Avtomobilske asistence, takšne in drugačne: biti brez nje je skrajno nespametno!

Le še redki junaki se na cesto odpravijo brez veljavne asistence. Kakšno je torej stanje na trgu in kaj je na tem področju na izbiro?

9. 11. 2022

Avtomobilska asistenca je zame danes nekaj samoumevnega. Enostavno si ne predstavljam, da bi si ob težavah v tujini avtovleko organiziral sam, in če je bil še pred leti ob sklenitvi na mestu razmislek in smo se velikokrat pogovarjali, kdo jo ima in kdo je nima, tega vsaj pri meni že dolgo ni več. In očitno večina voznikov razmišlja podobno, saj je danes v Sloveniji že okoli 90 odstotkov avtomobilskih zavarovanj sklenjenih z izbiro asistenčnega paketa. Seveda je drugače, če imaš v imeniku kup prijateljev, ki so bodisi mehaniki ali imajo doma avtovleko. Pa še ti težje pomagajo, ko si nekje daleč v tujini.

Asistenčne storitve so pri nas na voljo že precej dolgo in čez leta se nabor koristi vztrajno povečuje, hitrost in kakovost storitev pa izboljšuje. In ne gre samo za okvare, pač pa tudi za manjše nesreče, ko avto ni več vozen, pa potem pripetljaje, kot so predrte pnevmatike, prazen akumulator, tudi prazna posoda za gorivo, ali pa za tiste trenutke za Darwinovo nagrado, ko ti uspe natočiti napačno gorivo. Rešitev vsega naštetega lahko predstavlja zajeten organizacijski, časovni in navsezadnje tudi finančni zalogaj, ki se mu lahko za razmeroma nizko nadomestilo izognemo.

Asistenca se sklene z avtomobilskim zavarovanjem in zunaj tega (kot na primer članstvo AMZS) praviloma pri zavarovalnicah ni na voljo, ob sklenitvi kasko zavarovanja pa običajno veljajo popusti. Zato je tudi težko primerjati cene, ker so te pač del celotne premije zavarovanja avtomobila. Torej ugodnejša cena asistence še zdaleč ne pomeni ugodnejše premije celotnega zavarovanja.

Če z avtom ne zapuščate države ali pa ga uporabljate večinoma v mestu oziroma svojem lokalnem okolju, potem morda velja razmisliti o osnovnejšem paketu z nižjimi kritji in brez koristi, namenjenih za tujino. Sicer pa razlika v premiji na koncu ni nikoli tako velika, da bi jo bilo vredno privarčevati. Predvsem zato, ker v premiji celotne police avtomobilskega zavarovanja predstavlja sorazmerno majhen delež. Nekaj deset privarčevanih evrov na letni ravni se mi za možnost, da ostanem brez kritja, enostavno ne zdi vrednih.

Asistenco sem namreč koristil že ničkolikokrat. Po nesreči na Pagu je bilo poškodovan avto z zlomljeno krmilno roko treba spraviti v Slovenijo. Kmalu po pogovoru z asistenco me je klical nabrit možakar s štajerskim naglasom in mi povedal, da bo pri meni čez 45 minut. Potem mi je, presenečenemu nad hitrostjo posredovanja, razložil, da je blizu na dopustu in da se tja vedno odpravi z avtovleko: »Vsakič se tu naokoli kdo iz Slovenije razbije ali pa na avtu kaj 'crkne'.« Nad izkušnjo sem bil zato navdušen.

Servis v tujini ali vleka domov?

Res pa je, da predvsem v tujini vsaka situacija ni tako enostavna in pomembne so prave odločitve. Pred leti sem na izletu v Toskano, ravno malo pred Firencami, začutil, da v bencinskem štirivaljniku delujejo samo še trije valji. Bil je petek popoldne. Klical sem asistenco in po avto so podizvajalci prišli takoj, ga odpeljali na servis v kakšnih 70 kilometrov oddaljeni Arezzo, mene pa v Firence po nadomestni avto. Mimogrede, za slednjega kljub kritju zavarovalnice zahtevajo kreditno kartico.

