Po zaslugi te novosti bodo reševalci še hitreje reševali življenja poškodovanih v prometnih nesrečah

22. 6. 2020 | Jure Šujica
Deli

Njena uporabnost se je že pokazala tudi v praksi. Hkrati pa tudi pomankljivosti.

V primeru najhujših prometnih nesreč in ko na nitki visijo življenja, med življenjem in smrtjo lahko odločajo sekunde. Ključno je, da reševalci zato na kraj nesreče pridejo kar se da hitro, a tudi s tem njihovo delo še zdaleč ni končano.

Moderni avtomobili veljajo za izredno varne, za kar skrbi skrbno premišljena zasnova varnostne kletke, kar pa po drugi strani pomeni, da se avtomobili na cesti med seboj močno razlikujejo. Ob dejstvu, da se po cestah vozi na stotine ali celo tisoče različnih avtomobilov tako reševalci ne morejo na pamet vedeti, kje na primer se nahaja akumulator, kje varovalke, kjer je avtomobil najbolj ojačan in tako dalje.

Tovrstnih dejstev pa se očitno zavedajo tudi pri organizaciji EuroNCAP, kjer že dolga leta preizkušajo varnost avtomobilov. Moderni avtomobili so namreč vse bolj kompleksni, veliko več je elektronskih komponent, ki na eni strani skrbijo za večjo varnost pred in med nesrečo, kasneje pa lahko postanejo tudi ovira in edina rešitev za to, da se reševalci prebijejo mimo njih je natančna shema prikaza vseh teh komponent.

Skelet VSEH avtomobilov odselj oddaljen le nekaj klikov

Tako imenovane varnostne sheme (ang. Safety Sheets) sicer niso nič novega, avtomobilski proizvajalci jih namreč za vse nove avtomobile pripravljajo že vrsto let. Novost, ki so jo pripravili pri zgoraj omenjeni organizaciji pa je ta, da bodo sedaj vsi podatki iz teh shem na voljo preko aplikacije za pametne telefone, poimenovane Euro Rescue.

Novost, ki so jo ustvarili v sodelovanju z Mednarodno zvezo gasilskih in reševalnih služb (CTIF), bo tako na voljo brezplačno, poleg večine dosedanjih pa bodo v njej zajeti podatki – zapisani po enotnem standardu – o vseh avtomobilih, izdelanih po letu 2020.

Uvedba aplikacije pa je tudi ena izmed novosti na področju ocenjevanja varnosti novih avtomobilov.

»Kot smo napovedali v našem načrtu dela za obdobje 2020-2025, predstavljenem leta 2017, postaja z letošnjim letom terciarna varnost oziroma varnost po sami nesreči eden izmed faktorjev ocenjevanja splošne varnosti vozil. Aplikacija Euro Rescue, ki je rezultat sodelovanja med avtomobilskimi proizvajalci, gasilci, reševalci in organizacijo Euro NCAP je tako prvi vidnejši rezultat na področju terciarne varnosti; ostali bodo še sledili,« je ob predstavitvi dejal Pierre Castaing, predsednik organizacije Euro NCAP.

Zadovoljstvo z novostjo, ki bo reševalcem na terenu zagotovo prišla prav, saj deluje tudi v načinu brez mobilne povezave so sicer izrazili tudi v zavodu Ustvarimo reševalni PAS na avtocesti. Na zavodu ob tem pozivajo vse udeležence v prometu, ki bodo priča nesreči, naj v primeru klica na pomoč sporočijo tip vozila oziroma vozil, udeleženih v nesreči, saj bodo tako lahko na kraj dogodka prišli povsem pripravljeni.

Iz zavoda so nam sicer sporočili, da so omenjeno aplikacijo že preizkusili tudi v praksi in sicer ob četrtkovi nesreči na avtocesti proti Primorski med Logatcem in Vrhniko, v kateri je bilo udeleženih več osebnih in tovornih vozil.

»Absolutno pozdravljamo aplikacijo, ki si jo lahko na mobilno napravo naloži vsak gasilec posebej, prav tako smo si jo nemudoma naložili na tablične računalnike, ki postajajo nepogrešljiv del opreme vsake gasilske enote. Euro Rescue je sicer na trgu prekratek čas, da bi naredili neko konkretno oceno, je pa definitivno vredna uporabe, je brezplačna in zelo pregledna. Izbereš logotip proizvajalca, poiščeš model vozila in ob primerno kvalitetnem prenosu podatkov imaš reševalno karto vozila hitro na ekranu,« nam pove Anže Albreht, idejni oče zavoda, ki pa je vseeno že opazil določene pomankljivosti sistema.

»Karte so čitljive in hitro pregledne, označujejo pomembnejše, za reševalce pomembne, vitalne dele vozila kot so ojačitve v karoseriji, zračne blazine, baterije, zategovalce varnostnih pasov, rezervoar za gorivo, ipd. Se je pa ravno v tej nesreči pokazala tudi že pomanjkljost, saj je bila na vozilih, ki so bila udeležena kot tovor (prevoz vozil) označba, da je vozilo hibridno, v reševalni karti je bilo moč dobiti karto le za priključni hibrid in ne tudi za hibrid, kakršna oznaka je bila na vozilu.«

»Morda je pomanjklivost nastala, ker je zelo težko slediti novim in novim različicam, ki dnevno zapeljejo na naše ceste. Pod črto-aplikacija je definitivno napredek na področju dostopa do informacij za vozila in jo lahko le sprejmemo odprtih rok, saj je izvedb vozil ogromno, potem so tu razlike tudi med samimi modeli vozil ipd.«

»Bi bilo pa še bolj idealno, če bi že ob klicu na pomoč prejeli tudi podatek o vozilu (proizvajalec, tip vozila), saj bi med vožnjo na kraj lahko poiskali šibke točke vozila. Vemo namreč, da vozila višjega cenovnega razreda vsebujejo vedno trše materiale,« zaključuje Albreht in dodaja, da je ena izmed mogočih rešitev tudi uvedba QR kod na avtomobile, ki bi pomagale pri identifikaciji manj znanih vozil in pa tistih vozil, ki bi jih bilo zaradi poškodb nemogoče prepoznati.

Novo na Metroplay: Nik Škrlec iskreno o svoji najljubši tehniki pomnjenja