16 legendarnih motociklov, ki so nas navduševali v filmskih uspešnicah

Predstavljamo vam motocikle, ki so imeli možnost odigrati pomembno ali pa vsaj zanimivo vlogo v filmu.

16 legendarnih motociklov, ki so nas navduševali v filmskih uspešnicah (foto: Profimedia) Profimedia
25. 2. 2017

Ni jih malo, teh motociklov, ki so zaigrali ob slavnih igralcih, in gotovo smo tudi kakšnega spregledali. A vseeno, če si želite v svojo garažo zapeljati star, vendar slaven motocikel, potem se lahko morda ozrete po katerem od naštetih.

Mi vam ne bomo samo našteli teh dvokolesnih zvezdnikov, povedali vam bomo tudi, ali ga je vredno zapeljati v garažo, ali pa ga je bolje pustiti za tistim starim skendnjem.

Vrstni red je povsem naključen, ne gre po abecedi, ne gre po žanru, ne gre po kubikih in konjih, tudi slučajno ne po ceni ali številu izdelanih primerkov. Pač tako - enostavno po naključju in občutku.

1. KAWASAKI GPZ 900R

S takim 'Kavlnom' se je po letalski bazi in okrog nje preganjal Tom Cruise v filmu Top Gun. In to je bilo veliko let preden je postal versko blazen. GPZ 900 R je še danes lep motocikel, zverina, ki zna stresti kot jezen bik. Ni za vsakogar. Ne gre za točno ta model, a Kawasaki je po tem, ko se je začel počasi poslavljati od svojih 6-valjnikov, panično iskal kombinacijo, ki bo pretresla motociklistični svet. Zato so svoje 4-valjnike, ki so bili od samega začetka zelo uglajeni, pravzaprav namerno naredili bolj eksplozivne. To so bili motorji za prave dedce.

Tale GPZ 900R iz Top Gun-a so izdelovali med leti 1986 in 1988. Imel je 115 konjev, 4 ventilsko tehniko, popolnoma serijski pa je letel skoraj 250 kilometrov na uro. Si sploh predstavljate, kako lepo se mora slišati, ko ta Kawasaki zajema zrak skozi 4 vplinjače? Kljub temu, da so takrat njegovi neposredni tekmeci imeli motorje z večjimi prostorninami (Yamaha FJ1100, Honda VF1000F, Laverda Jota, BMW K100RS), jih je ta Kawasaki v pospeševanjih pustil za sabo. Z mesta je 400 metrov prevozil v manj kot 11 sekundah.

Ni čisto uradno potrjeno, da je bil nekaj časa najhitrejši serijski motocikel na svetu. Je pa uradno potrjeno, da je bil nekajkrat nagrajen s titulo motocikel leta. Prav tako se neuradno šušlja, da je bil to japonsko maševanje za Hirošimo in Nagasaki. Z njim se je namreč pobilo kar nekaj ameriške mladine. Saj veste, kako to gre. Amerikanci so Japoncem podarili dve atomski bombi, oni pa so jim vrnili z motocikli in zraven še zaslužili.

Kultni status: 5/5

Frajerski faktor: 5/5

Cena danes: 0,00 eur do 2.500,00 eur

V nekaj besedah:  Nimaš GPZ - nimaš babe

2. HARLEY DAVIDSON FAT BOY

S tem motociklem se je v začetku 90-ih po Kaliforniji preganjal Arnold Schwarzneger v drugem delu filma Terminator. To so bili časi, ko Švarci še ni obiskoval logopeda, zato je ta motocikel prepoznaven tudi po stavku - "I'll be back!" Tudi v sanjah se ne boste z njim peljali tako akrobatsko, kot se je v filmu Arnold, boste pa nekako v kontekstu, če boste s seboj vozili tudi šibrovko.

Za 320 kilogramov teže se zdi slabih 50 konjev zelo malo, a to vendarle ni motocikel za divjanje. Kot vsem Harleyjem bo tudi temu cena nekoč zrasla, do takrat pa vam s stroški vzdrževanja ne bo sušil denarnice. Če se vam zdi, da je ta motocikel za vas premalo živahen, premalo agilen in premalo dinamičen, pomislite na to, da se tudi na vaš križ nalagajo leta. Pravijo, da pride dan, ko Harley Davidson dobi smisel.

