Test: Toyota Prius Plug-in Hybrid 1.8 VVT-i Sol

25. 12. 2017 | Matija Janežič
Deli

Toyota Prius je v hibridni različici na trgu že 19 let in štiri generacije, malo manj, dve generaciji, pa je v svojem življenju zamenjala tudi njena priključnohibridna sopotnica Toyota Prius Plug-in Hybrid, ki je v drugi generaciji veliko bliže električnim avtomobilom kot do zdaj.

V nasprotju s hibridno Toyoto Prius, kjer za pogon skrbi kombinacija 1,8-litrskega bencinskega štirivaljnika z Atkinsonovim ciklusom, elektromotorja in nikelj-metal-hidridne baterije, je v priključnohibridni sicer enak energetsko učinkovit bencinski motor, ki pa namesto z enim sodeluje z dvema elektromotorjema, 31- in 71-'konjskim'. Oba se napajata iz litij-ionske baterije in lahko delujeta hkrati in popolnoma brez sodelovanja bencinskega motorja ter priključnohibridnemu Priusu omogočita, da se veliko več vozi le na elektriko.

V mestu, kakršna je Ljubljana, ni več težko najti proste javne polnilne postaje za električne avtomobile, zato lahko s priključnohibridnim Priusom – tudi če ga ne polnite doma – brez težav vozite le na elektriko. Baterija se v dobrih dveh urah napolni do polne kapacitete 8,8 kilovatne ure, od katerih jih je za uporabo dejansko na voljo dobrih 6 kilovatnih ur, in teoretično zadostuje za 63 kilometrov električne vožnje (po ciklu NEDC). Za sprotne vožnje vam je dejansko ni treba polniti do roba, ampak zadostujejo že kratka polnjenja med opravki.

Povečan doseg pride bolj do izraza, če se, denimo v Ljubljano, vsak dan vozite iz satelitskih naselij. Po nekaj več kot dvournem polnjenju baterije na polnilni postaji 'pri tramvaju', ko je avto sporočil, da je na razpolago dovolj elektrike za 58 kilometrov, sem se skozi središče Ljubljane odpravil proti Litiji in po dobrih 35 kilometrih brezskrbne vožnje, kakršne smo vajeni z avtomobili na notranje izgorevanje s samodejnimi menjalniki, ugotovil, da je ostalo še vsaj za deset kilometrov elektrike. Zares se je bencinski motor vključil šele po 45 kilometrih vožnje. Če bi si prizadeval za gospodarno vožnjo, bi električni doseg verjetno bil celo večji, a je tudi tak povsem dovolj, da lahko zgolj na elektriko opravite večino voženj v službo in po mestu, kjer čas do prazne baterije s preudarno vožnjo in rekuperativnim zaviranjem lahko celo precej podaljšate.

Pogonski sistem v priključnohibridni Toyoti Prius je zelo naklonjen uporabi elektromotorjev, zato že po nekaj kilometrih ugotovite, da se presenetljivo veliko vozite električno. Če energije kljub polnjenju zmanjka, vam ostane še polnjenje z 'mobilno elektrarno', bencinskim motorjem v vlogi generatorja. Tega lahko uporabite predvsem med daljšimi vožnjami po avtocesti, ko bencinski motor deluje na območju dobrega izkoristka, na takšen način pridobljeno elektriko pa učinkovito izkoristite med nadaljevanjem vožnje v mestu.

Je upravljanje priključnohibridne Toyote Prius kaj bolj zapleteno od hibridne? Niti ne. Navaditi se morate na uporabo polnilne infrastrukture, kar vas hitro zasvoji, dodatni funkciji in dodatno stikalo. Poleg stikal za prehajanje med hibridnimi načini in med električnim načinom ter načinom za mobilno polnjenje baterije 'charge' je namreč na armaturni plošči še tretje stikalo, s katerim vključite način 'EV City'. Ta je bolj ali manj podoben električnemu načinu 'EV', a ponuja še možnost samodejne vključitve bencinskega motorja, če je potrebne več moči za hitra pospeševanja. Sicer se vožnja priključnohibridne Toyote Prius načeloma ne razlikuje od hibrida, pa tudi ne od vožnje kateregakoli drugega avtomobila s samodejnim menjalnikom.

Kaj pa poraba bencina? Med normnim krogom v hibridnem načinu 'Eco' je znesla 3,5 litra na sto kilometrov, štirih litrov pa ni presegla niti v realnih razmerah z veliko relacijskimi vožnjami. S tem je bila za pol litra oziroma liter bolj gospodarna od hibridne Toyote Prius. Če bi se veliko vozili v dosegu električnega pogona, bi poraba bencina seveda bila veliko manjša ali celo nična. A v tem primeru se lahko upravičeno vprašate, ali sploh potrebujete težak hibridni dodatek. Za večino dnevnih potreb bi mogoče povsem zadostoval električni avtomobil, s katerim bi seveda dobili tudi zmogljivejše baterije in daljši električni doseg.

