Test: Opel Ampera E-Pioneer Edition

Dobro se še spomnim, ko sem pred petimi leti na avtomobilskem salonu v Detroitu prisostvoval premierni predstavitvi takrat še študijskega Volta. Med kolegi novinarji smo si bili enotni, da je sicer videti odlično, a da (še) ne verjamemo v avtomobilsko električno prihodnost. 

V mislih imam seveda Chevroletovega Volta, tistega, ki spada v skupino GM (General Motors), pod okrilje katere spada tudi nemški Opel. Zato je jasno, da se je zgodba Ampere začela že z Voltom, in to prav na omenjenem severnoameriškem avtomobilskem salonu. Chevroletovi oziroma kar vsi GM-ovi predstavniki so bili ob predstavitvi navdušeni, prepričevali so nas celo, da bi lahko Volt postal rešitelj, če ne gospodarske, pa vsaj avtomobilistične krize v Združenih državah. Kasneje se je izkazalo, da so bile napovedi seveda pretirane, kriza se je sicer res omilila, a ne zaradi Volta. Ljudje pač niso 'zagrabili' električnega avtomobila.

Tudi sam ga še do pred kratkim nisem zagovarjal. Pa ne zato, ker bi bil bencinski zasvojenec (saj nimam prav nič tudi proti glasnejšim, a z velikim navorom razvajajočim turbodizelskim motorjem, ki so lahko izjemno varčni), ampak zato, ker je z elektriko povezanih še veliko neznank. Če lahko skoraj natančno izračunamo, koliko kilometrov bomo prevozili z desetimi litri goriva, je zgodba pri elek­trično gnanih avtomobilih popolna neznanka. Ni enote, ni enačbe, ni pravila, ki bi zagotovo podal pravilen izračun oziroma verodostojen podatek. Neznank je več kot v matematičnem testu, človeški nadzor pa je zelo omejen. Velja le eno pravilo: strpno in počasi. In potem postaneš suženj avtomobila. Nehote se začneš prilagajati avtomobilu in ta kar naenkrat ni več tvoje prevozno sredstvo, ampak nočna mora, ki ti ne da miru, ki te popelje v popolnoma drugačne sfere vožnje, kot smo je bili vajeni do zdaj. Ne, tega se jaz ne grem!

Sam sicer ne maram ljudi, ki se obračajo tako, kot veter piha, a cenim priznanje zmote oziroma poklon dobremu. Kot tudi dejstvu, da se je zgodilo. V trenutku so se porušili vsi stereotipi o električnih avtomobilih in kar naenkrat postanem 'elektrofrik'. Piha premočan veter? Je moderno zagovarjati električne avtomobile? Prihajajo zeleni na oblast? Nič od naštetega! Odgovor je preprost – Opel Ampera!

Oblikovno je tako všečna, kot bi prišla z drugega planeta. Da se razumemo: tudi avtomobilska lepota je relativen pojem in raven všečnosti močno niha od človeka do človeka. Tako sicer dopuščam tudi možnost, da ljudje vidijo Ampero v povsem drugačni luči, a je v vsej zgodbi vseeno treba upoštevati, da je oblika zelo pomemben dejavnik med 'električnimi' avtomobili. Do zdaj predstavljeni električni avtomobili, dosegljivi širšemu občinstvu, so 'navduševali' z obliko, katere prva naloga je bila aerodinamična odličnost, šele nato trkanje na človeško dušo in razum. Ampak če lahko ženske kupujejo avtomobile oziroma ločujejo dobre od slabih po tem, kateri je lepši, potem lahko tudi moški izberemo vsaj tiste, ki niso neprivlačni. Vem, pomembno je srce, ne lepota, toda avtomobil ti mora biti vsaj všeč, če te že očara ne. Moški ego in avtomobilska lepota sta pač tesna prijatelja.

