Iz lastnih izkušenj vam povemo, da je kultura slovenskih prodajalcev rabljenih motociklov na ravni trgovcev, ki bi na turistični točki v Tuniziji radi prodali gnoj za zlato. Česa vse ne slišiš in vidiš ob ogledu!
besedilo: Matevž Hribar s pomočjo mojstra Dejana Dolenca, foto: Matevž Hribar, Grega Gulin
Upoštevajte spodnje nasvete, vzemite si čas in pripeljite domov orodje za uživanje med vožnjo, in ne stroja, ki bo iz motorista naredil obubožanega mehanika.
Pa pojdimo lepo po vrsti.
1. Oglas
Več fotografij ima, manj prodajalec skriva. Če so posamezni deli (motor, izpuh, plastike, okvir) prikazani od blizu, še toliko bolje. Dobro je, če prodajalec že v oglasu navede čim več informacij o lastništvu, servisih, ohranjenosti ...
Slaba fotografija, malo besedila, slovnična pomanjkljivost, VELIKE ČRKE ali fotografija umazanega motocikla v našarjeni delavnici odbijajo – in obratno. Na spletu preverite, ali navedeni letnik izdelave ustreza obliki, barvi in grafiki. Še posebno lažnivi so prodajalci motokros motociklov brez dokumentov – zlažejo se tudi za pol desetletja! Trik: v spletni iskalnik vnesite ime, e-poštni naslov ali telefonsko številko prodajalca. Morda izbrskate, da gre za 'švercerja' ...
2. Klic
Minuta pogovora vam lahko prihrani kilometre in čas. Povprašajte po stvareh, o katerih pišemo v nadaljevanju tega članka. Prodajalcu povejte, da pridete z mehanikom in naj zato že takoj pove, ali je s predmetom prodaje karkoli narobe. Domenite se za ogled na domu (ne na nekem parkirišču pred Mercatorjem), in to še pred mrakom. Nejasni odgovori in nezainteresiranost osebe na drugi strani linije so slaba znamenja.
3. Pomoč
To z mehanikom mislimo resno! Če sami niste dovolj strokovno podkovani, naj vam ne bo odveč plačati golaža in velikega piva mehaniku (ali vsaj znancu, ki se spozna na motociklizem) za pomoč pri ogledu. Lahko vam prihrani tisočaka in živce. Priča vam bo prišla prav tudi pri reševanju morebitnih sporov zaradi prevare.
4. Pripomočki
Najmanj motoristična jakna, rokavice in čelada (za testno vožnjo), cunja (za preverjanje olja in brisanje mastnih rok), ročna svetilka (da posvetite pod plastične oklepe). Lahko tudi pametni telefon s shranjeno povezavo za preverjanje lastništva in preprost komplet orodja. Dva lista papirja, pisalo in okoli 200 evrov za morebitno rezervacijo (aro), če motocikla ne mislite odpeljati že takoj. V nasprotnem primeru močne 'gurtne' in dovolj evrov.
5. Prvi vtis
Urejenost garaže, avtomobila pred hišo pa tudi doma in njene okolice o lastniku povejo veliko. Lepo tlakovano dvorišče brez oljnih madežev, pod nadstreškom parkiran BMW serije 5 Touring in urejena angleška travica so lahko (ni pa nujno!) znamenje, da prodajalec ni varčeval pri servisih. Bodite pozorni na način komunikacije, stisk roke ob sprejemu ... Nič ne bo narobe, če prisluhnete šestemu čutu in motocikla ne kupite, ker se vam tip zdi sumljiv. Seveda je zaželeno, da vas tudi dvokolo pričaka oprano.
6. Preverite:
Okvir: biti mora raven, nepoškodovan, nevarjen, v originalni barvi. Z nekaj metrov poglejte sled – zadnja guma mora slediti prednji. Pri motornih kolesih, ki so bolj intenzivno voženi, je običajno okvir pri stopalkah odrgnjen od škornjev.