Kaj pa oblika? Kot sestrska avtomobila imata Toyoti Prius in Prius PHEV načeloma enake oblike, a se dovolj razlikujeta, da ju ločimo med seboj. Če so Priusove linije nekako bolj ostre in navpične, je Prius PHEV zasnovan z bolj mehkimi in vodoravnimi linijami, pa tudi bolj krivuljasto, kar je oblikovalcem omogočila – kot kompenzacija težje baterije in pogonskega sklopa – tudi izdatnejša raba z ogljikovimi vlakni okrepljene plastike. Seveda za obliko priključnohibridnega Priusa v splošnem prav tako velja enako kot za hibridnega: lahko vam je zelo všeč ali pa se za njim niti ne ozrete.

Če zunanjost priključnega hibrida in hibrida brez težav ločimo med seboj, za notranjosti to ne velja, saj sta skoraj identični. Prtljažniku so zaradi večje litij-ionske baterije in električnega polnilnika vzeli dobrih 200 litrov, nekaj dodatnega prostora zavzamejo tudi polnilni kabli, na armaturni plošči pa je dodatni gumb. Toyota Prius PHEV je sicer prostoren, udoben in pregleden avtomobil, v katerem se dovolj hitro povsem znajdete. Enako velja za vodljivost, vozne lastnosti in zmogljivosti, s katerimi je povsem kos tekmecem.

Se nakup priključnohibridne Toyote Prius izplača? Vsekakor, če se spogledujete s hibridnim pogonom. Cena priključnega hibrida je pri nas sicer precej višja od hibrida, a lahko veliko denarja tudi prihranite, če se vozite preudarno in pretežno na elektriko. A če ste že tako daleč, da razmišljate o priključnem hibridu, bi mogoče lahko razmislili tudi o koraku naprej in se odločili za popolnoma električni avtomobil.

besedilo: Matija Janežič · foto: Saša Kapetanovič

Preberote še:

Toyota Prius 1.8 VVT-i Hybrid Sol

Hyundai Ioniq hibrid Impression

Kia Niro EX Champion Hybrid

Toyota C-HR 1.8 VVT-i hibrid C-HIC

Lexus CT 200h Finesse

Toyota Auris Touring Sports Hybrid Style

Osnovni podatki
Prodaja: Toyota Adria d.o.o.
Cena osnovnega modela: 37,950 €
Cena testnega modela: 37,950 €
Moč: 90kW (122 KM)
Pospešek (0-100 km/h): 11,1 s
Največja hitrost: 162 km/h
Poraba po ECE, mešan cikel: 3,5l/100km
Stroški (do 100.000 prevoženih kilometrov oz. pet let)
Redni servisi, delo, material: 1,785 €
Gorivo: 4,396 €
Gume (1) 684 €
Izguba vrednosti (v 5 letih): 10,713 €
Obvezno zavarovanje: 2,675 €
KASKO ZAVAROVANJE (+B,K), AO, AO+ 6,525 €
Skupaj 26,778 € (strošek na km: 0,27 €)
Tehnični podatki
Motor: Motor: 4-valjni – 4-taktni – vrstni – bencinski – nameščen spredaj prečno – vrtina in gib 80,5 × 88,3 mm – gibna prostornina 1.798 cm3 – kompresija 13,04 : 1 – največja moč 72 kW (98 KM) pri 5.200/min – srednja hitrost bata pri največji moči 15,3 m/s – specifična moč 40,0 kW/l (54,5 KM/l) – največji navor 142 Nm pri 3.600/min – 2 odmični gredi v glavi (zobati jermen) – po 4 ventili na valj – vbrizg goriva v sesalni vod. Elektromotor 1: največja moč 72 kW (98 KM), največji navor n.p. ¬ Elektromotor 2: največja moč 53 kW (72 KM), največji navor n.p. Sistem: največja moč 90 kW (122 KM), največji navor n.p. Baterija: Li-ion, 8,8 kWh
Prenos moči: Prenos moči: motor poganja prednji kolesi – planetni menjalnik– prestavno razmerje n.p. – diferencial 3,218 – platišča 6,5 J × 15 – gume 195/65 R 15 H, kotalni obseg 1,99 m.
Zmogljivost: Zmogljivosti: največja hitrost 162 km/h – pospešek 0–100 km/h 11,1 s – največja hitrost električno 135 km/h – kombinirana povprečna poraba goriva (ECE) 1,0 l/100 km, izpust CO2 22 g/km – električni doseg (ECE) 63 km, čas polnjenja baterije 2,0 h (3,3 kW/16 A).
Voz in obese: Voz in obese: kombilimuzina – 5 vrat, 5 sedežev – samonosna karoserija – spredaj posamične obese, vijačne vzmeti, trikraka prečna vodila, stabilizator – zadaj večvodilna prema, vijačne vzmeti, stabilizator – zavore spredaj kolutne (prisilno hlajene), zadaj kolutne, ABS, mehanska nožna zavora na prednji kolesi (pedal) – volan z zobato letvijo, električni servo, 2,9 zasuka med skrajnima točkama.
Mase: Mase: prazno vozilo 1.550 kg – dovoljena skupna masa 1.855 kg – dovoljena masa prikolice z zavoro: n.p., brez zavore: n.p. – dovoljena obremenitev strehe: n.p.
Zunanje mere: Zu­na­nje me­re: dolžina 4.645 mm – širina 1.760 mm, z ogledali 2.080 mm – višina 1.470 mm – medosna razdalja 2.700 mm – kolotek spredaj 1.530 mm – zadaj 1.540 mm – rajdni krog 10,2 m.
Notranje mere: Notranje mere: vzdolžnica spredaj 860–1.110 mm, zadaj 630–880 mm – širina spredaj 1.450 mm, zadaj 1.440 mm – višina nad glavo spredaj 900–970 mm, zadaj 900 mm – dolžina sedalnega dela prednji sedež 500 mm, zadnji sedež 490 mm – prtljažnik 360 –1.204 l – premer volanskega obroča 365 mm – posoda za gorivo 43 l.
Naše meritve
Okoliščine meritev: T = 22°C / p = 1.028 mbar / rel. vl. = 55 % / Gume: Toyo Nano Energy 195/65 R 15 H / stanje kilometrskega števca: 8.027 km
Pospešek 0-100km: 11,8s
402m z mesta: 18,1s ( 126km/h)
Največja hitrost: 162km/h
poraba na testu: 4,0 l/100km
Poraba goriva na normnem krogu: 3,5 l/100km
Zavorna pot pri 130km/h: 65,9m
Zavorna pot pri 100km/h: 39,7m
AM meja: 40m
Ocena skupaj (324/420)
  • Hibridna Toyota Prius je odlike hibridnega Priusa potisnila še nekoliko više, saj ga lahko z malo truda uporabljate skoraj kot pravi električni avtomobil.

  • Zunanjost (14/15)

    Oblika vam je lahko všeč ali pa ne, nikakor pa ob njej ne boste ostali hladni. Oblikovalci so se potrudili, da se priključno hibridni Prius razlikuje od hibridnega, saj so njegove oblike precej bolj zglajene.

  • Notranjost (99/140)

    Prtljažnik je zaradi večje baterije manjši kot v hibridnem Priusu, sedežnega udobja je dovolj tudi zadaj, oprema pa je prav tako precej izčrpna.

  • Motor, menjalnik (58 /40)

    Priključnohibridni pogonski sklop je zelo učinkovit in veliko dela prelaga na elektriko, sploh če baterije redno polnite.

  • Vozne lastnosti (58 /95)

    Vozne lastnosti ustrezajo zunanjemu videzu, torej bodo všeč tudi bolj dinamično narav- nanim voznikom.

  • Zmogljivost (26/35)

    Tako na elektriko kot tudi s kombiniranim pogonom je Prius Plug-in Hybrid dovolj zmogljiv, da v vsakdanjem prometu ne občutite pomanjkanja moči.

  • Varnost (41/45)

    Hibridna Toyota Prius je na preizkusnih trkih EuroNCAP osvjila pet zvezdic, kar lahko prenesemo tudi na njeno priključno izvedbo, varnostne opreme je pa tudi dovolj.

  • Gospodarnost (46/50)

    Cena je sicer višja, kot pri hibridni različici, zato pa so stroški vožnje lahko precej nižji sploh če baterije polnimo na brezplačnih polnilnih postajah in se vozimo na elektriko.

AM ocena: 4/5

Užitek v vožnji: 3/5

Hvalimo in grajamo
samosvoja oblika ter pregledna in prostorna potniška kabina
vožnja in upravljanje
pogonski sklop in električni doseg
oblika marsikomu ne bo všeč
nerodno ravnanje s polnilnimi kabli, a enako kot pri drugih priključnih avtomobilih
omejen prtljažnik