorivo smo namerili 245 kg) je obremenitev zavor pač nekoliko manjša. Lahko rečemo, da sta tesno skupaj v vodilni skupini z BMW-jem in Ducatijem, če seveda ne upoštevamo prednost GS-ovega ABS-a. Dobro vetrno zaščito ima tudi KTM, ki pa žal ne ponuja možnosti nastavitve, ima pa zato najboljše krmilo (močno, aluminijasto brez prečke kot pri hard enduro modelih) in plastična ščitnika rok. Ščitnik motorja je plastična kopija karbonskih z reli dirkalnikov.

Sprednje zavore so se izkazale z dobrim učinkom in občutkom na ročici, medtem ko je zadnje kolo pri zares ostri vožnji rado malenkost zablokiralo. To je sicer lahko tudi prednost za vse, ki jim je všeč solo športna vožnja v supermoto slogu. Po opremljenosti sta najbolj skopa Ducati in Yamaha, čeprav ima TDM dobro delujoč ABS. Pri obeh smo pogrešali več vetrne zaščite ali vsaj nekaj prilagodljivosti vetrobranskih ščitnikov.

Ko smo že pri opremi, lahko omenimo še, kako so nam bili všeč merilniki. Na prvo mesto smo postavili BMW-jevega, saj vozniku prinaša celo več (koristnih) dobro vidnih podatkov kot v dobrem avtomobilu. To so dnevni števec kilometrov, ura, poraba, razdalja, ki jo prevozi motor z rezervo, prikazovalec trenutne prestave, nivo količine goriva, temperatura. Nato sledijo v tesnem vrstnem redu z nekaj manj podatki Honda, KTM, Kawasaki/Suzuki, Yamaha (majhne številke) in Ducati, ki boleha za slabo vidljivostjo v sončnem vremenu (nenatančen merilnik količine goriva).

Za vse te potovalne motocikle je seveda možno dobiti komplet kovčkov (originalna ali neoriginalna dodatna oprema), ki na srečo ne pokvarijo videza, ampak ga samo še dopolnijo.

V vožnji so se naši potovalniki izkazali kot udobni, tako da upravičijo svoje ime. A razlike med njimi obstajajo, še več, so kar precejšnje!

Ne bomo skrivali, da nas je BMW najbolj navdušil in celotni testni ekipi dal vedeti, da je še vedno nesporni kralj zavitih gorskih cest. Močan motor z 98 KM in 115 Nm navora navdušuje s prožnostjo in živahnostjo, ko voznik to zahteva. S polno posodo za gorivo pa ne presega 242 kilogramov. Lahko je že športno hiter, a prav tako dober, ko prevlada želja po udobnem križarjenju brez pretikanja v menjalniku. Menjalnik je sicer natančen in dovolj hiter, daleč zadaj v pozabi je sedaj tisti stari trdi in glasni GS-ov menjalnik.

Tudi po okretnosti kljub svojim precejšnjim dimenzijam BMW naravnost navduši. Prelaganje iz ovinka v ovinek je lahko delo, ki sta ga zmogla in pohvalila tako največji testni voznik (190 cm, 120 kg) kot najmanjši (167 cm, 58 kg), vsi, ki smo nekje vmes, pa smo se z njima vsekakor strinjali. Tudi na avtocesti smo bili nad mirnostjo in udobnostjo (ravno pravšnji sedež, odlična ergonomija sedenja, dobra vetrna zaščita) navdušeni.

Z izredno lahkotnostjo nas je prepričal KTM. Za ta razred je peresno lahek, poln ne tehta več kot 234 kilogramov, a tudi sicer so se dobro potrudili glede nizkega težišča in uravnoteženosti. Vzmetenje je vrhunsko (WP), nastavljivo in sposobno ponuditi udobno vožnjo po cesti in hkrati preživeti čisto pravo hard enduro vožnjo. Njegove meje, do kam bo priplezal, mu postavljajo le dimenzije (širina, višina) in obutev (v terenskih gumah za tega KTM-a ni ovir niti v blatu). Motor je z 98 KM in 95 Nm navora vse, kar smo potrebovali, menjalnik pa čudovit zgled preostalim.

To je najboljši menjalnik med temi testnimi motocikli! Položaj za krmilom je dober, povsem sproščen in naraven, zaradi največje višine sedeža od tal (870 mm) pa bližji tistim višje rasti. Nekje na istem mestu se je znašla Honda, toda zaradi drugih prednosti. Ko pomislimo na Hondo, je beseda, ki na kratko opiše Varadero, preprosta: udobje, udobje in še enkrat udobje. Na ne previsokem sedežu (845 mm) se sedi najudobneje, položaj telesa pa je neutrujajoče sproščen.