Kultni status: 4/5

Frajerski faktor: 2/5

Cena danes: 9.000 do 20.000 eur in raste

V nekaj besedah: Sosed, a pokosim tudi pri tebi?

3. BMW R1200C

To, da se vozi s tistim, kar mu v nuji pač pride pod roke, je značilno za najbolj znanega agenta - James Bonda. S tem bokserskim kruzerjem je James uspel skakati po strehah, driftati in izvajati vse mogoče vragolije. Vi verjetno ne boste.

Ta BMW je zanimiv zaradi precej originalne zasnove okvirja in vzmetenja, nikakor pa ne gre spregledati, da gre tukaj pravzaprav za idealno mero oblikovanja iz preteklosti in tehnike sedanjosti. Torej, že po sami definiciji prava avantgarda. Zelo verjetno je, da je tole najbolj vozen motocikel med vsemi velikimi kruzerji. Minus ali pa plus je, da skozi izpušni sistem ne prihaja veliko galame. A tam, od koder ta motocikel prihaja, stila ne merijo z decibeli.

Kultni status: 2/5

Frajerski faktor:  2/5

Cena danes: 6.000 eur

V nekaj besedah: prekrižarite skozi življenje

4. DUCATI HYPERMOTARD

Hypermotard oziroma vragolije, ki jih na njem izvaja Jim Carrey (ali pa njegov dvojnik), je po mnenju mnogih naboljši del tega filma. Tukaj že v samem dialogu med igralci posebej poudarijo zmogljivosti tega motocikla. Da ima ogromno moči in navora, povedo.

Kljub temu, da je to eden izmed najbolj zabavnih Ducatijev, pa jih na cestah ne vidimo veliko. Prvič zato, ker to ni najbolj primeren Ducatijev model za šminkiranje, drugič pa zato, ker se zna z njim le malokdo peljati tako kot se spodobi. Sicer je to zelo dodelan stroj, ki navduši tudi z detajli.

Kultni status: 2/5

Frajerski faktor: 4/5

Cena danes: od 4.000 eur naprej

V nekaj besedah: totalni adrenalinski 'booster'

5. TRIUMPH BONNEVILLE

Vedno romantični Matthew McConaughey se s tem motorjem prevaža, medtem ko vztrajno osvaja neko 'kračo', katere naloga je, da se reveža znebi. Prav nič posebnega se ne dogaja okrog tega motorja, je pa hitro jasno, da je to eden izmed najbolj ultimativnih motociklov, sploh, če želite dajati vtis, da ste svobodni v duši in srcu.

Nekoč, ko so bili naši starši še v plenicah, je bil to eden boljših motociklov, vsekakor pa sodi med pionirje v razredu danes popularnih 'cafe racerjev'.

Bonneville je z vidika tehnike in voznih lastnosti kilometre daleč od tistega, kar danes lahko ponudijo tudi najcenejši motocikli. Vseeno pa bodo vaši brki, če se boste z njim vozili naokoli, vsaj po občutku, bolj gosti, kot, če bi se vozili z naprimer Kymcovim skuterjem. To je resnično čistokrvni klasik, še bolje pa je, da ne sodi med tiste motocikle, ki jih je potrebno na poti do morja dvakrat hladiti v senci borovcev.

Kultni status: 5/5

Frajerski faktor: 5/5

Cena danes: od 3-000 naprej oziroma po ceniku uvoznika

V nekaj besedah: Če ne Bonneville, pa Moto Guzzi V7

6. TRIUMPH SPEED TRIPLE

Uh, kako ga je ultimativni filmski 'bajker' Tom Cruise žgal v drugem delu filma Misija nemogoče. Pustimo ob strani to, da je v enem samem pregonu na njem nekaj različnih profilov gum. V ta motocikel se po zaslugi tega filma ni težko zaljubiti, če ste ga kdaj vozili, pa ste nad njim tako ali tako navdušeni.

Triumph je s svojimi trivaljnimi motorji osvojil marsikaterega motorista. Prav trivaljniki pa so to znamko po dolgoletni krizi vrnili na seznam premium proizvajalcev motociklov.

