Pri terencih ni nič drugače kot pri osebnih vozilih in tudi nič drugače kot pri večini (tehničnih) izdelkov široke potrošnje: vsak poskuša prepričati z nečim drugim. Če že z istim, pa na drugačen način.
Land Cruiser je na svojem zelo prepričljiv. V nasprotju z večino tekmecev še vedno izhaja iz prave terenske zasnove: osnova je šasija (vzdolžni traverzi s prečnimi povezavami), na katero so pritrjeni karoserija, motor, pogon in podvozje.
Ni rečeno, da bo nekoč tudi LC dobil samonosno karoserijo, a v tem hipu še vedno prisega na takšno, za prave terence klasično zasnovo.
Tudi mehanski del podvozja izhaja iz enakega stališča: spredaj so obese res posamične, a z dvojnimi trikotnimi prečnimi vodili, zadaj je prema toga, a s štirimi vzdolžnimi vodili, vse skupaj pa je naravnano na dolge gibe koles, ki so za premagovanje težkega terena nujni.
Ta veja Land Cruiserjev je na voljo kot tri- ali petvratni kombi, pri čemer ne gre le za različno dolgi medosni razdalji, ampak tudi za različno dolga zadnja previsa ter za različni višini karoserije. Poleg tega petvratna različica po novem nima rezervnega kolesa na zadnjih vratih, temveč pod prtljažnikom.
V ponudbi sta dva motorja in dva menjalnika, a ker vse kombinacije niso možne, je teh, upoštevaje zapisano, 'le' pet. In med njimi je petvratni LC s turbodizlom in samodejnim menjalnikom daleč najbolj priljubljen; kar 90 odstotkov jih je petvratnih, 80 odstotkov turbodizelsko gnanih in 81 odstotkov opremljenih s samodejnim menjalnikom. Natanko takšno kombinacijo smo pognali na teren.
Petvratna različica je v primerjavi s predhodnim modelom zrasla v dolžino za 45 ter v širino za 10 milimetrov in je od nje nižja za 20 milimetrov. S tem ni le očesu skladnejša, temveč tudi stabilnejša tako na urejenih cestah kot na terenu. Obese so opisno enake kot prej, a v praksi in v malenkostih izboljšane, kar velja tudi za oba motorja.
Bencinskemu je moč zrasla za 13 odstotkov, izpust ogljikovega dioksida (z njim pa poraba) pa je manjši za 12 odstotkov. Turbodizel, ki v tem hipu še vedno izpolnjuje norme Euro4 (Euro5 prihaja oktobra letos), na kilometer zdaj spusti 214 namesto 224 gramov CO2 na kilometer.
Ta model je v prodaji že od lanskega septembra in je v tem času že krepko presegel pričakovano prodajo. Kupci pa so različni in vse več jih poleg vrhunskih terenskih zmogljivosti zahteva tudi dobre cestne lastnosti in uporabnost. Temu je zato prirejena mehanika (okvirček), predvsem pa je Land Cruiser znotraj prostoren, udoben in razkošen.
Trije paketi opreme in krajši seznam doplačilnih možnosti izpolnijo večino želja, vključno s posebej za ta avtomobil razvitim avdiosistemom JBL Synthesis s 17 zvočniki in z razvedrilnim sistemom za zadnjo klop z devetpalčnim zaslonom, ki omogoča doživetje domačega kina.
Toda tokrat je štela predvsem izkušnja s terena. Land Cruiserja smo gnali po cestah Korzike, ki so vse prej kot ravne, čez prelaze in po dolinah in znova se je izkazalo: LC je na cesti udoben, vse dokler z njim ne želite divjati skozi ovinke, saj se takrat že opazno nagiba, pa tudi gume, ki morajo premagovati grob teren, na asfaltu niso enako učinkovite.
Povsem drugače je, ko zapeljete z urejenih cest na makadam, z njega pa na neurejene poti, ki jim na trenutke niti pot ni več mogoče reči. Skratka na takšno podlago, ki jo pešec lahko premaguje le v kakovostnih, utrjenih pohodnih čevljih ter z veliko kondicije.
