Se bojite vožnje pozimi? S pomočjo strokovnjakov se boste nanjo lahko dobro pripravili tudi v Sloveniji

23. 11. 2021 | Jaka Drozg
Deli

Bližajoče se zimske razmere, še posebej led in sneg od voznikov zahtevajo več znanja, občutka in potrpežljivosti. Pri pridobivanju teh pa vam lahko v Sloveniji pomaga kar nekaj podjetij in strokovnjakov, pri čemer je razlogov za to več kot dovolj.

V pričakovanju zasneženih cest nekatere avtomobilske navdušence radi zasrbijo prsti. To je čas snežnih vragolij na zapuščenih cestah in parkiriščih, na katerih je mogoče pri razmeroma maj­hnih hitrostih spoznavati meje avtomobila. Ker pa to seveda ni in ne sme biti pravi prostor za učenje vožnje, kaj šele za preskušanje sebe in avtomobila, je to bolje početi v varnih in nadzorovanih okoliščinah.

Tu na vrsto pridejo šole zimske in varne vožnje. V Sloveniji je trenutno pet pooblaščenih poligonov, na katerih inštruktorji izvajajo programe dodatnega usposabljanja voznikov začetnikov in programe dodatnega usposabljanja za varno vožnjo, kjer lahko vozniki nadgradijo svoje teoretično in praktično znanje o tem, kako bolje obvladati vozilo v določenih ekstremnih situacijah. Teoretični del uči o fizikalnih zakonitostih vožnje in tehničnih osnovah vozila, v praktičnem delu pa se boste na poligonu soočili s situacijami, ki lahko med vožnjo predstavljajo nevarnost, in se jih naučili obvladovati.

Zaradi pomanjkanja stabilnih zimskih vremenskih okoliščin pri nas ne boste našli zimskih poligonov in šol vožnje. Vseeno pa je nekaj na šolo in vozno zabavo osredotočenih treningov zimske vožnje, ki se običajno izvajajo v okviru smučišč ali zimskošportnih centrov. Mednje spadata tudi BMW xDrive Zimska arena na Pokljuki in Audi Quattro doživetje v dolini pod Poncami v sodelovanju z AMZS. Za bolj zimsko osredotočene in napredne treninge vožnje pa se boste morali odpraviti bolj severno.

V Evropi se ti največkrat izvajajo na zamrznjenih jezerih v Skandinaviji, kjer so na voljo velike in ravne površine brez ovir ter stabilni zimski pogoji. Pogostokrat kar v deželah, kjer avtomobilski proizvajalci svoje nove modele izpostavljajo in preizkušajo v ekstremnih vremenskih razmerah, zato ne pozabite s seboj vzeti kakšne puhovke ali dveh. Nekaj zimskih centrov pa lahko najdemo tudi bližje našim krajem, en takih je na primer Winterfahrpark Lungau v Avstriji.

Zakaj šola zimske vožnje?

Ena od največjih napak, za katero so krivi vozniki, je podcenjevanje cestnih nevarnosti, obenem pa tudi precenjevanje lastnih vozniških talentov, znanja in sposobnosti vozila. Dejstvo je, da se večina voznikov zelo redko srečuje z ekstremnimi zimskimi pogoji, zato jim primanjkuje izkušenj in zavedanja, kakšne nevarnosti jim pretijo. A tu imajo tudi šole vožnje omejen doseg.

Redki vozniki se udeležijo kaj več kot le obveznega programa varne vožnje za voznike začetnike, zato se na programih dodatnega usposabljanja večinoma znajdejo vozniki, ki so pogosteje izpostavljeni tovrstnim razmeram in se že zavedajo nevarnosti, zato bi radi le osvežili že usvojeno (dobro) znanje. A naj vas ne bo strah, tudi naprednejši programi zimskih šol so primerni za skoraj vse ravni znanja, saj tudi ob največji napaki ne boste zadeli v več kot samo neškodljivo snežno steno in si izmenjali neroden nasmeh z inštruktorjem.

Osnovni treningi zimske vožnje, ki so podobni programu obvezne šole varne vožnje, so nam na voljo že za nekaj sto evrov. Za večdnevne zimske izkušnje znanih avtomobilskih proizvajalcev pa bomo lahko odšteli tudi več kot pet tisočakov.

Boste pa na poligonu v zameno pridobili nekaj nenadomestljivih lekcij. Večina inštruktorjev je nekdanjih dirkačev ali testnih voznikov za avtomobilsko industrijo, zato so navajeni prav vsega, ponudijo pa lahko številne nepogrešljive nasvete. Eno je namreč prebrati nekaj knjig teorije in pogledati nekaj videov dirkanja po snegu, povsem drugače pa se je z avtomobilom postaviti v te situacije, ga namenoma potisniti čez mejo in potem to reševati. Šele takrat boste vedeli, da lahko avto na gladkem vozišču vedno odreagira drugače in nepričakovano. Tehnik reševanja pa se brez praktične vaje in inštrukcij iz oči v oči ni mogoče naučiti.

