ABS in ESP sta bila v avtomobilih dolga leta, celo desetletja edina sestavna dela, pri katerih je bila njuno bistvo digitalna tehnika. Z začetkom množične uporabe takšnih pripomočkov se je končal čas, ko se je večina napak voznikov končala vsaj v jarku, če ne že v mrtvašnici. Stvari pa so se temeljito spremenile z razvojem digitalizacije, ki se zdaj nezadržno širi tudi v avtomobile.
Sploh zadnjih nekaj let v avtomobile prodirajo najrazličnejši sistemi za povečevanje varnosti, udobja, pa tudi zabave pri vožnji. Razvoj kaže na to, da bo v kratkem (v nekaj letih) z uporabo elektronskih sestavnih delov možna že tudi avtomatizirana vožnja, torej takšen način, ko voznik v avtomobilu ne bo več potreben. V najrazličnejših konstrukcijskih in razvojnih oddelkih, ne le avtomobilske industrije, ampak, denimo, tudi pri Googlu, se ukvarjajo z zamislijo avtomatizirane vožnje.
Velik odmev je pred kratkim imela tudi Audijeva akcija, ko je pred odprtjem razstave zabavne elektronike v Las Vegasu (CES) organiziral avtomatizirano vožnjo njihovega prototipnega A7 iz Stanforda (v kalifornijski Silicijevi dolini) do Las Vegasa. A tudi veliko število avtomobilskih podjetij, ki so se na tej razstavi predstavila s svojimi novostmi na področju elektronike, govori o tem, da je avtomobilska industrija na razpotju.
»Edina stalnica v sodobni avtomobilski industriji je sprememba, pa naj gre pri tem za sam posel, tehnologije ali način izdelave avtomobilov,« je bila glavna ugotovitev vodilnih strokovnjakov, ki so se na posebnem posvetu z naslovom Connected Car zbrali ob lanski zadnji avtomobilski razstavi v Los Angelesu. A tudi razprava tam je bila že kak mesec pozneje le nekaj sto kilometrov stran, na CES v Las Vegasu, presežena in tudi že povsem drugačna.
Inovacije in nov način razmišljanja zdaj vse bolj omogočajo, da prihaja do novih rešitev pri zasnovi avtomobilov. Vse bolj se kaže, da bo že v kratkem avtomobile zares mogoče množično povezati z zunanjim svetom in tudi med seboj. Pri tem so ljudje tudi vedno bolj pripravljeni premišljevati o stroških za naročnine ali povezanost, kar je bila prej ena največjih težav pri širjenju. Avtomobilski izdelovalci poskušajo najti nove povezave, da bi obdržali stik z inovacijami, na nove načine spodbujati konstruktorje za drugačne pristope.
Derek Kuhn, podpredsednik za prodajo in marketing sofverskega podjetja QNX Software Systems (ki je razvil poseben operacijski sistem, s katerim uspešno obvladujejo delovanje mobilnih telefonov in avtomobilske elektronike), pravi glede prihodnosti takole: »Sploh ni vprašanje, ali se mobilni telefoni in avtomobili družijo. To se že kar nekaj časa dogaja. Pravo vprašanje pa je, ali bo to druženje uravnoteženo ali pa bodo pametni telefoni v prihodnosti imeli še veliko pomembnejšo vlogo pri avtomobilih. Seveda je mogoče pripraviti takšno rešitev, ki bo zadovoljevala vse – uporabnike, izdelovalce avtomobilov, izdelovalce pametnih telefonov in tudi razvijalce aplikacij. Za uporabnike je najpomembnejši del možnost izbire. Uporabniki iščejo avto, ki se bo povezal s pametnim telefonom, tudi če telefone zamenjajo večkrat v času lastništva avtomobila. Pomembna se zdi tudi povezljivost med napravami. Za uporabniško izkušnjo (angleško UX) je najpomembnejša povezava brez težav, ne pa toliko tisto, kar avto v resnici ponuja.«
Britanski novinar Ashley Potter in revije Core v pogovoru z Olo Henfridssonom, profesorjem informacijskih sistemov in upravljanja na britanski Warwick Business Scool, pa pravi: »Avtomobilska industrija je na pragu največjih sprememb, odkar je Henry Ford uvedel množično izdelavo avtomobilov.« Dodaja, da je najpomembnejša težava za avtomobilske izdelovalce tisto, kar večina uporabnikov avtomobilov nosi s seboj v žepih ali torbicah – digitalna tehnologija. Za celoten poslovni model avtomobilskih izdelovalcev je digitalna tehnologija podobna motnja, kot je ta bila tudi za poslovni model časopisov ali nosilcev zvoka in slike.
