Svetujemo: o motoristični opremi za vroče poletne dni

31. 7. 2018 | Matevž Hribar
Deli

Tekstil ali usnje? Kaj pa hladilni jopiči? In kaj storiti med dežjem?

'Nemotoristi' si težko predstavljajo, da bi se bilo sredi največje vročine smiselno obleči v smučarski kombinezon, škornje in zaprto čelado. A izbrali smo si hobi, ki zahteva tudi to. Kako na motociklu preživeti dni, ko se temperatura dvigne čez 30 stopinj Celzija? Izvolite nekaj nasvetov iz prve roke.

1. Usnje ali tekstil?

Na to vprašanje ni jasnega odgovora, tako kot je nemogoče trditi, ali so lepše temne ali blond. Različni motoristi imamo različne izkušnje. Dejstvo je, da je tekstilna oprema večinoma bolj praktična, se lažje oblači in slači (saj veste, včasih se mudi na stranišče), ima več žepov (tudi večji so) in je bolje prilagodljiva, ko je treba pod obleko navleči topla oblačila. A iz izkušenj lahko povem, da je naravna (goveja ali kengurujeva) koža, vsaj dokler je hitrost višja od hitrosti kolesarja, v vročini prav prijetna; še posebej, če ima čim več luknjic – rečemo, da je usnje perforirano.

Še najslabše izkušnje imam s poceni tekstilno obleko, dasiravno je imela zračnike na zadrge. Potil sem se, kot bi bil oblečen v vrečo za smeti, temu primerne so bile tudi vonjave. Cena (po navadi) ne laže. Prav tako se v vročem vremenu ne počutim najbolje v sicer res krasni Dainesovi jakni z membrano D-Dry (kar naj bi bila njihova različica goroteksa). Verjeli ali ne, po tem, ko so mi v Grčiji ukradli BMW-jev komplet Rally 3, v toplem vremenu najrajši uporabljam staro jakno istega proizvajalca, čeprav z malo manj zračniki. Izogibajte se uporabi nahrbtnika, ki bo tkanino pritisnil na kožo in preprečeval zračenje; podobno se bo zgodilo tudi pri uporabi ščitnika za hrbtenico – naj bo čim bolj zračen tudi ta.

2. Kako naj se zaščitim pred dežjem?

Zakaj bi se ves čas kuhali v materialih, neprepustnih za vodo, ko pa deževno vreme predstavlja le manjši čas preživljanja prostega časa na motorju? V praksi se je pokazalo, da je v poletnem času najbolj priročen dvodelni dežni kombinezon. Zložen bo v kovčku ali nahrbtniku zasedel le malo več prostora kot prva pomoč, nepremočljiv tekstil (ki seveda tudi diha bolj slabo) pa boste nase navlekli le ob dežju, kar pomeni, da bo preostali čas vaša oprema zračno dihala (glej prvo točko). Večina tekstilnih jaken ima namreč odstranljivo nepremočljivo plast, ki ima dve slabosti: prvič, če jo nosite v poletni vročini, vam bo vroče, in drugič, med dežjem bodo vaša jakna in hlače še vedno povsem premočene – ja, tudi žepi (tisto o nepremočljivih zunanjih žepih vzemite z rezervo). Če pri roki ni drugega, pomaga velika vreča za smeti z izrezanimi luknjami za glavo in roki. Oblečemo jo pod ali prek jakne. Dvodelni komplet je uporaben tudi v hladnih jutrih, ko si (denimo v Dolomitih) lahko nadenemo le jakno.

3. Obutev in rokavice

V letu 2017 sem za potovanje po Indiji kupil perforirane športne škornje (Alpinestars SMX Plus), nato pa jih začel uporabljati tudi na tem koncu planeta, in to od pozne pomladi (maj) do zgodnje jeseni (tja do konca septembra). Ko čutiš, da te 'kuha' v noge, med vožnjo le obrneš stopala navzven in v čevelj bo zapihala prijetna sapica. Toplo priporočam. Z opombo, da je treba vzeti v zakup možnost poplave v dežju. Tolažim se, da se večinoma vozim(o) po suhem, zato to ne predstavlja ovire. Sicer pa se lahko kupijo tudi nekakšne ogromne nogavice iz materiala, neprepustnega za vodo, ki jih navlečemo prek škornja. Glede obutve še to: za daljšo pot priporočam, da imate v kovčku spravljene natikače, ki jih lahko obujete na kosilu (no, ja …), na trajektu in ob podobnih situacijah, ko si ne želite kuhati glivic. Pa kakšne rezervne nogavice tudi pridejo prav; ta umazane pa lahko operete v morju in posušite na balanci.

