Ste že kdaj prisluhnili tišini? V tem norem življenskem ritmu je prav prijetno. V Lexusu RX 400h pa tudi zdravo!
Hibrid. Prihodnost, ki se je še vedno malce bojimo. Če vam ponudim (neugledne) ključe Lexusa RX 400h, boste verjetno najprej prebledeli, nato pa s strahospoštovanjem vprašali: »Kako pa dela? Ga bom sploh znal peljati? Kaj pa, če odpove poslušnost? « Zaradi teh vprašanj ni treba zardevati, saj smo si jih zastavili tudi pri Avto magazinu. Ker ni neumnih vprašanj, le odgovori so lahko nesmiselni, bomo prešli na kratko razlago.
Toyota je eden od vodilnih izdelovalcev avtomobilov, ki v redni ponudbi ponuja kar nekaj hibridnih avtomobilov. Pomislite le na večkrat nagrajenega, čeprav ne najlepšega Priusa. In če gledamo na Lexusa kot na Nadtoyoto, torej prestižno znamko, ki ponuja predvsem izvrstno kakovost izdelave, luksuz in prestiž, potem ne moremo mimo različice RX 400h. Seveda se moramo najprej zavedati, da je RX 400h že pravi starček: kot prototip so ga namreč predstavili že v Ženevi leta 2004, istega leta v Parizu pa tudi kot serijsko različico. Zakaj torej veliki test avtomobila, ki je star že tri leta? Ker je RX izredno dobro sprejet med kupci, ker je Lexus pred kratkim zaživel tudi v Sloveniji in ker ima v sebi (še vedno) toliko nove tehnologije, da je prostora za opis vseh novosti vedno premalo.
Delovanje Lexusa RX 400h lahko opišemo v nekaj stavkih. Poleg 3, 3-litrskega bencinskega motorja V6 (155 kW) ima še dva elektromotorja. Močnejši (123 kW) pomaga bencinskemu motorju poganjati prednji kolesni par, šibkejši (50 kW) pa skrbi za delovanje zadnjega para. V osnovi je torej štirikolesno gnan, čeprav vam svetujemo, da ne rinete na prezahtevne kolovoze. Menjalnik je neštetostopenjski samodejni – potisnete v D in avtomobil gre naprej, prestavite v R in avtomobil gre nazaj. In še opozorilo: ko ga zaženete, se ne bo zgodilo čisto nič.
Na začetku bo sicer nastala neprijetna tišina (če ne upoštevamo kletvic nepoučenih, češ zakaj ne dela), a bo po večdnevni uporabi ta postala zelo prijetna. Napis ‘Ready’ na levem merilniku, ki je pri drugih avtomobilih merilnik vrtljajev, pri Lexusu RX 400h pa merilnik porabljene moči, pomeni, da je avtomobil pripravljen za akcijo. Po navadi delujeta elektromotorja le pri majhnih hitrostih in zmernem plinu (mestna vožnja), nad 50 km/h pa vselej samodejno priskoči na pomoč še klasičen bencinski motor na notranje zgorevanje. Torej zelo na kratko: če boste razumeli začetno tišino in to, da vam pri vožnji ni treba delati nič drugega kot pritiskati na stopalko za plin, potem vam želim srečno vožnjo. Preprosto, kajne?
Prav zaradi preprostosti uporabe in izvrstnega delovanja začneš premišljevati, zakaj ni več te tehnologije na cestah, če pa tako dobro deluje? Odgovor je seveda preprost. Zaradi premalo zmogljivih akumulatorjev, drage tehnologije (za vzdrževanje žal ne vemo, bi pa z veseljem temeljiteje preizkusili avtomobil na 100 tisoč supertestnih kilometrih) in razširjene teorije, ki pravi, da so takšni hibridi le korak proti končnemu cilju, avtomobilom na gorivne celice. Lexus RX 400h ima pod zadnjo klopjo 69-kilogramski prisilno zračno hlajen visokonapetostni akumulator NiMh, ki napaja tako prednji (ki se zavrti do 12.400 vrtljajev v minuti) kot tudi zadnji elektromotor (10.752 vrtljajev).
