Športna uporabnost z veliko žlico

24. 12. 2018 | Tomaž Porekar
Deli

Novosti nemškega koncerna Volkswagen prihajajo v valovih. Če smo lani na Danskem srečali tri novosti s spodnjega dela ponudbe križancev in športnih terencev, smo zdaj lahko vozili tri njihove največje in najbolj luksuzne terence, Q 8, Urus in Touareg.

Ob prebiranju novinarskih in marketinških predstavitev vseh treh ne moremo najti veliko skupnega (razen pač običajnih trditev, da so avtomobili namenjeni za svobodno izbiro, užitek in udobje). Vsak tudi že zaradi cene cilja na svojo močno določeno klientelo. Jasno, Audi je poudarjeno premijski (več o njem v našem testu, prelistajte le nekaj strani naprej!). Lamborghini je super SUV, katerega tekmec je za zdaj le Bentayga. Touareg pa je ljudskovozilsko pojmovanje terenca za več prestiža in zmogljivosti premagovanja terenov, kot pa ga ponujajo pri Tiguanu. Koliko se vsak od teh treh še lahko dotika osnovnega pojma SUV (sport utility vehicle), pa je zelo težko zares soditi. Pri tej zvrsti moramo pač drugače opredeliti oboje, športnost in uporabnost, potem pa lahko med avtomobile z oznako SUV prištejemo marsikaj.

Za zdaj lahko ambiciozni kupci, ki morajo takoj imeti takšno novost, torej tisti Volkswagnovi in Audijevi, dobijo pod motornim pokrovom le turbodizelski trilitrski V6 stroj, ki se le v maločem razlikuje glede na znamko. Takšna smo tudi vozili na severu Danske. Volkswagnov primerek postreže z manj težavami s speljevanjem. A motor je v obeh primerih tisti, ki omogoča, da se vozniku ni treba veliko ubadati s tem, ali bo avto zmogel katerekoli vozne razmere. Kar 600 njutnmetrov navora je res lep podatek, pospešek z mesta ali pa med vožnjo pa takšen, da vsakogar 'prilepi' na naslonjalo sedeža. Tako je pač morda izbira težja le zaradi dejstva, da gre pač za nepriljubljeno turbodizelsko tehnologijo.

Nekaj povsem drugega pa je Urus. To je tretji Lamborghinijev model v ponudbi, prvi terenec seveda. Doslej je bila ta znamka s plemenskim bikom v svojem grbu predvsem specialist za športne dvosede zelo smelih oblik in še bolj prepričljivih voznih lastnosti. Urus je prvenec tudi zato, ker je prvi pri znamki, ki ima motor spredaj. Je pa tudi znano dejstvo, da je Ferdinand Piëch, ko je gradil sedanji koncern Volkswagen Group, Lamborghini postavil v tesno zvezo z Audijem. Prepletanje znanja in konstrukcijskih rešitev obeh znamk je bilo značilno že doslej, Audijev R 8 in Lamborghinijev Hurracan imata pod 'kožo' veliko več skupnega kot bi to lahko sklepali na prvi pogled. Podoben pa je bil pristop tudi pri snovanju Urusa. Tako kot vsi večji terenci skupine je nastal na skupni platformi 'Modularer Längsbaukasten – MLB. Urus je pravzaprav nastajal v povezavi z Audijevim Q 8, pa čeprav teh podatkov javno nihče ne razkriva.

V nasprotju z bolj znano MQB je MLB zasnovana za večje avtomobile z vzdolžno postavljenim motorjem in najrazličnejšimi dodatki. Je že v drugi generaciji, zato jo zdaj označujejo že kot MLBa. Na njej je najprej nastal Audijev Q 7, kasneje še Porschejev Cayenne in njegov neposredni sorodnik Bentley Bentayga. Letos pa je torej na voljo še trojica, ki jo predstavljamo tukaj. Z novo osnovo za konstruiranje posameznih modelov so pri posameznih Volkswagnovih znamkah zdaj zelo zadovoljni. Z uporabo skupne osnove je lažje nadaljnje delo, konstruktorji se lahko laže prilagodijo zahtevam oblikovalcev in tržnih strokovnjakov. Vsak od treh ima dovolj značilnosti, da bi le težko rekli, da izvirajo iz skupnega 'gnezda'. Že oblike so povsem različne, Touaregovi oblikovalci so bili zazrti predvsem v uporabnost in enostavnost oblike.

Drugačna sta Q 8 in Urus. Oba morata nakazovati svojo 'kupejevsko' naravo, tudi s tem, da nimata okenskih okvirov na bočnih vratih. Q 8 je malce bolj 'športen' zato, ker je v Audijevi ponudbi že Q 7, Urus zato, ker se je 'športni' Lamborghini za terenca odločil predvsem na želo svojih prodajalcev. Ti računajo, da bodo večino novih Urusov dobavili na Kitajsko, kjer tudi sicer prodajo največji delež vseh svojih avtov.Predvidevam, da večina bralcev že pozna oba običajna predstavnika te primerjave, navsezadnje sta tudi že naprodaj pri nas, bom torej navedel le nekaj o Urusovih značilnostih. Že pri obliki se mnenja hudo krešejo, nisem srečal ravno veliko tistih, ki jim je oblika všeč! Še najbolj je prevladalo mnenje, da pri tej znamki ne moremo pričakovati kaj bolj gladkega, za oko prijetnega, pač pa mora že iz imena izražati ostrina oblike. Urus je vpadljiv, to pa je bil zagotovo tudi cilj pri oblikovanju. A ko sedemo vanj, težav (ali navdušenja) z obliko nimamo več… A tudi na voznikovem sedežu ne boste našli miru in naslade ob pogledu na gladko tekoče linije notranjosti.

