Avtomagazinova šola motokrosa za najmlajše

V vsakem športu so zgodnji in pravilni začetki zelo pomemben del uspeha. In motokros ni izjema. Predstavljamo prvi niz iz serije, v katerem nam bodo najboljši domači motokrosisti predstavili, kako se lotiti tega atraktivnega športa. Državni prvak razreda MX 65 Maks Mausser nam bo predstavil osnove, ki veljajo tako za najmlajše kot za vse začetnike.

Avtomagazinova šola motokrosa za najmlajše (foto: peter kavčič) peter kavčič
11. 12. 2013

Začeli bomo pri najmlajših. Najpomembnejše pravilo, ki ga prepisujejo tako trenerji kot psihologi, je, da otroka ne silimo, ampak spodbujamo. Le tako bodo v tem uživali in se zabavali otrok in starši. Danes, ko je možno že za dokaj zmeren denar kupiti 50- ali 65-kubični motokros motocikel za prve kilometre, je pomembno, da se izognete cenenim ponaredkom. Tu še vedno drži pravilo, da so priznani proizvajalci prava izbira. Za začetek je nujna tudi osnovna oprema. Čelada, ki mora biti ustrezne velikosti, zaščitna očala in rokavice ter ščitniki za kolena in komolce so obvezni, tudi če se bo vaš mladi motokrosist podil le po domačem vrtu.

Motor in izbira opreme – prava velikost

Verjetno ni treba posebej poudarjati, da je pri motociklu tako kot pri kolesu. Za določeno starost oziroma višino najmlajših so namenjene kros specialke s 50- in 65-kubičnimi dvotaktnimi motorji. Zaščitno opremo sestavljajo namenski motokros škornji, čelada, očala, ščitnik hrbta in prsnega koša, rokavice, ščitnik za kolena, motokros hlače in majica ter zaščita za vrat, denimo 'leatt brace'. Ščitnike za komolce priporočamo, ko je steza kamnita ali zelo trda.

Pravilen položaj telesa – vedno v točki ravnotežja

V motokrosu poznamo dva osnovna položaja, sedečega in stoječega, skupno pa jima je, da mora biti voznik ves čas v nevtralni točki, ko je v ravnotežju. Motor je treba vedno tesno objeti z nogami in koleni. Osnova za sedeči položaj je navidezna navpična os, ki poteka skozi stopalke in se nadaljuje skozi sedež. Osnovna točka za sedenje je torej navpično v osi nad stopalkami. Pri pospeševanju se zgornji del telesa nagne naprej, pri zaviranju pa nazaj. To je najosnovnejše izhodišče za začetnike. Stoje je zadeva podobna. Noge in kolena tesno objemajo motor in sedež, komolca sta razširjena navzven, brada pa je v navpični osi nad krmilom. Še en Romanov trik: krmilo je vedno treba poprijeti nekoliko višje (naprej), sicer komolci in celotni zgornji del telesa zlezejo navzdol v sključen položaj, ki pa ne zagotavlja dobrega nadzora. Pri pospeševanju se glava premakne naprej nad sprednji blatnik, med zaviranjem se telo pomakne čim bolj nazaj proti zadnjemu blatniku. Še enkrat, zelo pomembno je, da komolci ostanejo razširjeni.

Pogled – osnova za varno in hitro vožnjo

Najpogostejša napaka je, da vozniki ne gledajo dovolj naprej. Zapomnite si: kamor gledate, tja se boste peljali! Tako je pri vsakem športu in tudi pri motokrosu. Pogled je vedno usmerjen vsaj nekaj dolžin motocikla naprej, ta razdalja pa se veča z večanjem hitrosti. Če boste gledali kamen, se boste vanj zaleteli, zato je pogled vedno usmerjen v smer ali linijo, ki jo želimo izpeljati.

Ovinek – teža na zunanji stopalki

Vožnja skozi ovinke iz dobrega motokrosista naredi prvaka. Zato je treba nujno vaditi povsem navadno osmico. Ta vaja vsebuje pospeševanje, zaviranje in trening pogleda. Vedno se večji del zavira še pred ovinkom, v točki zavijanja pa je položaj telesa že sredinski in nato sledi naklon naprej za pospeševanje. Prehod med zaviranjem in pospeševanjem mora biti mehak in tekoč, predvsem pa mora biti vse skupaj povezano v eno celoto vožnje skozi ovinek. Ko se konča zaviranje, notranjo nogo za ravnotežje in morebitno oporo pomaknemo ob motociklu naprej do osi sprednjega kolesa. Pred močnim pospeševanjem pa mora noga nazaj na stopalko. Z zunanjo nogo prenašamo težo na zunanjo stopalko, koleno je tesno ob motociklu in pritiska ob plastiko. S telesom se iz navpične osi nagnemo skupaj z motociklom v ovinek, le glava mora biti vedno vodoravna, komolci razširjeni in ne pokrčeni.

Skok – stoje je osnova za vse

Najbolj zabavni, a tudi nevarni del so skoki. Začeti je treba na majhnih skakalnicah, ki motocikel ponesejo v lepi krivulji skoka. Osnovno pravilo za začetnike je, da se zapeljejo v nevtralnem položaju stoje prek skakalnice z zmernim, enakomernim plinom. Preveč plina vas bo vrglo na hrbet, premalo plina pa na nos. Noge in kolena vedno tesno objemajo motocikel. V zraku plin zapremo in krmilo porinemo od telesa naprej, tik pred pristankom ga potegnemo nazaj k sebi in dodamo malo plina, da nas moč motorja lepo potegne naprej. Noge uporabljamo kot pomoč pri blaženju med pristankom. Romanov namig: hitreje ko se zapeljete na skakalnico ali bolj ko je ta strma, bolj se morate nagniti naprej. Igrajte se s pristankom na sprednje in na zadnje kolo, da dobite občutek.

Zdaj pa hitro vadit.

Avtomagazinova demo ekipa:

Maks Mausser, državni prvak MX 65

Maks je star 10 let, z motokrosom se ukvarja že štiri leta. Ima tudi naslov prvaka razreda do MX50 iz leta 2010. Trenira dva- do trikrat na teden na motociklu, sicer pa aktivno trenira tudi rokomet. Poleg domačega prvenstva tekmuje tudi na mednarodnih dirkah najvišjega ranga v kategoriji do 65 kubičnih centimetrov. Prihodnje leto bo vozil že na 85-kubičnem motociklu.

Roman Jelen

Roman je legenda slovenskega motokrosa, večkratni državni prvak in nekdanji tovarniški voznik Honde in Husqvarne. Tekmoval je z asi, kot so Stefan Everts, Joel Smets in Yves DeMaria. Svoje znanje podaja na individualnih tečajih ali tečajih z manjšimi skupinami, sicer pa je tudi testni voznik pri Akrapoviču in naš strokovni sodelavec za testiranje motokros in enduro motociklov.

Besedilo in foto: Peter Kavčič

Na spletnih straneh Adria Media Ljubljana uporabljamo piškotke z namenom zagotavljanja spletne storitve, oglasnih sistemov in funkcionalnosti, ki jih brez njih ne bi mogli nuditi.

Z nadaljnjo uporabo spletnih mest soglašate z uporabo piškotkov.
Če piškotkov ne želite, jih lahko onemogočite v nastavitvah

zapri