Dirkaški test: Mitsubishi Pajero Evolution

8. 5. 2009 | Aljoša Mrak
Deli

Počitnikovanje 'all inclusive'? Da, vendar na drugačen način – z udeležbo na vztrajnostnem reliju!

Za avtomobilsko avanturo sredi Afrike, ki je neprimerno bolj zanimiva kot poležavanje ob bazenu v luksuznem hotelu, ni potrebno veliko. Robert Slavec, udeleženec letošnjega relija Budimpešta–Bamako, ima recept.

»Od vedno sem si želel na reli Dakar, vendar mi kot motoristu primanjkuje kondicije (ali pa tudi norosti, hitro pristavi), za avtomobil pa je bilo premalo denarja. Nato sem enkrat gledal televizijsko reportažo o reliju od Budimpešte do Bamaka in si dejal: to je to! To je prava alternativa Dakarju, « je najin pogovor začel Robert.

Po posebno serijo Mitsubishija Pajera Evolution je odšel kar v Veliko Britanijo, a je priznal, da je imel veliko srečo. »Teh avtomobilov ne moreš dobiti, saj jih je res zelo malo. Jaz sem ga za 20 tisočakov odkupil od nekega odvetnika, sicer pa so na trgu le 'razjahani', skratka nezanesljivi. A za tako ceno dobrega Pajera Evolution ne boste več dobili, če pa ga kateri od bralcev slučajno dobi, naj mi sporoči, saj je delov vedno premalo, « se je smejal Robert.

Nato pa so ga predelali. Vgradili so mu vse varnostne dodatke, to je varnostno kletko, dirkaške sedeže in pasove, varnostno stikalo, mu pritaknili dirkaški volan ter namestili gasilni aparat. Ker je bistvo vztrajnostnih relijev tudi navigacija, so v notranjost Pajera vgradili še dve navigaciji.

Opravili so tudi 'generalko' motorja (zamenjava vseh jermenov ter vodne črpalke, vgradnja močnejšega hladilnika) in menjalnika ter dodelali podvozje. Prvi so bili na vrsti blažilniki, nato so sledile še za puščavo primerno mehke zavorne obloge in gume.

Ker sta odšla na pot le on in žena Tea, je bil prisiljen vse bistvene tehnične dele avtomobila doma za vajo razstavljati in nazaj sestavljati, saj sredi afriške puščave po navadi ni nobenega mehanika pri roki, zato je treba biti kar sam svoj mojster.

Ker so se zavedali, da bo največja težava gorivo (pri tem reliju v nasprotju z dakarskim organizator ne zagotavlja bencina, temveč morajo zanj poskrbeti udeleženci sami), so ga imeli veliko s seboj. Mitsubishi Pajero Evolution v najboljšem primeru porabi slabih 18 litrov bencina na 100 prevoženih kilometrov, na pesku pa se poraba dvigne do 35 litrov!

Zato so vedno poskrbeli, da so imeli polno posodo za gorivo (75 litrov), poleg tega pa sta imela v posebnih posodah še 120 litrov.

»S Tejo sva imela dirko v dirki s češko ekipo, ki je s Hummerji prav tako kot midva velikokrat iskala primeren bencin. Zato sva bila že vesela, če sva prišla do primernega bencinskega servisa pred Čehi, « je pripovedoval Robert. Če k 190 litrom bencina prištejemo še 250 kilogramov druge krame, ki sta jo vozila s seboj, si lahko mislimo, da je bilo podvozje zelo obremenjeno.

»Edina tehnična težava, ki sva jo imela, je bila odpoved zadnjih blažilnikov. A ker so bili med tistimi 250 kilogrami dodatne krame tudi orodje in nadomestni deli, smo z lokalnim serviserjem opravili tudi s to težavo.«

In kaj sploh je Mitsubishi Pajero Evolution? To je posebna serija Pajera, ki je narejen prav za take avanture. Robertov je prišel v Veliko Britanijo (zato tudi desni volan! ) neposredno iz Japonske, pohvali pa se lahko tudi z zvenečim izvorom: Mitsubishi Ralliart.