Dodatna vrednost tečajev

Vozniki pravijo, da iz dodatnega usposabljanja zimske vožnje največkrat odnesejo tri nauke: kako pomembno vlogo igrajo pnevmatike, pripravljenost vozila na ekstremne razmere ter prednost mirnih in zbranih reakcij. O pomem­bnosti pnevmatik in pripravljenosti na zimo smo v preteklosti že pisali, a modrosti je vedno vredno ponoviti. Zimske pnevmatike nimajo le drugačnega profila od letnih, ampak se razlikujejo tudi po sestavi.

To igra ključno vlogo predvsem pri nizkih temperaturah, ko letne pnevmatike popolnoma otrdijo in izgubijo oprijem, medtem ko se zimske pnevmatike lažje prilagodijo, tekalna plast ostane mehka, pnevmatike pa ostanejo optimalne tudi pri nizkih temperaturah. To vpliva na oprijem, stabilnost in zaviranje.

Pomembnost pnevmatik lahko uvidite tudi z razbijanjem mita o štirikolesnem pogonu. Ta sicer lahko drastično pripomore k voznim lastnostim in stabilnosti vozila, predvsem po neočiščenem cestišču in neravnih površinah, a videli boste, da v majhnem, dvokolesno gnanem avtomobilu z dobrimi zimskimi pnevmatikami lahko zlezete dlje kot v najmodernejših SUV-ih z letnimi pnevmatikami, predvsem pri vožnji po klancih navzgor in navzdol.

Po številnih vajah boste opazili tudi pomembnost mirnih reakcij in sprememb smeri, saj se pri hitrem zasuku koles vaše vozilo lahko spremeni v snež­ni plug, ki namesto vstran raje potuje naravnost.

Zimske izkušnje

Priljubljenosti tovrstne zabave v snegu se zavedajo tudi številni avtomobilski proizvajalci, kot so Porsche, Audi, Aston Martin, BMW ter Jaguar-Land Rover, ki znajo poučne ure združiti s čisto zabavo. Če želite svojo zimsko šolo vožnje spremeniti v edinstveno doživetje, vam ponujajo večdnevne zimske izkušnje. Te potekajo na odročnih in očarljivih zamrznjenih jezerih ali ravnih prostranstvih v gorah, kjer temperature ostanejo globoko pod ničlo. Nastanili vas bodo v razkošen hotel, kjer vas bodo razvajali tudi z dobro hrano in številnimi obstranskimi dejavnostmi.

Avtomobili so zaradi vožnje po ledu in moči v glavnem opremljeni tudi z gumami z žebljički (spikes), njihove lastnosti pa spoznavate s pomočjo profesionalnih dirkačev in testnih voznikov, ki vas bodo naučili vseh trikov zabave na snegu. Ob učenju zimske vožnje lahko v nekaj dneh spoznate njihovo celotno paleto vozil. Za prijavo predhodno lastništvo njihovega avtomobila večinoma ni obvezno, a prijavite se na lastno odgovornost. Po taki (običajno tudi precej cenovno zasoljeni) zabavi se je namreč prodajalcu težko upreti.

Namen centrov varne vožnje in dodatnega zimskega usposabljanja ostaja izboljšanje varnosti in povečanje ozaveščenosti pred nevarnostmi, ki v tem času prežijo na cesti tako na popolne začetnike kot izkušene voznike. A če vas k prijavi ne prepriča varnost, ne izključite elementa zabave. Za volanom se ni mogoče zabavati tako varno in odgovorno drugje kot na poligonu ali dirkališču, sneg pa zabavo še dodatno popestri. Morda celo naslednje smučarske počitnice zamenjate za dirkaško zimsko izkušnjo. 

POLIGONI IN VAJE

Vsak zimski center ima drugačen poligon in temu prilagojen program vaj. Veliko pa imajo tudi skupnega, zato vam predstavljamo, kaj lahko pričakujete v praktičnem delu usposabljanja.
- Slalom je koristen, saj pokaže pomembnost optimalnega položaja za volanom, drže volana ter njegovega vrtenja, s slalomom odkrivamo pomembnost mirnih sprememb smeri in kako hitrost naše reakcije vpliva na oprijem sprednjih koles.
- S slalomom z daljšimi ovinki se boste učili mirnih sprememb smeri, odkrivanja meje oprijema in načrtovanega drsenja.
- Krog prikazuje delovanje varnostnih elektronskih sistemov pri zaviranju sredi ovinka in pomembnost prenosa teže vozila pri zavijanju. Odkrivamo občutek, ko vozilo podkrmari, kako to spremeniti v prekrmarjenje in kako vozilo obdržati v zdrsu. Malo za zabavo in malo za res, tega raje ne počnite doma.
- Ko avto obtiči na klancu, inštruktorji učijo, kako se rešiti, ko zaradi premalo oprijema ni mogoče nadaljevati vožnje po klancu navzgor.
- Sunek hidravlične plošče je dober za učenje reakcij pri nenadnem zdrsu zadnjega dela vozila.
- Izogibanje oviri je trening hitrih reakcij v sili, kot je treba nenadno zaviranti, se izogibati podkrmarjenju in iskati alternativne poti za izogibanje oviri.
- Vožnja po zasneženem dirkališču lahko ponudi zabaven povzetek vseh vrlin, ki se jih naučite po programu, in ponudi priložnost za nekaj varnih vragolij na snegu.

Novo na Metroplay: Župnik Martin Golob | "Duhovnik je lahko čisto normalen človek!"