Nega avtomobila - Čist avto, čista vest

Nega avtomobila je podcenjena vrlina – pogosto se je ne razume ali pa se jo preprosto zanemari, s čimer na jeklenih konjičkih nastaja nepopravljiva škoda. Znanost nege avtomobila je v zadnjih letih naredila precejšen korak naprej in njene prednosti je vredno izkoristiti, saj je mogoče videz avtomobila s pravilno oskrbo še dolga leta ohraniti svež kot v razstavnem salonu.

Poliranje avtomobila (foto: Jaka Drozg) Jaka Drozg
26. 5. 2021

Pregovor pravi, da bo avtomobil služil lastniku le tako dobro, kot lastnik skrbi za avtomobil. Naj gre za karoserijo, notranjost ali mehanske dele, pravilna oskrba avtomobila bo z leti naredila veliko razliko pri videzu, zanesljivosti in tudi prodajni ceni vozila. Medtem ko je za mehanske dele dobro poskrbljeno z rednim servisiranjem vozila, karoserija in notranjost pogosto ostaneta zanemarjeni, saj je odgovorno vzdrževanje lastniku pogosto v breme.

Ohranjanje čistoče

Nega avtomobila se začne že pri pranju vozila. Če je mogoče, avtomobil brez uporabe okolju škodljivih sredstev operite kar na domačem dvorišču. Pri tem je pomembno, da za pranje uporabite namenska sredstva, saj so lahko čistila, ki so namenjena hišnim opravilom, zaradi svojih topilnih lastnosti preveč agresivna za avtomobilski lak, plastične obloge in gumijasta tesnila. Enako velja tudi za gobe in krpe. Te naj bodo iz mikrovlaken, ovčje kože ali mehkega gobastega materiala, ki vsrka umazanijo. V nasprotnem primeru se hitro pripeti, da se na avtomobilskem laku pojavijo hologramski vzorci. Nekoč je bila priljubljena tudi metoda dveh veder, tako da je bila v enem od njih milna raztopina in v drugem voda za izpiranje, s čimer se je bilo laže izogniti vnovičnemu pobiranju umazanije na krpo. Tehnološki napredki danes omogočajo boljše rešitve. Če avtomobil pogosto operete na domačem dvorišču, je vredno razmisliti o naložbi v namenske čistilne šobe, ki se priključijo na vodno cev. Nanje je mogoče priključiti plastenke z milno raztopino, čistilno peno, voskom ... kar precej olajša čiščenje vozila. Prav tako omogočajo nadzorovanje visokotlačnega curka vode, s katerim izpirate avtomobil. Ob nepravilni uporabi lahko tudi curek vode, ki je preblizu in ni razpršen, poškoduje lak vozila oziroma ga lahko, če je že poškodovan, celo odkrhne.

Pri visokotlačnem pranju je najbolje izvajati vzorec prekrivajočih se črt od zgoraj navzdol, šoba pa naj bo od vozila oddaljena vsaj 30 centimetrov. Predpranje je zelo pomembno za vse dele vozila, najbolj pa pride do izraza na platiščih, saj se tam nabere največ cestne umazanije, zato je pred brisanjem ali visokotlačnim pranjem treba preveriti, ali so trdni delci umazanije že odstranjeni.

Vso namensko opremo in čistilna sredstva, ki doma niso na voljo, danes ponujajo številne ročne avtopralnice, kar že za nekaj evrov precej olajša kakovostno pranje vozila. Ko vam zmanjka časa ali volje, imate seveda na voljo tudi avtomatske avtopralnice. Njihove največje prednosti so priročnost, varčnost z vodo in primerna odstranitev odpadnih voda, a niso najbolj prijazne avtomobilom. V zadnjih letih se je sicer kakovost krtač, ki jih uporabljajo, precej izboljšala, toda za vozilo so seveda bolj grobe od vodnega curka pri ročnem pranju. Pomembno vlogo pri kakovosti ima tudi pogosta zamenjava krtač v avtopralnici, kljub vsemu pa njihova pogosta uporaba na vozilu pusti hologramske vzorce. Pri tem je ključnega pomena predpranje.

Številni avtomobilski proizvajalci svetujejo tudi, da se jim izognete predvsem v prvih nekaj mesecih uporabe vozila, saj se lak še ni do konca utrdil. Dovolj pozornosti je treba posvetiti tudi notranjosti, čeprav ta ni tako zelo izpostavljena okoljskim vplivom. Ročni akumulatorski sesalec je vedno dobra naložba, tudi zato, ker vas spodbuja k ohranjanju čistoče v notranjosti. V moderni dobi si je treba priskrbeti tudi namenska čistila in krpico iz mikrovlaken za čiščenje številnih zaslonov, saj so ti še posebno občutljivi za prstne odtise in praske. Brez nege pa dolgo časa ne bodo preživeli niti usnjeni sedeži. Priporočljivo jih je očistiti in premazati vsaj enkrat na leto s premazom, ki zatesni površinske pore in ohrani prvotno prožnost usnja. V nasprotnem primeru usnje z leti razpoka, predvsem pri velikih temperaturnih spremembah zraka ali zaradi funkcije gretja sedežev, notranjost vozila pa s tem dobi občutek obrabljenosti.