Speed Triple je tudi sicer zelo korekten kos motocikla, ne samo zaradi motorja, tudi preostanek tehnike je vedno zelo soliden. Dvomimo, da bo ta motocikel kdaj dosegel kakšno vrtoglavo vrednost. Saj ne, da ga ni vredno ohraniti, a angleška motociklistična zgodovina pozna tudi veliko bolj iskane in zaželene znamke.

Kultni status: 3/5

Frajerski faktor: 4/5

Cena danes: od 4.000 eur naprej

V nekaj besedah:  odličen motocikel, še boljši motor

7. HONDA CBX 1000

Če ste ljubitelj kultnih motorističnih filmov je film Knightriders eden tisth, ki jih morate pogledati. Enostavno zato, ker je kljub zanimivi zgodbi brezvezen. Cel kup nekih spak živi v modernem viteškem kraljestvu, kjer imajo namesto konjev motocikle. Najlepši vitezi so imeli nekoč bele konje, v tem filmu pa imajo šestvaljne Honde CBX.

Ta motocikel je bil razlog, da je ob predstavitvi svetovna javnost obnemela, saj vrstnih šestvaljnikov postavljenih prečno, takrat ni bilo prav veliko. Da je med nogami preširok, so tarnali novinarji, a Honda je lepo dokazovala, da ni nič širši, kot voznikove noge.

Šest valjev, 24 ventilov, 105 konjev, šest vplinjačev. Odmične gredi je namesto takrat pogostih zobnikov poganjala veriga. Res, ta motocikel je dejansko bil svojevrsten čudež. Njegov edini problem je bil okvir, ki enostavno ni bil kos tako težkemu in zmogljivemu motociklu.

Kultni status: 4/5

Frajerski faktor: 3/5

Cena danes: 6.000 eur do 10.000 eur

V nekaj besedah: na ravnem kot metek, v ovinkih kot kača

8. BMW S1000 RR

Kdo drug kot Tom Cruise. Spet v filmu Misija nemogoče. Kljub temu, da se na koncu gentlemansko povalja po pesku, je nekaj minut tega filma posvečenih takrat povsem svežemu BMW-jemu superšportniku.

S 1000 RR v prvenstvu WSBK ni nadvladal, je pa dosegel in še dosega odlične rezultate. Na cesti je situacija nekoliko drugačna, saj so karte premešane v prid BMW-ja. Predvsem gre prednost pripisati tehniki oziroma bolje rečeno elektroniki, ki ji do pred kratkim ni bilo para. Ta BMW ima prav vse, kar si lahko zamislite. In prav vse deluje odlično, žal pa z asimetrično prednjo masko ni ravno zelo privlačen.

Kultni status: 1/5

Frajerski faktor: 2/5

Cena danes: od 10.000 eur naprej

V nekaj besedah:  odličen na stezi, najboljši na cesti

9. DUCATI 996

Ko postavna Trinity v filmu Matrica iz prerešetanega Cadillaca skoči na tovornjak poln novih Ducatijev je jasno, da bo sledilo nekaj minut za ljubitelje te znamke.

Trinity izbere model 996. To je motocikel, ki se mu verjetno ne bi uprl prav nihče. Če ste pravi 'petrolhead', potem je ta motocikel parkiran v vaši virtualni sanjski garaži. Takoj zraven na videz skoraj enake, pod rezervoarjem pa osem krat manjše Cagive Mito 125. Iz prve roke pa lahko povem, da ko človek v garažo pripelje star športni Ducati, še naprej vozi skuter ali pa tisto kar pač ima.

Ducati se vžiga, turira in kaže sosedom, tu in tam greš z njim na kakšen deci piva v center mesta. Preprosto je tako lep, da ga je škoda umazati.

Kultni status: 5/5

Frajerski faktor: 5/5

Cena danes: od 5.000 eur naprej

V nekaj besedah: glej sosed, kaj imam...

10. YAMAHA XT250 

V prvem delu Ramba ima Silvester Stallone vsaj na začetku ogromno smole. Na trenutke je njegova smola tako strašna, da gledalec dobi občutek, da bi ta revež iz vreče polne lulik potegnil edinega 'tiča'.

Ampak vseeno, ko Rambo vzame stvari v svoje roke, se situacija obrne. Vmes pa se preganja z Yamaho XT250 izdelano v začetku 80-ih let. Danes je Yamaha pod to oznako poznana kot enduro stroj, takrat pa je ta motocikel veljal za 'dual sport', za kakšne lažje terene in makedam torej.

