Če greste v mesto ...

30. 12. 2022
Deli

O mestnih avtomobilih se tisti pravi, kleni in jekleni dedci za točilnim pultom skoraj nikoli zares zavzeto ne pogovarjajo. Bi pa najverjetneje se, če bi živeli v Rimu ali morda v Parizu. Vendar se mi vse bolj dozdeva, da je prometna situacija, še zlasti v naših mestih, tik pred tem, da se bomo iz svojih SUV-jev in limuzin vsak hip presedli v mestne kompaktneže. Ker drugače skorajda ne gre več.

Še ne tako zelo dolgo nazaj je v avtomobilski družbi veljala domneva, da so mestni avtomobili res primerni samo za mesto ter da so, bolj kot ne, domena naših dam. A čas in z njim seveda tudi promet se spreminjata zelo silovito. Na cestah, še zlasti v mestih, se v jutranjih in popoldanskih prometnih konicah med avtomobilisti odvija srdit boj za svoj prostor pod soncem, potovalni računalniki velikih SUV-jev pa bolj kot kadar koli prej nagovarjajo k temu, da je morda prišel čas za prilagoditev. No, dame, ki si za razliko od drugih področij vsaj na cesti ne želijo greniti življenja, so že dolgo nazaj ugotovile, da okretnost, ekonomičnost in poskočnost v kombinaciji z ravno pravšnjo mero uporabnosti in prostora odtehtajo tisti višek udobja, ki ga v primerjavi s kompaktnimi mestnimi avtomobili ponujajo veliki in še malce večji avtomobili.

Ne gre samo za praktičnost, ekonomičnost in tako naprej, gre tudi za to, da so se mestni avtomobili v zadnjih dveh ali treh desetletjih zelo spremenili. Za začetek so njihove zunanje dimenzije prerasle okvirje, ki smo jih še ne tako zelo dolgo nazaj razumeli za »mestne«. No, z izjemo nekaterih avtomobilov, ki so s svojo inovativnostjo ali pa nenavadnostjo postali svojevrstni prostorski fenomeni, v notranjosti ti avtomobili ne ponujajo kaj dosti več, kot so na primer konec osemdesetih let. So pa zato na področju opremljenosti, ambienta, varnosti in osnovnega udobja dohiteli svoje mnogo večje štirikolesne bratrance. Vse naštete lastnosti pa jih v boju za pretesna parkirna mesta, premajhne garaže in lažje življenje v mestni gneči nemalokrat pri kupcih postavljajo v prvi izbirni plan.

Prav tako pa so mestni avtomobili zanimivi tudi kot rabljeni. Za to namreč v teoriji obstaja cel kup argumentov. Prevoženi kilometri bi se morali v mestu nabirati zelo počasi, mestna vožnja naj ne bi pretirano obremenjevala večine komponent avtomobila, stroški vzdrževanja bi morali biti sprejemljivo nizki, cena pa bi morala biti glede na kilograme in centimetre avtomobila ustrezno nizka. Torej, za kupce rabljenih avtomobilov bi moral biti razred mestnih avtomobilov nekakšen svojevrsten avtomobilski eldorado. Vendar ne gre pozabiti, da zelo podobno razmišljajo tudi proizvajalci avtomobilov, ki – razumljivo – pri izdelavi komponent in sestavi avtomobilov vselej iščejo optimalno razmerje med stroški proizvodnje in kakovostjo. Hočem reči, da Golf ni veliki Polo in seveda obratno. Proizvajalci, jasno, računajo na to, da velika večina njihovih mestnih avtomobilov v svoji življenjski dobi ne bo desetkrat obkrožila planeta. Tistih nekaj, ki jim bo to uspelo, pa so eksces in z njimi naj se zgodi, kar se pač mora.

Zato velja biti – zlasti za tiste, ki raje obiščejo zobozdravnika kot avtomehanika – tudi pri nakupu rabljenega mestnega avtomobila previden. No, tokrat se v naši rubriki ne bom ukvarjal s hibami posameznega modela, pač pa bom zgolj povzel glavnino ponudbe na našem trgu in izbrskal nekaj modelov, ki si vsekakor zaslužijo vašo pozornost. Tiste, ki niso niti prestari niti predragi, hkrati pa niso samo mestni malčki. Tja do deset tisočakov, velja? Za več v tem razredu dobite skoraj kaj novega, na tem področju pa vam bodo znali svetovati moji kolegi, ki s svojimi zapisi polnijo strani na začetku naše revije. Mi torej izpostavljamo nekaj modelov in njihovih osnovnih lastnosti, vi pa ugotovite, kateri izmed njih vam je najbolj pisan na kožo. Poiskati pravega zase pa ne bi smelo biti pretežko, saj je ponudba bogata. A

