Nasveti: Avtomobilski akumulatorji

18. 1. 2013
Deli

Avtomobilski akumulator je zelo občutljiv predvsem pozimi, zaradi vlage in mraza.

Čeprav je treba avtomobilski akumulator preveriti že pred prvim mrazom, se jih veliko izprazni prav med obilnim sneženjem, ko nekateri lastniki svoje jeklene konjičke pustijo stati pod snežno odejo več dni ali tednov oziroma počakajo, da se avtomobili očistijo – sami. Ko se le dokopljejo do svojega avtomobila, pa nastanejo zaradi vlage in mraza, ki dodatno obremenjujeta akumulator, težave pri zagonu motorja. Predvsem starejši akumulatorji v takih okoliščinah najprej odpovejo.

Avtomobilski akumulatorji

Statistika okvar kaže na problematiko pri akumulatorjih

Poraba toka je večja, zmogljivost akumulatorja upade – hladni in vlažni dnevi so posebna obremenitev za avtomobilske akumulatorje. Žal vse več voznikov pozabi na jesenski servis, ki naj bi poleg kontrole luči in namestitve zimskih gum obsegal tudi kontrolo akumulatorja, in to ne samo pri starejših vozilih. V statistikah avtomobilskih klubov so nedelujoči akumulatorji vsako leto na vrhu seznama okvar.

Eden glavnih razlogov je občutno povečana poraba toka v hladnih dneh – vključeno je ogrevanje zadnjega stekla in sedežev, pa tudi ventilator deluje z največjo močjo. Predvsem na kratkih progah generatorju pred naslednjim zagonom motorja ne uspe več popolnoma napolniti akumulatorja. Hkrati upade zmogljivost akumulatorja, ker pri nizkih temperaturah kemični procesi počasneje potekajo. Poleg tega akumulatorji že zaradi svoje starosti izgubijo del moči, kar povzroči dodatne težave pri zagonu motorja.

Seveda pa nikoli ni prepozno. Če menite, da imate težave z zagonom motorja, brž zavijte do najbližje servisne delavnice. S pomočjo elektronskega testerja za akumulatorje je namreč mogoče preprosto in zanesljivo preveriti hladni zagon. Tok pri hladnem zagonu (na akumulatorju pogosto označen s CCA) je največji tok, ki ga največ 10 sekund lahko zagotavlja akumulator, ne da bi napetost v akumulatorju padla pod 7,5 V. Pri običajnih akumulatorjih znaša tok pri hladnem zagonu med 300 in 920 A.

Pravi avtomobilski akumulator – tudi v hladnih dneh

Če akumulator izgublja svojo moč, ga je treba zamenjati. Po nasvete smo se obrnili k podjetju Johnson Controls, ki ponuja paleto akumulatorjev Energizer za vsako vrsto uporabe. Vsi tipi zagotavljajo zanesljivo oskrbo z električnim tokom, tudi pri nadpovprečno velikem številu porabnikov. Tudi pri hladnem zagonu zagotavljajo izjemno veliko moč, ki je pozimi še kako potrebna, saj Johnson Controls svoje izkušnje kot dobavitelj originalne opreme uporablja tudi v segmentu nadomestnih komponent.

Za osebna vozila brez funkcije start-stop zagotavlja serija akumulatorjev Energizer vire energije, ki so prilagojeni različnim potrebam – od vozil nižjega do vozil višjega razreda. Za vozila s funkcijo start-stop sta glede na vrsto sistema na voljo dva različna tipa. Akumulator Energizer Premium EFB na podlagi tehnologije EFB (Enhanced-Flooded-Battery) je prava izbira za vozila s preprosto funkcijo start-stop. Pri vozilih z naprednim sistemom start-stop, na primer z regeneracijo zavorne energije, ponuja akumulator Energizer Premium AGM na podlagi tehnologije AGM (Absorbent-Glass-Mat) dodatne prednosti. Ta akumulator ima večjo ciklično vzdržljivost in boljše sprejemanje polnjenja, kar je odločilen dejavnik za napredni sistem start-stop.

A včasih nas prazen akumulator vseeno preseneti. Kaj storiti?

Pripravili smo vam nekaj nasvetov, kako boste nastalo težavo najlažje rešili sami. Pri tem ne pozabite, da je potrebno previdno ravnanje, priporočljivo je, da vam kdo pomaga, predvsem pa pazite, da vsa dela opravljate tako, kot velevajo navodila. Navsezadnje se 'igrate' z elektriko!

