Vinfast, novi zmaj v avtomobilski industriji

4. 12. 2018
Deli

Vinfast je prvi vietnamski proizvajalec avtomobilov. Je tudi najhitreje rastoče zagonsko podjetje v svetovni avtomobilski industriji in globalni finančni projekt brez presedana. Autobest je dobil pravico do neverjetne zgodbe o svetovni premieri znamke.

 

Autobest je za to, da bi dobil vstop v srce 'imperija' Vingroup, sprožil izjemen program. To je bilo tudi prvič, da so mednarodni mediji dobili pravico do vstopa v Finfast. In medtem ko je za večino izmed nas, Evropejcev ali Američanov, ime najpomembnejše zasebne gospodarske družbe v Vietnamu popolna neznanka, je v tej jugovzhodnoazijski državi Vingroup zelo pomembna družba.

Zgodba se je začela pred 25 leti, ko je mladi vietnamski diplomant moskovskega inštituta za geološke raziskave odšel v Ukrajino na legendarno potovanje z Lado. Mladi geolog Pham Vat Nhat Vuong je tam ustanovil podjetje za hitro prehrano, ki je ponujalo predvsem dehidrirano riževo pasto. Morda se bo zdelo to nekaterim nepredstavljivo, ampak leta 2009 mu je svetovni prehranski velikan Nestlé za njegovo podjetje plačal 150 milijonov dolarjev.

Pham se je s tem denarjem vrnil v Vietnam, kjer je leta 2001 ustanovil podjetje, ki se je ukvarjalo s turizmom in gostinstvom in je vse od začetkov delovalo zelo uspešno. Vse do lani se je podjetje Vingroup eksponentno razvijalo na različnih področjih. Poudarek je v dejavnosti z nepremičninami različnih kategorij, prav tako pa med njegove dejavnosti spadajo zabava z različnimi tematskimi parki in animacijo, trgovina s super- in hipermarketi ter trgovskimi centri, izobraževanje, zdravstvo in kmetijstvo. 2. septembra lani so postavili tudi temelje za Vinfast, prvega vietnamskega proizvajalca avtomobilov, letos na začetku poletja pa so ustanovili še Vinsmart, podjetje, ki se bo osredotočilo na prihodnost informacijske tehnologije, nove tehnologije in nove digitalne izdelke ter avantgardne materiale.

Za tiste, ki ne morejo verjeti brez številk, povejmo, da je imela leta 2018 družba v lasti gospoda Phama premoženje v vrednosti več kot 32 milijard dolarjev. Kot nekdo, ki je lahko od blizu videl nekatere najbolj emblematične investicije skupine Vingroup, lahko rečem le: veličastno! V skupini je več kot 1.500 trgovin Vinmart in 56 trgovskih središč, prodali pa so tudi več kot 14 tisoč stanovanj. Promet skupine Vingroup je lani dosegel skoraj štiri milijarde dolarjev, bruto dobiček pa je presegel milijardo dolarjev. Forbes zasebno premoženje gospoda Phama ocenjuje na več kot 6,8 milijarde dolarjev, s čimer je postal prvi milijarder v zgodovini Vietnama. Njegovo premoženje na leto raste z dvomestno odstotno stopnjo.

Direktor Vinfasta James de Luca je ameriški državljan in dolgoletni menedžer General Motorsa, ki že desetletja dela v avtomobilski industriji na številnih funkcijah po vsem svetu. Predsednik Pham ga je povabil, naj se odpove življenju upokojenca in se spoprime z novim avtomobilskim projektom, ki je nekaj povsem novega. »Na začetku sem seveda dvomil, saj sem v življenju že veliko videl ... a to, kar sem doživel tukaj, je presegalo mojo domišljijo!« je de Luca povedal s precej muzanja. Vietnamci so si postavili za cilj, da v 24 mesecih po začetku projekta z ničle, se pravi brez vsakršnih tovarn, projekta ali zaposlenih, na trgu predstavijo prva dva modela izmed več avtomobilov, ki jih bodo izdelovali v lastni tovarni, v kateri bo čez dobro leto zaposlenih približno pet tisoč ljudi. Podpredsednica skupine Vingroup in predsednica Vinfasta gospa Le Thi Thu Thuy je ob tem pripomnila, da je njihova država ena od avtomobilsko najbolj podhranjenih v regiji, saj imajo le 23 avtomobilov na tisoč prebivalcev. Tudi njihov avtomobilski trg je zelo majhen, saj na leto 96 milijonom prebivalcev prodajo le dobrih 300 tisoč avtomobilov.

