Cherokee je bilo nekdaj veliko indijansko pleme na ozemlju današnje ZDA, danes njihova mogočnost živi le še v legendah in zgodovinskih arhivih.
A spomin nanje uspešno hrani še nekdo. Jeep! Legendarna ameriška avtomobilska znamka s svojima terencema Cherokee in Grand Cherokee. Prav slednji, večji od njiju, pa je pravkar doživel novo preobrazbo ter stopil v korak s časom in v vedno hujšo konkurenco modernega razreda luksuznih terenskih avtomobilov.
Vendar pri Jeepu niso stali križem rok, ampak so naredili povsem nov avto, ki si s starim deli le še ime. In filozofijo!
Že leta 1992, ko je prišel na naše ceste prvi Jeep Grand Cherokee, je v sebi nosil zanimivo, a nadvse težko uresničljivo filozofijo združitve limuzinskega udobja in terenskih sposobnosti robustno narejenega avtomobila s pogonom na vsa štiri kolesa. Da so dobro zadeli tržno nišo, je jasno že ob pogledu na ceste. Tako kot v tujini se tudi pri nas preganja kar nekaj teh avtomobilov z imenitnim napisom proizvajalca na nosu motornega pokrova.
Z novo generacijo Grand Cherokeeja prav filozofija ostaja nespremenjena, najveeja razlika med starim in novim pa je v napredku, ki ga je v teh trinajstih letih naredila tehnika, oziroma avtomobilska industrija. <>>Da so želeli izdelati luksuzen avtomobil, ki bo obenem tudi klen terenec, nam je postalo jasno že ob prvem stiku z njim. Nos avtomobila je namreč prepoznaven že od daleč. Kdo drug kot Jeep se lahko pohvali s tako lepo hladilno režo za lovljenje zraka?
Sedem pokončnih rež se skriva v legendarni Jeepovi maski, podobni tisti na vojaških Wilisih izpred 60 let. Značilno Jeepov je tudi nekoliko daljši nos avtomobila. Ta je tako zelo dolg iz dveh razlogov: zaradi prepoznavnosti oziroma ohranjanja tradicije in zaradi tega, ker se pod motornim pokrovom v vsakem primeru skriva velik motor.
Manjšega od trilitrskega šestvaljnega turbodizla ni, ta je tudi edini dizel v družini in več kot očitno odgovor na zahteve evropskega trga. Preostali svet in tisti, ki si to lahko privošeijo, pa izberejo enega od osemvaljnikov. Manjši je 4, 7-litrski s 170 kW, veeji pa 5, 7-litrski s kar 240 kW in z oznako HEMI. Kot zanimivost: ta lahko 'odklopi' polovico valjev in prihrani do 20 odstotkov goriva! A vrnimo se k našemu testnemu Grand Cherokeeju, ki ima v nosu dizelski motor, razvit v sodelovanju z Mercedes-Benzom. Izdelan je iz aluminija, vbrizg goriva je speljan prek skupnega voda in turbopuhala s prilagodljivimi lopaticami.
Novi dizelski motor je odličen! Boljšega dizla za tak avto si skoraj ne bi smeli želeti. Med delovanjem ni preglasen. Zvočne izolacije, ki prestreza hrup med motornim in potniškim delom, je ravno prav, da se ob zmerni glasnosti v zvočnikih avtoradia sliši prijetno šestvaljno melodijo. Kljub trem litrom delovne prostornine motor ne ropota in ne trese. Nasprotno, prede mirno kot muca, ki je pravkar zaspala na topli krušni peči.
No, vse prej kot pomirjujoče pa so njegove zmogljivosti. Šestvaljnik razvije kar 160 kW moči in tovornjaških 510 Nm navora! To je toliko, da dobri dve toni težak avto izstreli od mirovanja do hitrosti 100 km/h v devetih sekundah. Marsikateri osebni avtomobil lahko o tem le sanja, kaj šele terenci. Ogromna zaloga moči in navora tako pripomoreta k hitri vožnji po avtocestah. Ee koga, ki se veliko vozi tudi po tujini, skrbi konena hitrost, ga lahko pomirimo s podatkom, da Grand Cherokee ’potegne’ vse do 200 km/h. Torej so zmogljivosti, tako kot obljubljajo pri Jeepu, res limuzinske!
