Na začetku je bila BJ, potem je bilo zaporedje številsko: 20, 40, 55, 60, 80 in 100. Zdaj številk ni več. Od zdaj je V8.
Potem je tu mehki, šminkerski Land Cruiser serije 120, tisti, ki je tudi na naših cestah najbolj pogost in ki ga poznamo preprosto pod imenom Land Cruiser (s tremi ali petimi vrati). In potem je tu V8 (ki je zamenjal serijo 100), ‘kombijevska’ različica Land Cruiserja, kot pravijo pri Toyoti, ali ‘full-size’ terenec, kot bi rekli Američani.
V nasprotju s serijo 120, ki je namenjena petim ali petim plus dvema potnikoma, je V8 pravi sedemsedežnik (pa čeprav je na voljo tudi z le petimi sedeži), hkrati pa ima izjemno konservativno zasnovano šasijo (inženirji so menda debelino sten profilov šasije z računalniško izračunanih dveh milimetrov in pol povečali na več kot tri milimetre), ki bo morala, če bo V8 hotel ohraniti sloves predhodnikov, zdržati na sto tisoče terenskih kilometrov. Njegovi lastniki (večinoma so z Bližnjega vzhoda in Avstralije) namreč na terenu preživijo veliko časa in kilometrov. Medosje Land Cruiserja V8 je šest centimetrov daljše kot pri seriji 120, je deset centimetrov daljši, predvsem pa je precej bolje motoriziran. Oba motorja, ki sta na voljo, sta osemvaljna (kar je glede na to, da je V8 za dobre pol tone težji od serije 120, povsem pravilno) in oba se lahko pohvalita s temu primernimi zmogljivostmi.
Bencinski osemvaljnik s prostornino 4, 7 litra je dobil sistem krmiljenja ventilov VVT-i, ob 288 ‘konjih’ največje moči pa zmore uglednih 445 Nm največjega navora. Na voljo je v kombinaciji s petstopenjskim samodejnim menjalnikom (kar je, glede na to, da imajo tekmeci že po šest ali sedem prestav, malce zastarelo), medtem ko je 4, 5-litrski turbodizel povezan s šeststopenjsko avtomatiko. K obema menjalnikoma seveda sodi reduktor, tokrat električno vklopljiv. Dizelski motor je nov, zmore dva ‘konja’ manj kot bencinar, a se lahko pohvali s tovornjaškimi 650 Nm navora.
Tako ga je včasih kar preveč – dizelski motor prav zaradi obilice navora v najnižjih vrtljajih ni na voljo s sistemom Crawl Control, ki avtomobilu omogoča, da se s hitrostjo enega, treh ali petih kilometrov na uro (nastavljivo z gumbom na sredinski konzoli) sam prebije čez ovire. Voznik upravlja volan, računalnik pa dodaja plin in skrbi (z zavorami in novim sredinskim diferencialom Torsen) za čim boljši oprijem posamičnih koles. Dizelski motor ima za tako natančno opravilo preprosto preveč navora in pri Toyoti pravijo, da bo razvoj sistema Crawl Control za dizel trajal še kako leto ali dve. In ker bo na našem trgu prevladoval dizel, bo Land Cruiser s tem sistemom redek gost naših cest.
Enako velja tudi za elektronsko nadzorovano in višinsko nastavljivo podvozje, ki na našem trgu ne bo naprodaj (po Land Cruiserja s tem sistemom boste lahko stopili k našim severnim ali zahodnim sosedom), saj so naše ceste zanj menda preslabe. Pa čeprav je Land Cruiser terenec in čeprav se je med prvimi kilometri po precej zahtevnem terenu izkazalo, da pride še kako prav.
Še en sistem skrbi za čim boljšo lego na asfaltu in čim boljši oprijem zunaj ceste. KDSS (Kinetic Dynamic Suspension System) vklaplja ali izklaplja prednji in zadnji stabilizator, in ker sistem deluje popolnoma mehansko (glede na razliko v tlaku hidravličnih cilindrov pri prednjih in zadnjih kolesih), je delovanje hitro in zanesljivo.
Štirikolesni pogon se po novem ponaša s Torsnovim sredinskim diferencialom, osnovna razdelitev navora med prednjo in zadnjo premo pa je 40 : 60 (a se lahko glede na razmere pod kolesi spreminja od 50 : 50 do 30 : 70). Električno vkopljiva stoodstotna zapora sredinskega diferenciala hkrati tudi izklopi stabilnostni sistem vozila (ki, zanimivo, nima programa za stabilnost priklopnika, čeprav se pri Toyoti ponašajo s tem, da lahko V8 vleče 3, 5 tone težko prikolico).
Podvozje ima vedno vijačne vzmeti, inženirji pa so poskrbeli za velike gibe: 640 milimetrov spredaj in 690 zadaj.
Oprema je bogata, klimatizacija je recimo štiripodročna, potniki v drugi vrsti lahko sedeže vzdolžno nastavljajo (pomika je za dobrih deset centimetrov), odklepanje in zaklepanje ter zagon motorja je mogoče opraviti, ne da bi se dotaknili ključa, serijski so tempomat, stabilnostni sistem, samodejni brisalniki, 14 varnostnih blazin (vključno s tistimi za kolena voznika in sopotnika), aktivni vzglavniki, sistem za pomoč pri speljevanju v hrib in nadzor hitrosti pri spustu ter sistem Crawl Control.
Land Cruiser v Slovenijo prihaja februarja prihodnje leto, cene pa nam pri uvozniku še niso bili pripravljeni izdati. A glede na nemško ceno, ki je za osnovni model malce pod 80 tisoč evri, lahko sodimo, da bo Land Cruiser V8 pri nas stal približno 84 tisoč evrov.
Dušan Lukič, foto: tovarna
Novo na Metroplay: "Za vsako uro, ki jo vložimo v vadbo, dobimo nazaj 3 ure življenja" | Leon Bedrač, 2. del