Avtomobilski akumulatorji

Pomoč pri zagonu motorja

Pri pomoči ob zagonu motorja so pomembne tri stvari: akumulator vozila, ki dovaja električno energijo, in akumulator okvarjenega vozila morata imeti enako napetost, pri priključitvi premostitvenega kabla morate upoštevati pravilno zaporedje, motor vozila, ki dovaja električno energijo, mora delovati, preden se pri okvarjenem vozilu vključi kontakt – tako se prepreči izpraznitev akumulatorja, ki dovaja električno energijo. Najprej se pri obeh vozilih izključi kontakt. Vsi dodatni porabniki, npr. radio, ogrevanje sedežev ali zadnjega stekla, morajo biti pri obeh vozilih izključeni, tako da ima motor na voljo največji možni tok, ki ga potrebuje za hladni zagon. Pri priključitvi premostitvenega kabla je pomembno pravilno zaporedje, saj se tako prepreči iskrenje.

1.    Najprej na pozitivni pol izpraznjenega akumulatorja priključite rdeči premostitveni kabel.

2.    Potem prosti konec rdečega premostitvenega kabla priključite na pozitivni pol akumulatorja, ki bo dovajal električno energijo.

3.    Črni kabel priključite na negativni pol akumulatorja, ki bo dovajal električno energijo.

4.    Nato prosti konec črnega kabla pritrdite na nelakirano mesto v motornem prostoru okvarjenega vozila, na primer na blok motorja.

Pri tem morate upoštevati navodila proizvajalca vozila (navodila za uporabo) – če proizvajalec za pozitivni in/ali negativni pol predvideva posebno točko za pomoč pri zagonu, morate uporabiti to točko. Pozor! Pazite, da kabel ne zdrsne v območje ventilatorja ali klinastega jermena. Zdaj lahko zaženete motor vozila, ki bo dovajalo električno energijo. Tako je zagotovljeno, da tok, ki je potreben za pomoč pri zagonu, izvira iz generatorja, in ne iz akumulatorja, kar pomeni, da je akumulator vozila, ki dovaja električno energijo, izpostavljen najmanjši možni obremenitvi. Šele ko motor vozila, ki dovaja električno energijo, deluje, se lahko zažene motor okvarjenega vozila.

Ni vedno krivda v akumulatorju!

Pogosto se zgodi, da ni okvarjen akumulator, temveč zaganjalnik, ali pa rele zaganjalnika ne vklaplja ali izklaplja več pravilno. Takrat morate postopek ponoviti. Pomembno je, da po uspešnem zagonu pustite motor okvarjenega vozila še naprej delovati ter vključite električne porabnike, na primer luči, ogrevanje zadnjega stekla, ogrevanje sedežev ali radio, saj tako preprečite previsoko napetost. Potem odstranite premostitveni kabel, in sicer v obratnem vrstnem redu, ter pri tem pazite, da kabel ne zdrsne v območje ventilatorja ali klinastega jermena. Z vozilom, ki je imelo izpraznjen akumulator, prevozite daljšo pot, da se akumulator spet napolni.

Ne uporabljajte starih, uničenih ali poškodovanih premostitvenih kablov!

Pomembna je tudi pravilna izbira premostitvenega kabla – pri vozilih z bencinskim motorjem je idealen kabel, katerega premer znaša vsaj 16 mm, pri vozilih z dizelskim motorjem pa 25 mm. Kdor se želi izogniti morebitnemu tveganju, uporablja premostitvene kable, ki ustrezajo standardu DIN 72553 ali ISO 6722.

Pozor pri vozilih starejših letnikov!

Posebna pozornost je potrebna, kadar pomoč pri zagonu izvajate s tovornim vozilom ali starodobnikom oziroma kadar tovorno vozilo ali starodobnik potrebuje pomoč pri zagonu. Ta vozila imajo lahko 24-voltno oziroma šestvoltno električno omrežje in lahko pomagajo samo pri zagonu akumulatorjev z enako napetostjo oziroma prejmejo pomoč pri zagonu samo od akumulatorjev z enako napetostjo.

Ali je zaporedje pri namestitvi sponk pomembno?

Pravilno zaporedje je pomembno, saj se tako prepreči iskrenje. Zaradi tega je treba najprej z rdečim premostitvenim kablom povezati pozitivna pola obeh vozil, potem pa s črnim še negativna pola. Natančno to pomeni:

1.    Najprej na pozitivni pol izpraznjenega akumulatorja priključite rdeči premostitveni kabel.

2.    Potem prosti konec rdečega premostitvenega kabla priključite na pozitivni pol akumulatorja, ki bo dovajal električno energijo.

3.    Črni kabel priključite na negativni pol akumulatorja, ki bo dovajal električno energijo.

