Mini Cooper

16. 5. 2002
Deli

Vsi ga poznate, vsi ste ga imeli ali pa si vsaj želeli, da bi bil na vašem dvorišču. Z njim so se vozili Beatlesi, v njem je nedolžnost izgubila Miša Molk, z njim je moj stric zapeljeval svojo takratno punco, zdaj že dolgo časa tudi ženo. Mini je bil preprosto kult. Kult v svoji preprostosti, pa vendar inovativnosti in posebnosti, ki je nikdar več ni dosegel noben drug avtomobil. Tudi hrošč ne. Kaj šele New Beetle! ?

Mini zdaj prihaja v novi preobleki na naše ceste. Dvomim, da bo dvignil toliko prahu, kot ga je prvi avtomobil s prečno postavljenim motorjem v poznih petdesetih letih prejšnjega stoletja, in da bodo o njem krožile tako barvite zgodbe, kot so o Miniju prve generacije, ki se še ni povsem poslovil.

Mini je bil tudi dirkač, z njim so drveli po rallyjih, tudi po Monte Carlu, skratka, Mini je bil univerzalen in raznolik, posebnež in preprostež, po svoji ceni pa dostopen skorajda vsaki študentki ali delavcu v tovarni. Na Zahodu, seveda, kajti pri nas je zaradi deviznega plačila, visokih carin in drugih birokratskih ovir samoupravnega socializma stal več od sicer večjega, zmogljivejšega in dražjega Austina 1300, ki pa so ga sestavljali v Novem mestu in je torej bil mnogo bolj ljudski od Minija. To je podobno, kot če bi danes Laguna stala manj od Megana, samo zato ker bi Laguno proizvajali v Novem mestu, Megana pa v Franciji.

Mini, tokrat v različici Cooper, kar pomeni več KM in boljšo, bolj športno opremo. Želeli smo si zelenega, kajpak, »british racing green«, ter belo streho in takega so nam v Münchnu tudi posodili. Prav nobenega delčka avtomobila ni, ki ne bi navduševal. In res se ob vsakem pogledu človek spomni na Minija. Sedenje je udobnejše, manj podobno sedenju v gokartu, volan je bolj pokončen, ličen z varnostno blazino v njem, ročka menjalnika spominja na nekdanjo, pa vendar je povsem moderna in zelo ergonomična.

Skratka, inženirji v Münchnu so se očitno dolgo vozili s starimi Miniji in si temeljito zapomnili ali zabeležili vse, kar je v Miniju posebnega, in tudi vse, česar ne smejo ponoviti. Tako je nastal malček, ki ima prav vse osnovne značilnosti nekdanjega Minija, ob tem pa nobene hibe svojega predhodnika iz petdesetih let. V Cooperju je pred voznikom manjši merilnik vrtljajev, okrogel seveda, na sredini pa ogromen merilnik hitrosti, v katerem je še nekaj drugih potrebnih informacij.

Velike številke poudarjajo spomin na Minija, ob tem pa voznika tudi brez pomislekov opozarjajo na prekoračeno hitrost, ki je z novim Minijem ni težko doseči. Čeprav na prvi pogled avto sploh ni dirkaški, ko ga zaganjate v drugi ali tretji prestavi, boste komajda verjeli, da lahko preseže hitrost 160 km na uro, in skrbeti vas bo začelo, da zdaj že vsi lastniki Puntov in Cors ne bodo hitrejši na avtocesti proti morju. Pa ni tako. Ko ga ženete v peti prestavi, se motor zlahka vrti tako visoko, da boste še prej, kot bi sploh verjeli, pri oznaki 200, kjer pa se hitrost počasi tudi ustavi. Toda občutek ostaja tak kot nekdaj.

Takrat se vam je v Miniju zdelo, da pri 100 km na uro letite, zdaj se vam to zdi pri 200 km na uro. Pri tej hitrosti je avto zelo glasen, torej ves čas opozarja, da ima raje nekoliko zmernejšo vožnjo. Inženirjem je vsekakor, sicer ne vem, kako, uspelo ohraniti nekdanjo lego Minija.

Tudi novi Mini se obnaša v ovinkih kot gokart, kmalu začne drseti iz smeri, potem pa imate občutek drsenja, ki se ne nehhhhhhhhhaaaaaaaaaaa . . Še in še lahko z njim drsite skozi ovinke, ob vsakem dotiku volana se malček odzove in oznanja svoje športno poreklo. Vožnja z njim po ovinkih je res pravi užitek. Pozabite na avtocesto. Če živite v Postojni ali kje drugje na Notranjskem, pozabite na cestnino in se vedno peljite po stari cesti. Do službe v Ljubljani boste prišli židane volje.