Prvi vtis je podoben kot pri ogledovanju zunanjosti: ostrih linij je preveč, kljub temu, da na armaturni plošči odkrijemo sledove skupne platforme (vse tri zaslone, kot v Audiju), je vse drugo izvedeno s poudarjenimi robovi, zašiljeno, prelomljeno… Po kratkem seznanjanju se seveda udomačimo, razberemo in razumemo celo to, zakaj pri Lamborghiniju govorijo o izbirnem 'tamburu'. Gre za dva bobna, nameščena ob sredinski 'prestavni ročici', s katerima z dodatnima ročicama izbiramo vozne profile. No, omenjena 'prestavna ročica' to sploh ni, je pa skupek dveh mini vzvodov - če potegnemo rdeči sredinski, nam uspe zagnati motor, zgornji vzvod pa služi le za izbiro vzvratne prestave. Če želimo menjalnik prestaviti v 'prvo' oziroma, ker gre za samodejni, v 'naprej', uporabimo podvolansko ročico Takoj potem, ko smo uporabili rdeči vzvod, motor zarohni – kot pač mora pri avtomobilu te znamke. Glede motornega zvoka (hrupa, rohnenja) še tole – primerna elektronska podpora in prava zasnova izpušne cevi poskrbita, da se motor poljubno oglaša, kakor smo pač izbrali vozni profil ali kot pač pritisnemo na stopalko za plin. Motor lepo zveni, kar skomina!

Oprijemljiv volanski obroč zahteva ovinke, ampak na vrhu Danske težko najdete zares ustrezno cesto, da bi ga preskusili. Bolje gre s preskusom prenosa moči na spolzko podlago – pesek na plaži je ravno primeren. Kolesa se zarežejo vanj, če se nanje prenese res vseh 850 njutnmetrov navora, ne morem zagotoviti, a Urus poskoči in vsaj glede tega prepriča. Ugaja z zares odličnim zadrževanjem karoserije v ovinkih, nič nagibanja! Za to skrbi ustrezno podvozje s pomočjo elektronike. Prilagodljivi blažilniki in vzmetenje zagotovijo vožnjo skoraj kot na leteči preprogi, glede tega je vozni vtis v Urusu zares na visoki ravni. Super SUV - pač! Pri Lamborghiniju bolj poudarjajo odlične Urusove vozne zmogljivosti na dirkališčih kot na terenu. Seveda oboje zmore na svoj način, zagotovo pa na dirkališču ni tako hiter kot kakšen Hurracan. Spoštovanje pa vlivajo zavore, koluti so iz kompozita keramike in ogljikovih vlaken (CCB), spredaj premera 440 in zadaj 370 mm. Največje, kar jih je mogoče dobiti. Občutek pri zaviranju je res odličen, 33,5 metra zavorne razdalje s hitrosti 100 km na uro pa prepriča.

Urusov motor je za Lamborghini nov, a njegov blok motorja ter vrtina in gib omogočata sklep, da si tudi tukaj posamezne znamke med seboj priskočijo v pomoč. Podoben motor namreč že deluje v Panameri, le da ima tam pač drugačno turbo pomoč in z ustreznim motornim menedžmentom tudi drugačne zmogljivosti.

Kdaj bosta tudi druga dva iz tokratne primerjave dobila kakšen zmogljivejši turbobencinski motor, sicer še ni znano. A pričakujemo lahko, da bo to kmalu. Nekaj zastojev pri pripravi primernih pogonskih strojev, ki bodo ustrezali novim standardom (WLTP), imajo pri Audiju in Volkswagnu zaradi svojih grehov iz preteklosti. Pričakujemo lahko V6 TFSI, ugibati pa je treba še glede zmogljivosti. Seveda se Q 8 morda v začetku ne bo približal Urusu, a kdo ve, saj je pri Audiju mogoča tudi različica z dodatkom S ali RS. Bolj 'ljudski' je seveda Volkswagnov Touareg. Tale ljudski je le povezava z imenom znamke, sicer pa se je z njim Volkswagen podal v premijske vode.

Z vsemi tremi (ob tistih, ki so jih predstavili že prej) pa zdaj Volkswagnove znamke pokrivajo celotno paleto najrazličnejših okusov kupcev po svetu. Še dokaz več, kako lahko sodobno avtomobilsko tehniko na različne načine prilagodiš številnim potrebam.

Cene

Cena za Audija Q8 se na slovenskem trgu začne pri 83.400 evrih, Volkswagen Touareg je od 58.000 evrov naprej. Lamborghini nima prodajalca za slovenski trg, imajo pa določeno evropsko ceno brez dajatev (DMV in DDV), ta je 171.429 evrov.