4.    Nato prosti konec črnega kabla pritrdite na nelakirano mesto v motornem prostoru okvarjenega vozila, na primer na blok motorja.

Pri tem morate upoštevati navodila proizvajalca vozila (navodila za uporabo) – če proizvajalec za pozitivni in/ali negativni pol predvideva posebno točko za pomoč pri zagonu, morate uporabiti to točko. Če je bil zagon motorja uspešen, kabel v obratnem vrstnem redu spet odstranite.

Kako zaženete motor pri vozilih s sistemom start-stop?

Načeloma je postopek za zagon motorja enak. Upoštevati pa je treba naslednje posebnosti: vozila z avtomatiko start-stop imajo sistem za upravljanje akumulatorja, ki je priključen na negativni pol akumulatorja. Črni premostitveni kabel morate zato priključiti na blok motorja oziroma na označeno mesto v motornem prostoru. Vozila s sistemom start-stop imajo za rdeči premostitveni kabel navadno tako imenovani priključek za zagon z zunanjim akumulatorjem (glej navodila za uporabo), ki je običajno označen z rdečim pokrovom.

Kam je treba priključiti negativno črno sponko na okvarjenem vozilu?

Pri običajnih vozilih je črni premostitveni kabel najbolje priključiti na negativni pol akumulatorja (vendar šele potem, ko je priključen rdeči kabel). Pri vozilih s sistemom start-stop se črni kabel priključi na blok motorja. Nekatera vozila imajo tudi tako imenovani priključek za zagon z zunanjim akumulatorjem (glej navodila za uporabo), na katerega je mogoče varno priključiti kabel. Če ni druge možnosti, se kabel lahko priključi tudi na nelakirano mesto na bloku motorja.

Ali tudi pri modernih akumulatorjih obstaja nevarnost eksplozije pokalnega plina?

Moderni akumulatorji so zaščiteni pred povratnim vžigom in imajo centralno razplinjevanje, kar omogoča varno odvajanje mešanice kisika in vodika, ki nastaja pri polnjenju. Povratni vžig preprečuje porozna plastična zaporna ploščica, ki je vgrajena pred odprtino za centralno razplinjevanje. Morebitni plini, ki bi nastali pri polnjenju, se pri številnih vozilih prek cevke varno odvajajo iz motornega prostora.

Zakaj pozimi pogosteje prihaja do težav pri zagonu motorja?

Akumulatorji se starajo – to je normalen kemični proces, ki ga visoke zunanje temperature pod pokrovom motornega prostora, zlasti poleti, še pospešijo. S tem se povečuje notranja upornost, zmogljivost akumulatorja pa upada. Pozimi potekajo elektrokemične reakcije polnjenja in praznjenja zaradi nizkih temperatur počasneje kot poleti, akumulator se počasneje polni, njegova zmogljivost pa je manjša. Ravno v hladnem obdobju porabijo ogrevano zadnje steklo, ogrevanje sedežev, ventilator in luči velik del električnega toka, ki ga proizvede generator, tako da akumulatorju ostane manj moči. Poleg tega se poveča poraba električnega toka za zagon motorja, posebno velika je pozimi pri dizelskih motorjih. Tudi veliko zračne vlage, ki jo povzročijo meglene jesenske in spomladanske noči ali dež, lahko obremenjuje akumulator, ker vlaga pospešuje nastajanje plazečih tokov, zaradi katerih se akumulator prazni.

Kontrola akumulatorja

Kako se preveri napolnjenost akumulatorja?

Za meritev napetosti v mirovanju, s katero se preveri napolnjenost akumulatorja, akumulatorja ni treba odstraniti. Pomembneje je, da akumulator pred meritvijo ter po zadnji vožnji vsaj dve uri miruje, saj so le v tem primeru izmerjene vrednosti zanesljive. Če je akumulator poln, znaša njegova napetost najmanj 12,65 V, polovično napolnjen je pri 12,24 V, skoraj prazen pa je pri 11,89 V. Če merilna naprava kaže manj kot 11 V, je treba akumulator zamenjati. Najbolj natančne rezultate meritve je mogoče doseči s profesionalnim testerjem za akumulator. Pri akumulatorjih, ki nimajo modernih pokrovov, temveč imajo še čepe za dolivanje vode, je mogoče napolnjenost preveriti tudi s pomočjo indikatorja kisline. V ta namen se iz akumulatorja odvzame kislina. Če njega gostota znaša od 1,28 g/ml do 1,25 g/ml je akumulator poln, pri 1,24 g/ml do 1,20 g/ml ni dovolj napolnjen, pri 1,19 g/ml pa je preveč izpraznjen in ga je treba zamenjati. Pri tem je potrebna previdnost. Priporočamo uporabo zaščitnih oblačil, rokavic za zaščito pred kislino ter zaščitnih očal. Poleg tega je treba upoštevati napotke iz navodil za uporabo.

