Dakar 2009: Poplačana vztrajnost

1. 2. 2009 | Peter Kavčič
Deli

Dakarski reli je dokazal tako svojo veličino kot tudi to, da lahko preseže meje celine, kjer si je ustvaril sloves, z odlično 31. izvedbo v Argentini in Čilu, torej med Atlantskim in Tihim oceanom. Med avtomobilisti je zasluženo zmagal Volkswagen, med motociklisti pa KTM.

Da ne bo pomote v štetju, naj poudarimo, da je bil tokratni reli 30. po vrsti, toda ker organizatorji štejejo tudi lani odpovedanega, je bila tokratna izvedba uradno 31. po vrsti.

Med motociklisti je Španec Marc Coma upravičil vlogo prvega favorita. V prvem tednu, ko so imeli vsi njegovi tekmeci največ težav, se jim je Coma spretno ogibal in si privozil veliko prednost. Zaradi slednje je nadaljeval bolj pasivno vožnjo in tako ubranil položaj.

Branilec naslova Cyril Despres se je moral zadovoljiti z etapnimi zmagami in z drugim mestom v skupnem seštevku, predvsem pa je znova dokazal, kakšen mojster je, saj se ni spustil v brezglavo dirkanje in lovljenje neulovljivega zaostanka. Glede na izkušnje, ki mu jih ne manjka, je še kako dobro vedel, da tudi vodilni Marc Coma, ki je bil v odlični formi, ni odporen proti težavam. A jih je imel premalo, da bi lahko kdorkoli ogrozil njegovo prvo mesto. Vodil je od starta do cilja!

Zagotovo pa je eno največjih presenečenj med motoristi uspeh Davida Fretigneja, ki je s 450-kubično Yamaho na nadpovprečno hitri dirki osvojil tretje mesto. Ali to pomeni, da se prihodnje leto Yamaha podaja na dirko v tovarniški zasedbi, še ne vemo. Na odgovor bomo morali žal še malo počakati.

Med avtomobilisti smo videli velik poraz Mitsubishija in zmagoslavje Volkswagna. Mitsubishi tokrat preprosto ni imel sreče. Najprej je zaradi pokvarjenega motorja odstopil Masuoka, nato Luc Alphand zaradi zdravstvenih težav sovoznika, sreča pa je obrnila hrbet še Peterhanslu, ki mu je zagorel motor.

V edinem Lancerju EVO z dizelskim motorjem, ki je prišel do cilja, je sedel Juan Roma, ki je dirko končal na desetem mestu. Verjetno bodo Japonci to dirko čim hitreje izbrisali iz spomina in, upamo, svoje moči usmerili v Dakar 2010.

Po drugi strani pa je Volkswagen doživljal pravo prevlado ? večji del dirke so bili v vodstvu kar trije Touaregi. A dirka ni končana, dokler ne pripelješ na cilj. To je znova izkusil Carlos Sainz, ki je kljub precejšnjemu vodstvu tik pred koncem treščil v jarek, nakar si je sovoznik poškodoval ramo in so ga s helikopterjem odpeljali v bolnišnico. Sainz bi se v nasprotnem primeru zelo verjetno stlačil nazaj v avto in nadaljeval dirko.

Južnoafričan Giniel De Villiers je tako postal prvi afriški zmagovalec na prvem neafriškem Dakarju! Volkswagen je zlomil osemletno vladavino Mitsubishija, kar pa je rezultat zadnjih petih let udejstvovanja na vztrajnostnih relijih. Za šport je vsekakor dobro, da sta Volkswagnov trud in vztrajnost poplačana.

Presenetljivo hitri so bili tudi pri BMW-ju, saj je bil njihov prvi voznik Nasser Al Attyah do odstopa edini, ki je lahko resno konkuriral Carlosu Sainzu.

Med tovornjaki je znova zmagal Ka­maz ? tokrat je na najvišjo stopničko namesto Čaguina drugič v karieri stopil Kabirov.

Miran Stanovnik, ki je letos nastopil že dvanajstič, je že drugič osvojil 13. mesto v skupnem seštevku in s tem izenačil svojo najboljšo uvrstitev na dosedanjih nastopih na Dakarju. Tako je še enkrat dokazal, da je vsako leto boljši. Verjetno trenutno ni nobenega razloga, da prihodnje leto ne bi nastopil na svojem 13. Dakarju.

Na zadnji afriški izvedbi leta 2007 je bil prav tako 13., pred začetkom letošnjega relija pa si je želel uvrstitve med deseterico. Ta se mu je v prvem tednu zaradi vsakodnevnih težav z motorjem vsak dan bolj odmikala.