Besedilo: Matjaž Tomažič · Foto: Tovarne, Arhiv Am

Infoboxes

Audi A1

Najmanjši Audi je na trg prišel v začetku leta 2011 in bil relativno dobro sprejet predvsem pri mladih iz urbanih okolij. Če je na zunaj vsekakor pravi Audi, pa si v notranjosti veliko podrobnosti deli s Seati, kar ga je na neki način v primerjavi z drugimi premijskimi tekmeci nekoliko degradiralo. Med dobre lastnosti mu lahko štejemo glede na razred zelo bogato ponudbo pogonskih sklopov ter dejstvo, da je eden izmed tistih v razredu, ki se dobro upira zobu časa in kilometrov. Preden nakažete kupnino, preverite predvsem servisno zgodovino, saj so bili tako dizli kot bencinarji začetnih letnikov izpostavljeni vsem tipskim težavam, ki so jih imeli motorji TSI in 1,6-litrski TDI.

Cena: od 6.000 EUR dalje


Alfa Romeo MiTo

Alfa Romeo MiTo je dober mestni avtomobil, vendar vseeno ni tista čisto prava Alfa. Platformo je posodil Fiat Punto Grande, so pa pri Alfi po svojem okusu, in kolikor se je pač dalo, uglasili podvozje, krmiljenje, zavore in menjalnik. Ime je skovanka iz besed Milano (kjer so jo zasnovali) in Torino (kjer so jo izdelovali). Hkrati je to še ena Alfa, ki razbija gostilniške mite o tej znamki, saj z njimi ni veliko omembe vrednih težav. Če imate namen pogosto prevažati tudi potnike, potem računajte na to, da bodo tisti na zadnjem sedežu precej utesnjeni. Pri izbiri motorja bi vam predlagal kakšnega od JTD-motorjev, če pa prisegate na dinamiko, potem enostavno ne bi smeli prezreti 1,4-litrskih turbobencinarjev.

Cena: od 4.000 EUR dalje


BMW serija 1

BMW 1 ni primeren samo za mesto, saj se zelo dobro znajde tudi izven mesta in na avtocestah. Kot rabljen je zelo pogosta izbira mladih voznikov, saj v osnovi obljublja zelo bogato vozniško izkušnjo. To obljubo tudi izpolnjuje, saj z zadnjim pogonom in tudi šestvaljnim motorjem dejansko predstavlja vrh ponudbe v tem segmentu. S svojimi dimenzijami in idejo sicer ni najbolj kompakten mestni avtomobil, je pa najbolj kompakten BMW. Rabljeni so s stališča okvar in potrebe po vzdrževanju najbolj rizični dizelski modeli, saj imajo praviloma vsi veliko kilometrov. Štirivaljni bencinarji so kompromis med varčnostjo in zanesljivostjo, za šestvaljnike pa se zdi, da je vse skupaj že malo – »bolano«. Mislim: tri litre prostornine, šest valjev, 300 »konjev« … za mesto vseeno malce preveč.

Cena: od 3.000 EUR dalje


Citroën C3

Za tisočaka boste dobili več kot solidnega kupolastega C3 prve generacije. A ker si vendarle želite nekaj novejšega, ne bo odveč, če boste svoj pogled usmerili na modele druge ali aktualne tretje generacije. No, v našem cenovnem okviru do 10.000 EUR boste dobili tudi kakšnega izmed prvih modelov aktualne generacije, glavnino ponudbe pa vendarle predstavljajo modeli druge generacije. Pri tem avtomobilu ne boste deležni kakšnih presežkov, bo pa nad njim navdušen vsak, ki ceni dobro preglednost. Velike steklene površine ga na tem področju uvrščajo v vrh razreda.

Cena: od 4.000 EUR dalje


Fiat 500

»Nuova cinquecento« je lepotni šampion razreda, vendar ne pozabite, da pristaja izključno damam. Če se mu ne morete upreti, potem si izberite tistega, na katerem piše Abarth. Ta reinkarnacija originala iz leta 1957 se je na trgu pojavila natanko 50 let pozneje in je bila v trenutku razprodana, v samo štirih letih so jih namreč prodali že več kot milijon; potem ko je prehitel Pando, pa je postal tudi najbolj prodajan evropski mali avto. Pri njem lahko računate na tiste tipične »fiatovske« težave – nič resnega torej. Tako kot pri Alfi Romeo MiTo je tudi pri Fiatu prostora na zadnji klopi zelo malo. Glede motorne izbire so možnosti zelo raznolike, priporočal pa bi vam 1,3-litrski dizel MultiJet oziroma 1,4-litrski bencinski motor.