Kaj pa udobje? Če začnemo z dinamienim udobjem, torej tistim med vožnjo, lahko reeemo, da se mu samodejni menjalnik dobro poda. Med obieajno vožnjo, brez velikega hitenja, svojo nalogo opravlja dovolj hitro in nataneno, pretikanje pa je mehko, tekoče. Malo hitrejšo odzivnost smo si zaželeli le takrat, ko smo velikega Jeepa gnali na njegovih zgornjih mejah (ki sta jih še dopuščala podvozje in gume). Ob dinamični vožnji se je nagibala tudi karoserija v ovinkih, toda to ni bilo zelo moteče, še manj pa nevarno. Če bi pisali o običajnem osebnem avtomobilu, bi vam na tem mestu predlagali malenkostno predelavo podvozja in dobili bi popolno kombinacijo.
Tega verjetno ne bo počel nihče (čeprav ideja ni slaba, tak motor … in avto na športnem podvozju . . hm? ), pri velikih terencih veliko šteje tudi udobje. Tega pa je v Grand Cherokeeju, kolikor si ga poželite. Novinec ima daljšo medosje in bolj navzven postavljena kolesa. Kot pravijo sami, so prav za evropski trg (evropske ceste in naein vožnje so pri nas drugačni kot v ZDA) razvili novo podvozje. Prednji par koles je tako vpet posamieno na dvojna prečna vodila, za vodenje zadnjih koles pa skrbi sodobna prostorska prema s petimi preenimi in vzdolžnimi vodili.
Na cesti se med običajno vožnjo to izkaže kot odliena kombinacija. Kaj pa na terenu?
V usnje in drag les obleeena notranjost z vso razkošno opremo, npr. s tempomatom in kakovostnim avdiosistemom, presenetljivo dobra izdelava in na otip mehka plastika povedo, da z njim prav vsak dan nima smisla riniti v blato. Seveda je odveč poudarjati, da se po terenu vozi manj kot odstotek lastnikov Grand Cherokeejev (to so potrdili tudi pri slovenskem zastopniku), saj šteje predvsem videz, obeutek, ko sediš visoko nad osebnimi avtomobili v prometu. A vseeno, pri Avto magazinu smo dodobra preizkusili tudi, kaj zmore avto na terenu.
Najprej naj pohvalimo podvozje, ki zelo dobro požira vse neravnine tako med hitro vožnjo po kolovozih in makadamih kot med počasno prek skal. Štirikolesni pogon, ki mu pri Jeepu pravijo Quadra Drive II, je tehnieno napreden in učinkovit. Elektronika krmili diferenciale, ki ob pomoči sistema ESP prenašajo veeji del motorne moei na kolo z najboljšim oprijemom ali kolesni par. Reduktor smo morali vklopiti šele v resnično skrajnih razmerah, pri vožnji v zelo strm klanec, poln napol vraslih skal. Grand Cherokee ni imel težav ne s premagovanjem ovire ne s preobeutljivostjo na poškodbe sestavnih delov ali zunanjosti karoserije.
A seveda z njim le ni treba pretiravati, ker so za kaj več, kot je pokazal na našem testu, za ljubitelje terenske vožnje na trgu drugi terenci. Le Mercedes-Benz G ali Unimog pa morda Defender bi delo v hosti opravili bolje. Edino grajo si je prislužil med vklopom reduktorja, saj je treba ustaviti, prestaviti ročico v položaj 'N' in šele potem vzvod vklopi reduktor. Za bolj 'potapljaške' podvige, kot je na primer vožnja po pol metra globoki vodi, bi mi spremenili le cev za zajetje zraka, saj je ustje obrnjeno naprej, tako da bi povratni val vode brez težav posrkalo v zračni filter.
To pa seveda ni najboljše za motor. Kakorkoli že, to so že skrajnosti, ki jih ne bo doživelo veliko Grand Cherokeejev.
Ob vsem, kar ponuja novi Jeepov terenec, se pojavi vprašanje cene. Kaj ponuja za tistih 11, 7 milijona tolarjev? Glede na konkurenco, veliko. Skoraj vse udobje, ki si ga človek lahko zamisli, odlieen dizelski motor, prostornost in uporabnost ter prestiž velikega luksuznega terenca. Ob vsem tem in dejstvu, da nas na testu ni razočaral na nobenem področju, ta cena sploh ni tako visoka. Seveda za tistega, ki si tak avto lahko privošči.