Za kakšne bolj resne vožnje je pri tem motociklu vsega premalo. Premalo konjev, premalo zavor, premalo prostora. Je pa idealen za na zadek kakšnega starodobnega avtodoma, za skok do trgovine, za na plažo ali kaj podobnega. 

Kultni status: 2/5

Frajerski faktor: 1/5

Cena danes: 2.000 eur

V nekaj besedah: zanimiv, zelo redek, poceni

11. VESPA

Tako kot ni ameriškega filma v katerem ni Volkswagnovega hrošča in Volva serije 200, tako ni romatničnega italijanskega filma brez Vespe. Tudi sicer je Vespa pogosta članica motorizirane igralske zasedbe v filmih, verjetno najbolj znan pa je film Počitnice v Rimu (1953). Takrat sta se tudi na globalnem nivoju s tem filmom proslavila tako Vespa, kot tudi božansko lepa Audrey Hepburn. V eni od scen se za 125-kubično Vespo zapodita tudi dva policista na Moto Guzzijih.

Vespa je vsekakor na seznamu tistih prevoznih sredstev, ki jih morate imeti. Cene za Vespe iz prvih serij so vrtoglave, se pa potem zelo hitro spustijo v razumne sfere. Za zanimivo se šteje vsaka Vespa z ročnim menjalnikom, tiste novejše pa bodo morale še malo počakati.

Kultni status: 5/5

Frajerski faktor: 4/5

Cena danes: od 1,000 eur naprej

V nekaj besedah: Solo uno di Vespa...

12. TRIUMPH TR6 TROPHY BIRD

Čeprav gre v tem primeru za veliko filmsko napako, si ta motocikel zasluži omembo v tem članku. Steve McQueen med begom pred nacisti v filmu Veliki pobeg ukrade motocikel, ki naj bi bil vojaški. Ker se filmska zgodba dogaja med drugo svetovno vojno, Triumpha pa so začeli izdelovati šele leta 1961, so poznavalci v času, ko je bil film akutalen, zganjali vik in krik. Pa kaj.

Motocikel iz filma je bil v primerjavi s serijskim močno predelan, zato je tudi v resnici spominjal na nemški vojaški motocikel - najverjetneje so hoteli imitirati Zundapp-a.

Kultni status: 1/5

Frajerski faktor: 2/5

Cena danes: 10.000 eur

V nekaj besedah: saj je skoraj tak kot Zundapp

13. INDIAN SCOUT

Prelepa resnična zgodba o možakarju, ki si je na vsak način želel priboriti slavo in podreti hitrostni rekord. Tudi ko ni šlo vse po načrtih, je Anthony Hopkins v vlogi Burta Monroea vztrajal pri svojem. V 60-ih letih je tako razpet med Novo Zelandijo in Utahom uspel podreti tri hitrostne rekorde. Zgodba je zanimiva tudi zaradi prikaza genialnosti malega človeka, ki je z različnimi modifikacijami uspel motocikel izdelan leta 1920 prignati do hitrosti 190 milj na uro, kar je še danes rekord za motocikle te znamke.

Za film so izdelali dve repliki originala, scene, kjer so podirali hitrostne rekorde, pa so posneli z predelanimi Ducatiji. Indian je motocikel, ki ga na naših cestah verjetno ne bomo videvali, kljub temu, da je znamka spet živa in izdeluje odlične in prestižne kruzerje.

Kultni status: 5/5

Frajerski status: 1/5

Cena danes: 40.000 eur

V nekaj besedah: neponovljiva zgodba

14. KAWASAKI KZ1000P

Izobčenci so v filmu Mad Max vozili motocikle, za katere sam Bog ne ve, katere znamke so. Je pa Maxov prijatelj Goose vozil nekoliko predelanega policijskega Kawasakija. KZ 1000 P je bil takrat Kawasakijev motocikel, ki se je kasneje umaknil veliko sodobnejšemu GPZ-ju. Veljal je za pravi superbike, a takat so bili motocikli z oklepom zelo nenavadni, pravzaprav prav nič simpatični. Masovno so jih uporabljali tudi ameriški policisti.