Z odličnimi nastopi v zadnjih etapah se je le povzpel do 13. mesta, v zadnjih dveh etapah pa mu je uspelo odbiti vse napade tekmecev. Hkrati je zasedel tudi tretje mesto v kategoriji maraton.

»Z rezultatom sem izredno zadovoljen, saj mi tokratni reli ni bil najbolj pisan na kožo. Upal sem, da bom na najtežjih etapah pridobival mesta in dosegel odličen rezultat. Ker pa so te etape ves čas krajšali ali celo odpovedovali, sem z dosežkom čisto zadovoljen. Večino dirke smo namreč vozili s polnim plinom po hitrih makadamskih poteh in tudi navigacijsko dirka ni bila zahtevna. Res je tudi, da bi lahko dosegel želen rezultat, če me ne bi v prvi polovici dirke pestile težave z motorjem in gumami. Ampak to je dirkanje in na osem tisoč kilometrov dolgi poti ima vsak slej ko prej težave. Res pa je, da imajo eni večje, drugi manjše. V sezoni 2009 se bom že marca odpravil na reli Tuareg v Maroko, saj me moj mehanik in prijatelji, ki tu dirkajo, vabijo tja že nekaj let. Zagotovo ga bom izkoristil za dober trening. Naslednja dirka bo avgusta, ko se nameravam udeležiti relija po Mongoliji.

Dakar v Južni Ameriki me je navdušil, predvsem pa sem se v Argentini počutil kot doma. Tu me je spodbujalo ogromno Slovencev in tudi sicer je reli spremljala nepregledna množica ljudi. Niti 15 metrov nisem mogel narediti, ne da bi me kdo ustavil in prosil za avtogram. Ocenjujejo, da si je ob progi dirko ogledalo štirimilijonsko občinstvo, samo na startu v Buenos Airesu pa je bilo gledalcev 500 tisoč! V primerjavi z Afriko je tu raj za vsakega reli voznika, saj imajo odlične terene in vso infrastrukturo, ki jo imamo v Evropi za nekaj normalnega. Skratka, bilo je tako, kot če bi dirkali v Španiji ali na Portugalskem. Tudi bivak je bil v primerjavi z afriškimi razmerami hotel s petimi zvezdicami; tu smo imeli mize, klopi, tuše, velike zaprte šotore, podest …, « je svoj pogled na 31. dakarski reli sklenil naš Miran Stanovnik.

Seveda je z mislimi že pri pripravah na Dakar 2010, za katerega se uradno še ne ve, na kateri celini bo potekal, a najverjetneje je, da ga bodo vsaj še leto ali dve organizirali v Južni Ameriki.

Končni rezultati

Motoristi:

1. Marc Coma (Špa) KTM Repsol 52.14:33

2. Cyril Despres (Fra) Red Bull KTM +1.25:38

3. David Fretigne (Fra) Team Fret Motorsport +1.38:56

4. David Casteu (Fra) KTM Nomad Racing +2.17:54

5. Helder Rodrigues (Por) Lagos Team +2.22:11

6. Pal Anders Ullevalseter (Nor) Skandinavija +2.25:02

7. Jordi Viladoms (Špa) My Ride.ch +2.28:29

8. Frans Verhoeven (Niz) Vectra Racing Team +2.50:39

9. Henk Knuiman (Niz) Canon Camera-Express +3.22:41

10. Paulo Goncalves (Por) Honda +4.12:42

13. Miran Stanovnik (Slo) Slovenska vojska +6.37:47

Avtomobilisti:

1. Giniel De Villiers (JAR) Volkswagen 48.10:57

2. Mark Miller (ZDA) Volkswagen +8:59

3. Robby Gordon (ZDA) Hummer +1.46:15

4. Ivar Erik Tollefsen (Nor) Nissan +6.04:34

5. Krištof Holowczyc (Pol) Nissan +6.37:49

6. Dieter Depping (Nem) Volkswagen +8.43:29

7. Miroslav Zapletal (Češ) Mitsubishi +11.03:08

8. Leonid Novitskiy (Rus) BMW +13.15:13

9. Guerlain Chicherit (Fra) BMW +14.49:49

10. Joan Roma (Špa) Mitsubishi +17.27:46

Peter Kavčič, foto: Maindru, tovarne

Novo na Metroplay: Nik Škrlec iskreno o svoji najljubši tehniki pomnjenja