Cena: od 4.000 EUR dalje


Ford Fiesta

Ford Fiesta je pri nas relativno redek avtomobil, še zlasti če njegovo prisotnost na trgu rabljenih vozil primerjam z nekaterimi drugimi predstavniki razreda. Imajo pa ti avtomobili nekaj dobrih, za kupce rabljenih zelo pomembnih lastnosti. Večina jih ima namreč slovensko poreklo in bolj kot ne tudi znano servisno zgodovino. Pri Fordu je bencinski motor dobra izbira, za kupce pa je trenutno najbolj zanimiva šesta generacija, ki so jo izdelovali med letoma 2009 in 2017. Morda vam na prvi pogled ne bo pretirano všeč, kar gre pripisati predvsem dejstvu, da ni bila zasnovana samo za Evropejce, pač pa gre za Fordov zelo globalen model.

Cena: od 3.500 EUR dalje


Honda Jazz

V Evropi smo Hondo Jazz spoznali šele leta 2001, ko se je iz mestnega minija spremenila v kompaktnega petvratnega križanca med kombilimuzino in enoprostorcem. Prve generacije so danes zelo dostopne in prav zato zanimive za tiste, ki iščejo kakovosten in za vzdrževanje nezahteven avtomobil. Nekaj rje okrog zadnjih blatnikov in poliranje žarometov je bolj kot ne vse, kar vas čaka na seznamu izrednega vzdrževanja. Druga generacija sodi med tiste, ki znotraj ponujajo več prostora od siceršnjih pričakovanj, saj je imela Honda pri zasnovi v mislih predvsem mesto in nobenih želja, da bi s to platformo nagovarjali kupce iz drugih razredov.

Cena: od 1.500 oz. 4.000 EUR dalje


Hyundai i20

Da so imeli pri razvoju i20 skoraj v celoti zraven prste nemški inženirji, so prepoznali tako avtomobilski novinarji kot tudi kupci. Hyundai i20 namreč v primerjalnih testih vselej zaseda zelo visoke uvrstitve, kupci pa z zaupanjem in zvestobo znamki nimajo nobenih težav. Pri nas je posledica tega takšna, da je rabljenih i20 relativno malo, s stališča cene pa ti avtomobili niso na seznamu najcenejših. To so v bistvu dobre lastnosti, ki obljubljajo brezskrbno lastništvo. Edina stvar, ki bi jo pri tem avtomobilu utegnili zares pogrešati, je imidž. Druga generacija, ki je na trg prišla konec leta 2014, je oblikovno mnogo bolj všečna, z vidika cene pa se drži zgornjega roba naše finančne omejitve.

Cena: od 3.500 EUR dalje


Mini

Če si boste za svojega mestnega sopotnika izbrali Minija, boste skupaj z avtom dobili tudi brezčasnost. Že skoraj dve desetletji se reinkarnacija legendarnega mestnega supermalčka vsaj na prvi pogled ni kaj dosti spreminjala. Vsekakor pa je treba biti pri nakupu tistih prvih letnikov zelo previden, saj gre praviloma za zelo zdelane in zgarane avtomobile. O tem, kako dinamično se boste z njim podili čez krožišča in križišča, bo v veliki meri odločal tudi pogonski sklop, v vsakem primeru pa vam bo všeč njegov športni šarm. Če niste vajeni ali pa ne želite sedeti nizko, potem to ni avtomobil za vas.

Cena: od 2.500 EUR dalje


Opel Corsa

Na področju majhnih in mestnih avtomobilov je Opel nekakšen nemški Fiat, saj je njegova ponudba malčkov in kompaktnežev zelo široka. Če bi bila izbira večja, bi se lahko vaše oko mirno ustavilo na modelu Adam, a če sodite med tiste, ki radi zahajajo tja, kjer je izbira velika, potem bo Corsa za vas prava izbira. Da je Opel Corsa tudi dolgoročno dobra izbira, nakazuje dejstvo, da na naših cestah mrgoli tudi starejših modelov. Corsa je še posebej zanimiva, če si želite avtomobil novejšega letnika, generacija E, ki so jo izdelovali med letoma 2014 in 2019, pa bo v okviru našega cenovnega razpona zadovoljila vse vaše potrebe, celo tiste nekoliko bolj športne.