Če ne bi merili prostornine prtljažnika primerljivih tekmecev (Mercedes-Benz ML 550 l, Volvo XC90 485 l), bi nas Lexus zlahka zavedel, da je njegov 490-litrski osnovni prtljažnik med največjimi. Ima pa pri zloženi zadnji klopi (zadnja sedeža se lahko neodvisno preklopita, prav tako prilagodljiv je tudi sredinski del naslona) prostora za kar 2.130 litrov, kar je celo več od bistveno večjega Audija Q7. Že tako tihemu in uglajenemu bencinskemu motorju V6 (24 ventilov, štiri odmične gredi s sistemom VVT-i) sta priložena še dva elektromotorja.
Med prednjim vodno-oljno hlajenim brezkrtačnim sinhronskim elektromotorjem in bencinskim motorjem sta še generator in dva planetna menjalnika. Generator je sicer namenjen proizvajanju električne energije za polnenje akumulatorja, vendar se uporablja tudi za zagon bencinskega motorja in za pogon enega od omenjenih menjalnikov, ki v takšni kombinaciji deluje kot neštetostopenjski samodejni menjalnik. Drug planetni menjalnik poskrbi le za znižanje visokih vrtljajev pogonskega elektromotorja.
Oba pogonska elektromotorja pa lahko delujeta tudi v obratni smeri. Energija se tako pri zaviranju regenerira, torej se (znova) pretvori v elektriko in shrani, s čimer se poraba energije seveda zmanjša. Servovolan in kompresor klimatske naprave sta električna – prvi zaradi varčevanja goriva, drugi pa zato, da klimatska naprava deluje tudi takrat, ko avtomobil poganjata elektromotorja. Tako ni nič čudnega, da je bila povprečna testna poraba zmernih 13 litrov. Še vedno veliko, pravite? Pomislite na to, da ima RX 400h v bistvu 3, 3-litrski bencinski motor in da premika skoraj dve toni. Primerljivi Mercedes-Benz ML 350 je porabil 16, 4 litra na 100 prevoženih kilometrov. Z zmernejšo desno nogo bi bila poraba verjetno okoli 11 litrov, ob tem pa ne smemo pozabiti niti na manjše onesnaževanje, s katerim se lahko pohvali hibridni Lexus.
Medtem ko smo bili navdušeni nad tehniko, pa so nas malce razočarale vozne lastnosti. Električni servovolan je preveč posreden in podvozje premehko za uživanje pri vožnji skozi ovinke. V RX 400h bodo uživali le tisti, ki se bodo vozili umirjeno, še najraje samo na elektromotor, in poslušali vrhunsko glasbo, ki jo ponuja izvrstno zvočno izolirana Lexusova notranjost. Sicer pa vam bo mehkejše podvozje razdražilo želodec in vašo boljšo polovico ter utrudilo že tako potne dlani.
Leseni dodatki na volanskem obroču so nekaterim sicer všeč, a niso prav nič prijetni, če se morate boriti, da avtomobil ostane na cesti. Lexus RX 400h ima to grdo lastnost, da pri polnem plinu iz zaprtega ovinka deluje kot avtomobil na prednji pogon (kar pa v resnici tudi je, saj ima na prednjem kolesnem paru bistveno več moči kot na zadnjem). Zaradi močnega motorja (hm, oprostite, motorjev) malce ‘trga’ volanski obroč iz rok, notranje kolo pa hoče, preden se vmeša stabilizacijska elektronika, prej iz ovinka kot zunanje. Testni Lexus ne dobi torej nič kaj spodbudne ocene za vozno dinamiko, saj imaš v njem občutek, kot da se voziš s starejšim velikanom z ameriških cest. Hudiča, saj v bistvu to tudi je!