Vzdrževanje in nega

Kako je treba vzdrževati in negovati akumulator za zagon motorja?

Pri akumulatorjih, ki jih ni treba vzdrževati, ni treba dolivati vode, z nego zunanjih površin pa je mogoče preprečiti plazeče tokove, ki bi sicer počasi izpraznili akumulator. Najprej je treba ohišje očistiti z antistatično krpo, nato pa s polov odstraniti umazanijo in ju namazati s posebnim mazivom. Pri tem je treba preveriti, ali sta polna priključka pravilno nameščena, in po potrebni priviti matice.

Zakaj akumulatorjev Energizer ni treba vzdrževati?

Akumulatorjev Energizer zaradi posebne konstrukcije pokrova in uporabe izjemno čistih komponent ni treba vzdrževati. Vodna para iz akumulatorja, ki se tvori med polnjenjem, kondenzira v t. i. labirintnem pokrovu, ki omogoča ponovno stekanje vode v akumulator. Posledica tega je minimalno uhajanje vode. Zaradi čistih komponent se pri pravilni uporabi tvorijo zgolj minimalne količine elektrolitskih plinov, ki se varno dovajajo s pomočjo integriranega centralnega razplinjevanja. Pri servisu zato ni potrebno dolivanje destilirane vode.

Avtomobilski akumulatorji

Kakšna je razlika med akumulatorji, ki jih ni treba vzdrževati in tistimi, ki jih je treba?

Konstrukcija odločilno vpliva na to, ali je akumulator treba vzdrževati ali ne. Vodilni proizvajalci, kot je Johnson Controls s svojo blagovno znamko Energizer, imajo za osebna vozila v ponudbi le še zagonske akumulatorje brez vzdrževanja, ki ustrezajo evropskemu standardu 50342. Akumulator brez vzdrževanja pa danes še vedno ni standard. Akumulatorji, pri katerih je potrebno vzdrževanje, imajo čepe, ki jih je mogoče odviti in tako preveriti elektrolit. Od časa do časa je pri teh akumulatorjih treba kontrolirati raven tekočine in po potrebi doliti destilirano vodo, da se preprečita izsušitev in korozija akumulatorskih plošč. Poleg tega je treba pri kontroli elektrolita uporabljati ustrezna zaščitna oblačila. Servisne delavnice, ki si prizadevajo za zadovoljstvo strank, prodajajo akumulatorje znanih blagovnih znamk, ki jih ni treba vzdrževati.

Nadomestni akumulator

Kako najdem pravi nadomestni akumulator?

Iskanje nadomestnega akumulatorja je preprosto – na spletnem naslovu www.energizerautomotivebatteries.com vam pomaga spletni katalog, prave tipe akumulatorjev pa najdete tudi s pomočjo informacijskega sistema TecDoc. Komur je ljubši katalog v papirni obliki, se lahko obrne na kontaktno osebo pri Johnson Controlsundu in naroči ustrezno gradivo. Ko najdete in naročite pravi akumulator, ga veleprodaja dostavi večinoma še isti dan.

Kaj se zgodi, če se vgradi močnejši ali šibkejši akumulator, kot je navedeno?

Generator in akumulator v vozilih sta prilagojena drug drugemu, zato naj bi se po možnosti vedno vgradil akumulator, ki ustreza originalni specifikaciji. Če se vgradi šibkejši akumulator, lahko to v neugodnih okoliščinah pomeni, da motor ne steče, kot je zaželeno, ker zaganjalnik nima potrebne moči za hladni zagon. Šibkejši akumulator tudi ne more zagotavljati dovolj toka za oskrbovanje vseh električnih porabnikov. Poleg tega zaradi ciklične obremenitve (polnjenje/praznjenje) šibkejši akumulator hitreje odpove. V vozilih s sistemom start-stop so lahko pri prešibkem ali neustreznem akumulatorju dolgoročno ogrožene ekološke mikrohibridne funkcije. Na splošno lahko zaradi prešibkega akumulatorja napetost v električnem omrežju vozila preveč pade, zaradi česar so ogrožene tudi funkcije, ki v vozilu zagotavljajo varnost. Če se vgradi močnejši akumulator, obstaja nevarnost, da generator akumulatorja ne napolni dovolj. Če je akumulator trajno premalo napolnjen, to škodljivo vpliva na shranjevalnik energije.