Cena: od 5.500 EUR dalje


Peugeot 208

Peugeot se je med slovenske avtomobilske zvezde izstrelil z modelom 206, za katerim so na prelomu tisočletja pogledovale dame vseh starosti. No, danes je veliko bolj aktualen model 208, ki pa se je, vsaj z oblikovnega vidika, nekoliko izgubil. Oziroma bolje rečeno, tekmeci so ga dohiteli. Kljub temu pa je Peugeot 208 relativno varna izbira z vsemi atributi prijetnega in tudi dovolj zanesljivega mestnega avtomobila. Na trgu je ta model prisoten od leta 2012, kar pomeni, da s seboj prinaša relativno sveža dognanja s področja avtomobilske prostornosti, ergonomije in uporabnosti. Bogata ponudba pogonskih sklopov pa je porok, da bo prav vsak našel takega, ki mu ustreza.

Cena: od 5.000 EUR dalje


Renault Clio

Avtomobil, za katerega se zdi, da ga Slovencem predpisuje zakonodaja, pravzaprav sploh ne potrebuje posebne omembe, saj zanj vedo vsi. Vseeno pa se boste morali vsi, ki si vendarle želite tudi z notranje strani nekoliko bolj moderen avtomobil, odločiti vsaj za modele četrte generacije, ki je na trg zapeljala v začetku leta 2013. Ta avtomobil marsikdo dojema kot pomembno razredno referenco, pa naj gre pri tem za področje stroškov lastništva in vzdrževanja, prostornosti, zanesljivosti ali pa celo športnosti. Sloves, ki si ga je ustvaril, mu pomaga tudi pri ohranjanju cene in dejstvu, da hitro najde kupca.

Cena: od 6.000 EUR dalje


Suzuki Swift

Suzuki vztraja pri tem, da so njihovi avtomobili z vidika konstrukcije in pogonskih sklopov vselej na strani preverjenega in izredno zanesljivega. Kot svojevrsten avtomobilski puritanec res ne vidim razloga, da je njihov Swift tako zelo prezrt avtomobil, še zlasti zato, ker ima nekaj čudovitih lastnosti. Je lahek in tudi brez turbine v motorju živahen ter zelo poskočen. Poleg tega pa je eden redkih, ki v tem segmentu ponuja v osnovi dovolj športno vzmetenje, natančno krmiljenje in zares odličen štirikolesni pogon. Takrat ko ni v mestu, ga je torej čisti užitek pognati po zavitih cestah. O tem, da s svojo podobo sodi med tiste bolj atraktivne predstavnike svojega razreda, pa tudi ne bi izgubljal besed.

Cena: od 3.000 EUR dalje


Škoda Fabia

Če sodite med tiste, ki na listi prioritet na najvišja mesta ne postavljate videza, imidža in prestiža, se boste ob vseh njenih drugih atributih, predvsem razredne prostornosti, zlahka odločili za nakup rabljene Škode Fabie. Pri tem avtomobilu, če gre seveda za kolikor toliko pošten avtomobil, skorajda ne morete zgrešiti. Koncernska tehnika in platforma je namreč ena najboljših nasploh, razpon možnosti na področju opreme in pogonskih sklopov pa verjetno najširši. Ta »Polo« v češki izvedbi pa je od svoje tretje generacije naprej tudi zelo všečen avtomobil.

Cena: od 5.000 EUR dalje


Volkswagen Polo

Čeprav je Polo skozi svojih šest generacij konkretno prerasel prve Volkswagnove Golfe, po današnjih kriterijih še vedno sodi med mestne avtomobile. Vendar hkrati tudi med tiste, ki se dobro znajdejo tudi na kakšni res dolgi poti. Vsaj pet tisočakov boste morali odšteti za soliden primerek modela pete generacije, ki je na trg prišla v letu 2010, za modele šeste generacije, ki je na trgu prisotna od leta 2017, pa boste z desetimi tisočaki še vedno nekoliko »prekratki«. Kljub temu pa je odgovor na vprašanje o tem, ali je res vreden toliko denarja, precej enostaven. Je. Morda res ne na prvi pogled, a če vztrajate pri tem, da mora biti vaš mestni avtomobil tudi sicer pravi »dolgoprogaš«, potem tistih dvajset odstotkov pribitka k ceni glede na konkurenco niti ni tako zelo veliko.

