Kolumna: Tomaž PorekarJeep – petinsedemdesetletnik

16. julija je Jeep dopolnil 75 let. Ne gre za pravo obletnico rojstva znamke, temveč je tedaj podjetje Willys-Overland Motor Co. iz Toleda v Ohiu podpisalo pogodbo z ameriško vojsko za začetek izdelave prve količine avtomobilov Willys MB.

23. 7. 2016

Lahek vojaški avtomobil za izvidništvo in podporo je vodstvo ameriške vojske začelo iskati ob začetku druge svetovne vojne, na njihovo željo sta odgovorili le podjetji Bantam Car Co. iz Butlerja iz Pensilvanije in Willys-Overland. Prvi predlog je za Bantam izdelal detroitski razvijalec Karl Probst v le 18 urah! A vojaki Bantamu niso zaupali, zato so z nekaj izboljšavami osnovne zasnove opremljen načrt za MB podelili Willys-Overlandu, zaradi povečanih potreb je pozneje, oktobra 1941, pogodbo za izdelavo podpisal tudi Ford. Obe podjetji sta za ameriško vojsko izdelali 637 tisoč avtomobilov.

O tem, kako je nastalo ime Jeep, viri niso povsem enotnega mnenja, Automotive News pa v zapisu o začetku imena citira članek novinarja Joa Chamberlina iz revije Scientific American iz januarja 1942. Ta je pisal o preizkusu novega majhnega bojnega avtomobila in omenil, da so mu vojaki nadeli različna ljubkovalna imena, kot so jeep, peep, blitz-buggy, leaping Lena ali panzer-killer. A med vsemi naj bi se najbolje prijelo ime jeep, ki je nastalo iz okrajšave GP (ameriške klasifikacije za te vrste avtomobilov – General Purpose).

Po koncu druge svetovne vojne je Willys-Overland leta 1946 začel izdelovati civilne različice, to je bil prvi povsem iz jeklene pločevine izdelani ameriški karavan. Skoraj 20 let je Willys-Overland izdeloval avtomobile znamke Jeep, nato pa je podjetje marca 1963 zamenjalo last in se preimenovalo v Kaiser Jeep. Le šest let zatem je podjetje dobilo novega, večjega lastnika, AMC (American Motor Co.). Leta 1978 se AMC strateško poveže z Renaultom, a ta vseameriško imetje 1987 proda Chryslerju. Jeep kot pomembna znamka ostane tudi v skupnem podjetju Daimler-Chrysler, ki nastane leta 1998. Devet let pozneje Daimler preda ameriški del podjetja skladu Cerberus Capital Management in doda še 675 milijonov dolarjev , da bi se jih 'znebil'. Leta 2009 Chrysler proglasi stečaj in se reši le s pomočjo ameriške vlade. Ta pozneje najde kupca, italijanski Fiat. Za njihovega prvega moža, Sergia Marchionneja, je Jeep edina pomembna vrednost v podjetju. Pod Fiatovim vodstvom postane Jeep prava svetovna znamka, neverjetno pa se poviša njihova prodaja. Leta 2012 je prvič po letu 1999 dosegel rekordno prodajo dobrih 700 tisoč avtomobilov, lani so jih prodali že več kot 1,237 milijona.

Jeep se je iz orožja zmagovalcev v svojem začetnem obdobju prebijal iz poraza v poraz, od enega lastnika podjetja do drugega, a znamki ni nič vzelo ugleda in posebnosti. Bo to dovolj, da bo zagotovil dobro rast Fiatu?