Intervju: Miran Stanovnik

8. 1. 2008
Deli

Dva dni pred štartom jubilejnega, 30. relija Dakar, ki bi moral biti najbolj veličasten doslej, je kot bomba odjeknila novica, da je dirka zaradi groženj terorističnih napadov odpovedana!

Po uvodnem šoku, ki je samo v Lizboni zavil v brezupni molk 2700 udeležencev relija, je sledilo zavedanje, kako katastrofalne posledice bo imela ta vsekakor pogumna odločitev na ta šport in celo na vsak prihodnji športni dogodek. Izid tekme Teroristi:Šport je namreč 1:0, če jim je uspelo tu, zakaj jim ne bi uspelo recimo na Pariškem maratonu ali na slovitem Le Touru, kolesarski dirki po Francij. Oba velešportna dogodka namreč organizirajo prav pri A.S.O., ki so tudi organizatorji Dakarja.

Miran Stanovnik, eden izmed bolj izkušenih tekmovalcev, ki bi na tem reliju štartal že 12. zapored, je v kratkem pogovoru strnil nekaj misli.

Kakšna je po vaše odločitev A.S.O.ja, je prav, da so dirko odpovedali?

Če verjamemo temu, kar so nam povedali, da je grožnja terorističnih napadov res tako velika in neobvladljiva, potem je to logična in edina prava rešitev. Nevarna območja, kjer bi lahko karavano udeležencev napadle skrajne islamske skupine, so menda že v Maroku, največja nevarnost pa naj bi grozila v Mavretaniji. Mislim, da je bila odločitev premišljena in nikakor brezglava, tako velika organizacija, kot je A.S.O., pač ne more nečesa narediti zaradi občutka, ampak le na podlagi dejstev.

Kaj pomeni odpoved dirke, si ne more predstavljati nihče, tega scenarija enostavno do sedaj nikoli ni bilo. Razumel bi, da lahko odpovejo kakšno etapo, ali nekaj etap, kot so to že storili, nenazadnje so nas leta 2000 prepeljali preko nemirnega dela osrednje Sahare kar z velikimi transportnimi letali, toda dirko so izpeljali.

Upal sem, da imajo vsaj rezervni načrt, da bi lahko izpeljali vsaj nekaj etap in tako mnogim tekmovalcem prihranili ogromno skrbi in stroškov. Morda bi bil dovolj že simbolični štart in ena etapo po Portugalski, pa bi se zadovoljilo mnogim sponzorskim pogodbam, ki sicer pogojujejo prav sam štart na dirki. Je pa res, da so prav pri A.S.O. dobili največ medijskega prostora in je njihova škoda daleč najmanjša.

Ali dopuščate možnost, da grožnja s terorizmom ni edina resnica?

Nedvomno, še zelo svež je spomin, ko nas je v cilj težke etape prišlo le 20 motoristov in nekaj avtomobilov, preostanek tekmovalcev pa enostavno ni mogel slediti tempu. Takrat so bili za prekinitev in razveljavitev dveh etap prav tako krivi teroristi, pa smo vsi vedeli, da je resnica drugje, da niso zmogli obvladovati nastalih razmer.

Če je na primer francoska vlada zaradi medsebojnih nesoglasij z Mavretanijo želela prikazati to državo v slabi luči, je to lahko odličen način, kako jim zrušiš turizem. Prav tako v Maroku in v Senegalu. Med udeleženci dirke je krožilo veliko neuradnih govoric o tem, kako se ta hip francosko vodstvo ne razume najbolje s temi zahodnoafriškimi državami. Vsekakor je logično, da A.S.O. in francoska vlada dobro in tesno sodelujeta, nenazadnje prav ta organizacija skozi športne dogodke predstavlja Francijo širnemu svetu.

Kaj odpoved dirke pomeni za ugled in obstoj samega relija Dakar?

Vedeti moramo, da je to 100-odstotno samo posel, in tudi če dirka izgubi 100 ali 1000 privržencev ali ljudi, ki bi nekoč nastopili na njej, se bo vedno našlo dovolj novih tekmovalcev. Dirko v takšni ali celo v neki drugi obliki bomo še videli, saj je v igri preveč denarja, da bi A.S.O. to kar izpustil iz rok. 27 milijonov evrov, kolikor so pobrali samo za štartnino, je ogromni znesek, ki se ga mu nihče ne želi odpovedati. A potem je tu še sponzorski denar za samo dirko.

Kako nameravate izpeljati letošnjo sezono?

Dobro organizirane tovarniške ekipe imajo celo svoje pravnike in za njih me ne skrbi. Tudi zavarovanja za podobne primere verjetno obstajajo. Prav tako ima vse skupaj zavarovano tudi A.S.O., čeprav nihče ne govori o tem ali bomo in če sploh bomo kaj dobili nazaj. Od tega je odvisna vsa sezona 2008. Sam sem že plačal 95 odstotkov vseh stroškov za to dirko, ostalo mi je le še nekaj tisoč evrov za hotel v Senegalu in letalsko vozovnico iz Dakarja domov. To pomeni, da me je dirka, na kateri sploh nisem mogel nastopiti, stala 70.000 evrov. Japonska ekipa, kjer mi vozijo nadomestne dele in kjer imam mehanika, pa je samo za transport dveh dirkalnih tovornjakov in avtomobila od Japonske do Francije odštela 60.000 evrov! In to je samo ena izmed 570 ekip!

Če dobim vsaj nekaj denarja nazaj, se nameravam udeležiti relija po Tuniziji konec aprila, ki bo izredno konkurenčen, saj so se mnogi odlični tekmovalci že prijavili, poleg Dakarja pa je to tudi eden najbolje organiziranih relijev v Afriki.

Dakar 2009? Bo ali ne bo?

Da, močno verjamem, da ga bodo izpeljali, le ne upam si trditi kje in kako. V tej politični situaciji je ta trasa, ki smo jo vozili zadnja leta, zelo vprašljiva, bolj odprte možnosti, ko govorimo o Sahari, so v Tuniziji, Libiji in Egiptu. A po drugi strani dirko lahko preselijo tudi drugam, na primer na vzhod, Kitajska s prav tako mogočno puščavo Gobi je ta hip zelo zanimiva smer, prav tako Rusija. Morda pa lahko pride v igro tudi Južna Amerika. Argentina ali Čile sta zanimivi lokaciji za tako dirko. Reli lahko štarta iz kjerkoli, tudi iz Ljubljane, samo če bi se vodilni možje tako odločili.

Za samo prihodnost te veličastne dirke me ne skrbi. Res pa je, da bi sedaj veliko raje dirkal, kot pa razmišljal o alternativah. Kakor koli že, v vsakem primeru ni ta trenutek lahko prav nobenemu, ne tekmovalcem ne navdušencem s celega sveta, ki ta reli spremljajo že 30 let. Škoda, ki je bila narejena je ogromna, a v primerjavi z enim človeškim življenjem zanemarljiva.

Peter Kavčič

Oglejte si še:

Novo na Metroplay: "Naš največji uspeh je bil tudi strel v koleno" | Ivo Boscarol