Edina možnost, da novinarje slečete (beri: jim vzamete telefone, fotoaparate, računalnike in kamere), je obisk tovarniškega testnega centra. Bili smo na nemškem poligonu Ehra Lessien, 20 kilometrov od tovarne v Wolfsburgu, kjer so Volkswagnovi ljudje predstavili bodoče tehnologije.
Že testno območje je navdušujoče: le streljaj od Wolfsburga imajo volkswagnovci poligon, ki obsega več sto kilometrov raznovrstnih testnih stez in kjer v komorah simulirajo tudi temperaturne skrajnosti od –30 do +60 stopinj Celzija. Tam običajno dela več tisoč ljudi, ki so imeli tisti dan, ko smo se tam gnetli (goli) novinarji, očitno prost dan. Vsaj večina.
Paradoks skrbne odtujitve naših osebnih predmetov pa je ravno v tem, da so nam prikazali tisto, kar načeloma ne bi smeli videti, slikati ali snemati. Torej tehnologije, ki prihajajo na trg do leta 2018. In imeli smo kaj videti.
Desetstopenjski DSG, 272-'konjski' TDI in lahki karoserijski deli
Pri Volkswagnu so delavnice razdelili na zmanjševanje CO2 in povezljivost, mi pa smo teme še dodatno razdelili, saj je novosti res veliko. Ena od zvezd predstavitve je bil prav gotovo desetstopenjski dvosklopčni menjalnik DSG, ki prenese največji navor 550 njutonmetrov. Delov je v primerjavi z aktualnim sedemstopenjskim DSG-jem razmeroma malo (en dodaten zobnik in še nekaj pripadajočih pritiklin), zato ni čudno, da zaseda povsem enak prostor kot predhodnik. Ohišje je sicer drugačno, čeprav so osnova že uporabljeni zobniki, sklopki sta v oljni kopeli, za manj trenja pa so se posvetili obdelavi površin, uporabili pa so tudi posebna zelo viskozna olja in specifična tesnila. Črpalka za olje je električna, menjalnik omogoča tudi funkcijo za terensko vožnjo, od predhodnika pa je težji zgolj za pet kilogramov. Kdaj ga bodo ponudili na trgu, še ni znano, inženir pa nam je namignil, da najbrž še ne leta 2015. Druga novost med mehaniko je bil dvolitrski motor z oznako biturbo TDI, ki zagotavlja kar 200 kilovatov oziroma bolj domačih 272 'konjev' in je nadgradnja 176 kilovatnega (240 'konjskega') TDI-ja, ki so ga predstavili v novem Passatu. Kako jim je uspelo pridobiti dodatnih 32 'konjev'? Dodali so električno spodbudo za turbopuhalo, nadgradili krmiljenje ventilov, povišali tlak pri polnjenju, spremenili elektroniko in s tem izboljšali pretok plinov. Videti je tako preprosto ... Ker je masa avtomobila temeljnega pomena za manjšo porabo in manjši izpust CO2, so pri Volkswagnu razvili tehnologijo izdelave in obdelave karoserijskih delov, ki bi ji po domače lahko rekli tudi sendvič. Namesto uporabe zgolj jekla so med dvema zelo tankima plastema jekla dodali sloj termoplastičnega polimera. Motorni pokrov avtomobila Volkswagen Polo R je kar dva kilograma lažji kot pri navadnem Polu ob dejstvu, da del lahko naredimo na istem produkcijskem traku in z enakimi stroški. Tehnologija je primerna za dele, ki ne sestavljajo ogrodja celice, največji izziv pa je bilo dobiti polimer, ki bi zdržal visoko temperaturo, ki jo je avtomobil podvržen po barvanju. Uganete, na katerem avtomobilu so s to tehnologijo začeli? Da, lahko si mislite, na zmagovitem dirkalniku za reli VW Polo R WRC!
Sistema Easy Open in Easy Close ter sistemi proti pregrevanju
Ste kdaj kleli, ko ste imeli v rokah zaboj piva, avtomobil pa zaklenjen in zaprt? Očitno imajo take težave tudi njihovi inženirji, zato so pokazali prototip dveh sistemov (ki jih bodo sčasoma najbrž ponudili skupaj): Easy Open in Easy Close. Ko se bo voznik s ključem v žepu približal prtljažniku, ga bo sistem zaznal in pokazal rdeč znak na tleh. Ko bo voznik stopil nanj in nato nogo umaknil, se bo prtljažnik odklenil in odprl, vi pa boste lahko zaboj enostavno položili v vaš avtomobil. Če boste jemali iz prtljažnika, boste prej na vratih prtljažnika pritisnili gumb, ki bo zapiranje in zaklepanje opravil po 20 sekundah. Prvi sistem (Open) še ne bo na voljo tako kmalu, drugi (Close) pa v zelo bližnji prihodnosti. Proti pregrevanju armaturne plošče (in s tem občutljive elektronike pod njo) in kabine zaradi strešnega okna so pokazali dve (delni) rešitvi, uporaba posebnega materiala in premaza, ki zmanjšujeta temperaturni obremenitvi. Pri instrumentni plošči so pri materialu uporabili posebne pigmente, pri strešnem oknu pa premaz, ki zmanjša (poleti) ali zviša (pozimi) temperaturo za 15 odstotkov.
