Mazda3 SP 2.3i MPS

16. 8. 2007 | Aljoša Mrak
Deli

Ni treba biti modni fanatik, če bi radi peljali najmočnejšo Mazdo3. A če bi hoteli izkoristiti vse zmogljivosti, ki jih ponuja (v našem primeru strupeno rdeča) MPS, se prej premišljeno oblecite in obujte.

Ko pri Mazdi3 MPS govorimo o oblačilih in obutvi, nimamo v mislih modnih zapovedi, še manj barvne usklajenosti, čeprav niti prvo niti drugo ni napačno. Ne, pri najmočnejši Mazdi govorimo bolj o uporabnosti, dobrem počutju in s tem o učinkovitosti. Čevlji naj bodo ozki in tesno oprijeti po stopalih, saj imate lahko že z malce širšo poletno obutvijo (kaj šele z zimsko) težave zaradi aluminijastih stopalk. Stopalka za plin in tista za zavoro sta namreč zelo blizu, zato nad plinom zmanjka prostora za širši podplat.

Torej, če nočete vedno znova sočasno pohoditi plin in zavoro, imejte v prtljažniku tanko poletno obutev, ko boste šli recimo na športni dan na bližnje dirkališče. Rokavice naj bodo kar dirkaške, saj boste le tako lahko učinkovito držali volanski obroč, ko vam ga bo pri izhodih iz ovinkov hotelo ‘vzeti iz rok’. Športen trikraki volan je sicer pravi cukrček, vendar pa pri polnem plinu zahteva močne roke, ki po moško odločno krmarijo rdeč izstrelek iz ovinka v ovinek. Pa še pot, ki se nabere v dlaneh, vas ne bo oviral pri iskanju visokih mej zdrsa, ki jih ta avtomobil omogoča. Kaj pravite, kaj pa majčka? Ta naj bo kar navad­na, bombažna; ko pa bo zaradi trdega dela postala popolnoma mokra, si jo preoblečite. In naj bo rdeča, da se ve, h kateremu izstrelku spadate, če že govorimo o modi . .

Se spominjate Mazde6 MPS? Pri predstavitvi je bila prava mala revolucija, nekateri so jo že postavljali ob bok Imprezi in Lancerju, čeprav sta japonska tekmeca tako po imidžu kot po tehniki še vedno svetlobna leta pred njo. Je pa dovolj pomenljivo že dejstvo, da so nekateri sploh pomislili na tako hudo konkurenco. In če sem odkrit, se še zdaj spominjam testa, ko je bil naš Vinko Kernc čisto navdušen nad tem avtomobilom, medtem ko sem se sam lahko le tolkel po glavi, da mi avtomobila takrat ni uspelo preizkusiti.

Sem pa zato z veseljem zagrabil ključe (beri kartico) manjšega brata, ki je del tehnike pobral pri zloglasni Šestici. Mazda3 MPS je oblikovno zelo diskreten avtomobil, vendar pa je pri vožnji tako zmogljiv, divji in izzivalen, da me je že po prvih kilometrih spominjal na Forda Focusa RS prejšnje generacije. Da, prav tistega, ki ima dvolitrski turbomotor z 220 ‘konji’, prednji pogon in zaporo diferenciala. Glede na to, da pri meni omenjeni Ford (še vedno! ) kotira zelo visoko, ‘ključev’ Mazde3 MPS nisem dal več iz rok!

Pod rdečo karoserijo se skriva izvrstna tehnika. Motor je 2, 3-litrski štirivaljnik in ima turbopuhalo, zato tistih 260 ‘konjev’ ni presenetljivih. A če vam je tehnika vsaj malo blizu, potem veste, da je lahko tolikšna moč na prednji kolesi težavna. Nekoč je veljalo, da sta prednji pogon in moč 200 ‘konj’ zgornja meja dobrega okusa, več kot to pa je pomenilo le še boj za obstanek na cesti. Zaradi napredka pri podvozjih je ta meja sicer vsako leto postavljena malce višje, a kakorkoli že - Mazdina konjušnica je strah in trepet. Pomislite na GTI-ja, ki ima kar četrtino manj moči . .

Že po prvih kilometrih sem jo vzljubil. Ker ima toliko navora, da bi lahko sočasno pripel kar nekaj počitniških prikolic in jih zapeljal čez Učko nazaj v Slovenijo, ker ima odlične zavore (za čez že omenjeno Učko navzdol), ker ima hiter in zanesljiv šeststopenjski menjalnik, ker se dobro sedi (pri notranjosti vsaj na odlične športne sedeže niso pozabili, če je že oblikovno pusta! ) in predvsem zato, ker ima zaporo diferenciala.

Da je tako veliko moč kljub vrhunskim gumam (podobne sta imela tudi Lancer in Impreza! ), zapori diferenciala in vključenemu ESP-ju (ki ga je hvala bogu mogoče izklopiti) vseeno težko spraviti na cestišče, dokazuje polno pospeševanje v drugi in tretji prestavi, pri katerem hoče avtomobil na spolzkem ljub­ljanskem asfaltu po svoje. Ponavadi želi kljub zavitim kolesom naravnost, če pa je asfalt malce nagnjen, pa proti najbližji luknji . .