Moj avto so potem na tester priklopili šele v torek in mi sporočili, da lahko injektor in svečko zamenjajo v četrtek, in to za res absurdno ceno, ob kateri se mi je zvrtelo, zato sem hitro sprejel odločitev, da avta ne bom popravil tam. Zavarovalnica namreč privzeto sama izbere uradni servis, ta je bil pa nekajkrat dražji tudi od uradnih servisov pri nas. Pri asistenci so nama s partnerko prijazno uredili še prevoz ter nočitev v Arezzu.

Ker nisva imela časa počakati na vleko, sem plačal 80 evrov za diagnostiko in se s trivaljnikom tresoče odpeljal proti Sloveniji. No ja – po dveh urah čakanja na servisu, ker sem prišel ravno pet minut po začetku pisolina (italijanska popoldanska siesta) in mi avta, kakopak, niso mogli kar tako predati, čeprav so bili zaposleni še vedno tam. Pomembno je omeniti tudi to, da pri komunikaciji s servisom in drugimi ponudniki za to skrbi asistenca, zato ni skrbi o znanju jezika. Je pa zato lahko ta nekoliko počasna in okorna, saj vse traja nekajkrat dlje.

Težava se lahko pojavi tudi pri komuniciranju tehničnih podrobnosti s servisom. Velikokrat pa je posrednik potem še klicni center v tujini, zato lahko na odgovor tudi čakaš.

Torej, pomembno je, kdaj se odločiti za servis in kdaj za vleko domov, kar je odvisno seveda od obsega okvare, oddaljenosti od doma in vaših nadaljnjih načrtov. Prijatelj, ki dela v podjetju rent-a-car, mi je potem v pogovoru dejal, naj se naslednjič dogovorim za vleko in pokličem njega, da mi vleka obenem pripelje nadomestni avto iz Slovenije in se z njim vrnem nazaj, kadar želim. V klicnem centru so se mi zdeli precej fleksibilni in danes slišim, da je to sedaj pogosta praksa. Moja asistenca sicer vključuje stroške dostave in vrnitve nadomestnega vozila v vrednosti do 1.000 evrov.

S pogoji kritja najema in vrnitve nadomestnega vozila se je pravzaprav dobro seznaniti. Lahko je zoprno, če se poškodovan avto na avtovleki vrne domov, ti pa nadaljuješ z nadomestnim vozilom, ki ga moraš nato dostaviti tja, kjer si ga najel, domov pa se s polno prtljage, ki je nisi pripravil za vlak ali letalo, vrniti z javnim prevozom.

Asistenco je torej treba znati izkoristiti. Velikokrat namreč vključuje tudi koristi, za katere morda niste vedeli. Na primer stroške dostave rezervnih ključev, če ste jih izgubili, pa dostavo rezervnih delov v tujino ali založitev denarnih sredstev za popravilo v primeru tatvine.

Potem so tu še koristi z morbidnim prizvokom, kot je nadomestni voznik v primeru nezmožnosti vožnje zaradi poškodbe, obisk poškodovanega zavarovanca v tujini, nekatere asistence pa vključujejo tudi manjše kritje stroškov zdravljenja (kar tako vključuje turistično zavarovanje) ali prevoz posmrtnih ostankov v Slovenijo. In četudi se vam zaradi kakršnega koli razloga samo izprazni akumulator in na dosegu nimate dodatnega avtomobila ter kablov za zagon, brez zadržkov pokličite asistenco.

