Načelno in zelo preprosto gledano je pri avtomobilih takole: strateg se odloči, kaj hoče, oblikovalec in strojnik to izdelata, tržnik pa proda. Pri Exeu je malce drugače; oblikovalec in strojnik nista imela prav veliko dela.
V primeru Exea je zelo pomembno, s katerega zornega kota gledate nanj. Lahko rečete na primer: »Bu, to je stari Audi A4 pa še grd je.« Demokracija dovoljuje svobodna osebna mnenja, tudi če niso resnična. In že v zgornji izjavi, ki je pogosto izrečena, sta neresnici dve: prvič, Exeo ni stari A4 (čeprav je resnica blizu), in drugič, grd je za nekatere; za nekatere je tudi lep, drugim pa to ni ne vem kako pomembno.
Bolj pošteno je, da gledate v smeri uvoda. Okej, strateg se je odločil, a kaj je imel pri tem v mislih? V prvem koraku povsem isto kot pri drugih novih modelih: znamki dati nov model, razširiti ponudbo znamke. V drugem koraku je iskal (in našel) ekonomsko zelo zanimivo rešitev.
Nastopili so strojniki. V znano šasijo so morali postaviti 'novo' pogonsko tehniko in po ukazu oblikovalcev narediti nekaj tehničnih sprememb, ki jih oko takoj opazi: drugi motorni pokrov, maska ter odbijač dajejo Exeu Seatov obraz, zelo podobna zgodba pa se je zgodila tudi na zadku. In nov je volanski obroč.
Medtem je 1.200 tovornjakov osem tednov proizvodno linijo selilo iz Ingolstadta v Martorell, kjer so jo (prilagojeno in delno obnovljeno) strojniki spet spravili skupaj. Ne smemo pozabiti tudi dejstva, da se je nemajhno število ljudi moralo izšolati za sestavljanje novega modela, še poseben izziv pri tem pa je bil to, da je to ena redkih tovarn, če že ne edina, kjer v isti tovarni izdelujejo vozila na treh različnih platformah.
Seat je s tem veliko pridobil; na koncu se sicer sliši le kot 'en nov model', a je veliko več kot to. Seat ima zdaj novo platformo, model v povsem novem avtomobilskem razredu, avtomobil boljše kakovosti (zasnove, izdelave, materialov . . ), model, ki z vsemi motorji ustreza emisijskim standardom Euro5, (zanj) nove motorje z novo tehnologijo, nove elemente opreme, ki silijo v prestižni avtomobilski razred in še kaj. Tega doslej ni mogel ponuditi trgu.
Tržnik zato nima posebej težkega dela, če mu uspe vse našteto primerno lansirati na trg. Kupcev, ki bi bili za Exea tipični, vidi kar nekaj.
Na primer tiste privržence Seatov, ki želijo 'odrasti', se pravi tiste, ki so se prebili do vrha dosedanje palete, pa si zaradi želja, potreb in/ali boljšega finančnega stanja želijo večji, prestižnejši avtomobil, ki pa ga Seat doslej ni ponujal.
Morda tiste, ki doslej niso kupili Seata, ker ni ponujal dovolj velikega in prestižnega vozila, a jim je bila znamka Seat vseeno ljuba iz kakršnihkoli (četudi le lokalpatriotskih) razlogov. Ali pa tiste, ki so vezani na službeni avtomobil do določene vsote, v katero bi Exeo s ceno lepo 'padel', obenem pa ponudil na katerikoli način več kot podobni tekmeci. Prav na te kupce pri Seatu še posebej računajo.
Več kot tekmeci? Pustimo ob strani vse druge dejavnike, ki ne sledijo neposredno iz tehnike, in se posvetimo prav tej. Exeo, ki prihaja v treh paketih opreme, s petimi motorji in v šestih kombinacijah oblazinjenja notranjosti (od tega sta dve usnjeni) ter v treh notranjih barvnih kombinacijah, že v začetku ponuja veliko izbiro znotraj modela, še preden se posvetimo dodatni opremi.
Jasno se vidi, da v začetku stavijo na turbodizelsko ponudbo, a obljubljajo, da bodo že v dobrem letu povsem prenovili tudi bencinske motorje. Exeo je poleg tega znotraj videti kakovostno in domiselno zasnovan in izdelan pa tudi materiali so boljši kot pri nekaterih tekmecih. Pri Seatu tudi trdijo, da Exeo ponuja bolj športno doživeto vožnjo kot tekmeci.
Več kot tekmeci? Exeo ima lahko velik hladilnik znotraj predala pred sovoznikom, posebno prednjo šipo, ki ščiti pred infrardečimi žarki (pet do sedem stopinj Celzija manjša notranja temperatura, na armaturni plošči pa celo deset stopinj) in pred truščem (dva do štiri decibele manj trušča), sončno streho (ki žene ventilator za zračenje notranjosti v sončnih dneh v parkiranem avtomobilu), volanski servotronic (2.0 TSI celo serijsko), biksenonsko tehniko žarometov z dnevnimi lučmi in s prilagodljivim načinom osvetljevanja, osvetljene vratne kljuke, električni pomik prednjih sedežev z ogrevanjem, barvni zaslon v merilnikih (ki je berljiv ne glede na kot žarkov), nadzor tlaka v gumah (ki obvesti tudi, katera guma izgublja tlak), najsodobnejši navigacijski sistem, Bluetooth za telefon, dve reži za spominsko kartico SD (za glasbene datoteke) in še kaj.
Zato pravim, večina uspeha tega novega Seata temelji na pravem trženju, ki z Exeom zahaja v še ne raziskane vode. Čas morda ni najugodnejši, ampak svet se mora vrteti naprej, a ne?
Reference: osnovni paket opreme
Exeo že serijsko ponuja dober paket opreme, ki med drugim vsebuje ESP, sedem varnostnih blazin, meglenke, deljivo klimatsko napravo, vzglavnike, prirejene trkom od zadaj, po višini nastavljiv voznikov sedež, tretjinsko deljivo naslonjalo zadnje klopi, daljinsko osrednjo ključavnico, štiri električno pomične bočne šipe, ogrevani zunanji ogledali, potovalni računalnik in avdiosistem, ki bere datoteke mp3 in ki ima vhod za zunanji glasbeni predvajalnik.
Druge različice
Že julija bodo ponudili kombijevsko različico Sport Tourer (ST), septembra se bo motorni paleti pridružil 2.0 TDI 120, še pred koncem leta pa bo ob motorju 2.0 TSI na voljo neskončnostopenjski menjalnik Multitronic. Glede štirikolesnega pogona so nekoliko skeptični in čakajo na odziv ter zahteve trga. Ni izključen!
Vinko Kernc, foto: Vinko Kernc
Novo na Metroplay: Jan Plestenjak iskreno o enem najbolj čustvenih trenutkov njegove glasbene kariere