»V projekt smo vložili skoraj 3,5 milijarde dolarjev,« je gospa Thuy odgovorila na vprašanje Autobesta. Ob teh razmerjih je verjetno finančno najbolje podprto zagonsko podjetje v svetovni avtomobilski industriji v zadnjih desetih letih. Če iščemo neposredne primerjave, se lahko s tem primerja le Lynk&Co, a Kitajci imajo to prednost, da pripadajo skupini Geely, ki ima v lasti več znamk, med katerimi so Volvo, London Taxi in Lotus. Vietnamski posel pa je startal z ničle. De Luca nam je povedal, da se tovarna v Hai Phongu razteza na območju površine 335 hektarjev, od katerih so 120 hektarjev iztrgali vodi. In to dobesedno. »Na mestu, kjer zdaj stojimo, je bilo 25. januarja 2018 še morje! Zdaj morja ni več, namesto njega pa lahko vidimo več proizvodnih delavnic v različnih fazah opremljanja s stroji,« je povedal De Luca osuplim predstavnikom mednarodnih medijev. Da bi bili gotovi, da bodo delavnice ostale na svojem mestu, so zgradili več betonskih stebrov, ki segajo do globine 35 do 40 metrov, prav do trdnega dna bivšega velikega morja. Hitrost, s katero dela pri projektu zaposlenih šest tisoč delavcev, je za kakršnekoli evropske standarde bolj čudež kot pa možna realnost.

Obiskali smo tri izmed šestih delavnic, kjer smo odkrili velika območja, na katerih bo potekala načrtovana proizvodnja 250 tisoč avtomobilov na leto. Vinfastovi menedžerji so povedali še, da v drugi fazi projekta do leta 2025 pričakujejo letno proizvodnjo 500 tisoč avtomobilov. Avstralec Shaun Calvert, drugi nekdanji GM-ov menedžer, ki je do prodaje PSA delal pri Oplu, je proizvodni direktor, človek, ki mu je znano vse, kar se dogaja na velikanskem ozemlju tovarne. »Bodoče zaposlene pripravljamo s pomočjo Eckertove šole iz Münchna, saj v bližnjem okolju ni kvalificirane delovne sile. Imeli bodo 1.400 robotov in 1.200 avtonomnih vozil za prevoz komponent, podsklopov in drugih potrebščin v proizvodnih dvoranah in med njimi. S tem bomo zagotovili visoko stopnjo avtomatizacije, nujno za zagotovitev kakovosti izdelkov, ki bodo dosegali svetovni vrh. Samo kot primer naj navedem lakirnico. Da lahko zagotovimo 38 opravil na uro, potrebujemo 56 robotov za lakiranje in 23 robotov za napeljevanje izolacijskih kablov. Na področju kakovosti avtomobilskega laka bi radi postali vodilni v jugovzhodni Aziji.« V stiskalnici in varilnici bo delovalo 200 robotov ABB; fotografirali smo jih za zadovoljstvo gostiteljev, ki so bili ponosni, da so nam omogočili tako redko priložnost. Osrednja dvorana za sestavljanje avtomobilov se razteza na površini 200 tisoč kvadratnih metrov, avtomobile pa bo izdelovala v enakem ritmu 38 avtomobilov na uro v treh izmenah.

Vinfastovi menedžerji vztrajajo tudi pri lastnem sistemu preverjanja kakovosti, ki ga imenujejo VES-VINFAST Excellence System. Calvert pravi: »Vsak proizvajalec ima lasten sistem za preverjanje kakovosti, v katerega so vključeni izkušnje in tudi dolgo izročilo v proizvodnji, s kulturnimi elementi, ki so specifični za posamezne narode. V VES smo združili svoje izkušnje, ne da bi karkoli prevzeli od drugih.« Calvert je pojasnil, da je precej prednosti že v tem, da začneš z ničle z mednarodno ekipo strokovnjakov, ki so pred tem delali v različnih avtomobilskih podjetjih. »S tem, ko smo združili izkušnje in znanje vseh vpletenih, smo izločili slabosti in standardizirali nove metode.« Hitrost, s katero so vzpostavili VES, je bila tako velika kot pri celotnem projektu. 70 hektarjev so rezervirali za dobavitelje, ki bodo prišli na platformo. Med prvimi pristopniki so Bosh, Lear DURR in ZF.