Kratek pregled ponudbe

Asistenco ponujajo vse zavarovalnice, pri katerih je mogoče skleniti avtomobilsko zavarovanje. Pri Zavarovalnici Triglav so svojo ponudbo razdelili v tri pakete – Mini, Plus in Comfort. Vsi paketi vključujejo pomoč doma in na cesti do ene ure, razlikujejo pa se v višini kritja reševanja in dodatnih koristih, uporabnih na izletih v Sloveniji ali v tujini. Paket Mini vključuje reševanje vozila v vrednosti do 500 evrov, kar pride glede na cene avtovleke v poštev do kakšnih 100 kilometrov v eno smer, torej lokalno.

V paketu Plus je enakega kritja do 1.500 evrov, s čimer se pokrije večina države, medtem ko ima paket Comfort neomejeno kritje stroškov reševanja. Zadnji pride torej edini v poštev, če želite biti mirni tudi na poteh v tujino. Pri paketu Mini potem tudi ni nadomestnega vozila ali kritja stroškov nočitve, pri paketu Plus največ osem, pri paketu Comfort pa največ 45 dni, kar zopet pride v poštev pri daljših potovanjih v tujino.

V najcenejšem paketu tudi ni kritja namestitve v hotelu, kar je lahko ob čakanju na pokvarjen avtomobil v tujini v dobro uteho. Paketa Plus in Comfort imata še dodatne koristi za primere v tujini, kot so nadomestni voznik, obisk poškodovanega zavarovanca, pomoč v primeru smrti in tudi spremstvo mladoletnih zavarovancev. Koristno pa je tudi že to, da so na asistenci na voljo za vsakršne informacije. Omejitve starosti vozila pri Triglavu ni. V zadnjih desetih letih so opravili 404.000 posredovanj, povprečen odzivni čas v Sloveniji pa je 30 minut.

Zavarovalnica Sava ima za osebna vozila štiri pakete. Že v osnovnem paketu sicer precej kratko oziroma zasilno kritje nadomestnega avtomobila za čas 24 ur, stroške prevoza do 120 evrov in dve nočitvi do vrednosti 70 evrov na noč, pa potem 200 evrov za pomoč na kraju in vleko, 500 evrov za reševanje vozila, v primerjavi s Triglavom pa ni pomoči v primeru izgube ključa ali težav z gorivom. Slednje je vključeno v asistenci Plus, ki podaljša bivanje in nadomestni avto za en dan.

Paket Premium ima vse za koriščenje ob potovanju v tujino in kar 3.000 evrov kritja za vleko, 1.500 pa za pomoč pri gorivu, ključih in reševanje vozila. Uporaba nadomestnega vozila je sicer še vedno omejena na 72 ur v Sloveniji ali 120 ur v tujini ter z največ 1.000 evri stroškov dostave in vrnitve nadomestnega vozila. Omejitev pri okvarah je 20 let, kar ne velja za težave z gorivom in ključi. Paket vključuje tudi 10.000 evrov nujnih stroškov zdravljenja v tujini in stroške prevoza, kar pa tako vključujejo tudi turistična zavarovanja.

Asistenca Premium Plus je najbolj brezskrbna za daljša potovanja v tujini, dolžina uporabe nadomestnega vozila (če servis izbere zavarovalnica) pa je omejena na 30 dni. Velja samo za osebna vozila do starosti desetih let.

Podobno je pri Generaliju – trije paketi (M, L in XL) s podobnimi kritji, ki so namenjeni in tokrat tudi dejansko v pogojih omejeni na Slovenijo ali tujino. Najcenejši vključuje dva zavarovalna primera na leto in ne vključuje stroškov pomoči zaradi pomanjkanja goriva ali izgube ključev.

Najdražji je brez omejitev pri reševanju vozila in prevozu zavarovancev, stroški nočitve so omejeni na 100 evrov, pri paketu XL v tujini na pet dni ter na 150 evrov za nadomestno vozilo (do pet dni za okvare in deset dni za poškodbe), paketa L in XL pa vključujeta tudi stroške zdravljenja v višini 8.000 evrov po zavarovancu (skupno 24.000 evrov). Zavarovalnica GRAWE ponuja dva paketa s primerljivimi kritji. Oba je mogoče koristiti v tujini, nizka pa je omejitev za nadomestno vozilo – 55 evrov na dan, kar je pri trenutnih cenah že res malo.