Poleti je fino (vsaj na daljših, večdnevnih izletih) imeti s seboj dva para rokavic, ene bolj zračne in ene nepremočljive; nekoliko nenavadna alternativa so tanke gumijaste rokavice, ki jih poveznete prek običajnih rokavic, videl pa sem že tudi motoriste v delovnih gumijastih rokavicah in celo potapljaških rokavicah iz neoprena. Z rokavicami je tako kot z drugo opremo: zelo prijetne, a manj varne so tiste za motokros, a najdejo se tudi zanimivi 'križanci'. Zelo sem bil zadovoljen z delno perforiranimi usnjenimi rokavicami KTM s trdimi ščitniki na členkih in z varnostnim paščkom v zapestju. Izogibajte se rokavicam z dvojno plastjo (z notranjo rokavico iz drugačne tkanine), saj se v vročini rado zgodi, da boste s prepotenimi prsti vred izvlekli tudi to tkanino, ki potem nikakor ne bo več hotela na svoje mesto, in rokavica bo postala neudobna, če ne celo neuporabna.

4. Hladilni jopiči

V lanski sezoni sem nekajkrat preizkusil hladilni brezrokavnik ameriškega proizvajalca Techniche s tehnologijo Hyperkewl. Zadeva učinkuje tako, da brezrokavnik namočimo v vodo in še mokrega oblečemo pod motoristično jakno. Zadeva učinkuje tako močno, da sem moral na avtocesti zapreti vse zračnike na jakni, saj me je začelo mraziti! Pri uporabi je treba imeti kanček zdrave pameti (prav tako kot pri uporabi avtomobilske klime), saj dopuščam možnost, da se človek z mokrim telovnikom lahko prehladi. Je pa zadeva uporabna tudi pri drugih športih ali pa recimo v domači pisarni (brez klimatske naprave). Alternativa starih mačkov: z vodo zmočiš običajno majico. In čez pol ure spet. In spet.

5. Čelada

Bolj je čelada zračna, bolje bo. Zato pridejo v poštev bolj športne (dirkaške) čelade, čeprav so običajno takšne tudi glasnejše. Zelo prijetno se je voziti s čelado za motokros, a seveda je treba v zakup vzeti glasen šum zaradi vetra in večji zračni upor. Vožnjo z odprto preklopno čelado in odprto (jet) čelado po tem, ko sem videl nesrečo skuterista, odsvetujem, a tudi razumem, če nekdo udobje in praktičnost postavi na prvo mesto.

Kljub vročini vedno uporabljam podkapo, ki jo v tem primeru raztegneš pod brado (ne prek nosu), saj prepoteno podkapo lažje operem kot notranjost čelade, prav tako podkapa preprečuje, da bi za vrat priletela čebela ali osa.

Pa še nekaj: na motociklih z odlično vetrno zaščito (npr. BMW R1200RT, Honda Gold Wing) vam bo dosti bolj vroče kot na 'slečencih', zato velja razmisliti tudi o znižanju ali celo menjavi vetrobrana (npr. pri potovalnih enduro motociklih).

6. O dolgih gatah

V zadnjih letih ugotavljam, da mi najbolj 'sedejo' naravni materiali, torej bombaž in volna. Nekatera podoblačila iz sintetičnih materialov se sicer resda hitro sušijo (hitreje od bombaža), a imam občutek, da v njih po celem dnevu na motorju smrdim bolj kot v običajni bombažni srajci ali pa v spodnjem perilu iz volne, ki seveda ni poceni, ampak …

Čez dan v izogib boleči glavi in padcu koncentracije spijte dovolj tekočine, pivo naj bo nagrada za srečen prihod na cilj in nič prej. Srečno!