Formula 1 (pred začetkom sezone): sezona pred 'generalko

Sezona formule 1 2021 se bliža, konec marca bodo dirkači v Bahrajnu začeli 71. sezono v zgodovini sodobne formule 1. Nekatere čaka kar nekaj sprememb, drugi bodo našli precej domače okolje. A dejstvo je, da bo to 'le' sezona, v kateri se bodo pripravljali na veliko novosti v letu 2022.

Letošnji dirkalniki bodo namreč le malenkost spre­menjeni. Še največ novosti bo pri aerodinamiki, natančneje, pri dnu dirkalnikov in difuzorjih v njihovih zadkih. Vse to naj bi jih malce upočasnilo, a strokovnjaki pravijo, da bo inženirjem že po nekaj dirkah uspelo nadoknaditi veliko večino izgubljenega aerodinamičnega oprijema. Poleg tega bodo zdaj tudi za tri kilograme težji, tehtati bodo morali najmanj 749 kilogramov. Prirastek pri masi so prispevali težje pnevmatike in težji pogonski sklop, s čimer želijo ekipe vzpodbuditi, da ne bi preveč uporabljale dragih eksotičnih materialov.

Elektronika bo malce poenostavljena. Uporabljali bodo lahko le pet vnaprej določenih računalniških programov, sistem za rekuperacijo energije pa bo imel le tri osnovne nastavit­ve. Prepovedan je sistem DAS, s katerim je lani pred sezono Mercedes šokiral tekmece, ko sta Bottas in Hamilton med vožnjo s potiskanjem ali vlečenjem volana spreminjala kot stekanja prednjih koles. Za bolj zeleno formulo 1 pa so do­volili širšo uporabo drugih naravnih materialov, od bambusa, lana do bombaža.

Letos ne bomo več videli kopiranja, ki si ga je lani privoščila ekipa Racing Point; ekipe bodo za posnemanje določenih delov dirkalnikov drugih ekip lahko uporabile sistem žetonov. Za to, da bi bila formula 1 tudi sicer cenejša, ekipe pa bolj izenačene, so tudi omejili čas, ki ga ekipa lahko prebije v vetrovnikih, in sicer je odvisen od uspešnosti ekipe v lanski sezoni. Mercedes bo tako lahko v vetrovniku delal le še 90 odstotkov časa v primerjavi z lani, medtem ko bo Williams lahko vetrovnik uporabljal kar 115 odstotkov časa, torej precej več. Omejili so tudi proračune ekip, in sicer so se dogovorili za znesek 145 milijonov dolarjev.

Favorit je Mercedes, Ferrari neznanka

Ali bo vse to delovalo, bo seveda pokazal čas, a dejstvo je, da je tudi letos Mercedes favorit. Dolgo so se pogajali z Lewisom Hamiltonom, ki je na koncu podpisal le enoletno pogodbo, zato so se takoj pojavili namigi, da bi se sedemkratni svetovni prvak, ki letos meri na rekordno osmico, lahko po sezoni 2021 poslovil od Mercedesa in našel prostor v drugi ekipi ali pa celo pomahal formuli 1 v slovo. Kot je dejal, je celo sam prosil za le enoletno pogodbo, torej se v njegovi glavi lahko plete marsikaj.

Na drugi strani bo Valtteri Bottas spet vozil za podaljšane pogodbe. Tudi njegova je le enoletna, a zdaj se zaveda, da bo to zanj odločilno leto. Njegov slogan za sezono 2021 se glasi: »Biti malo bolj egoističen.« Ali bo pomagalo biti samo malo bolj, je veliko vprašanje, kajti ob dirkaču, kot je Hamilton, to običajno ni dovolj. »Bile so sezone, ko sem od sebe zahteval preveč, pa tudi sezone, ko je bil zunanji pritisk prevelik. Obojega mora biti ravno prav, predvsem pa moram svojo motivacijo usmeriti v pravo smer in se ne preveč ozirati na druge,« je sklenil Finec.