Podobno je z nočitvijo, pri kateri je omejitev 75 evrov, kar utegne biti neugodno zlasti v dražjih državah in mestih. Za kakšne resne težave daleč v tujini so kritja GRAWE tudi v najvišjem paketu prekratka, do neke mere tudi Generalijeva. Allianz ponuja en paket, primerljiv z dražjimi paketi drugih zavarovalnic. Kritje največ treh nočitev je omejeno s 75 evri, uporaba nadomestnega avtomobila pa na šest dni pri okvari in deset dni pri poškodbah.

Na drugi strani ponudbe pa je seveda članstvo pri AMZS. Tam imajo pakete sestavljene podobno, oblikujete pa si ga lahko tudi po meri. Osnovno članstvo ponuja pomoč v Sloveniji, pri paketu Plus k temu dodajo še kritja za prevoz vozila na servis v tujini ali iz tujine ter možnost nadomestnega voznika in nepredvidene nočitve v višini do 200 evrov. Paket Premium, ki velja samo za osebna vozila, pa ima še celovito zdravstveno in turistično zavarovanje, vključno z bivanjem svojcev v primeru hospitalizacije v tujini in zavarovanjem prtljage, ki pa ga ni treba sklepati posebej.

Ne pozabite, da s članstvom pri AMZS pridobite še popuste pri njihovih drugih storitvah in tudi pri njihovih partnerjih. Pri starosti avtomobila pri AMZS ni omejitev. Razlika pa je v tem, da je članstvo vezano na voznika (pri zavarovalnicah je na avto) oziroma je za družinsko članstvo, ki vključuje več voznikov, paket treba nadgraditi, ima pa zato voznik veljavno kritje, v katerem koli vozilu potuje. Razlika je seveda tudi v tem, da ima AMZS v Sloveniji svojo servisno mrežo, izven Slovenije pa sodeluje s tujimi avtoklubi in zvezami.

Pri AMZS navajajo, da največkrat posredujejo zaradi težav z elektriko (29 odstotkov), v 24 odstotkih zaradi težav z motorjem in izpuhom, v 14 odstotkih zaradi težav s krmiljenjem, vzmetenjem ali zavorami in v 13 odstotkih z vžigom. V petih odstotkih pa na primer zaradi posledic nesreč in v dveh odstotkih zaradi težav z gorivom.

Asistence seveda ne potrebujemo le vozniki osebnih avtomobilov. Pri Zavarovalnici Sava ponujajo paket Moto (za motocikliste, seveda) za vozila, stara do dvajset let, ki je pravzaprav nekje med osnovnim avtomobilskim paketom in paketom Plus. Pri drugih zavarovalnicah za motoriste veljajo večinoma enaki paketi. Paket pri Savi, prilagojen podjetnikom in namenjen tovornim ter kamping vozilom, ima zadostna kritja z možnostjo najema nadomestnega kombi vozila do 72 ur, a brez kritja nočitve.

Vsekakor pa preverite tudi, kaj nudi proizvajalec vašega avtomobila, saj večina avtomobilskih znamk ponuja tiho oziroma neoglaševano asistenco, pri kateri so ugodnosti v glavnem povezane s pomočjo na cesti, prevozom in odvozom vozila, nadomestnim avtomobilom, plačilom hotelske sobe ipd.

Vsak Mercedes-Benz ima na primer vključeno asistenco Mobilo, ki se podaljšuje do 30 let ob obiskih uradnega servisa. Dostop do asistence je pri novejših vozilih urejen iz infozabavnega sistema. Svoj asistenčni center ima organiziran na primer tudi Porsche Slovenija, brezplačen je za vse, ki servis opravijo na pooblaščenih servisih mreže Porsche Slovenija in se takrat tudi podaljšuje.