Dobro razmerje sedež-stopalke-krmilo z dodatkom odlične vetrne zaščite je dobra popotnica na avtocestah kot tudi na ovinkih. No, na zelo zaprtih ovinkih in pri zelo živahni vožnji (zelo živahni! ) se Hondi že malce poznajo leta. Njenih 283 polno natočenih kilogramov pač naredi svoje. Konkurenti so postali lažji in tu bo Honda morala stopiti v korak z njimi. S samim motorjem smo bili zadovoljni, je prava stvar za popotovanja (94 KM, 98 Nm navora, dober menjalnik).

Kawasaki in Suzuki sta poskrbela za presenečenje, o tem ni dvoma. Že kar športna motorja razganja od moči, kar naznanita tudi z zvokom iz izpušnih cevi v zgornjem območju vrtljajev. Njunih 98 KM in kar 101 Nm navora ju postavlja z malenkostno prednostjo celo pred BMW-ja, ko govorimo o prožnosti in pospeševanju od 80 do 130 km/h (drugi sledijo takole: Multistrada, Adventure, Varadero, TDM). Športnosti v prid govori tudi masa 244 kilogramov, ko sta do vrha natočena z gorivom.

Okretnost na ovinkih je zavidljiva, oba se peljeta zelo lahkotno in po želji voznika tudi hitro. Avtocesta? Do 140 km/h nimamo pripomb, tudi veter ni problematičen. Vse lepo in prav do tu. KLV in V-strom pa imata dve hibi, ki ju bodo morali odpraviti, če bodo hoteli zmagovati. Prva je nemirnost, do katere pride na avtocesti nad 150 km/h. Nihanje krmila (levo desno) in nato poplesavanje celotnega motocikla nam je močno paralo živce. Edino kratkoročno zdravilo je bilo izmenično odvzemanje in dodajanje plina, ki je malce razbilo zoprno nihanje.

Dobro, saj več kot 130 km/h pri nas ne smemo, toda kdo je dejal, da se boste vozili samo po Sloveniji in vedno le po predpisih? Druga pa je zoprno ugašanje motorja v najbolj počasnih ovinkih in med obračanjem na cesti. V izogib temu je treba pri takšnih manevrih vedno zelo paziti na dovolj visoko število vrtljajev. Težava bi bila lahko skrita v nastavitvi motorja (prosti tek), toda da se to pojavi na obeh motociklih. Kaže, da je to družinska bolezen.

Sicer pa velja: če ste med tistimi, ki ga ne boste oželi nad 150 km/h (čeprav motorja z lahkoto dosežeta 200 km/h), potem vam predstavljamo vašega zmagovalca tega testa: Suzuki Ducati. Na dolgi poti nekako nismo in nismo prišli skupaj s tem nenavadnim motociklom. Najprej nas je zmotila precej slaba vetrna zaščita sicer oblikovalsko zanimivega nosa, nato pa sedež. Ta je praktično tak kot na športnem superbike stroju 999! Za potovanje je pretrd in nagnjen naprej, tako da smo pri nižjih hitrostih ves čas drseli proti posodi za gorivo.

Multistrada se je najbolje znašla na srednje hitrih ovinkih, kjer je vožnja najbolj tekoča. V dolgih je občasno zanihala, v kratkih pa je delovala nekoliko okorno. Bolj nas je navdušil agregat, ki je klasičen Ducatijev L-dvovaljnik. V primerjavi s konkurenco je 92 KM in 92 Nm navora še ravno dovolj, da nimamo pripomb. Ducatija sicer najbolj rešuje najnižja masa s polno posodo za gorivo, ki ne presega 216 kilogramov.

Yamaha stavi na podobne karte kot legenda iz Bologne. TDM 900 s svojo lahkotnostjo in vsega 223 kilogrami dosega drugo mesto. Ko govorimo o vodljivosti pri umirjeni vožnji, je celo najbolj primerna za začetnike, tako nezahtevna je. Toda pri živahnejšem ubiranju ovinkov postane TDM nekoliko nemirna in je težje loviti zastavljeno smer in jo držati. To se je najlepše pokazalo, ko je na primer spredaj vozeči BMW (dali smo ga za primerjavo, ker je najboljši na tem področju) v hitrem, a varnem tempu vodil kolono, Yamaha pa je počasi zaostajala, če je voznik želel z enako mero varnega tveganja slediti. Nekaj te nemirnosti gre tudi na račun motorja (86 KM, 89 Nm navora), ki ga je treba gnati v višje vrtljaje in zato tudi večkrat pretakniti v nižjo ali višjo prestavo. Sicer pa se je izkazalo, da je Yamaha najbolj zadovoljila manjše in lažje voznike.

