Slabo poznavanje kontrolnih lučk

Z vse večjo prisotnostjo novih tehnologij v avtomobilu, imajo ti, kot posledico, na armaturnih ploščah vedno več kontrolnih lučk. Njihovo poznavanje pa je vse slabše.

4. 11. 2013

Poleti je bila v Veliki Britaniji narejena raziskava o poznavanju avtomobilskih kontrolnih lučk. Raziskava je razkrila, da so avtomobili v zadnjem času postali precej bolj zapleteni kot nekoč, posledično pa velika večina voznikov (98%) ne pozna pomena več vseh osnovnih kontrolnih lučk na armaturni plošči. V opravičilo jim je lahko dejstvo, da se kontrolne lučke med proizvajalci vozil razlikujejo: med 15 najpogostejšimi vozili so našli kar 99 različnih kontrolnih lučk, od katerih jih je bilo samo 12 enakih pri vseh modelih. Dodaten problem pa predstavlja tudi samo število kontrolnih lučk: največje število različnih kontrolnih lučk po raziskavi ima Mercedes Benz razred E (41), najmanjše število pa Nissan Micra in Volvo S40, ki imata po 21 različnih kontrolnih lučk.

Raziskava je pokazala, da med angleškimi vozniki kar 71% voznikov ni prepoznalo kontrolne lučke za tlak v pnevmatikah, pri čemer je vsak 20 menil, da gre za nekaj v zvezi z motornim oljem ali zavorami. Približno tretjina voznikov ni prepoznala kontrolne lučke za napako pri zračni blazini; 27% pa jih je menilo, da vozilo obvešča, da niso pripeti z varnostnim pasom.

Zato ne čudi, da so rezultati razkrili tudi, da se je v zadnjem letu približno četrtini voznikov med vožnjo prižgala katera od kontrolnih lučk, najpogosteje zaradi napak v delovanju motorja, prenizke količine motornega olja ali napake akumulatorja. Približno polovica (46%) vprašanih med vožnjo ni vedela, kaj znak pomeni, v povprečju pa je trajalo kar 12 dni, da so napako, zaradi katere se je kontrolna lučka prižgala, odpravili.

Raziskava med slovenskimi vozniki

Da bi ugotovili, v kakšni meri kontrolne lučke poznajo slovenski vozniki, so pod okriljem Raziskovalno-razvojnega centra AMZS Centra varne vožnje na Vranskem v oktobru 2013 izvedli podobno študijo. V njej je sodelovalo 2745 voznic in voznikov. Uporabili so istih 16 simbolov, kot so jih uporabili raziskovalci v Angliji, dodali pa so še simbol za dinamično kontrolo stabilnosti vozila, ki je poleg ABS zavornega sistema eden najpomembnejših elementov aktivne varnosti v vozilu.

Rezultati raziskave so pokazali, da slovenski vozniki bolje poznajo pomen kontrolnih lučk kot britanski, kjer 98 odstotkov voznikov ne pozna pomena vseh osnovnih kontrolnih lučk v avtomobilu, v Sloveniji pa je takih voznikov  "samo" 85 odstotkov, pri čemer vsak sedmi slovenski voznik pozna prav vse najpomembnejše kontrolne lučke v vozilu. Iz raziskave je bilo mogoče tudi sklepati,  da so se kontrolne lučke, ki kažejo težave z delovanjem motorja, v zadnjem letu kar pogosto prižigale:

- v zadnjem letu se je znak za samodiagnozo motorja prižgal pri 34% voznikov,

- znak za polnjenje akumulatorja pri 24% voznikov in

- znak za tlak motornega olja pri 20% voznikov.

V povprečju je trajalo 9 dni, da je bila napaka, zaradi katere se je kontrolna lučka prižgala, odpravljena.