Mazda je zelo uspešno skrivala večino podrobnosti novega roadsterja, zato je bila prva uradna predstavitev spektakularna oziroma prav takšna, kakršno si Mazda MX-5 tudi zasluži.
Mazda MX-5 je že 25 let avto, ki navdušuje številne voznike po vsem svetu. Kaj številne, od 9. februarja 1989, ko je v Chicagu na avtomobilskem salonu Mazda prvič predstavila model MX-5, se je zanj odločilo že več kot 947 tisoč kupcev. Številka je že sama po sebi velika, za avtomobilski razred, v katerem se MX-5 vozi, pa sploh, zato je že dolgo zapisana tudi v Guinessovo knjigo rekordov kot najbolje prodajni dvosedežni športni avtomobil (roadster) vseh časov.
Ampak kako je Mazda MX-5 sploh nastala? Menda je za njen nastanek kriv prav avtomobilski novinar Bob Hall. Ta je sredi sedemdesetih let takratnim Mazdinim strokovnjakom za razvoj predlagal, naj naredijo nekaj v stilu klasičnih britanskih roadsterjev. Ideja je padla na plodna tla, stvari pa so se zasukale tako, da je Bob Hall kmalu dobil službo pri Mazdi, posledično pa zeleno luč za razvoj novega avtomobila. Seveda ni treba ugibati, česa se je lotil Bob Hall – klasičnega roadsterja.
Nastal je dvosedežni športni avtomobil, ki je združil veselje v vožnji z lahkotnostjo dvosedežnega roadsterja. Idealna razporeditev teže 50 : 50, pogon na zadnji kolesi in zmerna cena so bili pravzaprav zagotovilo za uspeh. Če k temu prištejemo še malček japonske kulture – jinba ittai, kar naj bi v preprostem prevodu pomenilo 'užitek in veselje v vožnji' (pospeševanje, povezanost z okolico in lahkotnost upravljanja) – nam je hitro lahko jasno, zakaj je ta avto tako uspešen.
V začetku septembra je Mazda sočasno v Evropi, na Japonskem in v ZDA predstavila novo Mazdo MX-5. Že četrta generacija se sicer ponaša z novo obliko, a bistvo ostaja nespremenjeno. Kot zatrjujejo pri Mazdi, je novi roadster veliko več kot le kompakten športni avtomobil, vendar pa so v največji možni meri želeli ohraniti in upoštevati filozofijo jinba ittai. Oblikovno se zdi nova Mazda MX-5 daleč najbolj razburljiva od vseh do zdaj znanih in kot taka privablja nasmešek na obraz, opazovalca pa kar vabi k vožnji. Prednji del ni več monoton oziroma zašiljen, ampak precej bolj razgiban, zelo športen in na trenutke agresiven. Večina navzočih novinarjev na predstavitvi se je strinjala, da je nova Mazda MX-5 morda še bolj kot v prednjem delu oblikovno všečna na zadnjem delu. Čeprav zadek ni nič posebnega, pa je narejen s pravo mero igrivosti, praktičnosti in uporabnosti. Mazdini oblikovalci so seveda sledili tudi oblikovalski filozofiji kodo (ki posnema gibanje in vitalnost) ter uporabili najnovejše Mazdine tehnologije skyactiv. Pri oblikovanju so želeli doseči idealne mere avtomobila, notranjost pa ustvariti tako, da bi bila čim bolj združena z zunanjo obliko avtomobila. Čeprav je notranjost nova, pa denimo z armaturno ploščo ostajajo v daljni zgodovini roadsterja.
A oblika vseeno ni na prvem mestu, ko je govor o Mazdi MX-5. To je namreč avto, ki zagotavlja užitek v vožnji, in taka naj bi bila tudi četrta generacija. Sploh če verjamemo, da je bila pri razvoju avtomobila v središču pozornosti beseda čutnost! Nova Mazda MX-5 bo tako še naprej razvajala čutila in ponujala doživljanje pravega veselja med vožnjo. V vsakodnevnih situacijah se bo z lahkoto odzivala na voznikove želje, pri dinamični vožnji po zavitih cestah pa bo zagotavljala brezkompromisno vodljivost. Inženirji so z uporabo tehnologije skyactiv dosegli za 100 kilogramov manjšo težo kot pri MX-5 tretje generacije. Posledično so motor pomaknili niže in bliže sredinski točki vozila, s tem pa ohranili idealno porazdelitev mase v razmerju 50 : 50. V koraku s časom so pokrov motorja in prtljažnika, prednji odbijač in blatniki izdelani iz aluminija, lažja je tudi platnena streha. A stebriči so ožji in pomaknjeni nekoliko nazaj, s tem pa je zagotovljena boljša preglednost iz vozila. Velik poudarek je bil namenjen počutju voznika in sopotnika v avtomobilu. Glavno vodilo je bilo sožitje z zunanjim svetom, ki ga jasno lahko ponudi le avtomobil z odprto streho. Zato je bila notranjost zasnovana tako, da poudarja užitek pri vožnji z odprto streho, ki jo je mogoče zlagati ali odpirati kar v sedečem položaju. Da bi potniki kar se da uživali v notranjosti Mazde MX-5, so pri snovanju velik poudarek namenili tudi usmerjanju zračnih tokov, za dodatno izboljšanje počutja pa naj bi poskrbeli tudi zvočniki v vzglavnikih. Hkrati bo nova Mazda MX-5 seveda opremljena tudi s sodobnimi sistemi povezljivosti in infozabavnosti.
Pri Mazdi kljub predstavitvi še niso razkrili vseh adutov. O motorjih so še bolj ali manj tiho, pri čemer je jasno, da bo z gotovostjo mogoče izbrati dvolitrski bencinski štirivaljnik, katerega moč naj bi se približala poskočnim 200 'konjem'. Druga nedorečena možnost bo 1,5-litrski bencinski motor, ki bo z znatno manjšo močjo v kombinaciji s skromnejšo serijsko opremo poskrbel predvsem za občutno nižjo, torej vstopno ceno.
A vse to so za zdaj zgolj ugibanja. Časa za potrditev teh bo še dovolj, saj bo nova Mazda MX-5 v Evropi na prodaj šele leta 2015. A če bodo japonski strokovnjaki sledili oblikovni privlačnosti, bodo tudi motorji skrbno in dobro izbrani. Vsaj do te mere, da bo užitek v vožnji zagotovljen. Tako kot ga Mazda MX-5 zagotavlja že zadnjih 25 let.
Besedilo Sebastjan Plevnjak, foto tovarna
Novo na Metroplay: Jan Plestenjak iskreno o enem najbolj čustvenih trenutkov njegove glasbene kariere