Čeprav se je Ampera razvila neposredno iz Chevroletovega Volta, je, vsaj s prednjega dela avtomobila, značilen Opel. Maska, logotip in odbijač, ki se oblikovno sklada s prednjimi žarometi, ne dopuščajo zmote. Precej posebna je bočna linija, popolna drugačnost pa skoraj že futuristični zadek. Seveda, tudi Ampera mora biti aerodinamična, kar tudi je, a ne na račun neprivlačne oblike. Oblika je v primerjavi z vsemi drugimi električnimi oziroma priključno hibridnimi konkurenti zagotovo njena velika prednost. Še večja je notranjost. Le volanski obroč izdaja, da gre za Oplov avtomobil, vse drugo je precej futuristično, zanimivo in, vsaj v prvem trenutku, precej natlačeno. Številni gumbi, velika zaslona, na katerih se dogaja, kot bi gledal televizijo. Ampak vsega se hitro privadiš, kar naenkrat ti postane všeč in Ampera navduši z raznovrstnostjo, zanimivostjo in sodobnostjo. Zaslona prikazujeta porabo električne energije, stanje baterije, način vožnje, delovanje sistemov, elektro- ali bencinskega motorja, podatke potovalnega računalnika in še marsikaj. Le poti ne, saj Ampera v svoji serijski opremi ni opremljena z navigacijo, ki je poleg tega dobavljiva le v paketu s sicer vrhunskim avdiosistemom in zvočniki Bose, a je za omenjeno treba odšteti kar 1.850 evrov. Ob omenjanju voznikovega delovnega prostora ne smemo prezreti sedežev. Ti so nadpovprečno dobri, a zaradi prostorske stiske oziroma v tunel med sedeži spravljenih baterij le štirje. Se pa na vseh sedi več kot dobro, ob tem lahko naslonjali zadnjih dveh tudi preprosto zložimo in osnovni 310-litrski prtljažni prostor povečamo na zavidljivih 1.005 litrov.

In zdaj k bistvu! Amperin osnovni motor je 115-kilovatni elektromotor s 370 Nm navora skoraj v celotnem območju delovanja. Alternativa je 1,4-litrski bencinski motor s 86 'konji', ki pa moči ne prenaša neposredno na kolesni par, temveč se njegova moč prek generatorja spet spreminja v električno energijo, potrebno za pogon električnega motorja, zato Ampero imenujejo električni avtomobil s podaljšanim dosegom. Že omenjene, tudi v tunel med sedeže spravljene baterije s skupno težo 197 kilogramov sestavlja 288 litij-ionskih akumulatorskih celic, ki zmorejo kapaciteto 16 kWh. Te se nikoli povsem ne izpraznijo, zato Ampera ob zagonu vedno spelje zgolj na elektriko. Za njihovo napolnitev je potrebnih šest ur polnjenja na vtičnici z 230 V v desetamperskem režimu ali 11 ur v šestamperskem režimu. In ker človeška iznajdljivost ne pozna meja in ker so električni polnilni kabli različnih avtomobilskih znamk enaki, je mogoče Ampero s 16-amperskim polnilnim kablom napolniti le v štirih urah. Le kupiti ga morate!

S povsem polnimi baterijami je mogoče prevoziti od 40 do 80 kilometrov, ob tem pa vozniku ni treba razmišljati o prehitri izpraznitvi baterij, se po nepotrebnem prilagajati ali odrekati klimi, radiu in podobnim električnim potrošnikom. Ampera se lahko vozi enako kot 'običajen' avtomobil, za vsaj minimalnih 40 na elektriko prevoženih kilometrov. To pa je tista prednost pred drugimi avtomobili in morda največja prednost, ki prepriča tudi največje dvomljivce, navsezadnje tudi mene. Ob tem pa ne bo konec sveta, če se baterije izpraznijo. 1,4-litrski bencinski motor je povsem zmogljiv, da se lahko z Ampero peljemo spodobno tudi brez pomoči baterijskega sklopa, pri tem pa povprečna poraba bencina komaj preseže 6 l/100 km.

In če me zdaj vprašate, ali bi imel Ampero, bi odgovoril pritrdilno. Res pa je, da je doma žal ne bi mogel polniti. Čeprav imamo v povsem novem naselju ultrasodobno, varovano in ne vem kakšno še garažo, mi v njej pripada točno določeno parkirno mesto. Seveda brez električnega priključka.

Tako je Ampera precej bolj dobrodošla lastnikom ali stanujočim v hišah, ki imajo možnost priključitve avtomobila v lastno omrežje. Ob tem velja omeniti, da Opel Slovenija s pogodbenim partnerjem v okviru paketa ugodnosti ponuja brezplačni varnostni pregled električnih instalacij na lokaciji lastnika ter hkrati na izbranem polnilnem mestu zagotavlja brezplačno polnjenje električnega vozila enkrat dnevno 365 dni od nakupa vozila v okviru 500 kWh.

