10 v vrsto - 10 retro konceptov, ki so doživeli proizvodnjo

26. 5. 2021
Deli

Čeprav retro pridoh še posebej v zadnjem obdobju pomaga pri prodaji avtov, pa številni koncepti pogosto ne pridejo do proizvodnje.

Retro pridih novih avtomobilov je rešitev, ki se je proizvajalci v želji po tem, da bi se njihovi avtomobili čim bolje prodajali in pritegnili čim več kupcev. Pri tem pa gre na žalost pogosto za prototipe, ki serijske proizvodnje ne doživijo, pač pa služijo le zbujanju pozornosti na avtomobilskih salonih. A ne vsi in med njimi bo po pričakovanju tudi nedavno predstavljen Renault 5, ki naj bi čez štiri leta na ceste zapeljal kot električni avtomobil.

Prav Renault je eden izmed proizvajalcev, ki se je v zandjih letih močno posvetil obujanju spominov na slavno preteklost. V pripravi naj bi bila namreč tudi nova generacija Renault 4, že nekaj let pa je v proizvodnji tudi Renault Alpine A110, nova generacija legendarnega športnika, ki je pred pol stoletja krojil svetovni vrh v reliju. Seveda pa Renault ni edini, ki v zadnjih letih pozornost namenja svoji zgodovini.

Fiat 500

Malček dandanes brez dvoma velja za rešitelja znamke Fiat, saj je postal njen paradni konj in tako je iz enega modela nastala kar cela družina vozil, ki cilja na družine, ljubitelje mestnih križancev, športne voznike in še bi lahko naštevali. Ob tem je seveda jasno, da so se njegovi oblikovalci zgledovali po istoimenskem avtomobilu, ki je svoj debi doživel leta 1957 in skupaj s predhodnikom, Fiat 500 Topolinom, podobno kot Volkswagen Hrošč (ki pa v zadnjih dveh generacijah ni uspel izpolniti visokih pričakovanj Volkswagna) v Nemčiji, pomagal motorizirati Italijo.

Sodobni Fiat 500 je sicer na dobri poti, da postane še bolj uspešen od predhodnika, že sedaj pa je jasno, da ima Fiat z njim tudi v prihodnje velike načrte. Nenazadnje je postal prvi avtomobil znamke, ki ga bo poganjal izključno električni pogonski sklop.

Ford GT

Kar nekaj tako retro oblikovanih sodobnih avtomobilov je prišlo tudi iz Združenih držav Amerike, kjer bi za začetnika trenda lahko šteli znamko Chrysler in njihov PT Cruiser, vendar pa je bil prvi, ki je z retro podobo obudil kak svoj legendaren model Ford. 'Modri oval' je namreč leta 2003 predstavil, prihodnje leto pa realiziral izdelavo Forda GT, naslednika Forda GT40, legendarnega dirkalnika, s pomočjo katerega je Ford leta 1968 kot prvo ameriško moštvo osvojil dirko za 24 ur Le Mansa.

Ford je prvo generacijo modela GT izdeloval med letoma 2004 in 2006, leta 2015 pa je bil sprva kot dirkalnik, kasneje pa tudi kot cestni športnik razkrit njegov naslednik, ki ga poganja hibridni pogonski sklop. Primerki iz let 2004-2006 medtem postajajo vse bolj priljubljeni tudi pri zbirateljih in pričakovati je, da bo njihova cena kmalu presegla tisto, ki so jo imeli ob nakupu.

Renault Alpine A110

Renault in njihov Alpine A110 smo nekoliko višje že omenili, gre pa brez dvoma za avtomobil, ki francoski znamki pomaga z dvigovanjem ugleda. Nenazadnje gre za vozilo, ki je kljub izredno majhni proizvodnji kakih 1.000 vozil na mesec skorajda osvojilo naziv Evropski avto leta – naziv mu je leta 2019 ob enakem številu točk zgolj na račun večjega števila prvih mest v posameznih državah iz rok izmaknil Jaguar I-Pace.

