Zadeva je, jasno zapletena. Dilatacija je pojav raztezanja in krčenja snovi zaradi spremembe temperature. Tako fizika.
V gradbeništvu ta pojem razširijo na element, ki ga vgradijo v konstrukcijo, da bi omenjeno raztezanje naredil neškodljivo tako za samo konstrukcijo kot za uporabnike. Če gre za cesto oziroma za most na njej, so uporabniki vozila. Tu v osnovi poznajo dva tipa dilatacij, kovinskega in gumenega. Toliko o teoriji.
Po navedbi DARS-a so opazili poškodbo dilatacije na viaduktu Tržiška Bistrica 25. 6. 2008. Zdaj zdaj bo eno leto. Dilatacija na tem viaduktu je gumena in že zato, pa tudi menda zaradi slabe izvedbe, podvržena večji obrabi pri pluženju. Gumene je DARS pred šestimi leti prepovedal, objekt pa je zgradil SCT.
Zdaj pride 'pingpong'. DARS krivi SCT, ki je dal na konstrukcijo 10 let garancije, SCT se menda ne odziva oziroma krivi italijansko podjetje Alga, ki je dilatacijo izdelalo. Nasrkajo pa vozniki. Eno leto se vozijo po zožani avtocesti! Kje je prometni minister?
Vrsta člankov je bila objavljena o tem, a kot kaže, nobeden ni zalegel. Še najbolj smešen je tisti iz časopisa Finance, kjer je avtor Borut Godec pozabil pogledati v slovar, kako se napiše dilatacija, in članek naslovil »Diletantsko popravljanje diletacij«.
Blizu viadukta prek Tržiške Bistrice sta za ta viadukt zanimivi dve točki. Če bo nova dilatacija vseeno gumena, potem je v Kranju Sava Tires, kjer imajo z gumami izkušnje že od leta 1921 (tehnične izdelke iz gume pa so izvažali v tujino že leta 1954! ), in čisto možno je, da bi takšno dilatacijo tam zgumirali v nekaj tednih. Malo naprej, v Kropi, je kulturno-tehnična dediščina Slovenije, vigenjc, edini preostali v Sloveniji, ki je preurejen v delujoči muzej. V vigenjcih so nekoč izdelovali od žebljev do okrasne galanterije iz železa in čisto možno je, da bi eno dilatacijo, če bo kovinska, tam odkovali v mesecu, dveh.
Verjetno ne ena ne druga dilatacija ne bi ustrezala današnjim zahtevam, gre pa vseeno za svojevrstno ironijo.
DARS na svojih spletnih straneh v splošnem za vsa zožanja (samo dilatacije v Sloveniji crkujejo po tekočem traku) miri uporabnike, modro svetuje učinkovito združevanje v en pas po načelu 'zadrge', na drugi strani pa predlagajo nesmotrno možnost, da se vozniki preusmerijo na lokalne ceste, in trdijo, da s tem izgubijo le 15 minut v primerjavi z vožnjo po avtomobilski cesti. To je teoretično in praktično znanstvena fantastika.
Kaj pa, če bi, recimo, preprosto zamenjali dilatacijo?
Na viaduktu Tržiška Bistrica se je sicer pričelo nekaj dogajati, ampak dokler ne bo odprto za normalen promet, ne bomo verjeli. V takšnem trenutku vedno rad spomnim: leta 1969 je prvi človek stopil na Mesec!
Vinko Kernc
Novo na Metroplay: "Za vsako uro, ki jo vložimo v vadbo, dobimo nazaj 3 ure življenja" | Leon Bedrač, 2. del