Mercedesov dirkalnik je od leta 2014 merilo vsem drugim ekipam in vse kaže, da bo tako najbrž tudi letos, kajti sprememb, kot omenjeno, le ni preveč. Se pa nakazuje nekaj spremembe v filozofiji ekipe, ki je bila še lani izredno pod vplivom Hamiltona, letos pa bi lahko bilo že malce drugače. Njihov W12 bo sicer ostal pretežno črn, a vendarle je zdaj zraven tudi nekaj več rdeče, bolj opazna pa postaja tudi tradicionalna Mercedesova srebrna. Je to mogoče namig na nova razmerja moči v ekipi?

Pri Red Bullu še vedno stavijo na evolucijo, kar je tudi logično. Na prvi pogled se letošnji in lanski dirkalnik skorajda v ničemer ne razlikujeta. Še največ si tako obetajo od Sergia Pereza, ki naj bi ekipo 'z enim dirkačem' spremenil v ekipo z dvema nabiralcema točk. Poleg tega bodo ostali pri Hondi tudi po sezoni 2021, le da bodo za motorje morali skrbeti drugače, kot so bili vajeni do zdaj.

Ferrari je tudi ena večjih neznank. Pred časom je nekdanji dirkač Mika Salo, ki je bil tudi delegat FIE na prenekateri dirki, ob predstavit­vi Alfa Romea dejal, da so bile lani ekipe s Ferrarijevimi motorji nekoliko v podrejenem položaju. In zato se njegov rojak Kimi Raikkonen lani ni mogel ravno izkazati.

Naj spom­nim, da so jih pred lansko sezono nekako pod mizo in povsem po tiho kaznovali, ker naj bi v sezoni 2019 uporabljali nedovoljene prijeme; kakšna kazen je to bila, ni nikoli prišlo v javnost. Salo pa je dejal, da so morali lani varčevati z gorivom, kar bi lahko bil pokazatelj, da njihovi motorji v sezoni 2020 niso mogli delovati s polno močjo. Če je to res, bodo letos lahko vozili na vso moč, kar je dober obet tako za Charlesa Leclerca kot za Carlosa Sainza, novinca v ekipi.

Racing Point se bo z letošnjo sezono poslovil in se preimenoval v Aston Martin. Zanašajo se na izkušnje Sebastiana Vettla, ki bi lahko njihovega nekajlet­nega člana Lanca Strolla priganjal do večje konkurenčnosti. Ker pa so klasičen kupec Mercedesovih pogonskih enot, jih nimajo na voljo do začetka testiranj, zatorej Vettel še ni mogel odpeljati niti nekaj spoznavnih krogov z lanskim dirkalnikom.

Ali mu bo to škodilo, sploh na začetku sezone, bo pokazal čas. Ob predstavitvi dirkalnika se je seveda pokazalo, da Britanci dajo nekaj na svojo dirkaško čast, saj je dirkalnik obarvan v značilno zeleno, čeravno bi lahko dodal, da je v osnovi dizajn razočaral. Samo zelena barva včasih pač ni dovolj. A če bo dirkalnik hiter in vsaj toliko konkurenčen, kot je bil lanski Racing Pointov, bo to še najmanjša Astonova težava.

McLaren skriti favorit, Haas obupuje

McLaren je eden od skritih favoritov, od katerih pričakujemo še boljše rezultate, dvojec Norris-Ricciardo pa bi lahko poskrbel za zanimivo dogajanje. Sicer Angleži pravijo, da je tudi njihov dirkalnik na prvi pogled podoben lanskemu, a da so ga morali zaradi vseh aerodinamičnih omejitev dejansko 'izdelati povsem na novo'. Nekaj resnice je v tem, a če bi Ricciardu mladega Norrisa uspelo motivirati in dodatno podžgati, bi imela ekipa od tega le koristi. Da o marketinški vrednosti obeh dirkačev niti ne govorimo.

Od formule 1 se je spet poslovil Renault, a je ekipa ostala koncernsko povezana, saj se zdaj imenuje Alpine. Torej ostajajo francosko obarvani, le da se bo Estebanu Oconu, ki je lansko sezono skoraj predremal v sivem povprečju, pridružil Fernando Alonso. S Špancem so Francozi že dosegali odlične rezultate, a tega je že zelo dolgo, zdaj pa so nastopili povsem drugačni časi. Poleg tega si je Alonso, ne po svoji krivdi, nakopal nekaj težav zaradi prometne nesreče s kolesom. Pri padcu si je zlomil zgornjo čeljust in bil takoj operiran.

