Spoznajte most Pelješac iz prve roke. Kaj prinaša Hrvaški in kaj tujcem?

Otvoritev mostu je bil za Hrvaško velik dogodek, prireditev, s katero so jo pospremili pa na ravni državne proslave.

Spoznajte most Pelješac iz prve roke. Kaj prinaša Hrvaški in kaj tujcem? (foto: Jure Šujica) Jure Šujica
27. 7. 2022

Za Hrvaško je bil včeraj zgodovinski dan. Država je namreč prvič dobrih 300 letih po 'kopnem' povezana z Dubrovnikom. Leta 1699 je namreč takratna Dubrovniška republika v strahu pred napadom Beneške republike majhen kos ozemlja okrog mesta Neum prepustila Turkom oziroma Bosni in Hercegovini, ki pa ga Hrvaški ni prepustila niti po razpadu nekdanje skupne države, Jugoslavije leta 1991.

Več kot 30 let so si Hrvati prizadevali za povezavo celotne države (ideja o izgradnji mostu se je prvič pojavila leta 1997), včeraj pa jim je to z odprtjem Pelješkega mostu naposled tudi uspelo. 2.404 metre dolg most je objekt, na katerega je država izredno ponosna, še posebej pa na desettisoče tistih, ki so se v poznih večernih urah torka, 26. julija udeležili slovesnega odprtja. Prišli so iz vseh koncev države, po kopnem, pa tudi po morju, kjer so z lučmi in glasnimi ozvočenji na svojih plovilih ustvarili prav posebno vzdušje.

Dogodku je na drugi strani prisostvovala tudi več tisoč glava množica posameznikov, novinarjev, politikov in ministrov, ki je sprva prisostvovala bogatemu spremljevalnemu programu, v katerem so nastopale lokalne folklorne skupine (uprizorjen je bil tudi tradicionalni korčulanski ples Moreška), klape, na odru pa se je pojavil tudi Luka Šulić, eden od dvojice nekdanjega godalnega dueta 2Cellos.

Oliver Butković, hrvaški minister za promet je tako svoj govor pričel z zahvalo vsem zaslužnim za uresničitev projekta, ki je v glavah in srcih Hrvatov nastajal zadnjih 30 let. „Most ljudem ne predstavlja le mostu v infrastrukturnem smislu. Skrajšal bo namreč čas potovanja, prinesel bo pozitivne posledice na gospodarstvo, olajšal bo življenje prebivalcem na tem področju in je pomemben za življenje vsakogar v Dubrovniško-neretvanski regiji,“ je dejal Butković.

Preberite še: Pelješki most bo otvoril zares poseben avtomobil

Pri snovanju mostu – za njegovo gradnjo je skrbelo kitajsko podjetje China Road and Bridge Corporation v sodelovanju s številnimi drugimi evropskimi gradbenimi projekti – je sicer pomembno vlogo odigral slovenski projektant Marjan Pipenbaher in njegovo podjetje Ponting. Slednji je gradnji mostu namenil večji del zadnjih desetih let, kot je dejal v izjavi za hrvaške medije, pa gre po njegovem mnenju za enega najlepših mostov v Evropi, če ne celo na svetu.

Gradnja mostu je sicer potekala nekaj manj časa kot desetletje. Prva pripravljalna dela sicer segajo v leto 2007, večji premiki pa sledijo po letu 2013, ko Hrvaška vstopi v Evropsko Unijo in s tem dobi dostop do finančnih sredstev EU (iz tega naslova so pridobili 357 od skupno 420 milijonov evrov). Leta 2018 je nato podpisana pogodba s kitajskim gradbenim podjetjem, 27. decembra pa na lokacijo pridejo prvi kitajski delavci. 20. januarja je nato postavljen prvi steber, konec julija 2021 pa pride do spojitve obeh strani mostu.

Čeprav se novi most ne uvršča med največje na svetu, niti v Evropi (kjer ga ni mogoče najti niti med prvimi 15. največjimi mostov), pa gre vsekakor za impresiven projekt. O tem pričajo tudi nekateri statistični podatki:

  • v dolžino meri natanko 2.404 metre. Ob tem njegova širina znaša 23,6 metra, višina 55 metrov, na najvišji točki pa je vozišče od morske gladine oddaljeno 30 metrov, s čimer pod mostom brez težav plujejo tudi največje križarke
  • povprečno je na njem v vsakem trenutku delalo okrog 600, na vrhuncu pa tudi 800 delavcev
  • za njegovo izgradnjo je bilo potrebno šest milijonov delovnih ur
  • njegova teža je enaka teži 34 Eifflovih stolpov, pri čemer teža največjega elementa znaša 820 ton. Pripeljali so ga iz Kitajske
  • Zgrajen je iz skupno 165 elementov, stoji pa na 11 podpornih stebrih

Odprtje mostu so organizatorji pospremili z veličastnim ognjemetom, pri tem pa niso pozabili niti na domačo avtomobilsko industrijo. Prva avtomobila, ki sta most tudi uradno prevozila sta bila namreč domače proizvodnje. Iz Komarne se je tako proti Pelješcu podal Rimac Nevera, za volanom katerega je sedel glavni testni voznik Rimca, Miro Zrnčević. Kot smo napovedali je most prečkal v čisto prvem serijskem primerku vozila s serijsko številko #0000, ki bo tudi ostal v lasti hrvaškega podjetja.

V istem trenutku se je iz mesta Brijesta na Pelješcu proti Komarni podal Niko Pulić, 59-letni hrvaški dirkač in trikratni zmagovalec gorskohitrostnih dirk za evropsko prvenstvo. Pulić je sedel za volanom 720-'konjskega' Smarta ForFour, za katerega pa pa pravi, da je bolj ali manj plod lastne izdelave, saj avtomobil skoraj nima več elementov izvirnega vozila. Po končani vožnji so Pulića, kot je pojasnil sam, oblile solze ponosa, zaradi česar je trajalo kar nekaj časa, preden je bil na voljo za izjave.

Preberite še: Začelo se je: Hrvaški superšportnik je končno na cestah!

Čeprav je most od 27. julija od polnoči tudi uradno odprt, pa projekt povezave Dubrovnika s preostalo državo po hitri cesti še ni končan. Sledi namreč še zaključek del na hitri cesti preko Pelješca in pa povezava med Komarno ter Pločami, kjer pa dela še niso stekla. Navkljub temu pa bo že ta pridobitev čas potovanja proti Dubrovniku ali pa recimo Korčuli v višku poletne sezone na račun izogibanja bosanske meje skrajšala tudi za kako uro.