Henfridsson napoveduje podoben razvoj avtomobilske tehnologije kot pri pametnem telefonu, to pa pomeni, da bo prav kmalu moralo priti do avtomobila z odprto platformo. Tako kot lahko pri pametnem telefonu uporabniki naložijo katerokoli aplikacijo in se povežejo v oblak, lahko kaj takega postanejo tudi avtomobili.
Laura Kanamüller iz konstrukcijskega oddelka BMW, ki se ukvarja z razvojem elektronskih sestavin, na primer za njihov Connected Drive, pričakuje, da bo že v nekaj letih prišlo do povsem avtomatizirane možnosti vožnje z avtomobili. »Naši avtomobili so z marsikaterim dodatkom, ki ga že zdaj ponujamo serijsko, zmožni veliko. Že zdaj lahko s pomočnikom za prometne zastoje do hitrosti 30 kilometrov na uro avtomobil sledi v koloni drugemu pred njim, pospešuje in zavira. Z radarskimi tipali, kamerami in drugo tehnologijo smo v avte že uvedli pomočnika za zaustavljanje v sili. Veliko je zanimivih zadev tudi na področju povezljivosti. Naš pred kratkim predstavljeni BMW serije 2 Cabrio je prvi, pri katerem že lahko dobite dodatek s SIM-kartico četrtega rodu (G4), ki skrbi za povezljivost in omogoča, da se elektronika v avtomobilu posodobi, ne da bi bilo treba na servis. Za zdaj smo sicer pokazali šele prototip, a do povezave med avtom in pametno uro ali telefonom ni več daleč, ta pa bo nadomestila običajen avtomobilski ključ.«
Laura Kanamüller in njen sodelavec Stefan Ponikva pravita, da je gavna naloga njihovega konstrukcijskega oddelka (za elektroniko) s podružnicami v Münchnu, Stanfordu v Kaliforniji in Šanghaju, da so nenehno v stiku z vsemi novostmi iz elektronske industrije.
Za zdaj je za avtomobilske izdelovalce značilno to, da se osredotočajo na različne vsebine pri uveljavljanju elektronike v avtomobile. Tako kot se zdi, da je BMW že zelo daleč na področju povezljivosti, je po drugi strani zanimivo, kaj vse najavlja Volvo glede najrazličnejših varnostnih dodatkov. Pri novem XC90 bosta svetovni novosti sistem za zaščito potnikov v primeru, da avto zapelje s ceste (v jarek) ter da tudi v križiščih prepoznava nevarnost trka (doslej le pri nevarnosti naleta).
Za tistim, kar ponujajo premijske znamke, pa ne zaostajajo veliko niti izdelovalci običajnih avtomobilov. Ford je bil eden prvih, ki se je pred petimi leti pokazal v Las Vegasu na že omenjeni največji svetovni razstavi zabavne elektronike. Z nekaj zaostanka se mu je letos tam pridružil tudi Volkswagen.
Obeta se torej digitalizacija v avtomobilih v obsegu, ki si ga še pred kratkim sploh nismo mogli predstavljati. Zadnjo besedo glede tega bodo seveda imeli uporabniki, torej kupci. Bodo sprejeli dražje avtomobile in višje stroške za vse programske dodatke? A nekaj podobnega smo se spraševali tudi ob pojavu prvih pametnih telefonov. Pa si zdaj že marsikateri uporabnik pametnega telefona brez različnih aplikacij, ki jih je dokupil, ne zna več predstavljati njegove uporabe.
besedilo: Tomaž Porekar, foto: tovarne
Novo na Metroplay: "Za vsako uro, ki jo vložimo v vadbo, dobimo nazaj 3 ure življenja" | Leon Bedrač, 2. del