Peter Kavčič
Foto: Aleš Pavletič
Prodaja: | CJ |
---|---|
Cena osnovnega modela: | 49.073,61 € |
Cena testnega modela: | 50.938,91 € |
Moč: | 160kW (218 KM) | Pospešek (0-100 km/h): | 9,3 s |
Največja hitrost: | 191 km/h |
Poraba po ECE, mešan cikel: | 14,1l/100km |
Motor: | 6-valjni - 4-taktni - V-90° - turbodizelski z neposrednim vbrizgom - gibna prostornina 2987 cm3 - največja moč 160 kW (218 KM) pri 4000/min - največji navor 510 Nm pri 1600-2800/min. |
---|---|
Prenos moči: | motor poganja zadnji kolesi ali stalno vsa štiri kolesa - 5-stopenjski samodejni menjalnik - gume 245/65 R 17 (Goodyear Wrangler HP). |
Zmogljivost: | največja hitrost 200 km/h - pospešek 0-100 km/h 9,0 s - poraba goriva (ECE) 13,1/8,6/10,2 l/100 km. |
Voz in obese: | terenski kombi - 5 vrat, 5 sedežev - samonosna karoserija - spredaj posamični obesi, vzmetni nogi, trikotni prečni vodili, stabilizator - zadaj toga prema, Panhardov drog, vzdolžni vodili, vijačni vzmeti, teleskopska blažilnika, stabilizator - zavore spredaj kolutni (prisilno hlajeni), zadaj kolutni - rajdni krog 11,2 m. |
Mase: | prazno vozilo 2210 kg - dovoljena skupna masa 2750 kg. |
Notranje mere: | posoda za gorivo 78 l. |
Prtljažnik: | Prostornina prtljažnika izmerjena z AM standardnim kompletom 5 kovčkov Samsonite (skupno 278,5 l): 1 × nahrbtnik (20 l); 1 × letalski kovček (36 l) ; 2× kovček (68,5 l); 1 × kovček (85,5 l). |
T=14 °C / p= 1029 mbar / rel. vl.: 73 % / Gume: 245/65 R 17 (Goodyear Wrangler HP)/ Stanje km števca: 2720 km | |
Pospešek 0-100km: | 9,3s |
---|---|
402m z mesta: | 16,8s ( 134km/h) |
1000m z mesta: | 30,8s ( 167km/h) |
Največja hitrost: | 191km/h (V.) |
Najmanjša poraba: | 11,5l/100km |
Najvišja poraba: | 15l/100km |
poraba na testu: | 14,1 l/100km |
Zavorna pot pri 100km/h: | 42,0m |
AM meja: | 43m |
Trušč pri 50km/h v 3. prestavi | 56dB |
Trušč pri 50km/h v 4. prestavi | 54dB |
Trušč pri 50km/h v 5 prestavi | 53dB |
Trušč pri 90km/h v 3. prestavi | 62dB |
Trušč pri 90km/h v 4. prestavi | 60dB |
Trušč pri 90km/h v 5. prestavi | 60dB |
Trušč pri 130km/h v 4. prestavi | 66dB |
Trušč pri 130km/h v 5. prestavi | 65dB |
Napake med testom: | brez napak |
-
Velik in prepoznaven. Pa je tudi dober? Vsekakor, to je do danes najboljši Grand Cherokee, ki smo ga preizkusili. Za svojo ceno ponudi veliko, še več, je celo med najcenejšimi, ko primerjamo, kaj enako opremljena konkurenca ponudi kupcu.
-
Zunanjost (14/15)
Je velik, lep in prepoznaven že na daleč.
-
Notranjost (117/140)
S prostornostjo in z opremljenostjo vas bo razvajal, malce peša le pri ergonomiji in namestitvi stikal.
-
Motor, menjalnik (38 /40)
Boljšega motorja si ne moremo zaželeti. Ta je vse, kar tak avto potrebuje.
-
Vozne lastnosti (76 /95)
Glede na svojo velikost je presenetljivo okreten, udoben in hiter hkrati.
-
Zmogljivost (30/35)
Pospeški Grand Cherokeeja so naravnost osupljivi.
-
Varnost (37/45)
Varnostne blazine, elektronski nadzor stabilnosti vozila, štirikolesni pogon ... Želite še kaj?
-
Gospodarnost
V konkurenci luksuznih terencev je med cenejšimi, po tem, kar zmore in ponuja, pa med boljšimi.