Gledano skozi finance so stvari takšne: najcenejši je Kawasaki, ki stane 2.123.646 sit. To je veliko motocikla za ta denar. Suzuki je malo dražji (2.190.000 sit). To sta naša zmagovalca, če bi ocenjevali z velikim poudarkom na ceni. Če gledate na te motocikle predvsem skozi denar, je v samem vrhu tudi Yamaha s ceno 2.128.080 sit. Za tiste, ki se bodo pretežno vozili po mestu in okolici, je najboljša izbira (lahkotnost, okretnost). Sledi Honda, ki za 2.669.000 sit ponudi zelo veliko pravega maksi enduro motocikla v tistem pravem izvirnem pomenu te besede.

Tako kot Yamaha se tudi Honda lahko pohvali z dobro servisno mrežo in hitro dobavo nadomestnih delov (tu Suzuki in Kawasaki šepata). Potem sta tu dva ekskluzivneža, ki vlečeta vsak v svojo smer. Na Ducatiju (2.940.000 sit) sploh ne boste videti smešno v dirkalnem kombinezonu in še manj, ko boste po kolenu odpeljali ovinek. Toda ali je to bistvo potovalnega endura? Dobro se znajde tudi v mestnih jedrih, kjer je okreten in deluje kot prava šminka. KTM, ki je odličen tudi na terenu, vas bo stal 2.967.000 sit. Če ste med tistimi, ki si to lahko privoščite in se boste vozili tudi po terenu, je to prva in najboljša izbira. Mi si s tem motociklom najlažje predstavljamo vožnjo po puščavi ali okoli sveta. Najdražji je BMW. Tak, kot smo ga imeli na testu, stane 3.421.943 sit. Ni malo! A BMW ima to srečo, da boste na njem izgubili malo, ko ga boste prodajali naprej.

Končni rezultat pa je takšen: zmagovalec našega primerjalnega testa je BMW R 1200 GS, v največ rubrikah ocenjevanja je dobil največje možno število točk. Briljira pri izdelavi, dizajnu, opremi, motornem sklopu, pri voznih lastnostih, ergonomiji in zmogljivostih. Izgubil je le pri gospodarnosti. Da je za 1, 3 milijona dražji od najcenejšega, terja svoj davek. Pravzaprav zaradi tega sodi v svojo kategorijo. Kdor si ga lahko privošči, super, kdor ne, ni konec sveta, obstajajo tudi drugi odlični motocikli. No, prva možnost je že pri drugouvrščenem: Honda XL 1000 V Varadero. Nikjer ni dosegla maksimalnega števila točk, a nikoli ni veliko manjkalo.

Presenečenje je KTM, ki so ga v dveh letih (takrat smo ga prvič preizkusili) že pripeljali bliže večjemu krogu morebitnih kupcev. Ne skriva športnosti in avanturističnega značaja, pridobil pa je na udobju. Četrto mesto je pripadlo Yamahi. Kombinacija tega, kar ponudi (lahkotnost, nizka cena, ABS), nas je prepričala, čeprav je ves čas sledila v senci močnejših in večjih konkurentov. Peto mesto je osvojil Suzuki. Z ABS-om in mirnim tekom pri visokih hitrostih bi se ob enaki ceni lahko zavihtel zelo zelo visoko (verjeten konkurent BMW-ju).

Enako velja za Kawasakija, ki je dobil nekaj točk manj na račun tega, da je le kopija Suzukija. Suzuki je bil pač prvi, kar ni dobro za identiteto prvega kot (predvsem) drugega. Sedmo mesto smo dodelili Ducatiju. Ne razumite tega narobe, Multistrada je dober motocikel, toda do potovalnega endura ji manjkajo predvsem udobje, vetrna zaščita in nekaj popravkov v šasiji. Za mesto in za ducatiste pa je dobra alternativa tudi za izlete v dvoje. Vseeno nudi več udobja kot 999 ali Monster.

