Tomaž Porekar: Evropa v vzvratni hitrosti

6. 11. 2012
Deli
Tomaž Porekar: Evropa v vzvratni hitrosti

Fordova odločitev, da do leta 2012 zapre tri evropske tovarne in odpravi 6.200 delovnih mest, se je pojavila v javnosti sočasno z vestjo, da bo francoska država za PSA Peugeot Citroën jamčila pri kreditih do sedem milijard evrov.

Takšna sta torej dva načina zmanjševanja težav evropske avtomobilske industrije.

Poenostavljeno rečeno, bo Ford zaradi zmanjševanja števila kupcev v Zahodni Evropi pač zmanjšal tudi zmogljivost svojih tovarn, za 18 odstotkov oziroma za 355.000 avtomobilov.

Zadeva je popolnoma drugačna pri PSA Peugeot Citroën. Tam so že napovedali, da bodo zaprli tovarno v Parizu, a se s tem francoska vlada ne strinja. Zdaj si je s podelitvijo jamstev torej pridobila vstop do vodenja sicer povsem zasebnega podjetja PSA. To je namreč v zameno moralo v svoj nadzorni odbor sprejeti še predstavnika države in zaposlenih. Pravzaprav gre za vmešavanje države v gospodarstvo, ki bo enemu od tekmecev pripravilo prednost pred drugimi tržnimi igralci. Do zdaj je EU takšne ukrepe prepovedovala in preganjala. Bo zaradi Francije to spremenila? Počakajmo in bomo videli!

Da bo odločitev v zvezi z jamstvi za PSA nujna, je jasno. Vlada nemške zvezne dežele Spodnja Saška (solastnica Volkswagna) je že protestirala.

V sedanji Evropi v vzvratni hitrosti se dogajajo čudne stvari. Nič več ni solidarnosti! Ne vemo, kdo je za to kriv, tisti, ki so denar dajali in ga zdaj hočejo nazaj, ali oni, ki so ga sprejemali in ga porabili za neumnosti. Enako se obnašajo tudi avtomobilski izdelovalci. Julija je predsednik ACEA, lobističnega združenja evropske avtomobilske industrije Sergio Marchionne, s svojo napovedjo, da mora EU poskrbeti za koordinacijo zmanjševanja zmogljivosti evropskih avtomobilskih tovarn, povzročil pravi vihar pri preostalih članicah. Volkswagen je celo naznanil izstop iz združenja. No, na sestanku na pariškem salonu sta si Marchionne (Fiat-Chrysler) in Winterkorn (Volkswagen) segla v roki.

A jasno je, da bo sesuto gospodarstvo imelo posledice tudi v tistem delu evropske avtomobilske industrije, kjer zdaj še sporočajo dobre novice o povečevanju izdelave in dobička. Premijske avtomobilske znamke so se sicer zdele odporne proti krizi, a niso. Audi je za teden dni v svoji drugi nemški tovarni v Neckarsulmu že ustavil tekoče trakove. S precej zmanjšanim tempom ti tečejo v osrednji Mercedesovi tovarni v Sindelfingnu. BMW pa za zdaj lahko zmanjšano povpraševanje v Evropi kompenzira z večjim izvozom.

Ni več daleč nova tema za šefe evropskih avtomobilskih tovarn: zakaj ste del svojih zmogljivosti selili v države, kot so Češka, Slovaška, Romunija, Maroko, Slovenija?