Tudi če vam je ta motocikel všeč, ga najverjetneje ne boste imeli priložnosti kupiti, saj je v Evropi precej redek. Bolj kot sam motocikel so zanimive akcijske scene, ki jih je bilo pri nizkoproračunskem filmu s takratno tehnologijo težko posneti. Zato so veliko vlogo odigrali snemalci, ki so bili več kot očitno pod vplivom maliganov, saj so najnevarnejše scene posneli na zadnjem sedežu, brez čelade, s težko kamero v rokah. Poglejte si sliko s snemanja in potem še film.

Kultni status: 1/5

Frajerski faktor: 1/5

Cena danes:  12.000 eur

V nekaj besedah:  za sodobne Mad Maxe

15. TOMOS ATX 50

Mladinski filmski hit Poletje v školjki je eden tistih filmov, ki si ga preprosto morate ogledati. Ni navdušil samo nas slovenskih otrok in najstnikov, radi so ga namreč gledali tudi pionirji iz vseh nekdanjih republik bivše SFRJ.

Joj, kako lepa se mi je takat zdela Milena, Tomaž je bil itak cel frajer, Filipa pa je igral moj sosed. Kader v katerem ATX parkiran stoji pred nekim hotelom je epski. »Glej, to so ta nove kroske,« je komentiral tisti bajsi, ki so mu tete kupile vse, česar ni potreboval.

V resnici ATX ni bil prava kroska, je bil pa zelo soliden terenski moped, ki so ga izdelovali vse do leta 2002. Imel je pet prestav, oblikovno pa se je takrat brez težav kosal z vso svetovno elito v tem razredu. Spomnim se, da je bil to takrat precej drag moped, nekaj mojih pajdašev pa ga je uspelo kar konkretno 'sfrizirati'.

Zelo podoben mu je bil Tomos CTX, ki je imel 80-kubični motor, z njim pa so nas na mopedih lovili policaji. Če te je ustavil s CTX-om je bilo dovolj, da si počakal, da je varuh zakona moped ugasnil. Potem si vžgal svoj skuter ali Avtomatik in se mirno odpeljal. Vsaj tisti CTX-i, ki so jih imeli na policijski postaji Moste, s segretim motorjem niso hoteli vžigati. Joj, kako so skakali po 'kurblih', ko smo jim jo Fužinci ucvrli. 

Kultni status: globalno 1/5, lokalno 5/5

Frajerski faktor: do 15 let 5/5, nad 15 let 2/5

Cena danes:  okrog jurja, če je v tip top stanju

V nekaj besedah:  Odličen moped, brez njega ni prave Tomosove zbirke

16. TOMOS BT-50

Tako kot ATX se je tudi BT-50 predstavil v filmu Poletje v školjki. V resnici so ta moped bogati očetje kupovali svojim mulcem, v filmu pa so BT-ja in ATX-a vozili tatovi školjk, neki mladoletni gangsterji. To je bil moped, ki je v povsem serijskem stanju dosegel okrog 80 kilometrov na uro, imel je obratomer, lita platišča in zavorni disk spredaj.

Za nas mulce, ki smo se z mopedi spoznavali proti koncu 80-ih in v začetku 90-ih let, je bil BT-50 sanjski motocikel. Tudi potem, ko smo bili z izpitom za moped na cesti regularni, se z njim nismo smeli voziti, saj je bil prehiter. Vsaj uradno je bilo tako.

Danes je BT-50 zelo redek Tomos, sploh če je v vsaj približno originalnem stanju. Kot vsi Tomosi, je bil tudi ta, pravi hit za vse garažne 'tunerje' in dizajnerje. Večina jih je bila tako uničenih zaradi mladostne neumnosti, ampak takrat skoraj ni bilo druge opcije. Ali si imel Vespo, ali pa 'spedenanega' Tomosa.

Kultni status: lokalno 6/5

Frajerski faktor: 5/5

Cena danes: dober okrog 1000 evrov

V nekaj besedah: redek kot štiriperesna deteljica. Nujno kupim.

Tomosi so sicer zelo pogosto pojavljali v filmih, ki so jih snemali studiji celotne bivše Jugoslavije. Praktično ga ni modela, ki ga ni tako ali drugače mogoče opaziti v katerem od prizorov. Če veste za kakšnega zabavnega ali zanimivega, pa nam le sporočite.

Matjaž Tomažič

Foto: Profimedia, arhiv AM