1. mesto: BMW R 1200 GS

Cena testnega vozila: 3.421.943 SIT (osnovni model: 3.002.373 SIT)

Motor: 4-taktni, dvovaljni, 72 kW (98 KM), 115 Nm/pri 5.500/min, zračno/oljno hlajen. 1170 cm3, el. vbrizg goriva

Prenos moči: 6-stopenjski menjalnik, kardan

Vzmetenje: BMW telelever, zadaj enojni hidravlični blažilnik BMW paralever

Gume: spredaj 110/80 R 19, zadaj 150/70 R 17

Zavore: spredaj 2-krat kolut premera 305 mm, zadaj kolut premera 265 mm, ABS

Medosna razdalja: 1.509 mm

Višina sedeža od tal: 845-865 mm

Posoda za gorivo/poraba na 100 km: 20 l/5, 3l

Masa (s polno posodo za gorivo): 242 kg

Zastopa in prodaja: Avto Aktiv, d. o. o., Cesta v Mestni log 88a (01/280 31 00)

HVALIMO IN GRAJAMO

+ uporabnost

+ prilagodljivost

+ oprema

+ motor (moč, navor)

+ poraba goriva

- cena

Ocena: 5, točk: 450

2. mesto: Honda XL 1000 V Varadero

Cena testnega vozila: 2.669.000 SIT (osnovni model: 2.469.000 SIT)

Motor: 4-taktni, dvovaljni, 69 kW (94 KM), 98 Nm pri 6000/min, tekočinsko hlajen. 996 cm3, el. vbrizg goriva

Prenos moči: 6-stopenjski menjalnik, veriga

Vzmetenje: klasične vilice, zadaj enojni nastavljivi hidravlični blažilnik

Gume: spredaj 110/80 R 19, zadaj 150/70 R 17

Zavore: spredaj 2-krat kolut premera 296 mm, zadaj kolut premera 265 mm, ABS

Medosna razdalja: 1.560 mm

Višina sedeža od tal: 845 mm

Posoda za gorivo/poraba na 100 km: 25 l/6, 5 l

Masa (s polno posodo za gorivo): 283 kg

Zastopnik: As Domžale, Moto center, d. o. o., Blatnica 3a, Trzin (01/562 22 42)

HVALIMO IN GRAJAMO

+ udobje

+ cena

+ uporabnost

+ vetrna zaščita

+ oprema

- masa motocikla

Ocena: 4, točk: 428

3. mesto: KTM LC8 950 Adventure

Cena testnega vozila: 2.967.000 SIT

Motor: 4-taktni, dvovaljni, tekočinsko hlajen. 942 cm3, uplinjača premera 43 mm

Prenos moči: 6-stopenjski menjalnik, veriga

Vzmetenje: nastavljive USD-vilice, zadaj enojni nastavljivi hidravlični blažilnik

Gume: spredaj 90/90 R 21, zadaj 150/70 R 18

Zavore: spredaj 2-krat kolut premera 300 mm, zadaj kolut premera 240 mm

Medosna razdalja: 1.570 mm

Višina sedeža od tal: 870 mm

Posoda za gorivo/poraba na 100 km: 22 l/6, 1l

Masa (s polno posodo za gorivo): 234 kg

Prodaja: Moto Panigaz, d. o. o., Jezerska c. 48, Kranj (04/20 41 891), www.motoland-panigaz.com

HVALIMO IN GRAJAMO

+ uporaben na terenu in cesti

+ prepoznavnost, športnost

+ terenska oprema

+ motor

- cena

- vetrna zaščita ni prilagodljiva

Ocena: 4, točk: 419

4. mesto: Yamaha TDM 900 ABS

Cena testnega vozila: 2.128.080 SIT

Motor: 4-taktni, dvovaljni, tekočinsko hlajen, 63, 4 kW (86, 2 KM), 88, 8 Nm pri 6.000/min, 897 cm3, el. vbrizg goriva

Prenos moči: 6-stopenjski menjalnik, kardan

Vzmetenje: klasične vilice, zadaj enojni nastavljivi hidravlični blažilnik

Gume: spredaj 120/70 R 18, zadaj 160/60 R 17

Zavore: spredaj 2-krat kolut premera 298 mm, zadaj kolut premera 245 mm, ABS

Medosna razdalja: 1.485 mm

Višina sedeža od tal: 825 mm

Posoda za gorivo/poraba na 100 km: 20 l/5, 5l

Masa (s polno posodo za gorivo): 223 kg

Zastopnik: Delta Team, d. o. o., Cesta krških žrtev 135a, Krško (07/492 18 88)