Zato ima v osnovi 3, 5-litrski bencinski motor V6, ki tudi s pomočjo dodelane elektronike Mivec poskrbi za 235 kilovatov (320 'konjev'). Serijski ima 40 'konjičkov' manj, imata pa zato skupno neuničljiv samodejni petstopenjski menjalnik in priključljiv štirikolesni pogon. Narejeno za teren pa tudi za avanture po afriških sipinah.

Ker osnovna mehanika ni dirkaška, se za volanom takoj počutiš zelo domače, če si le kdaj sedel v terenskem avtomobilu. Motor zveni kot ameriške limuzine – vsakič, ko se odpeljete, prijetno grgra. Največja razlika med serijskim Pajerom in Robertovo igračo so seveda gume.

Posebej narejene za teren niso najudobnejša izbira za avtoceste, so pa zato neustavljive (in skoraj neuničljive) po terenu. Luknje, blato, kamenje, skale? Kaj je že to? Poln plin, in kot bi mignil, boste na drugi strani ovire, ki jo je mati narava postavila pred nos avtomobila.

Pajero Evolution ima tudi poseben zračni filter, ki je speljan s strani, in aluminijasto zaščito karterja, zato ni nobenih težav z motorjem. V bistvu je to nezlomljiv avtomobil, če le vozite po skalah s pametjo in . . ga ne obremenjujete kot tovornjak.

A preventiva je boljša kot kurativa, pravijo, zato je tiha želja ekipe Funck, da bi imeli prihodnje leto tudi spremljevalno ekipo. Če pa ste skromni in imate doma že avtomobil, potem lahko tak reli odpeljete za samo 10 evrskih tisočakov. Z všteto startnino, gorivom, trajekti . . Mogoče ni tako udobno kot ležanje ob bazenu, je pa vsekakor zanimivejše.

Reli Budimpešta–Bamako 2009

Amaterski vztrajnostni reli Budimpešta–Bamako je postala edina prava alternativa legendarni afriški avanturi, imenovani Dakar. A ker se je dakarski reli preselil na južnoameriška brezpotja, je prireditev, ki jo organizira skupina Madžarov, skoraj edina možnost za motorizirane avanturiste, da izzovejo afriške sipine.

Skupna dolžina relija je 9.940 kilometrov, saj vodi iz Madžarske skozi Slovenijo, Italijo, Francijo in Španijo v Maroko, nato pa v zahodni del črne celine (Mavretanija, Mali). Bamako je eno večjih mest na vzhodu Malija.

Slovenska posadka, ki jo sestavljata Robert in Tea Slavec (ekipa Funck), je na tem reliju sodelovala prvič, čeprav je bil letos organiziran že četrtič. S tekmovalnim Mitsubishijem Pajerom Evolution sta se na posameznih etapah uvrščala med prve, nato pa zaradi težav z blažilniki osvojila 35. mesto od 220 ekip na startu (106 v tekmovalni kategoriji).

»Kot novinca nisva imela velikih tekmovalnih ambicij, saj sva želela le priti do cilja. A ko vidiš, da si konkurenčen, ostane slab priokus, če te ustavijo tehnične težave, « pravi Robert. Zato pa obljublja, da bosta prihodnje leto spet nastopila, čeprav so organizatorji podvojili startnino in v drobnem tisku že napovedali merjenje časa.

Tiha želja je tudi spremljevalni servisni avtomobil, saj so potujočo delavnico in bencinsko črpalko imeli vsi najboljši. Zmagala je madžarska posadka v dirkalniku Toyota Land Cruiser, čeprav so njihovi sonarodnjaki v VW Touaregu 5.0 V10 TDI vodili do zadnje etape. Dvajset kazenskih točk zaradi prehitre vožnje skozi vas jih je pahnila na nehvaležno drugo mesto.