Izvirni Alpine A110 je sicer avtomobil, s pomočjo katerega je Renault (sprva posredno, kasneje pa neposredno) začel svojo uspešno pot v motošportu, ki se nadaljuje še danes. Prav omenjeni model Alpine je sicer posodil ime Renaultovemu športnemu oddelku, katerega so tako pred kratkim iz Renault Sport preimenovali v Alpine.

GTO Engineering Squalo

Britanski športni avtomobil na tej lestvici nekoliko izstopa. Gre namreč za čisto prvi avtomobil majhne britanske delavnice, specializirane za popravilo in vzdrževanje vozil znamke Ferrari, a hkrati odlično zajema opisani retro duh. Pri njegovem snovanju so se namreč oblikovalci odkrito spogledovali s Ferrarijem 250 GTO (in GTO SWB), prav tako butična kot je bila proizvodnja izvirnika, pa bo tudi proizvodnja britanskega vozila.

GTO Enginering bo sicer po italijanskih športnikih povzel tudi tehnologijo pod motornim pokrovom. Tam se bo namreč skrival štirilitrski 12-valjnik (tisti v Ferrariju 250 GTO je bil za liter manjši) s štirimi odmičnimi gredmi, brez prisilnega polnjenja in s kar najmanjšo količino motorne elektronike, zaradi česar bo njegova masa, ko bo avtomobil pripravljen na proizvodnjo znašala le 165 kilogramov – ali celo manj.

Ford Mustang

Le leto dni za modelom GT pa je na ameriške trge zapeljala tudi peta generacija modela Mustang, s katero se je Ford po nekaj (tudi neuspešnih) desetletjih vrnil k silhueti izvirnika in na drugi strani Atlantika takoj postal prava uspešnica. Zanimanje zanj je bilo sicer zaznati po celem svetu, zaradi česar so se pri Fordu odločili, da njegovega naslednika deset let kasneje prvič v zgodovini Mustanga ponudijo tudi v Evropi.

Da je zanimanje za Mustanga veliko dokazuje tudi dejstvo, da je v prvi generaciji začetnik tako imenovanih 'pony' športnikov zadnjih šest let zapored najbolje prodajan kupe na svetu, zadnji dve leti pa tudi najbolje prodajan športni avtomobil na svetu. Zgolj v lanskem letu je bilo namreč prodanih več kot 80.000 vozil.

Dodge Challenger

S peto generacijo Mustanga je tako pred dobrimi 15 leti znova zaživelo zanimanje za ameriške športnike, na katerega niso bile imune niti preostale avtomobilske znamke, med katerimi je tudi Dodge. Ta je namreč v obliki limuzine najprej obudil model Charger, nato pa je sledil pravi 'big block' kupe v podobi Challengerja, pri katerem je nemogoče zgrešiti podobnost s prvo generacijo športnika iz leta 1970, ki je zaslovel tudi s pomočjo filma 'Vanishing Point'.

Omenjeni športnik sicer velja za enega najstarejših avtomobilov na trgu, saj v osnovi ostaja enak že 10 let, v tem času pa je doživel kar nekaj izvedb, po zaslugi katerih se je njegova priljubljenost le še dvigovala. Za to sta poskrbeli različici Hellcat Red Eye in pa Demon, ki velja za enega izmed bencinsko gnanih avtomobilov z najboljšimi pospeški do 100 kilometrov na uro in pa po besedah Dodge-a edini serijski avtomobil pri katerem je ob agresivnem speljevanju mogoče sprednja kolesa oziroma celoten sprednji del avtomobila 'odlepiti' od tal.

Mini Cooper

Podobno zgodbo kot Fiat 500 pa je doživel tudi britanski Mini Cooper, le da med izvirnikom in sodobnikom ni minilo nekaj deset let, pač pa so vodilni v podjetju ob izdatni finančni podpori novega lastnika, BMW-ja, v začetku tega desetletja z retro oblikovanim avtomobilom nadaljevali še takoj po upokojitvi izvirnika.

