Citroën Hypnos

20. 5. 2009
Deli

Poslanstvo prototipov je, vemo, lahko zelo različno. Videz, tehnika, videz in tehnika . . Vselej pa za iskanje novih rešitev in kot paša za oči. Citroën ima toliko poguma, da jih pogosto ponudi v kratek preizkus.

Hypnos je bil tempiran tako, da se je pokazal na lanskem pariškem salonu avtomobilov jeseni ter na letošnjem ženevskem spomladi. Da ne bi kar tako romal v muzej, so mu dali še eno priložnost.

Vožnja unikata, namenjenega v prvi vrsti postavljanju pod salonskimi žarometi in nikoli mišljenega za serijsko izdelavo, ni nikoli sama po sebi vznemirljiva; tehnika, potrebna za vožnjo, je le začasna in avtomobil je izdelan tako, da vsebuje le tisto potrebno mehaniko, da se lahko pelje.

Ni žarometov, ni klimatske naprave in ni še marsičesa drugega, kar ima vsak serijski avtomobil. Celo na gumah piše, da niso namenjene uporabi v prometu; jasno – so tiste vrste, ki iz tovarne pridejo brez profila, tega pa oblikovalci vrežejo tako, da se oblikovno sklada s preostalo zunanjostjo. Oprijem je postranskega pomena.

Je pa vožnja unikata, ki nima cene in ki ga skozi ure dela tehnikov ter skozi vloženo znanje ter material vrednotimo v milijonih evrov, prav zato svojevrstno doživetje.

Res je v njem vroče, volan ni dorečen, vse nujne komande delujejo le ob veliki pazljivosti in notranji trušč še zdaleč ni blizu tistega, kar doživimo tudi v najcenejših serijskih avtomobilih, toda krmiliti vozilo, izdelano v enem primerku z veliko znanja tehnike in namenjeno prihodnosti, vseeno ni kar tako. Bog ne daj, da bi šlo kaj narobe.

Hypnos je zanimiva interpretacija videza v najmanjših podrobnostih. Zaradi značilne dvojne strešice, spretno vtisnjene v splošen zunanji videz (in ne le preprosto pritrjene na karoserijo), je nezmotljiv Citroën, zaradi celotnega videza pa nedvomno avtomobil, ki se od za danes klasičnih prijemov loči v skoraj vsakem detajlu. Slike govorijo same zase.

Bodite pozorni na navidezno odsotnost strešnih stebričkov, na rahlo konkavno zadnjo šipo, na nizke bočne šipe, na nazaj odpirajoča zadnja bočna vrata, na nevsiljivo tekoče poteze z značajem in na sivo kovinsko barvo, ki celoti lepo pristaja.

Pogosto se primeri, da se očesu, željnemu skladnosti, notranjost ne zdi skladna z zunanjostjo. Tule je drugače: notranje oblike so naravno nadaljevanje zunanjih potez, živopisane barve pa so kot protiutež zunanji sivini. Sedeži, barvno najbolj izstopajoči, so povsem nekonvencionalne rešitve – na videz zasukani proti vratom in z zgornjim oprijemališčem varnostnega pasu na 'napačni' strani.

Vzorec prizme se ponavlja po celotni notranjosti in se konča – ali pa začne, kakor hočete – pri merilnikih. Njihova posebnost je, da so zasnovani tako, da se na posamezne ploskve 'prizme' projicirajo podatki, ki jih od merilnikov pričakujemo, a na drugačen, digitalen način.

V tem avtomobilu tudi znotraj ni nič tako, kot smo vajeni. Z izjemo postavitve in funkcionalne oblike osnovnih komand za upravljanje. Pri tem pa Hypnos ohranja prostorske in ergonomske rešitve, ki jih pričakujemo od tako velikega avtomobila.

(Pogonska) tehnika ni krik zadnje tehnike, je pa sodobna in znotraj tega napredna. Tipično za Citroën ima hibridni pogon s turbodizlom v nosu in z elektromotorjem v zadku. Tri kilometre prevozi s hitrostjo 50 kilometrov na uro le na električni pogon, čeprav gre pri tem za mehko hibridno tehniko.

Tehnika stop & start omogoča izklop turbodizla tudi med vožnjo pri hitrostih pod 50 kilometrov na uro, s čimer se normna poraba goriva – kljub zmogljivostim in dokaj veliki masi – spusti na vsega 4, 5 litra dizla na 100 kilometrov, izpust ogljikovega dioksida pa na 120 gramov na prevoženi kilometer.

Nekaj takega resnično pričakujemo od luksuznih mehkih terencev, če Hypnosu lahko tako rečemo – v bližnji prihodnosti. Pri tem gre za 'stalen' štirikolesni pogon, ki se samodejno vklaplja po potrebi, voznik pa ga lahko, da bi premagal težje vozne pogoje (na primer vožnja po snegu navkreber), vključi tudi ročno.

Preostala mehanika je pravzaprav edino, kar je na tem prototipu poznano – podvozje je v veliki meri povzeto po modelu C6, kar pomeni, da gre za na razkošje naravnano vzmetenje in krmiljenje. In da ne bo pomote, Hypnos je tudi zaradi izbranih materialov luksuzen avtomobil. Pri Citroënu ga vidijo kot zmes elegance limuzine in prostornosti cestno-terenskega križanca.

Nekaj je gotovo: Hypnos ne bo odšel v muzej neopažen. Res pa je, da bo temu botrovala predvsem njegova oblika, tehnika pa se bo 'morala' tako in tako reinkarnirati v prihodnjih serijskih avtomobilih. In to zelo kmalu.

motor (zasnova): 4-valjni, vrstni, turbodizelski, skupni vod

največja moč (kW/KM): 147/200

največji navor (Nm): 420

menjalnik, pogon: S6, spredaj

elektromotor: zadaj, poganja zadnji kolesi

največja moč (kW/KM): 37, 3/50

največji navor (Nm): 200

gume: Michelin 275/40 R 22

medosna razdalja (mm): 3.000

dolžina × širina × višina (mm): 4.900 × 2.036 × 1.580

masa praznega vozila (kg): 1.800

količnik zračnega upora: 0, 30

največja hitrost (km/h): 212

pospešek 0–100 km/h (s): 9, 4

povprečna poraba (l/100 km): 4, 5

Vinko Kern, foto: Vinko Kernc

Novo na Metroplay: Nik Škrlec iskreno o svoji najljubši tehniki pomnjenja