Plastike: se barve različnih kosov skladajo, so nalepke originalne, so na skritih robovih vidne sledi barvanja (kapljice), so znotraj varjene (šivane)? Popolnoma nove plastike na športnem motociklu so lahko pokazatelj, da je bil motocikel za udejstvovanja na dirkališču oblečen v drug oklep. Povprašajte po času na Grobniku ...
Gume: kako ohranjene in kako stare so? Ob oznaki DOT je številka, ki jo sestavljata teden in leto (oznaka 2209 pomeni 22. teden leta 2009). Svaljki na robovih pričajo o dirkaški rabi, na zadnjem blatniku prilepljeni delčki pa na kurjenje gume.
Platišča: naj bodo nepoškodovana, brez razpok ali varov. Preverite napetost naper (špic)!
Ležaji: ko je motocikel na centralnem stojalu, preverite zračnost kolesnih ležajev in tistih pri vpetju nihajne vilice. Ročičevje zadnjega blažilnika ('vaga') ima lahko v navpični smeri nekaj milimetrov zračnosti, ne več.
Motor, menjalnik: brez sledi puščanja olja ali hladilne tekočine, brez čudnih varov. Nekateri motocikli imajo ločeno olje za menjalnik in motor: preveriti je treba oba!
Hladilnik tekočine: če je poškodovan na sredini, je motocikel preživel čelno trčenje.
Vijaki: naj bodo originalni, z nepoškodovanimi glavami. Če med glavami torx najdete eno šestrobo, boste kasneje morda našli tudi kak posnet navoj v bloku motorja.
Prenos moči: s cunjo primite pogonsko verigo in potegnite stran od zadnjega zobnika. Ne sme se odmakniti toliko, da se vidi skoraj pol zoba. Koničasti in nesimetrični zobje pomenijo izrabljenost. Pozornost namenite tudi stanju drsnika verige na zadnjih vilicah in pomožnemu valjčku na spodnji strani vilice pri enduro motociklih. Zračnost kardanskega prenosa preverite na centralnem stojalu.
Zavore: pri motociklih se s prostim očesom vidi debelina zavornih ploščic, preverite tudi ohranjenost vseh zavornih kolutov. So gumijaste cevi za zavorno tekočino napokane?
Vzmetenje: vilice in blažilnik/blažilnika morajo biti suhi (tudi po testni vožnji!), notranji teleskopi pa brez sledi obrabe. Vzmetenje se mora ravno prav hitro vračati v prvotno lego brez 'odbijanja'. Vzdrževano vzmetenje ne oddaja nobenih zvokov razen tihega 'dihanja'. Stisnite prednjo zavoro in krmilo močno potisnite naprej in nazaj. Če se na teleskopih pojavi mastna sled, bo treba menjati tesnila (semeringe). Tako preverite tudi zračnost ležajev v glavi okvirja.
Posoda za gorivo: znotraj ne sme biti rje, pipica in cevi morajo biti suhe in nerazpokane.
Izpušni sistem: cel, dobro pritrjen in ne preglasen. Če je neoriginalen, beri naslednjo alinejo.
Neoriginalni deli: osebje na tehničnih pregledih in policisti so postali pikolovski. Že neoriginalni smerniki ali nosilec registrske tablice so lahko razlog za denarno kazen! Vsaka sprememba mora biti vpisana v potrdilo o skladnosti (homologacijo).
7. Zagon in tek
Motor naj teče mirno brez sumljivih zvokov ali šumov in se lepo odziva na dodajanje plina. V prostem teku stiskajte ročico sklopke in poslušajte, ali košara sklopke morda ni preveč obrabljena. Vsako nezdravo ropotanje pomeni stroške, ki pri motorju niso majhni.
