Koliko časa bo črna celina še avtomobilski odpad Evrope?

Iz držav Evropske unije gre vsako leto v prodajo skoraj milijon rabljenih avtomobilov, veliko jih konča v revnih afriških državah, kjer prispevajo k dodatnemu onesnaževanju okolja.

Če so stari avtomobili v Evropi za visoke okoljske standarde preveč umazani ali nevarni in jih ni več mogoče registrirati, običajno končajo na odpadu oziroma v nadzorovani razgradnji.  Pogosto najstarejša in najbolj umazana vozila potujejo v države izven Evrope, kjer jih poceni popravijo in prodajo.

Predvsem v zahodni Afriki so uvoženi rabljeni in stari avtomobili iz Evrope ali ZDA edina oblika mobilnosti, ki si jo lahko privošči prebivalstvo. Pogosto jih popravijo v nečloveških razmerah, vrnejo na cesto brez katalizatorja ali delujočih zračnih blazin – in na koncu končajo kot odpadno breme, ki ga ni več mogoče odstraniti in onesnažuje okolje.

Države, kot je Gana, zato poskušajo omejiti uvoz avtomobilov, zrelih za odpad. Leta 2020 je kot prva država v zahodni Afriki sprejela zakon, ki naj bi omejil uvoz starih avtomobilov in pri uvozu avtomobila, ki je starejši od deset let, je treba plačati visoke kazenske dajatve. A to pomaga le v teoriji, saj je bil izvoz rabljenih avtomobilov iz Evrope doslej tako rekoč neomejen. Izvoz starih avtomobilov, ki so na koncu življenjske dobe, je v Evropi prepovedan, dovoljen pa je izvoz rabljenih avtomobilov. Osnovni problem je, da pogosto ni jasno, ali je avtomobil odslužen ali rabljen. Pravzaprav ima lahko dvojni status, odvisno od tega, kaj namerava lastnik z njim narediti. Če ga želi oddati v odpad, je to odslužen avtomobil, če ga želi prodati naprej, se šteje za rabljeno vozilo, vse, kar mora storiti, je najti kupca.

Tako  številni evropski avtomobili še vedno prihajajo v bednih razmerah v afriška pristanišča, kot je v Gani. Ker je treba kazenske dajatve plačati na kraju samem ob prevzemu vozila, prestare avtomobile pogosto preprosto pustijo v pristanišču. Ali pa jih prenesejo v sosednje države v regiji in tam postanejo problem - kot kaže raziskava "Controversy - The Story", ki so jo naredili v Gani.

Avtomobili, ki prispejo v Gano, so prej ali slej na popravilu v eni od tisočih delavnic v državi, kjer jih pogosto popravljajo v nečloveških razmerah. Brez ustreznega orodja ali zaščitnih oblačil mehaniki spravljajo stare avtomobile v vozno stanje, a so kljub temu pogosto nevarni in onesnažujejo okolje.

Okoljevarstvene organizacije in nevladne organizacije zato že dlje časa pozivajo odgovorne v Evropski uniji, naj bolje uredijo izvoz starih avtomobilov. Evropska komisija je zdaj objavila predlog revizije direktive EU o izrabljenih vozilih. To naj ne bi le preprečilo nezakonitega odlaganja starih avtomobilov v Evropi in prispevalo k boljšemu gospodarjenju pri recikliranju ter ponovni uporabi  pomembnih kovin iz katalizatorjev in avtomobilskih akumulatorjev, temveč tudi pomagalo rešiti problem izvoza rabljenih avtomobilov. Najpomembnejša sprememba bo, da bo v prihodnje dovoljen samo izvoz avtomobilov, ki imajo eno od veljavnih evropskih dokazil o sposobnosti za vožnjo.

Tudi avstralski bogataš si je zaželel nekaj podobnega - VIDEO

 

Preberite še: Predstavljamo vam edini pravi način zaščite avta pred točo! Ja, pa kaj še ... (VIDEO)

BONUS VIDEO: Audijev tehnološki pionir zdaj še bolj izstopa, vendar na nepričakovan način!

Novo na Metroplay: "Naš največji uspeh je bil tudi strel v koleno" | Ivo Boscarol