Peter Kavčič

Na začetku sem imel kar nekaj treme, v resnici nisem vedel veliko o tem, kako ta avtomobil deluje, ko enkrat sedeš vanj, kaj lahko pričakujem in ali bo kaj zapletenega glede uporabe, pa ni bilo. Električni kabel sem lepo zložil v prtljažnik in se odpeljal proti Primorski, od tega dober kos poti na elektriko. Zaslon z vsemi podatki o količini elektrike in vrsti trenutnega pogona me je pravzaprav zabaval. Prav tako zabavno pa je bilo opazovati tudi začudene ljudi ob cesti, ko se povsem tiho pripelješ do semaforja ali mimo avtobusne postaje. Avto se je izkazal kot povsem pošten in uporaben, brez potrebe po sklepanju kompromisov. Je pa Ampera uporabna le, če jo lahko kje priključite na elektriko, kajti če stanujete v 12 nadstropju v bloku brez garaže z vtičnico, potem je to bolj nesmisel. Vsaj dokler ne bo dovolj parkirnih mest s polnilnimi postajami po mestu.

Tekst: Sebastjan Plevnjak, foto: Aleš Pavletič

Osnovni podatki
Prodaja: Opel Southeast Europe d.o.o.
Cena osnovnega modela: 44.500 €
Cena testnega modela: 45.825 €
Moč: 111+63kW (150+86 KM)
Pospešek (0-100 km/h): 10,2 s
Največja hitrost: 161 km/h
Poraba po ECE, mešan cikel: 5,35l/100km
Garancija: 2 leti splošne in mobilne garancije, 8 let garancije na električne komponente, 3 leta garancije na lak, 12 let garancije za prerjavenje.
Stroški (do 100.000 prevoženih kilometrov oz. pet let)
Redni servisi, delo, material: 710 €
Gorivo: 7.929 €
Gume (1) 1.527 €
Izguba vrednosti (v 5 letih): 24.662 €
Obvezno zavarovanje: 3.280 €
KASKO ZAVAROVANJE (+B,K), AO, AO+ 9.635 €
Skupaj 47.743 € (strošek na km: 0,48 €)
Tehnični podatki
Motor: 4-valjni – 4-taktni – vrstni – bencinski – vrtina in gib 73,4 × 82,6 mm – gibna prostornina 1.398 cm3 – kompresija 10,5 : 1 – največja moč 63 kW (86 KM) pri 4.800/min – največji navor 130 Nm pri 4.250/min. Elektromotor: sinhronski motor s stalnim magnetom – največja moč 111 kW (151 KM) – največji navor 370 Nm. Akumulator: Litij-ionski akumulatorji – kapaciteta 16 kWh – masa 198 kg.
Prenos moči: motor poganja prednji kolesi – neskončnostopenjski menjalnik s planetnim gonilom – platišča 7J × 17 – gume 215/55 R 17 H, kotalni obseg 2,02 m.
Zmogljivost: največja hitrost 161 km/h – pospešek 0-100 km/h 9 s(približna ocena) – poraba goriva (ECE) 0,9/1,3/1,2 l/100 km, izpust CO2 27 g/km.
Voz in obese: kombilimuzina – 5 vrat, 4 sedeži – samonosna karoserija – spredaj posamični obesi, vzmetni nogi, trikotni prečni vodili, stabilizator – zadaj poltoga prema, vijačne vzmeti, stabilizator – zavore spredaj kolutne (prisilno hlajene), zadaj kolutne, mehanska ročna zavora na zadnji kolesi (stikalo med sedežema) – volan z zobato letvijo, električni servo, 2,6 zasuka med skrajnima točkama.
Mase: prazno vozilo 1.732 kg – dovoljena skupna masa 2.000 kg – dovoljena masa prikolice z zavoro: ni podatka, brez zavore: ni podatka – dovoljena obremenitev strehe: ni podatka.
Zunanje mere: širina vozila 1.787 mm – širina vozila z ogledali 2.126 mm – kolotek spredaj 1.546 mm – zadaj 1.572 mm – rajdni krog 11,0 m.
Notranje mere: širina spredaj 1.480 mm, zadaj 1.440 – dolžina sedalnega dela prednji sedež 520 mm, zadnji sedež 510 – premer volanskega obroča 370 mm – posoda za gorivo 35 l.
Prtljažnik: 5 kov­čkov Sam­so­ni­te (skup­no 278,5 l): 4 sedeži: 1 × letalski kovček (36 l), 1 × kovček (85,5 l), 1 × nahrbtnik (20 l).
Serijska oprema: voznikova in sovoznikova varnostna blazina – stranski varnostni blazini – varnostni zračni zavesi – kolenski varnostni blazini – pritrdišča ISOFIX – ABS – ESP – servo volan – samodejna klimatska naprava – električni pomik šip spredaj in zadaj – električno nastavljivi in ogrevani vzvratni ogledali – radio s CD-predvajalnikom in MP3-predvajalnikom – večopravilni volanski obroč – daljinsko upravljanje osrednje ključavnice – po višini in globini nastavljiv volanski obroč – po višini nastavljiv voznikov sedež – zložljiva zadnja sedeža – tempomat – tipalo za dež – potovalni računalnik.
Naše meritve
T = 31 °C / p = 1.211 mbar / rel. vl. = 54 % / Gume: Michelin Energy Saver 215/55/R 17 H / stanje kilometrskega števca: 2.579 km
Pospešek 0-100km: 10,2s
402m z mesta: 17,4s
Največja hitrost: 161km/h (D)
Najmanjša poraba: 0l/100km
Najvišja poraba: 6,7l/100km
poraba na testu: 5,35 l/100km
Zavorna pot pri 130km/h: 69,3m
Zavorna pot pri 100km/h: 39,3m
AM meja: 40m
Trušč pri 50km/h v 3. prestavi 52dB
Trušč pri 90km/h v 3. prestavi 59dB
Trušč pri 130km/h v 3. prestavi 61dB
Trušč v prostem teku: 33dB
Napake med testom: brez napak
Ocena skupaj (None/420)
  • Opel Ampera te v hipu prevzame in prisili, da začneš o ‘električnih’ avtomobilih razmišljati povsem drugače. Pogonski sklop je izjemno dovršen in mu težko kaj očitamo. Obljubljenih 40–80 električnih kilometrov je enostavno dosegljivih, če je cesta pravšnja, celo veliko več. Če je Ampera znanilec nove dobe avtomobilov, se nam jih ni treba bati, le še cenovno morajo postati ugodnejši oziroma za večino sploh dostopni.