Prva dva modela, limuzino in SUV, so izdelali na platformi, ki so jo kupili pri BMW. »Podpisali smo pogodbo, ki nam je zagotovila dostop do patentov in znanja za proces proizvodnje,« je pojasnil de Luca. In čeprav nam Vinfastovi menedžerji niso hoteli zaupati, kateri BMW-jevi platformi so kupili, je Autobest odkril, da gre za platformi serije 5 in X5. Tudi prva dva modela, ki ju bodo začeli prodajati v tretji četrtini 2019, sta premijska avtomobila, v katera bodo vgradili nemško tehnologijo. V okviru pogodbe je BMW ponudil tudi 2-litrski motor K20, ki so ga AVL-jevi strokovnjaki obdelali tako, da so ga poenostavili, ne da bi mu ob tem zmanjšali zmogljivosti, predvsem pa niso povečali porabe goriva in izpustov. »Dejstvo, da nam je motor uspelo zmanjšati in hkrati ohraniti njegove zmogljivosti, nam je pri Nemcih zagotovilo občudovanje,« je povedal eden od menedžerjev, ki pa želi ostati anonimen. Na začetku bosta na voljo različici z delovno prostornino 2,0 litra in močjo 175 ali 230 'konjev'. »Ugotavljamo, da o dizlih sploh nismo razmišljali, saj vietnamski in azijski trgi niso preveč naklonjeni osebnim avtomobilom z dizelskimi motorji,« je povedal Kevin Fisher, vodja oddelka za raziskave in razvoj. »Čeprav do zdaj nismo napovedali nobene elektrificirane različice, nam platforma omogoča tudi takšno evolucijo, ki jo bomo napovedali ob pravem času,« je Fisher odgovoril na Autobestovo vprašanje.

David Lyon, še en ameriški veteran, ki je delal pri GM, je pri Vinfastu odgovoren za oblikovanje. Pri oblikovanju prvih dveh modelov je tesno sodeloval Pininfarino: »Sledili smo enakim korakom vrednotenja kot vsak drug avtomobilski proizvajalec. Edina razlika je bila v tem, da je ves proces trajal le nekaj mesecev namesto nekaj let.« Poleg Pininfarine je v igri kot konceptualni oblikovni partner tudi Italdesign, ki je bil prej znan kot Giugiaro.

1. januarja letos sta bila na analizo pripravljena prva glinena modela. Po le dveh mesecih, 5. marca, so oblikovalci opravili drugo in zadnjo prevetritev oblike avtomobilov, saj je moral biti ves postopek oblikovanja končan do 4. maja, ko je Vinfastova oblikovalska ekipa določila dokončno obliko avtomobilov. V času Autobestovega obiska tovarne so v Evropi izdelovali dva avtomobila, petsedežno limuzino in sedemsedežni SUV, ki so ju pozneje pokazali na avtomobilskem salonu v Parizu. To je bila tudi absolutna premiera Vinfasta, ki je s tem debitiral na svetovnem prizorišču avtomobilske industrije. Ugotovili smo tudi, da trenutno v Evropi in Vietnamu preizkušajo nič manj kot 160 zamaskiranih avtomobilov.

Lyon je zelo poudaril tudi zasnovo Vinfast Human Machine Interface, znano kot HMI, ki bo ena od močnih plati nove znamke. »Veliki 10-palčni zaslon infozabavnega sistema bo mogoče v skladu z voznikovimi željami vodoravno ali navpično razdeliti v dve polovici. Na oblikovne teme zaslona so vplivale najlepše vietnamske krajine, saj smo hoteli celotnemu sistemu dati posebno identiteto.« Na osnovi skic, ki so nam jih pokazali, smo lahko videli, da so podobne Volvovim, a Lyon je vztrajal, da niso iskali podobnosti s švedsko zasnovo. Poleg 10-palčnega zaslona je še sedempalčni zaslon za instrumente. Infozabavni sistem seveda vsebuje vse sodobne tehnologije, vključno z možnostjo povezave z vmesnikoma Android Auto in Apple CarPlay.

Kmalu po tistem, ko bosta oba avtomobila v zadnji četrtini leta 2019 debitirala na avtomobilskem trgu (prodaja bo stekla na začetku 2020), bo Vinfast lansiral še dva druga modela. Prvi bo mestni avtomobil, ki bo nastal na platformi Chevroleta Sparka, ki so jo kupili pri GM, sledil pa mu bo kompaktni električni avtomobil s tehnologijo, ki jo bosta v sodelovanju razvila Vinfast in EDAG. Fisher nam je povedal, da bo mestni avtomobil poganjal GM-ov trivaljni motor, nič pa ni hotel povedati o električnem avtomobilu. »Električni avtomobil ne bo uporabljal trdnih baterij, ampak litij-ionsko. Vendar pa vam ne morem izdati nobenih podatkov o dosegu, časih polnjenja ali o tem, s čim delamo.« Menimo, da bodo oba avtomobila pokazali prihodnje leto v Ženevi.