Smo pa seveda uživali ne samo zaradi tišine in vrhunske glasbene predstave, ampak tudi zaradi opreme. V testnem avtomobilu ni manjkalo usnja, lesa in elektrike (nastavljivi in dodatno greti sedeži, v vseh smereh nastavljiv volanski obroč, strešno okno, odpiranje in zapiranje vrat prtljažnika z gumbom) ter tudi ne elektronskih pripomočkov (kamera za lažje vzvratno vožnjo, navigacija) in možnosti temeljitega uravnavanja notranjih pogojev (dvodelna samodejna klimatska naprava). Pri opremi ne smemo pozabiti niti na ksenonske žaromete, ki samodejno svetijo v ovinek (15 stopinj v levi ovinek in pet stopinj v desni). Če smo natančni, RX 400h ne ponuja nič novega, vendar se bo umirjen voznik v njem počutil dobro. Posebno, bi lahko rekli.
V poplavi podobnih avtomobilov (beri ML, XC90, Q7 itd.) je Lexus RX 400h pravi posebnež. Medtem ko ste kdaj pomislili, da je v temnem Mercedes-Benzu, Audiju in tudi Volvu za volanom malopridnež, po domače povedano mafijec, vozniku Lexusa ne boste tega nikoli pripisali. In če smo odkriti – hibridi tudi niso tako zanimivi za tatiče avtomobilov, saj na jugu in vzhodu elektrika še nima prihodnosti. Torej bi med pluse zlahka pripisali še brezskrben spanec.
Aljoša Mrak, foto: Aleš Pavletič
Prodaja: | Toyota Adria d.o.o. |
---|---|
Cena osnovnega modela: | 64.500 € |
Cena testnega modela: | 70.650 € |
Moč: | 200kW (272 KM) | Pospešek (0-100 km/h): | 7,9 s |
Največja hitrost: | 204 km/h |
Poraba po ECE, mešan cikel: | 13,3l/100km |
Garancija: | 3 leta ali 100.000 km splošne garancije, 5 let ali 100.000 km garancije na hibridne komponente, 3 leta mobilne garancije, 3 leta garancije na lak, 12 let garancije za prerjavenje. |
Menjava olja vsakih | 15.000 km |
Servisni pregled na | 15.000 km |
Redni servisi, delo, material: | 974 € |
---|---|
Gorivo: | 14.084 € |
Gume (1) | 2.510 € |
Izguba vrednosti (v 5 letih): | 29.350 € |
Obvezno zavarovanje: | 4.616 € |
KASKO ZAVAROVANJE (+B,K), AO, AO+ | 10.475 € |
Skupaj | 62.009 € (strošek na km: 0,62 €) |
Motor: | 6-valjni - 4-taktni – vrstni – bencinski – nameščen spredaj prečno – vrtina in gib 92,0 × 83,0 mm – gibna prostornina 3.313 cm3 – kompresija 10,8 : 1 – največja moč 155 kW (211 KM) pri 5.600/min – srednja hitrost bata pri največji moči 15,5 m/s – specifična moč 46,8 kW/l (63,7 KM/l) – največji navor 288 Nm pri 4.400/min – 2 odmični gredi v glavi (zobati jermen) – po 4 ventili na valj - večtočkovni vbrizg – elektromotor na sprednji osi: sinhronski motor s stalnim magnetom – nazivna napetost 650 V – največja moč 123 kW (167 KM) pri 4.500/min – največji navor 333 Nm pri 0-1.500/min – elektromotor na zadnji osi: sinhronski motor s stalnim magnetom – nazivna napetost 650 V – največja moč 50 kW (68 KM) pri 4.610-5.120/min – največji navor 130 Nm pri 0-610/min – alumulator: nikelj-kovinsko hidridni akumulatorji – nazivna napetost 288 V – kapaciteta 6,5 Ah. |