Sicer se ESP kmalu zbudi in popravi voznikovo napako, vendar pa je takrat avtomobil že vsaj meter stran od idealne smeri, kar je lahko prav tisti meter preveč. Skratka: dobro je biti previden pri dodajanju plina, sploh ko je cestišče spolzko ali mokro. Po drugi strani lahko v križiščih zlahka lenarite v tretji prestavi, saj bo motor suvereno pospeševal iz nizkih vrtljajev. V srednjem območju vrtljajev zarohni, pri višjih vrtljajih, ko vse soudeležence v prometu pustite daleč zadaj, pa slišite le glasno pihanje iz ogromne enojne izpušne cevi.

Kljub trenutnim vrtljajem je Mazda3 MPS zvočno zelo civiliziran avtomobil; mogoče pa bi si takrat, ko smo bolj športno nastrojeni, le zaželeli malce žlahtnejšega zvoka izpod motornega pokrova. No, če veste, zakaj ste si kupili ta avtomobil, ga boste kdaj pa kdaj verjetno zapeljali tudi na dirkališče, kjer boste ob izklopljenem ESP-ju trdo garali, a tudi hudičevo uživali. Volanski obroč je treba trdno držati, če hočete v želeno smer, sicer vam – podobno kot pri dirkalnem avtomobilu na prednji pogon – pot določa zapora v diferencialu.

Seveda omenjeni dodatek v prednjem diferencialu zahteva malce bolj odločne roke, se pa odkupi z učinkovitostjo (polno pospeševanje iz ovinkov), z boljšim časom (dirkališče) in predvsem z manjšo obrabo gum (ni dolgih črnih sledov zaradi vrtenja razbremenjene gume).

Mazda3 je oblikovno preveč diskretna, da bi pritegnila mulce, čeprav ima tovarniško prozorne zadnje luči in zvočnike znamke Bose, ki so (načeloma) prava vaba za dandanašnjo mularijo. MPS je presenetljivo zmogljiv avtomobil z vrhunsko tehniko, nima pa športnega imidža, zato ne bo pritegnila frajerjev, ki znajo voziti (ali si to le domišljajo) in cenijo športnost ter se hkrati enačijo s svojimi dirkaškimi junaki. Najmočnejša Trojka pa je tudi predraga in preveč požrešna, da bi kdo zanjo dal zadnje cekine, čeprav mu je všeč. Mazda3 je zato namenjena tistim, ki jim je vseeno, kaj govorijo ali mislijo drugi, saj vedo, kaj imajo spravljeno v garaži. In to jim je dovolj. A takih je na tem svetu bolj malo . .

Aljoša Mrak, foto: Saša Kapetanovič

Osnovni podatki
Prodaja: Mazda Motor Slovenija d.o.o.
Cena osnovnega modela: 23.764 €
Cena testnega modela: 24.146 €
Moč: 191kW (260 KM)
Pospešek (0-100 km/h): 6,1 s
Največja hitrost: 250 km/h
Poraba po ECE, mešan cikel: 9,7l/100km
Tehnični podatki
Motor: 4-valjni – 4-taktni – vrstni – turbobencinski – gibna prostornina 2.261 cm3 – največja moč 191 kW (260 KM) pri 5.500/min – največji navor 380 Nm pri 3.000/min.
Prenos moči: motor poganja prednji kolesi – 6-stopenjski ročni menjalnik – gume 215/45 R 18 Y (Bridgestone Potenza RE050A).
Zmogljivost: največja hitrost 250 km/h – pospešek 0–100 km/h 6,1 s – poraba goriva (ECE) 13,5/7,5/9,7 l/100 km.
Mase: prazno vozilo 1.410 kg – dovoljena skupna masa 1.910 kg.
Zunanje mere: dolžina 4.435 mm – širina 1.765 mm – višina 1.465 mm – posoda za gorivo 55 l.
Prtljažnik: 290–1.230 l
Naše meritve
T=29 °C / p= 1.210 mbar / rel. vl.: 33 % /Stanje števca: 11.358 km
Pospešek 0-100km: 6,6s
402m z mesta: 14,8s ( 159km/h)
1000m z mesta: 26,8s ( 201km/h)
Prožnost 50-90km/h: 5,6/8,5s
Prožnost 80-120km/h: 6,2/9,7s
Največja hitrost: 250km/h (VI.)
poraba na testu: 14,0 l/100km
Zavorna pot pri 100km/h: 36,6m
AM meja: 40m
Ocena
  • Mazda3 MPS le potrjuje, kar smo že zapisali za večjo Mazdo6: uživanje in (športno) razvajanje je njeno poslanstvo, ki ga odlično opravlja. Manjkata le imidž in kakšen večji popust, saj stane toliko kot opevana (sicer šibkejšega) Golf GTI ali Focus ST.

Hvalimo in grajamo
zapora diferenciala
motor
šeststopenjski ročni menjalnik
lega
športna prednja sedeža, trikraki volan
cena
poraba goriva
oblikovna pustost, predvsem v notranjosti
trganje volana iz rok pri polnem pospeševanju