Marketinško in prodajno strategijo še razvijajo. »Začeti smo hoteli z dvema velikima premijskima modeloma, s katerima smo pokazali svoje sposobnosti in dokazali, da nismo nekakšen start-up iz tretjega sveta,« pravi de Luca. Ameriški menedžer je s svojo izjavo naslovil nekatere nesporazume v zvezi s tem, zakaj se je Vinfast odločil, da na trg pride z velikima avtomobiloma, čeprav bi bilo glede na njegov trg bolj logično, da bi prišel z majhnimi avtomobili. Vinfast se bo namreč najprej osredotočil na vietnamski trg, ki je tako rekoč prazen. Autobest ocenjuje, da bodo na trgu, kakršen je Vietnam, kjer ni nikakršnih nacionalnih proizvajalcev, štirje Vinfastovi modeli v prvem polnem letu prodaje dosegli 30- do 35-odstotni tržni delež. Ampak to bo le začetek. Kot pravi gospa Thui, imajo na vietnamskem trgu veliko večje ambicije. De Luca priznava, da bodo proizvodnjo na začetku v razmerju 50: 50 razdelili med oba modela, pozneje pa bo razmerje določil trg. »Seveda bomo pripravljeni, če bo vietnamski trg hotel več mestnih avtomobilov. Proizvodna linija je prilagodljiva, zato bomo izdelovali tisto, za kar bomo prepričani, da lahko tudi prodamo.« Malo prezgodaj je še govoriti o tržnem položaju električnega in mestnega avtomobila, a Autobestu je uspelo ugotoviti, da se bo limuzina uvrščala pod Toyoto Camry in Mazdo6, v katerih vidijo glavna tekmeca svojega avtomobila. SUV se bo uvrščal med Toyoto 4 Runner, kombinacijo poltovornjaka in SUV, ki ga v Evropi trenutno ne prodajajo, in Mazdo CX-5. Velja tudi omeniti, da vietnamska vlada zaračuna 70 odstotkov davka na vse uvožene avtomobile, razen na avtomobile, ki jih izdelujejo v regiji ASEAN, ki so od 1. januarja 2018 oproščeni plačila.

Vinfast bo zato vstopil na zelo tekmovalni trg, kjer vlada ne ponuja več zaščite za nacionalne proizvajalce. Kljub temu so nam menedžerji povedali, da jim bo lokalna proizvodnja avtomobilov omogočila hitrejše odzivanje na potrebe kupcev. Tuji model, ki ga naroči kupec, je dobavljen v petih mesecih, Vinfast pa ga bo lahko dobavil v dveh mesecih, in to za bolj kompetitivno ceno. Vse sinergije znotraj skupine Vingroup bodo izkoristili za dosego visoke stopnje zavedanja in prodaje. Vse dokler dejansko ne bo lokalnih tekmecev, bodo nacionalna čustva verjetno igrala pomembno vlogo v Vinfastovem poslovnem uspehu.

Vendar pa predsednik Pham načrtuje tudi razvoj Vinfasta v globalno znamko. Ne vemo še, kako dolgo bodo avtomobile prodajali le v Vietnamu, a zelo verjetno je, da bo Vinfast avtomobile začel v regijo ASEAN, vključno s Kitajsko, morda največjim in najbolj tekmovalnim trgom za vietnamskega proizvajalca avtomobilov, izvažati že leta 2021. Težko je verjeti, da bodo Vinfast dobro sprejeli Japonci in Korejci, a upajo, da bodo zmagoviti z argumenti, ki definirajo mlado znamko: nemško tehniko, italijansko obliko, kakovostjo in visoko stopnjo končne izdelave. Menimo, da bo pomembno vlogo imela tudi cena, čeprav je naši gostitelji niso hoteli izdati, saj so rekli, da je o tem še nekoliko prezgodaj govoriti. Zanimajo nas tudi vozne lastnosti teh modelov, a dokler jih bodo izdelovali na BMW-jevih platformah, ne moremo pričakovati kakšnih presenečenj.

Poleg vsakršnih drugih napovedi, ki nam na misel pridejo danes, smo med našim potovanjem v Vietnam videli izjemne stvari, saj smo bili priča rojstvu prvorazredne zvezde v globalnem avtomobilskem vesolju. In čeprav je 'zagonsko podjetje' tehnično pravilen izraz, ko govorimo o Vinfastu, moramo reči, da je veliko več od tega. Ne le zato, ker ga finančno podpirajo na način, ki bi zavist zbudil celo pri Elonu Musku, ampak tudi zato, ker ima vizijo, misijo in načrt. Še bolj pomembno pa je, da ima tudi ljudi, ki so vse to pripravljeni uresničiti. In za vsemi podvigi Vingroup najdemo neverjetno odločenega vizionarskega moža, ki je, če nam dovolite primerjavo, vietnamski Li Shufu (predsednik Geelyja).

Tekst Dan Vardie, foto Vinfast, Autobest