Vseeno v ekipi menijo, da to ne bo vplivalo na njegovo pripravljenost na novo sezono, le da se bo moral vsaj začetka sezone lotiti malce previdneje. Alpine pa je še en dokaz, da se v formulo 1 vrača malce nostalgije izpred nekaj deset­letij. Mercedes je spet bolj srebrn, McLaren oranžen, kakšnega si je že ob nastanku ekipe izbral Bruce McLaren, Aston Martin obarvan v 'british racing' zeleno, Alpine pa moder s pridihom bele in rdeče. Torej v barvah francoske trobojnice, kot se za Alpine spodobi.

Ekipa Alpha Tauri, ki je lani presenetila v Monzi z Gaslyjevo zmago, tudi ostaja modro-bela, Pierru Gaslyju pa se je zdaj pridružil japonski mladi up Juki Cunoda. Dvajsetletni Japonec je ena večjih ugank pred začetkom sezone, saj ima sorazmerno malo mednarodnih dirkaških izkušenj. Zunaj Japonske dirka le zadnja tri leta, čeravno je lani v formuli 2 nase opozoril z zmagami na treh dirkah in s skupnim tretjim mestom. Zato tudi sam upa, da se bo uspešno kosal s tekmeci in bo uspešneje branil barve japonske dirkaške šole, kot je to pred njim uspevalo dirkačem iz dežele vzhajajočega sonca.

Z višino 1,59 metra pa je tudi daleč najnižji dirkač v sezoni 2021, a Japonec se zna pošaliti tudi na ta račun. Ob predstavitvi nove kolekcije oblačil ekipe je na Instagramu zapisal, da so zdaj ta oblačila na voljo tudi v velikosti XS.

V ekipi Williams je vse bolj ali manj po starem, George Russell naj bi ponovno nosil večino bre­mena uspeha na svojih ramenih, a tudi zanj bo po­časi prišel čas, da se preseli v konkurenčnejšo ekipo, če si želi rešiti kariero. Da je hiter, je dokazal lani v Bahrajnu, zato ostaja najresnejši kandidat za Mercedesov sedež v letu 2022.

Pri Haasu pa so že pred začetkom sezone tako re- koč vrgli puško v koruzo. Ekipa ima bolj omejene finan­čne vire kot druge tovarniške ekipe in se zaveda, da nima smisla vlagati preveč denarja in časa v dirkalnik, ki se je lani izkazal za pravo malo katastrofo. Trpeli so sicer tudi zaradi kazni, ki jo je dobil Ferrari, konec koncev uporabljajo njegove motorje, a dirkalnik je bil skozi celotno sezono več kot nepredvidljiv. Tudi zato so zdaj v svoje vrste vzeli dva novinca v formuli 1, Rusa Nikito Mazepina in Micka Schumacherja. Oba čaka presneto trda sezona, garaško prvo leto v formuli 1, kajti če ne bo pravega razvoja, je težko računati na prave uspehe.

Le osem iz drugih stoletij

Od leta 1950, ko se je začela zgodovina sodobne formule 1, je v tem športu nastopilo oziroma še bo le osem dirkačev, ki niso bili rojeni v 20. stoletju, torej med letoma 1900 in 1999. Z Jukijem Cunodo pa bo na startu tudi prvi dirkač, ki se je rodil v 21. stoletju, saj se je Japonec rodil leta 2000. Ostalih sedem dirkačev pa je bilo torej rojenih pred letom 1900. Luigi Fagioli je bil leta 1951 star 53 let, s čimer ostaja najstarejši zmagovalec dirke formule 1, najstarejši udeleženec katerekoli dirke formule 1 pa je z 58 leti še vedno Louis Chiron (letnik 1899). Z najstarejšo letnico rojstva med dirkači formule 1 pa se ponaša Philippe Etancelin, ki se je rodil leta 1896 in je v formuli 1 odpeljal 12 dirk ter osvojil tri točke v krstni sezoni 1950. S tem je tudi najstarejši dirkač, ki je kdaj osvojil točke.

Novo na Metroplay: Nik Škrlec iskreno o svoji najljubši tehniki pomnjenja