Če se boste odločili še za dodatke pri opremi, usnjene sedeže, pa sončno streho in še kakšno malenkost, bo poskrbljeno tudi za vaše udobje. Sprva sem se spraševal, zakaj pri Miniju niso upoštevali vsega, kar vedo o stranskem oprijemu pri sedenju, saj po sedežu v ovinkih še vedno drsite sem ter tja, nazadnje pa sem razumel namig.

Naj razvajenci sedanjega časa spoznajo, kako so se nekoč športno vozili skozi ovinke. Tudi na zadnji klopi ni veliko prostora, pri večjih potnikih spredaj nog ne smete imeti ali pa si jih lahko zavijete za vrat, če pa se sedeža pomakne nekoliko naprej, lahko nekdo za prvo silo sedi tudi zadaj. Vsekakor pa ne na potovanju do Dubrovnika.

Tudi za njegovo prtljago ne bo prostora, saj je Mini ohranil skoraj enako obliko prtljažnika, le da je zdaj nekoliko večji, že dva odrasla pa bosta zelo težko vanj stlačila vse za tedensko potovanje. A kaj ko novi Mini ni več namenjen potovanjem, družinskim obveznostim, prevozom na počitnice, shranjevanju ozimnice . . Zato ima zdaj sončno streho, kajti stari je ni potreboval, saj je imel skoraj vsak Mini rahlo zarjaveli prtljažnik za vse to, česar ni bilo mogoče stlačiti v prtljažni prostor ali za sedeža. In tega je bilo kar veliko. Sončna streha se je takrat pač končala s pogledom na debel dolenjski krompir ali pa pod gumijast čoln, ki si ga je družina napihnila že kar doma.

Zdaj je Mini avto, ki je namenjen . . ja, madona, res, komu pa je namenjen! ? Družinam ne, študentom prav tako ne, umetnikom, dvomim . . No, očitno je nekomu že namenjen, sicer ga BMW ne bi ponovno obudil v življenje. V Sloveniji ga za ta denar ne bo kupilo prav veliko nostalgikov, naš testni Mini stane v Nemčiji okrog 19 tisoč evrov (dobre štiri milijone SIT), za kar vam Revoz ponuja Laguno.

Že zdaj pa se postavite v vrsto, saj so čakalne dobe dolge, če želite biti nekaj posebnega, če se še zdaj z orošenimi očmi spomnite svojega ali sosedovega Minija, ki ste ga imeli od vseh svojih avtomobilov najraje. In če so vam ti štirje milijoni tako ali tako ležali na bančnem računu. Brez prave potrebe, da bi jih zapravili za kaj res uporabnega. No, morda kaže omeniti, da ta hip tudi Američani stojijo v vrsti za Minija. Tisti, ki ga želijo imeti med prvimi, ponujajo osem tisoč dolarjev več od uradne cene.