Cena: od 5.000 EUR dalje


Posebna kategorija – »hot hatch«

Celo lastniki pravih športnih in superzmogljivih avtomobilov brez težav priznajo, da so kompaktni »hot hatchi« poleg vsega drugega tudi zelo zabavni avtomobili. Poleg tega večina teh avtomobilov s seboj vozi tudi zelo zanimivo in častivredno športno zgodbo, nekateri med njimi pa celo prave dirkaške izkušnje. Torej, če vaša boljša polovica nima nič proti trdemu vzmetenju in hrupnemu izpuhu, potem jo skušajte pregovoriti za katerega od naslednjih »žepnih raket«.

ABARTH 595

Fiatova osnova po športni preobrazbi sliši na ime Abarth. Ugledna manufaktura, ki je specializirana za športne predelave, se ni lotila samo dinamike in pogonskega sklopa, pač pa je poskrbela tudi za konkreten vizualni »makeover«. Avtomobil, ki res ni za vsakogar. Je pač enostavno preglasen, pretrd in prehiter.

FORD FIESTA ST

Dejstvu, da je Ford Fiesta zelo ženski avtomobil, moram pripisati tudi to, da je v različici ST to avtomobil z zelo izrazitim moškim karakterjem. Poseg v njegovo drobovje je namreč zelo izrazit, zlasti ko govorim o krmiljenju in vzmetenju, ki pa je vendarle precej gibko. Za deset tisočakov boste lahko dobili nekoliko novejši model z 1,6-litrskim turbomotorjem ali pa nekoliko starejši 2-litrski atmosferski biser iz sredine prvega desetletja tretjega tisočletja.

ŠKODA FABIA RS/SEAT IBIZA CUPRA/VW POLO GTI

Ob dejstvu, da gre pri vseh treh bolj kot ne za variacijo Pola GTI, je pravzaprav vseeno, katerega izberete. Vsi trije so namreč zelo dobro izstopili iz sence legendarnega Golfa GTI in upravičili visoka pričakovanja tistih, ki se s tem segmentom spogledujejo. Všeč bo tistim, ki jim bolj kot nemiren zadek ugaja čvrsta in mirna lega na cesti. Vendar bodo morali na račun tega sprejeti velik kompromis, saj je za marsikatero cesto to zelo (pre)trd avtomobil. Še vedno pa bolj nagnjen h kompromisu kot konkurenca.

OPEL CORSA OPC

Oplov center zmogljivosti (Opel Performance Center) se je tudi v tem žepnem razredu odlično odrezal. Oziroma, bolje rečeno, pripravil je zelo dobro nadaljevanje zgodbe Corse GSI s konca osemdesetih let, ko je bil ta segment na svojem absolutnem vrhuncu. Konkretnih 192 »konjev«, ki jih iz sebe razpodi 1,6-litrski turbo, je za marsikoga enostavno predivjih, zato je priporočljivo, da imate v bližini doma kakšno hitro, prazno in zavito cesto.

PEUGEOT 208 GTI

Nikakor ne smem pozabiti na Peugeotov »hot hatch«, ki na papirju sicer obljublja manj kot nekateri neposredni tekmeci, vendar s seboj vozi bogate izkušnje v reliju. Vse skupaj se je začelo z modelom 205 GTI, kar je povsem dovolj dober razlog za nakup njegovega naslednika.

MINI COOPER S

Če ste se pripravljeni povsem odreči udobju in uporabnosti, pričakujete pa, da se bo vaš mestni avtomobil postavljal z zares izvrstnimi zmogljivostmi in vozno dinamiko, potem bo kakšna od našpičenih različic Minija prava izbira. Če upoštevamo dejstvo, da ima ta avtomobil tudi bogato opremo, potem ga še najlažje opišem z besedno zvezo »prestižni gokart«.

RENAULT CLIO RS

Renaultov športni oddelek je poskrbel, da je Clio RS postal referenca tega razreda. V primerjavi z navadnimi modeli je od njih dramatično drugačen na vseh področjih. Videz je zelo oster, podvozje izrazito trdo in neudobno, vozne lastnosti pa odlične. Njegov 2-litrski atmosferski motor se oglaša, kot se spodobi, v kombinaciji s športno notranjostjo pa je atmosfera za volanom zelo podobna dirkaški.

Novo na Metroplay: "Ne obstaja tema, o kateri se ne bi smeli šaliti!" - Lado Bizovičar | Mastercard® podkast navdiha z Borutom Pahorjem