Hibridne tehnologije in električni avtomobili
Najprej se bomo malce posvetili (blagim ali mikro-) hibridnim tehnologijam. Pokazali so nam sistem start-stop druge generacije, ki omogoča popoln mrk motorja že pri hitrosti sedem kilometrov na uro, ne pa zgolj pri mirovanju. To je mogoče tako z ročnim menjalnikom (ko voznik pretakne v prosti tek in zavira) kot tudi pri menjalniku DSG, čeprav je tu delovanje veliko bolj zapleteno. Še naprednejše je tako imenovano jadranje (coasting), vendar zgolj z dvosklopčnim menjalnikom, kjer motorni vrtljaji ne padejo na najmanjšo vrednost (prosti tek), ampak motor povsem ugasne. To se zgodi vsakič, ko voznik vozi enakomerno oziroma počasi zavira (denimo do naslednjega semaforja) tudi pri večjih hitrostih. Sistem zaradi uporabe z jermenom gnanega zaganjalnika RSG zmore obuditi motor tudi pri večjih hitrostih, če se voznik med manevrom premisli, zaradi električno gnane oljne črpalke pa lahko z menjalnikom DSG prestavljamo tudi pri jadranju z ugasnjenim motorjem. Žal nam niso hoteli povedati, kdaj bomo to lahko preskusili v serijski različici.
Ker električni avtomobili postajajo realnost, so v okviru sistema Car Net (glej nadaljevanje članka) pripravili aplikacijo, ki so jo poimenovali e-Remote. Z vašim pametnim mobilnim telefonom lahko pri e-Golfu, denimo, preverite raven napolnjenosti baterije, prekinete ali zaženete električno polnjenje, preverite domet, pred odhodom zaženete klimatsko napravo, preverite avtomobil (ali ste zaprli in zaklenili vrata, pozabili prižgane luči, priklopili elektriko, celo preverili koordinate GPS) itd. Aplikacija Think Blue Trainer (v prihodnosti bo standardna oprema z navigacijo) vam bo pri električnem avtomobilu ponudila tri možnosti: normalno, ECO ali ECO+. Pri normalni boste lahko vozili do 140 kilometrov na uro, pri načinu ECO 110, program ECO+ pa bo v prid daljšemu dometu omogočal največjo hitrost le 90 kilometrov na uro. Prikazovalnik bo pokazal, kateri električni porabniki so najpožrešnejši, in ponudil rešitve (denimo izklop klimatske naprave), v prihodnosti pa bo elektronika vedela tudi, ali za volanom sedi hiter voznik (veliko hitrostno povprečje) ali le voznik, ki hitro pospešuje, nato pa se vozi z zmerno hitrostjo. Ko smo že pri električnih avtomobilih in njihovih dosegih: naš sogovornik je kot strokovnjak sicer neuradno napovedal, da bodo baterije do leta 2017 pridobile še okoli 25 odstotkov več zmogljivosti. Problem tako ni povečanje zmogljivosti kot varnost.
Aplikacije in povezljivost
Pod okriljem sistema Car Net, ki smo ga letos spoznali v Polu, so pri Volkswagnu naredili korak naprej in predstavili App Connect, ki omogoča združitev njihovega MirrorLinka, Android Auta (Google) in Car Playa (Apple). Če imate novejši telefon in želite nekaj več, si lahko nanj (in posledično avtomobilsko elektroniko) naložite aplikacije Guide & Inform, Security & Service, že omenjeni e-Remote in Think Blue Trainer pa še Sound Journey ter Media Control itd. Možnosti je res ogromno.
Guide &Inform med drugim omogoča, da si v navigacijo naložite vaš cilj tudi prek Google Street View ali Google Earth, zelo zanimiva pa je možnost brezžične povezave več tablic (ki imajo zadaj priročno ohišje, ki se pritrdi na naslone prednjih sedežev) z infozabavno vsebino avtomobila. Voznik lahko izbira, kaj bodo gledali (in poslušali) prek zvočnikov avtomobila, pri tečnih otrocih pa to zlahka tudi izklopi. Pri aplikaciji Security & Service lahko voznik prek mobilnega telefona ugotovi, kaj je narobe z avtomobilom, oziroma se naroči na servis, v kakšnem stanju ga je pustil (ga zaklene), lahko določi hitrostno omejitev (če denimo oče posodi avtomobil svojemu sinu), s telefonom lahko tudi zahupa in prižge luči (če ste na velikem parkirišču pozabili, kje ste ga parkirali, saj ključ nima tako dolgega dosega), sistem lahko tudi samodejno prikliče pomoč pri prometnih nesrečah itd.
Kar nekaj zanimanja je požela funkcija navigacije, ki predvidi vašo pot. Čeprav v navigacijo niste vpisali nobenega podatka (cilja), vseeno zazna vaše dnevne in tedenske poti. Nato vam samodejno ponudi možnost alternativne poti, če je ta boljša izbira. Ta funkcija je dobrodošla predvsem pri prometnih zastojih zaradi prometnih nesreč ali del na cesti, kar je pri nas bolj pravilo kot izjema.
Če upoštevamo še personalizirani ključ, ki ga bo avtomobil samodejno zaznal in ugotovil uporabnika, nato pa mu že pred vstopom naravnal sedež, nastavil primerno temperaturo, radijsko postajo in vozni program ter zvok glasbe, ki se prilagaja vožnji (in s tem vašemu trenutnemu vzdušju), nas v bližnji prihodnosti očitno čaka še veliko novosti.
Besedilo Aljoša Mrak, Foto tovarna