Uspehi v svetovnem prvenstvu, kot tudi prvi osvojeni naslov prvaka v ameriškem superkrosu, ki je nekakšen vrhunec motokrosa kot športa, nam je prinesel popolnoma spremenjene oranžne dirkalnike za leto 2016.
Pravila so namreč takšna, da na ameriških dirkah, čeprav so pod okriljem FIM, ne morejo nastopati s prototipi. Ker je Amerika največji trg, pa to prinaša najhitrejši napredek in razvoj serijskih motokros motociklov, ki jih snujejo in izdelujejo v Mattighofnu nedaleč od Salzburga. Na zgodovinski stezi Maggior v Italiji je naš testni voznik Roman Jelen v precej težkih blatnih razmerah preizkusil, kaj prinašajo popolnoma prenovljeni KTM-ovi motocikli za motokros. Nad tem, kar je doživel, ni skrival navdušenja. KTM je namreč pripravil motocikle, ki pomenijo izjemen korak v napredku. Kar 90 odstotkov vseh sestavnih delov je namreč povsem novih! Svoj testni dan je začel na najmanjšem od velikih motociklov: »KTM SX 125 ima nenormalno močan motor in trenutno nima konkurence v tej kategoriji. Motocikel je zelo vodljiv, vzmetenje je v osnovi zelo dobro, predvsem ko govorimo o novih zračnih vilicah.« Roman priznava, da bi zase seveda potreboval tršo nastavitev, ampak to ni nenavadno, saj so 125-kubični motocikli narejeni za lahke mlade voznike oziroma najstnike. Tako kot vedno do zdaj je izpostavil tudi zelo dobre zavore. Veliko presenečenje in motocikel, o katerem smo se najbolj spraševali, kaj prinaša novega, je z naslovom svetovnega prvaka ovenčani KTM SX 250F. Ta je izjemno dobro vodljiv, pravi Jelen: »Občutek je, kot da voziš japonski kros motocikel, kar je bil menda tudi cilj pri KTM-u. Razlika je le ta, da ima motor več moči. Sam agregat je za standardni motor nenormalno močan tako v spodnjem območju vrtljajev kot na vrhu, kjer je posebnost tudi to, da se zelo lepo zavrti v tako imenovano over-rev območje oziroma mu moč ne pade odsekano, ko doseže območje najvišjih vrtljajev. Tudi tu novo vzmetenje, vključno z zračnim vzmetenjem spredaj, deluje vrhunsko, o samih zavorah nimam pripomb, so odlične, primejo močno in dajejo dober občutek. Motocikel je nasploh veliko presenečenje, prava igrača z ogromno moči.« Roman je preizkusil tudi KTM SX 350F, ki je za marsikaterega amaterskega motokrosista popoln motocikel, saj združuje vodljivost 250-kubičnega dirkalnika in z več navora in moči dopušča hitro vožnjo tudi z manj znanja. Podobno kot pri modelu SX 250F tudi pri tem ugotavlja, da je zelo lepo vozen in zdaj še z nekaj več moči v štiritaktnem agregatu. Edino, kar ga je včasih zmotilo, so bila prestavna razmerja. Tu bi se poigral z različnim številom zob na prednjem oziroma zadnjem zobniku, saj je iz nekaterih zavojev nižja prestava deluje nekoliko 'kratka', višja pa ne da želenega sunka moči. Kot pri drugih modelih novih KTM-ov je tudi tu pohvalil zavore in odlično vzmetenje. Pravijo, da na koncu pride tisto najslajše, in zdi se, da se je tudi v italijanski Maggiori to znova potrdilo. Roman je namreč na koncu testiranja preizkusil kraljevo zverino, s katero Tony Cairoli lovi svoj deseti naslov svetovnega prvaka. KTM SX 450F je narejen za vladanje v razredu MXGP in nad tem, kar so pripravili avstrijski inženirji, ni varčeval s pohvalami: »Na začetku sem se malo bal 450-kubičnega motorja, ker sem bil že malo utrujen. Za takšno zverino pa moraš biti 100-odstotno zbran in pripravljen, saj ima ogromno moči. Toda, ko sem se usedel nanj in naredil prva dva kroga, mi je postalo jasno, da je to najbrž najboljši KTM-ov motokros motocikel za sezono 2016. Je neverjetno vodljiv za razred 450-kubičnih motociklov in definitivno občutiš, da so mu pobrali skoraj pet kilogramov mase v primerjavi s predhodnikom. Vzmetenje deluje super, zase bi si nastavil le nekoliko počasnejše dušenje (povračanje), ampak to je stvar posameznika in vsak, ki se hoče peljati nekoliko hitreje, si običajno tako ali tako nastavi vzmetenje po svojih željah. Popolnoma nov, lažji in bolj kompakten 450-kubični motor z novim vbrizgom goriva in enojno odmično gredjo ima res veliko moči, ampak je razporejena tako, da jo lahko obvladaš. Najboljšo ocene si zaslužijo tudi vrhunske Brembove zavore. Ko sem preizkusil SX 250F, sem si rekel: To je top, bolje ne more biti. No, ko pa sem preizkusil še SX 450F, sem si rekel popolnoma enako, tako da bi na koncu občutke strnil v skupni sklep. Vsak posamezni model je izjemno dobro vodljiv, naj gre za kategorijo od 125 kubičnih centimetrov dalje pa vse do kraljeve kategorije 450 kubičnih centimetrov. Po sami motorni moči pa novi KTM-i nimajo konkurence.«
KTM SX in SX-F 2016 kaj je novega?
Vsi motocikli razen dvotaktnega SX 250, ki v celoti ostaja enak lanskemu (razen grafik), so popolnoma spremenjeni.
Spremenjen okvir.
Novo zračno vzmetenje spredaj WP AIR.
Stopalke so prestavljene malenkost nižje in nekoliko bolj nazaj.
Kot novost so prvi predstavili stopalke NO DIRT, saj se blato v kanalih sredi ovinkov ne nabere med ležišče stopalke in samo stopalko, s tem pa ta ne ostaja zaprta ob podobnih situacijah, enako velja za jeziček prestavne ročice menjalnika. Izdelana je tako, da se kljub blatu vedno vrne v prvotni položaj. - Niže postavljeno krmilo.
Znižan sedež.
Ker so motor skoraj 90-odstotno prenovili, so vse komponente in težišče postavili čim niže in čim bolj v sredino, kar se odraža v lažji vodljivosti.
Pomembno zmanjšanje mase motociklov, zdaj so najlažji v posameznih kategorijah.
SXF-motorji imajo dve mapi (program delovanja motorja), standardno in agresivnejšo.
Novost je tudi launch control na štiritaktnih motorjih oziroma startni sistem za optimalne starte glede na različne tipe podlage.
besedilo: Peter Kavčič