S pomočjo odlične ekipe, specializirane za terenske vožnje, smo premagovali ovire, pred katerimi bi se sami pogosto obrnili. Slišalo se bo kot pretiravanje, pa ni: pogosto nismo mogli verjeti niti lastnim očem ter občutkom.
Osnovna skrivnost je resda v pravilnem načinu vožnje, sledijo zadostna oddaljenost trebuha od tal, učinkovite in neobčutljive gume ter seveda štirikolesni pogon z reduktorjem, a tudi to ni dovolj. Ker večina lastnikov (ali le voznikov) Land Cruiserjev ni profesionalnih terenskih voznikov, je tu elektronika.
Vse, kar je posebej našteto in opisano v okvirčku, pomaga vozniku, da lažje premaguje ovire, a obenem LC ohrani dobre cestne lastnosti.
Tam uporabniki osebnih vozil vseh vrst, tudi terencev, zahtevajo udobje in lego na cesti, na terenu pa je oboje – hiba. Ne ABS, ne ASR in ne ESP niso v obliki, ki jo poznamo iz osebnih avtomobilov, ustrezni za teren.
Če odštejemo mehanska pomagala (reduktor, mehanske zapore diferencialov), gre pri Land Crusierjevi terenski 'opremi' večinoma za elektroniko, katere programi 'popravljajo' pravkar omenjene slabosti osnovnih sistemov ABS, ASR in ESP.
Že kratka terenska lekcija učinka posameznega sistema profesionalne ekipe zadostuje, da zmore voznik pognati Land Cruiserja čez na videz nepremagljive ovire – grape, skale, potoke, vzpone in spuste.
Osnova terenske vožnje takšnega Land Cruiserja sta vklopljena reduktor in zapora sredinskega diferenciala, praksa pa je pokazala, da je od vseh sistemov za premagovanje terena najučinkovitejši Crawl Control (sistem, ki vzdržuje nastavljeno hitrost oziroma počasnost ne glede na podlago), najboljši pripomoček pa je sistem štirih kamer Multi-terrain Monitor, ki odlično pripomore k izogibanju ovir ob avtomobilu, potem ko se voznik privadi na prikaz.
Res je sicer, da tudi drugi sistemi in pripomočki pripomorejo k učinkovitejšemu premagovanju ovir, a je njihov učinek izza volana težje ovrednotiti.
Na koncu je seveda ob vsej mehaniki in elektroniki ključen voznik, ki to upravlja. Trije dnevi intenzivne vožnje niso dokazali le izjemnosti Land Cruiserja, temveč tudi to, da je kljub odličnim tehničnim izhodiščem takšna vožnja za voznika izjemno utrujajoča, tako fizično kot psihično.
Ali če obrnemo drugače: Land Cruiser je lahko zabaven, vožnja z njim na terenu adrenalinska, lekcija klenosti pa navdušujoča. Z izjemo kakega opraskanega prednjega odbijača in ene predrte gume so bili vsi Land Cruiserji po njej le – umazani.
Model: Toyota Land Cruiser 150 4.0 V6
motor (zasnova): 6-valjni, V 60°
gibna prostornina (cm? ): 3.956
največja moč (kW/KM pri 1/min): 207 (282) pri 5.600
največji navor (Nm pri 1/min): 387 pri 4.400
menjalnik, pogon: S5, 4WD
prednja prema: posamične obese, vzmetne noge, dvojna trikotna prečna vodila, stabilizator
zadnja prema: toga prema na štirih vodilih, vijačne vzmeti, teleskopski blažilniki, stabilizator
medosna razdalja (mm): 2.790
dolžina × širina × višina (mm): 4.760 × 1.885 × 1.845
prtljažnik (l): 621/1.151 (104/974****)
masa praznega vozila (kg): 2.050
največja hitrost (km/h): 180
pospešek 0–100 km/h (s): 9, 2
poraba goriva po ECE, mešan cikel (l/100 km): 10, 8
izpusti CO2 (g/km): 256
Vinko Kernc, foto: Vinko Kernc