Profesionalna nega

Ljubiteljsko je mogoče avtomobilu ponuditi še kakšno dodatno zaščitno obdelavo. Pogosta izbira je voskanje, ki poudari globino barve in njen sijaj ter jo vsaj delno zaščiti pred umazanijo in lepljenjem korozivnih snovi, kot so ptičji iztrebki. Voskanje je že postopek, ki ga je bolje prepustiti profesionalcu, a z dovolj predanosti se ga lahko lotite tudi doma. Pri tem je zelo pomembno predpranje, saj mora biti lak povsem čist, prav tako se mora pred začetkom voskanja avtomobil dobro posušiti, sicer se lahko vosek razleze, odstranjevanje sledi pa je dolgotrajno. Naslednji korak pri zaščiti je keramični nanos, ki lak ob rednem vzdrževanju zelo dobro zaščiti tudi do pet let. Barvo uspešno obvaruje pred UV-žarki in bledenjem, kemičnimi nečistočami in praskami, ki nastanejo pri nepravilni uporabi krtač in udarcih kamenčkov. Hidrofobne lastnosti omogočijo tudi lažje odtekanje vode, predvsem pa keramika poudari sijaj barve. Za najboljši učinek je tretma potreben, ko je avtomobil še sorazmerno nov, a se je lak že dodobra posušil, priporočljiv pa je le za avtomobile, ki so redno na cesti. Garažnim kraljicam in kraljem bolj ustrezajo visokokakovostni voski z visoko vsebnostjo karnaube. Če je lak že doletelo nekaj obrabe, je lahko čas tudi za njegovo poliranje. Z njim se z laka odstrani nepravilnosti, kot so hologrami, manjše praske in posledice korozivnih snovi, kot so ptičji iztrebki ali insekti, ter barvo popravi na 85 do 95 odstotkov popolnosti.

Napake pri negi avtomobila

Tudi ob dobrem namenu so napake pri negi avtomobila zelo pogoste. Za nekaj nasvetov sem se obrnil na Primoža Lušino, strokovnjaka iz Avtokozmetike Luna. Povedal je, da na avtomobilih prepogosto opazi posledice agresivnih čistilnih sredstev, ki niso bila namensko ustvarjena za pranje avtomobila. Poleg škode, ki jo naredijo avtomatske pralnice, je opozoril tudi na pogoste napake pri ročnem pranju, za katere je okrivil številne napačne videolekcije, ki jih je mogoče najti na internetu. Napake se dogajajo tudi pri izbiri ponudnikov avtomobilske nege. Predvsem v zadnjih letih so se na trgu pojavili številni ponudniki brez primernega usposabljanja, ki delo opravljajo za nizko ceno, pri čemer ga opravijo površno, včasih celo na domačem dvorišču, slabo izvedejo keramične nanose in uporabljajo nekakovostno polirno opremo. S tem se avtomobil seveda ne zaščiti enako, kot če to opravi profesionalni ponudnik te storitve. Zato Lušina svetuje, naj se poliranje pregleda v sončnem vremenu, ko površno opravljeno delo izdajo hologrami, premikajoče se sive lise ali celo zažgan lak. Vredno je zahtevati tudi pregled z merilnikom debeline laka, saj se debelina laka meri v mikronih, celotna plast barve pa je primerljiva debelini papirja v reviji. Zaradi prevelikega pritiska pri poliranju lahko lak odstopi že ob udarcu manjšega kamenčka.

Pravilna nega avtomobila ni tako preprosta, kot se morda zdi na prvi pogled. Ohranitev razstavnega videza avtomobila zahteva precej znanja in truda, ki pa se z leti povrne, saj na jeklenem konjičku ni nepopravljive škode. Čist avto, čista vest. A

Besedilo: Jaka Drozg · Foto: Jaka Drozg

Infoboxes

Kako pogosto prati vozilo?

Nekakšna navada je, da se avtomobil pere na lep in sončen dan, a strokovnjaki priporočajo, da se avtomobil ne glede na vreme in umazanijo opere vsaj enkrat na dva tedna. V zimskem času pa zaradi soli na cesti, ki lahko povzroča rjavenje, celo pogosteje. Prav tako je treba čim prej sprati ptičje iztrebke, drevesno smolo in insekte, saj njihova kislina hitro poškoduje lak. Za najboljši rezultat je primerna izbira oblačen dan, saj sonce hitro posuši kapljice milne raztopine, zaradi katerih na barvi ostanejo sledi v obliki belih kapljic.


Osmozna voda

Nasveti o pranju avtomobila pogosto omenjajo osmozno vodo, ki doma ni na voljo, ponujajo pa jo številne avtopralnice. Reverzna osmoza je postopek filtriranja, ki iz vode odstrani klor, organska onesnaženja in ostale nečistoče ter jo naredi mehko. Osmozna voda tako ne vsebuje vodnega kamna in se pogostokrat uporablja za pranje ter pripravo avtomobilov pred poliranjem ali polepitvijo, saj omogoči sijaj brez vodnih sledi.


Za kakovostno opravljeno poliranje manjšega avtomobila je treba odšteti vsaj 600 evrov, cena pa hitro naraste za večje avtomobile in ob slabšem stanju avtomobilskega laka. Če se vključi še keramični nanos, cena preseže 1500 evrov. Cena poleg dela vključuje tudi visoke materialne stroške, saj že 30-mililitrska plastenka kakovostne keramike stane več kot 200 evrov.