Zgodovina: Aston Martin in stoletje likvidacij

6. 7. 2018 | Jure Šujica
Deli

Aston Martin je brez dvoma avtomobilsko podjetje, ki je v svoji zgodovini največkrat ugasnilo in zamenjalo lastnika. Kako torej, da po več kot stoletju od ustanovitve še vedno obratuje?

Tega, da je britanska avtomobilska zgodovina bogata, gotovo ni treba poudarjati. Ne nazadnje smo se v tej rubriki že posvetili kar nekaj britanskim znamkam, med drugim Jaguarju, Rolls-Royceu in Bentleyju. Skoraj greh bi bil, če bi izpustili znamko Aston Martin, saj velja za eno starejših na Otoku, letos je upihnila že 105. svečko. Kakšna je bila torej pot najljubše znamke avtomobilov najbolj znanega tajnega agenta na svetu, Jamesa Bonda?

Kot smo že večkrat zapisali, tradicija starejših avtomobilskih znamk skorajda veleva, da so poimenovane po svojih ustanoviteljih. Pri Aston Martinu sta bila to Lionel Martin in Robert Bamford. Prvotno se je namreč podjetje imenovalo Bamford and Martin Limited Company, nastalo pa je leta 1913 z namenom izdelave športnih avtomobilov. Lionel Martin je bil namreč že takrat dirkač, s svojim avtomobilom pa sta želela nastopiti na dirki Aston Hill. Prav po tej dirki sta kasneje poimenovala prvi avtomobil, Aston Martin.

Aston Martin kot model avtomobila je bil rojen leta 1914, šlo pa je pravzaprav za kombinacijo motorja proizvajalca Coventry-Simplex in šasije znamke Isotta-Fraschini. Kombinacija se je izkazala za uspešno in avtomobilska navdušenca sta se odločila za serijsko proizvodnjo. Žal pa je njune načrte prekinila prva svetovna vojna. Vsakršno delovanje podjetja je bilo tako ustavljeno, delom sta lahko nadaljevala šele po letu 1918.

Ponoven začetek in hiter konec ...

Ponovni zagon podjetja je bil sprva uspešen, kmalu se je začelo turbolentno obdobje, v katerem je podjetje večkrat bankrotiralo. Le dve leti po ponovnem zagonu podjetja je namreč svoje mesto zapustil Robert Bamford, kar je pomenilo izgubo finančnih sredstev za Martina. Ta se je sicer udeleževal različnih dirk tudi v tujini – nastopil je celo na dirki za Veliko nagrado Francije –, a finančno breme je bilo preveliko in leta 1924 je razglasil bankrot.

Tovarna pa ni bila dolgo zaprta. Že leta 1925 je britanska aristokratinja lady Charnwood ob pomoči Billa Renwicka in Augustusa Bertellija znova zagnala proizvodnjo. Žal le za leto dni, vendar pa je prav v tem letu podjetje dobilo novo ime, Aston Martin Motors. Podjetje je nato ponovno ugasnilo, bolje rečeno, poniknilo. Vrata tovarne so se namreč leta 1926 zaprla, vseeno pa sta Renwick in Bertelli leta 1928 prvič nastopila na dirki za 24 ur Le Mansa.

Četrto desetletje 20. stoletja Aston Martinu še vedno ni prineslo izhoda iz neprestane krize. Kljub uvrstitvi na stopničke na dirki v Le Mansu leta 1933 in rasti proizvodnje je namreč še vedno prihajalo do stalnih sprememb v lastniški strukturi podjetja, hkrati pa se je podjetje ves ta čas ukvarjalo tudi s finančnimi težavami. Leta 1937 je podjetje sicer predstavilo revolucionaren model Atom, katerega posebnost je bila cevna konstrukcija, zasnova, ki se v dirkalnih avtomobilih uporablja še danes, nanjo pa je bilo nato nameščeno še neodvisno vzmetenje. A niti revolucionarni Atom ni mogel preprečiti ponovnega (začasnega) konca Aston Martina, ki ga je leta 1939 povzročila druga svetovna vojna.

David Brown - DB in obdobje legend

Osem let je minilo, preden je Aston Martin vstal od mrtvih. Za to je poskrbel britanski industrialec David Brown, ki je nesrečno podjetje spravil med žive. To se je zgodilo leta 1947, ko se je začela zlata doba podjetja. V prihodnjem desetletju so iz tovarn v Middlesexu, kasneje pa Newportu pripeljali nekateri najbolj znani avtomobili znamke, kot so DB2, DB3 in DB4, tako v civilnih kot dirkaških izvedbah. Prav ti so namreč pripomogli k temu, da so avtomobili znamke Aston Martin postali eni najbolj zaželenih v Veliki Britaniji. Vrhunec tega obdobja je prišel po letu 1963, ko je na ceste zapeljal verjetno najbolj znani Aston Martin DB5, ki ga je kasneje v nekaterih filmih vozil že omenjeni tajni agent James Bond.

A kakor hitro je po vojni prišel uspeh, tako hitro je sedemdesetih letih sledil tudi padec. Podjetje je namreč padlo v novo krizo, po odhodu Davida Browna pa so se začele spremembe lastništva. Pet let je trajalo, preden se je podjetje spet prestrukturiralo. Preobrazba je prinesla številna nova delovna mesta, nova pa je bila tudi podoba avtomobilov. Dvosedežne športnike so nadomestili štirisedežni kupeji. Prvi je bil model V8 Vantage, ki je na ceste zapeljal leta 1972, naslednje leto pa mu je sledila še različica brez strehe z imenom Volante.

Rešitelj iz Amerike

V prihodnjih letih je Aston Martin še naprej redno menjal lastnike, vse dokler se ni leta 1987 v lastniško strukturo prvič vmešalo podjetje, ki je tudi samo proizvajalo avtomobile, Ford. Ameriško podjetje je sprva kupilo 75 odstotkov podjetja, leta 1993 pa še preostalih 25 odstotkov. Aston Martin je končno zaživel! Medtem ko so kritiki čez nekaj let javno izražali nezadovoljstvo nad cenenostjo avtomobilov znamke Jaguar, to nikakor ni veljalo za Aston Martine. Po nekaj desetletjih odsotnosti se je z modelom DB7 namreč vrnila oznaka DB, hkrati pa se je začelo najbolj plodno in uspešno obdobje znamke. Ne nazadnje se je v tem obdobju znamka prvič lotila izdelave 12-valjnega motorja, leta 2003 pa je prvič, odkar obstaja, torej ob svoji 90-letnici, dobila namensko izdelane poslovne in proizvodne prostore.

Danes Aston Martin ni več pod Fordovo oblastjo, obvladaduje ga šest različnih podjetij. A glede na to, da znamka uspešno nastopa v različnih dirkaških serijah, hkrati pa Aston Martin velja za enega najbolje stoječih proizvajalcev športnih avtomobilov, so možnosti, da bi še kdaj padel v krizo, v tem trenutku minimalne in upamo, da bo tako tudi ostalo. Ali če zaključimo z besedami generalnega direktorja podjetja Andyja Palmerja: »V prvem stoletju smo propadli kar sedemkrat. Sedaj skrbimo, da se to ne bo zgodilo tudi v drugem.«

Novo na Metroplay: Nik Škrlec iskreno o svoji najljubši tehniki pomnjenja