Miran Ališič

Foto: Aleš Pavletič

Osnovni podatki
Prodaja: Avto Aktiv d.o.o.
Cena osnovnega modela: 15.295,25 €
Cena testnega modela: 19.107,74 €
Moč: 85kW (115 KM)
Pospešek (0-100 km/h): 9,2 s
Največja hitrost: 200 km/h
Poraba po ECE, mešan cikel: 6,7l/100km
Garancija: 2 leti brez omejitve kilometrov
Tehnični podatki
Motor: 4-valjni - 4-taktni - vrstni - bencinski - nameščen spredaj prečno - vrtina in gib 77,0 × 85,8 mm - gibna prostornina 1598 cm3 - kompresija 10,6 : 1 - največja moč 85 kW (115 KM) pri 6000/min - srednja hitrost bata pri največji moči 17,2 m/s - specifična moč 53,2 kW/l (72,3 KM/l) - največji navor 149 Nm pri 4500/min - ročična gred v 5 ležajih - 1 odmična gred v glavi (veriga) - po 4 ventili na valj - glava iz lahke kovine - elektronski večtočkovni vbrizg in elektronski vžig (Siemens EMS 2000) - tekočinsko hlajenje 5,3 l - motorno olje 4,8 l - akumulator 12V, 46 Ah - alternator 105 A - uravnavani katalizator
Prenos moči: motor poganja prednja kolesa - enokolutna suha sklopka - 5-stopenjski ročni menjalnik - prestavna razmerja I. 3,417; II. 1,947; III. 1,333; IV. 1,051; V. 0,848; vzvratna 3,580 - prestava v diferencialu 3,940 - platišča 6J × 15 - gume 175/65 R 15 H, kotalni obseg 1,84 m - hitrost v V. prestavi pri 1000/min 33,0 km/h - namesto rezervnega kolesa polnilo za krpanje
Zmogljivost: največja hitrost 200 km/h - pospešek 0-100 km/h 9,2 s - poraba goriva (ECE) 9,0/5,4/6,7 l/100 km (neosvinčeni bencin, OŠ 95)
Voz in obese: kombilimuzina - 3 vrata, 4 sedežev - samonosna karoserija - Cx = 0,35 - spredaj posamične obese, vzmetne noge, trikotna prečna vodila, stabilizator - zadaj posamične obese, vzmetne noge, prečna vodila, vzdolžna vodila, stabilizator - dvokrožne zavore, spredaj kolutne (prisilno hlajene), zadaj kolutne, servo, ABS, EBD, mehanska ročna zavora na zadnja (ročica med sedežema) - volan z zobato letvijo, servo, 2,5 zasuka med skrajnima točkama
Mase: prazno vozilo 1110 kg - dovoljena skupna masa 1480 kg - dovoljena masa prikolice z zavoro 650 kg, brez zavore 500 kg
Zunanje mere: dolžina 3626 mm - širina 1688 mm - višina 1408 mm - medosna razdalja 2467 mm - kolotek spredaj 1460 mm - zadaj 1465 mm - rajdni krog 10,7 m
Notranje mere: dolžina (od armaturne plošče do zadnjega naslonjala) 1640 mm - širina (komolci) spredaj 1440 mm, zadaj 1070 mm - višina nad sedežem spredaj 870-940 mm, zadaj 910 mm - vzdolžnica prednji sedež 900-1140 mm, zadnja klop 820-580 mm - dolžina sedalnega dela prednji sedež 500 mm, zadnja klop 550 mm - premer volanskega obroča 380 mm - posoda za gorivo 50 l
Prtljažnik: (normno) 160 l
Naše meritve
T = 12 °C, p = 1020 mbar, rel. vl. = 77 %, Stanje števca: 5025 km, Gume: Pirelli P3000
Pospešek 0-100km: 9,8s
1000m z mesta: 31,5s ( 166km/h)
Prožnost 50-90km/h: 11,7s
Prožnost 80-120km/h: 17,2s
Največja hitrost: 200km/h (V.)
Najmanjša poraba: 6,8l/100km
Najvišja poraba: 11,2l/100km
poraba na testu: 8,9 l/100km
Zavorna pot pri 130km/h: 72,4m
Zavorna pot pri 100km/h: 43,5m
Trušč pri 50km/h v 3. prestavi 60dB
Trušč pri 50km/h v 4. prestavi 60dB
Trušč pri 50km/h v 5 prestavi 60dB
Trušč pri 90km/h v 3. prestavi 65dB
Trušč pri 90km/h v 4. prestavi 64dB
Trušč pri 90km/h v 5. prestavi 63dB
Trušč pri 130km/h v 3. prestavi 70dB
Trušč pri 130km/h v 4. prestavi 70dB
Trušč pri 130km/h v 5. prestavi 69dB
Napake med testom: brez napak
Ocena skupaj (317/420)
  • Če bi upoštevali njegovo prikupnost in imidž, bi mu brez obotavljanja prisodili petico. Čudovit je tudi v vožnji, malo manj navdušijo motorne zmogljivosti. V prvih mesecih prodaje je Mini dokazal, da je (a ne le v suhoparnem tehničnem pogledu) resnično eden boljših avtomobilov na svetu.

  • Zunanjost (14/15)

    Je svež, a nostalgičen, prikupen, pa tudi skoraj brezhibno sestavljen oziroma izdelan.

  • Notranjost (99/140)

    Prednja sedeža ponujata dovolj prostora, zadnja klop pa je zares le zasilna. Večinoma je notranjost rahlo nadpovprečna, močno navzdol odstopata le majhen prtljažnik in slaba uporabnost.

  • Motor, menjalnik (32 /40)

    Motor ne ponuja vsega, kar zmore BMW, pa tudi zmogljivosti so bolj povprečne. Menjalnik je odličen.

  • Vozne lastnosti (91 /95)

    Tu Mini blesti, saj je izgubil le 4 točke. To jasno pove, da je pri poglavju voznih lastnosti odličen. Še posebej navdušujeta lega na cesti in prijaznost do voznika.

  • Zmogljivost (24/35)

    Le povprečen motor je kriv za le povprečne pospeške, malce predolg menjalnik še nekoliko poslabša prožnost - treba je veliko pretikati.

  • Varnost (28/45)

    Medtem ko je popolno opremljen z elementi pasivne varnosti, je nekoliko razočaral s predolgo zavorno potjo, z omejeno vidljivostjo ter s preglednostjo in pomanjkanjem nekaterih elementov varnosti, predvsem stabilizacijskega sistema.

  • Gospodarnost

    Ne prav varčen, predvsem pa drag in z le povprečnimi jamstvenimi pogoji, se je na področju gospodarnosti Mini najslabše odrezal. Predvidevamo, da se mu bo malo zmanjšala vrednost.

AM ocena: 4/5

Hvalimo in grajamo
videz, odličnost revivala
vzbujanje pozornosti in zavisti
lega na cesti
vodljivost
izvirnost notranjosti
menjalnik
natančnost izdelave
oprema
cena
prostornost na zadnji klopi
zmogljivosti motorja
poraba goriva
velikost prtljažnika