Dobro je, če teku motorja prisluhne nekdo z izkušnjami: šumi, ki so pri trivaljnem Benelliju lahko popolnoma normalni, pri štirivaljni Hondi pomenijo, da je motor za odpis! Da Ducatijeva suha sklopka ropota kot mešalnik za beton, verjetno veste ... Zelo masten ali sajast izpuh je znak slabega izgorevanja ali dotrajanosti motorja.
8. Test
Razen v redkih primerih (novo ali na videz popolnoma brezhibno motorno kolo, starodobnik, poškodovano vozilo) brez testne vožnje motocikla ne kupite, a se s prodajalcem prej domenite za neko garancijo (ključ od avtomobila, osebni dokument, denar).
Po tem, ko ste motocikel že prej dodobra pregledali (tudi zavore in tlak v gumah!), se primerno opremljeni (ne tako kot gospod na zgornji fotografiji) zapeljite na testno vožnjo po vnaprej dogovorjeni cesti. Bodite pozorni na odziv na dodajanje plin, zvok, delovanje vzmetenja čez grbine.
Pri hitrosti nad 50 kilometrov na uro previdno (!) spustite krmilo – motocikel se mora peljati naravnost. Ločeno zavrite samo s prednjo in samo z zadnjo zavoro. Če prvič kupujete močnejši motocikel, naj testno vožnjo namesto vas opravi izkušen motorist. Preizkusite delovanje vseh stikal (smerniki, hupa, ogrevanje ročic ...) in funkcij na armaturni plošči.
Med mirovanjem zasukajte krmilo v oba skrajna položaja – na obeh straneh mora gib ustaviti omejevalnik na glavi okvirja. Po testni vožnji še enkrat preverite, ali morda pri katerem tesnilu ne spušča olje ali hladilna tekočina, ter še enkrat vžgite motor: ta se mora lepo zagnati tako hladen kot vroč. Če vroč motor teče na mestu, se mora vklopiti vetrnica (če jo ima).
9. Papirji
Prometno dovoljenje naj se glasi na prodajalca, ki vam mora predložiti tudi potrdilo o skladnosti (homologacijski kartonček). Duplikat lahko izda zastopstvo za znamko, a to naj bo strošek prodajalca, ki je zadevo izgubil! Preverite, ali se številka šasije na vseh papirjih ujema s tisto na okvirju motocikla.
Potrjena servisna knjiga je v svetu motociklizma redkost. Naj vam prodajalec pokaže vsaj račune opravljenih servisnih storitev ali zamenjanih delov, a v tem primeru je možnost prevare večja. Prednost za nakup imajo motocikli, ki so vsaj v garancijski dobi servisirani na pooblaščenih servisih.
10. Cena
Dobro je poznati cene podobnih vozil na trgu. Če je nastavljena cena primerna, se za nižjo pogajajte, če ste na vozilu odkrili napake, ki bodo v kratkem zahtevale dodatne vložke. Ne dajajte nesramno nizkih ponudb, češ bomo že nekje vkup prišli. Nekateri prodajalci so pri spuščanju cene neomajni, a navadno je v ceni (odvisno od zneska) vsaj za kakih 50 evrov 'lufta'. Ob stisku roke morata biti zadovoljna oba.
Izjave, ki naj vzbudijo dvom:
- Servisi so bili opravljeni redno, ampak pri prijatelju, ki dela brez računa.
- Akumulator se bo med vožnjo napolnil.
- Servisno knjigo imam pri punci v stanovanju, jo bom poslal po pošti.
- Gume so dobre še za dve sezoni!
- Ne skrbi, ta rdeča lučka sveti že, odkar ga imam.
- Čistil ga nisem zato, da boste videli dejansko stanje.
- Padel je v garaži.
- Eh, jaz s policaji zaradi 'auspuha' niti enkrat nisem imel težav. Tudi na tehničnem se da vse zmeniti.
- Prejšnji lastnik je bil starejši gospod.