  • Zunanjost

    Opel Ampera je zagotovo prvi avtomobil svoje vrste, ki je oblikovno prijeten in ne pokaže že takoj, da ni običajen osebni avtomobil.

  • Notranjost

    V notranjosti Ampera navduši z voznikovim delovnim prostorom, dvema velikima in dobro preglednima zaslonoma, manj pa s prostorom zadaj, kjer sta zaradi baterij v tunelu le dva sedeža.

  • Motor, menjalnik

    1,4-litrski bencinski motor je sicer v senci večjega električnega, a ko so baterije izpraznjene, povsem spodobno opravlja svoje delo.

  • Vozne lastnosti

    Ampera se pelje in vozi kot običajni avtomobil in voziku se ni treba prav ničemur prilagajati, pa naj se vozi le na elektriko ali ob pomoči bencinskega motorja.

  • Zmogljivost

    Vozniku je skoraj takoj na voljo ves navor elektromotorja, zato je pospeševanje zabavno, predvsem takrat, ko je v 'službi' le elektromotor in se sliši samo šum kotaljenja koles.

  • Varnost

    Amperi težko kaj očitamo tudi, kar zadeva varnost. Malce negotovosti zaradi baterij in elektrike pa vseeno ostaja.

  • Gospodarnost

    Cena je edini problem. Ker je enaka po vsej Evropi, je jasno, da si jo marsikje veliko lažje privoščijo kot Slovenci. Kljub subvenciji, ki pa je spet v nekaterih državah precej višja.

AM ocena: 4/5

Užitek v vožnji: 4/5

Hvalimo in grajamo
inovativnost oblike
koncept in zasnova
delovanje električnega sistema
vozne lastnosti in zmogljivosti
ergonomija
počutje v potniški kabini
cena avtomobila
čas, potreben za napolnitev baterije
v osnovni opremi ni navigacije
zaradi tunela baterij zadaj le dva sedeža