---|---|
Prenos moči: | motorji poganjajo vsa štiri kolesa – elektronsko nadzorovan neskončnostopenjski samodejni menjalnik (E-CVT) s planetnim gonilom – platišča 7J × 18 - gume 235/55 R 18 H, kotalni obseg 2,16 m. |
Zmogljivost: | največja hitrost 200 km/h - pospešek 0-100 km/h 7,6 s - poraba goriva (ECE) 9,1/7,6/8,1 l/100 km. |
Voz in obese: | terenski kombi – 5 vrat, 5 sedežev - samonosna karoserija - spredaj pomožni okvir, posamični obesi, vzmetni nogi, trikotni prečni vodili, stabilizator - zadaj pomožni okvir, posamični obesi, večvodilna prema, vzmetni nogi, stabilizator - zavore spredaj kolutne (prisilno hlajene), zadaj kolutne, mehanska ročna zavora na zadnji kolesi (skrajno leva stopalka) - volan z zobato letvijo, električni servo, 2,9 zasuka med skrajnima točkama. |
Mase: | prazno vozilo 2.075 kg - dovoljena skupna masa 2.505 kg - dovoljena masa prikolice z zavoro 2.000 kg, brez zavore 700 kg - dovoljena obremenitev strehe: ni podatka. |
Zunanje mere: | širina vozila 1.845 mm - kolotek spredaj 1.580 mm - zadaj 1.570 mm - rajdni krog 5,7 m. |
Notranje mere: | širina spredaj 1.520 mm, zadaj 1.510 - dolžina sedalnega dela prednji sedež 490 mm, zadnji sedež 500 - premer volanskega obroča 370 mm - posoda za gorivo 65 l. |
Prtljažnik: | Prostornina prtljažnika, izmerjena z AM standardnim kompletom 5 kovčkov Samsonite (skupno 278,5 l): 5 sedežev: 1 × nahrbtnik (20 l); 1 × letalski kovček (36 l) ; 1 × kovček (85,5 l), 2 x kovček (68,5 l) |
T=3 °C / p= 1.040 mbar / rel. vl.: 63 % / Gume: Bridgestone Blizzak LM-25 235/55/R 18 H / Stanje števca: 7.917 km | |
Pospešek 0-100km: | 7,9s |
---|---|
402m z mesta: | 15,9s ( 147km/h) |
1000m z mesta: | 28,6s ( 185km/h) |
Največja hitrost: | 204km/h (D) |
Najmanjša poraba: | 9,1l/100km |
Najvišja poraba: | 17,6l/100km |
poraba na testu: | 13,3 l/100km |
Zavorna pot pri 130km/h: | 75,3m |
Zavorna pot pri 100km/h: | 44,5m |
AM meja: | 42m |
Napake med testom: | brez napak |
-
Sicer smo pričakovali manjšo porabo, vendar je deset litrov pri zmerni vožnji še vedno ugodno. Lexus RX 400h se lahko pohvali z zvrhano mero moči, zato nikar ne podcenjujte hibrida na prehitevalnem pasu. Raje se mu umaknite.
-
Zunanjost (14/15)
Prepoznaven in dobro narejen. Mogoče ni najlepši, a to je že stvar okusa.
-
Notranjost (119/140)
Prostoren, z veliko opreme in zvrhano mero udobja, vendar tudi s kakšno pomanjkljivostjo (gumbi za gretje sedežev …).
-
Motor, menjalnik (39 /40)
O motorjih, pa naj bo govor o bencinskem ali dveh elektromotorjih, le najboljše.
-
Vozne lastnosti (70 /95)
Leta se mu najbolj poznajo pri legi na cesti. Mišljen je bil predvsem za ameriški trg.
-
Zmogljivost (31/35)
Rekorder pri pospeških, zelo povprečen glede največje hitrosti.
-
Varnost (39/45)
Aktivna in pasivna varnost sta drugo ime za Lexusa.
-
Gospodarnost
Poraba goriva je za dvotonski avtomobil nizka, cena pa visoka.