Na vztrajnostnem reliju Budimpešta–Bamako zbiranje točk poteka takole: posadke morajo z navigacijo dobiti kontrolne točke, nato pa še zapeljati v cilj vsake etape v predvidenem času. A čeprav bi se vsi radi uvrstili čim bolje, je bistvo avantura.

»Na poti se ti zgodi marsikaj, od neprostovoljnega spremstva vojakov do vožnje mimo minskih polj, v hudih nalivih pa lahko sredi Afrike tudi kar desetine kilometrov iščeš pot čez deročo reko. Most pa je nato kamenje, ki ga lokalno prebivalstvo nameče v strugo.

Seveda pa lahko kmalu zaideš v težave, ko se po puščavi voziš na zadnje hlape bencina ali – tako kot mi – nasedeš na skritem deblu, ki je bil skrit v visoki travi. Takrat pa ne le da ni pomoči, skoraj ni žive duše v okolici 100 kilometrov!

Zanimivo je tudi, da bi lahko v Bamaku z lahkoto prodali avtomobil za evrsko gotovino, vendar naš dirkalnik ni in še dolgo ne bo na prodaj. Lokalni trgovci so bili kar začudeni, da ga nismo dali z rok, saj je bil očitno promet s terenci kar živahen, « se je smejal Robert.

Na koncu pa so obdarili še lokalno šolo s šolskimi in športnimi potrebščinami. Nadobudni šolarji so bili zelo veseli svinčnikov, zvezkov in barvic, še bolj pa športne obutve in žoge. Do takrat so namreč nogomet igrali kar z žogo, narejeno iz cunj.

Cena vozila: okrog 30.000 EUR

Moč: 235 kW (320 KM) pri 6.500/min

Največja hitrost: 180 km/h

Pospešek od 0 do 100 km/h: 7 s

Poraba goriva: 17, 5/100 km (AC), 35/100 km (dirka offroad)

Motor (zasnova): V6, 24 ventilov, elektronika MIVEC

Gibna prostornina: 3.496 cm?

Navor: 348 Nm pri 3.000 /min

Pogon: zadnji, možnost priključitve 4x4, reduktor

Menjalnik: samodejni, 5-stopenjski

Dolžina x širina x višina: 4.075 x 1.875 x 1.915 mm

Prazno vozilo: 1.990 kg

Vzmetenje spredaj: posamične obese, McPhersonovi vzmetni nogi, dvojna vodila, blažilniki Bilstein

Vzmetenje zadaj: večvodilna prema, posamične obese, vijačna vzmet, blažilnik

Zavore spredaj: prisilno hlajeni koluti

Zavore zadaj: prisilno hlajeni koluti

Gume: terenske BF Goodrich KO 235/85 R16

Aljoša Mrak, foto: Aleš Pavletič, arhiv

Osnovni podatki
Cena testnega modela: okrog 30.000 €
Moč: 235kW (320 KM)
Pospešek (0-100 km/h): 7 s
Največja hitrost: 180 km/h
Poraba po ECE, mešan cikel: 17,5 (35 dirka offroad)l/100km
Tehnični podatki
Motor: V6, 24 ventilov, elektronika MIVEC, gibna prostornina: 3.496 cm?, navor: 348 Nm pri 3.000 /min, pogon: zadnji, možnost priključitve 4x4, reduktor, menjalnik: samodejni, 5-stopenjski.
Voz in obese: Vzmetenje spredaj: posamične obese, McPhersonovi vzmetni nogi, dvojna vodila, blažilniki Bilstein. Vzmetenje zadaj: večvodilna prema, posamične obese, vijačna vzmet, blažilnik. Zavore spredaj: prisilno hlajeni koluti. Zavore zadaj: prisilno hlajeni koluti. Gume: terenske BF Goodrich KO 235/85 R16
Mase: Prazno vozilo: 1.990 kg
Zunanje mere: Dolžina x širina x višina: 4.075 x 1.875 x 1.915 mm