Novi Mini je sicer precej zrasel v vse smeri (z vsako posodobitvijo pa raste še naprej), postal pa je tudi precej bolj prestižen, zaradi česar bi ga danes le stežka lahko označili za cenovno dostopnega in namenjenega širši populaciji. Prav tako kot Fiatov konkurent pa je tudi Mini doživel izdelavo več bolj ali manj uspešnih različic, od kabrioleta do petvratne kombilimuzine, karavana in celo križanca.

Citroën Jumper HY

Znamka Citroën velja za eno najbolj inovativnih na svetu, kar pogosto izražajo tudi z nekonvencionalnim oblikovanjem, ki zna ljudi pogosto razdeliti na dva pola. Takšen je bil tudi dostavnik HY, ki pa je zaradi samosvoje podobe največkat naletel na pozitiven odziv A čeprav je več desetletij stare primerke še danes sem ter tja mogoče videti na cesti, se pri Citrënu (še) niso odločili za njegovo obuditev.

So pa zato pred leti svojo priložnost zagledali pri italijanskem podjetju FC Automobili, kjer so izdelali prav poseben paket dodatkov, ki povsem običajnemu Citroënu Jumper zadnje generacije ponudijo povsem nov retro videz. Zato so zaslužni nov odbijač z okroglimi žarometi, nov, precej bolj položen pokrov motorja, stranske karoserijske plošče, streha, spodnji del zadnjih vrati in pa novi zadnji žarometi. Vsega skupaj so v italijanskem podjetju izdelali 70 kompletov dodatkov (v čast 70. rojstnemu dnevu Citroëna HY), ki pa so bili, čeprav uradnih podatkov nimamo, verjetno kaj hitro razprodani.

Ineos Grenadier

Zanimiva je tudi zgodba modela Ineos Grenadier. Britansko podjetje, specializirano za izdelavo kemikalij v lasti Sir-a Jima Ratcliffa se je namreč po upokojitvi 'klasičnega' Land Rover Defenderja in predstavitvi njegovega dražjega ter precej bolj prestižnega sodobnika odločilo, da ustvari svoje terensko vozilo, ki pa na moč spominja na avtomobil, s katerim je znamka Land Rover pravzaprav nastala.

Podobnost med Grenadierjem in Defenderjem vodilnim pri Land Roverju seveda ni ostala neopažena, kljub poskusom preprečitve začetka proizvodnje po pravni poti, pa svojega cilja niso dosegli. Ineos naj bi tako z Grenadierjem zapolnil vrzel, ki jo je po več desetletjih zapustil Defender, saj naj bi prave terenske zmogljivosti omogočal že za okrog 40.000 evrov, letno pa naj bi britansko podjetje izdelalo okrog 10.000 vozil.

Mercedes-Benz SLS

Avtomobilski poznavalci in navdušenci se strinjajo, da, podobno kot Mercedes-Benz velja za najstarejšo avtomobilsko znamko na svetu, tako njihov model 300 SL velja za prvi serijski superšportni avtomobil. In tega mu pravzaprav ne gre oporekati. Se je pa v avtomobilsko zgodovino zagovtovo zapisal po še eni posebni lastnosti in sicer galebjih vratih, vpetih v strešno konstrukcijo. Uporaba slednjih je bila v 50. letih prejšnjega stoletja, ko je nastal nujna zaradi izredno visokega pragu, znotraj katerega se je skrivala lahka cevna konstrukcija avtomobila.

Če je bila takšna rešitev tedaj, leta 1954 nujna, pa je pri pri njegovem duhovnem nasledniku, leta 2010 predstavljenemu modelu SLS bolj ali manj služila 'le' privabljanju še večje pozornosti. Seveda pa so si pri Mercedesu tega nedvomno tudi želeli, saj je šlo za prvi avtomobil, ki so ga zasnovali v športnem oddelku AMG in čeprav bi avtomobil najverjetneje postal prodajna uspešnica tudi brez njih, pa so zagotovo pripomogla k njegovi še večji prepoznavnosti in povezavi s slovitim predhodnikom.

Novo na Metroplay: "Naš največji uspeh je bil tudi strel v koleno" | Ivo Boscarol