HVALIMO IN GRAJAMO

+ uporabnost v mestu

+ cena

+ poraba goriva

+ nizek sedež

- vodljivost v hitrih ovinkih

- malo vetrne zaščite

Ocena: 4, točk: 401

5. mesto: Suzuki DL 1000 V-Strom

Cena testnega vozila: 2.190.000 SIT

Motor: 4-taktni, dvovaljni, 72 kW (98 KM), 101 Nm pri 6400/min tekočinsko hlajen. 996 cm3, el. vbrizg goriva

Prenos moči: 6-stopenjski menjalnik, veriga

Vzmetenje: spredaj klasične vilice, zadaj enojni nastavljiv hidravlični blažilnik

Gume: spredaj 110/80 R 19, zadaj 150/70 R 17

Zavore: spredaj 2-krat kolut premer 310 mm, zadaj kolut premera 260 mm

Medosna razdalja: 1.535 mm

Višina sedeža od tal: 850 mm

Posoda za gorivo/poraba na 100 km: 22 l/6, 2l

Masa (s polno posodo za gorivo): 245 kg

Zastopnik: Suzuki Odar, d. o. o., Stegne 33, Ljubljana (01/581 01 22)

HVALIMO IN GRAJAMO

+ cena

+ uporabnost v mestu in na odprtih cestah

+ motor (moč, navor)

+ športni zvok motorja

- nemirnost nad 150 km/h

Ocena: 4, točk: 394

6. mesto: Kawasaki KLV 1000

Cena testnega vozila: 2.190.000 SIT

Motor: 4-taktni, dvovaljni, 72 kW (98 KM), 101 Nm pri 6400/min, tekočinsko hlajen. 996 cm3, el. vbrizg goriva

Prenos moči: 6-stopenjski menjalnik, veriga

Vzmetenje: spredaj klasične vilice, zadaj enojni nastavljiv hidravlični blažilnik

Gume: spredaj 110/80 R 19, zadaj 150/70 R 17

Zavore: spredaj 2-krat kolut premera 310 mm, zadaj kolut premera 260 mm

Medosna razdalja: 1.535 mm

Višina sedeža od tal: 850 mm

Posoda za gorivo/poraba na 100 km: 22 l/6, 2l

Masa (s polno posodo za gorivo): 245 kg

Zastopnik: DKS, d. o. o., Jožice Flander 2, Maribor (02/460 56 10)

HVALIMO IN GRAJAMO

+ cena

+ uporabnost v mestu in na odprtih cestah

+ motor (moč, navor)

- nemirnost nad 150 km/h

- občasno ugašanje motorja pri obračanju na mestu

Ocena: 4, točk: 390

7. mesto: Ducati DS 1000 Multistrada

Cena testnega vozila: 2.940.000 SIT

Motor: 4-taktni, dvovaljni, 68 kW (92 KM), 92 Nm pri 5000/min, zračno/oljno hlajen. 992 cm3, el. vbrizg goriva

Prenos moči: 6-stopenjski menjalnik, veriga

Vzmetenje: teleskopske vilice USD, zadaj enojni nastavljivi hidravlični blažilnik

Gume: spredaj 120/70 R 17, zadaj 190/50 R 17

Zavore: spredaj 2-krat kolut premera 305 mm, zadaj kolut premera 265 mm

Medosna razdalja: 1462 mm

Višina sedeža od tal: 850 mm

Posoda za gorivo/poraba na 100 km: 20 l/6, 1l

Masa (s polno posodo za gorivo): 195 kg

Zastopa in prodaja: Skupina Class, d. d., Zaloška 171, Ljubljana (01/54 84 789)

HVALIMO IN GRAJAMO

+ motor (moč, navor)

+ zvok motorja

+ okretnost v mestu

+ inovativen dizajn

- trd sedež

- vetrna zaščita

Ocena: 4, točk: 351

Peter Kavčič, foto: Željko Puščanik (Moto Puls, Matej Memedovič, Peter Kavčič)

Na spletnih straneh Adria Media Ljubljana uporabljamo piškotke z namenom zagotavljanja spletne storitve, oglasnih sistemov in funkcionalnosti, ki jih brez njih ne bi mogli nuditi.

Z nadaljnjo uporabo spletnih mest soglašate z uporabo piškotkov.
Če piškotkov ne želite, jih lahko onemogočite v nastavitvah

zapri