- 'Feltno' ti lahko vsak vulkanizer popravi v minuti.
- Kdo pa danes še potrebuje uradno zastopstvo v Sloveniji! Prijatelj pozna nekoga, ki lahko iz Amerike dobi rezervne dele pol ceneje. Kar pokliči!
- Pa saj za v gmajno ne potrebuješ papirjev.
- Danes so že trije klicali.
- Špica se je odlomila, ko so ga hoteli ukrasti.
- U, tega pa nisem nikoli videl.
- V zadnjih dveh letih sem zamenjal pol motorja!
- To samo malo popiliš pa bo v redu.
- Vozil sem se rekreativno.
- Prodajam prijateljev motocikel, on je trenutno v tujini.
- Vse je ravnokar zamenjano – samo dolivaj bencin in vozi!
- To je serijsko.
- Hm, mogoče ne vžge zaradi vremena?
Na spletu preverite lastništvo!
Z vpisom številke prometnega dovoljenja in registrske številke se vam bodo na zaslonu prikazali podatki o številu lastnikov, prvi registraciji, vpisani dodatni opremi ... V času pametnih telefonov lahko prodajalca ujamete pri laži kar na terenu.
Preverjanje lastništva: https://e-uprava.gov.si/javne-evidence/motorna-vozila.html
Nakup v tujini
Če je rabljen motocikel izdelan za trge Evropske unije, večjih težav ne bo. Motocikel mora ustrezati normi o izpustih Euro1, kar velja za večino motociklov, izdelanih od sredine leta 1999 (odvisno od znamke in trga), nekateri proizvajalci pa so to normo izpolnili že prej. Preverite! Brez ustrezanja Euro1 lahko pri nas registriramo le starodobnike, torej vsaj 25 let stara vozila, in še to le do konca leta 2013, nato bodo morali biti v skladu z zakonom o motornih vozilih starodobniki stari tri desetletja.
Težave se lahko pojavijo pri predelavah brez ustreznega vpisa v dokumente. Na tehničnem pregledu (ali kasneje na cesti) vas lahko zavrnejo zaradi krajšega nosilca tablice ali manjših smernikov. Verjetno si lahko mislite, da je za 10 let star povišan vetrobran skoraj nemogoče najti ustrezne papirje ...
Še večje težave si lahko nakopljete z nakupom vozila, ki ni bilo izdelano za EU, npr. iz ZDA. Mogoče bo treba zamenjati svetila, morda tudi motorno elektroniko.
Zahtevani dokumenti:
• izvirnik računa (če je prodajalec pravna oseba),
• overjena kupoprodajna pogodba (če je prodajalec fizična oseba),
• prometno dovoljenje (v nekaterih državah, na primer v Avstriji in Nemčiji, imajo dvodelna prometna dovoljenja – potrebujete oba!),
• potrdilo o skladnosti (homologacijski kartonček).
DDV in DMV
DDV se mora plačati za vozila, mlajša od šestih mesecev in z manj kot 6.000 prevoženimi kilometri. Če je vozilo starejše, je pred prvo registracijo na področju Republike Slovenije treba plačati davek na motorno vozilo. Obrazec za informativni izračun ter informativno napoved najdete na povezavi http://www.durs.gov.si/si/davki_predpisi_in_pojasnila/davek_na_motorna_vozila_pojasnila
Na upravni enoti bodo hoteli videti:
• izvirnik računa,
• izvirnik potrdila o skladnosti,
• izvirnik ali overjeno kopijo prometnega dovoljenja,
• informativno napoved (lahko dobite na uradu),
• evre (primer izračuna: za motorno kolo s 50 kilovati in normo Euro1, vrednim 3.000 evrov, znaša davčna stopnja 12 odstotkov, torej bo treba plačati 360 evrov.)
Novo na Metroplay: Jan Plestenjak iskreno o enem najbolj čustvenih trenutkov njegove glasbene kariere