Kolumna: Tomaž PorekarKitajci (ne) prihajajo

Potem ko se letos na ženevski avtomobilski razstavi prvič po nekaj letih prisotnosti ni pojavila majhna kitajska znamka Qoros, je ostal le še Borgward. Ta je imel svoj razstavni prostor že drugo leto zaporedoma. A s kitajskega stališča sta obe znamki le kaplja v morje.

2. 4. 2016

Zakaj sta se odločili za svoje nastope v Evropi, ni povsem jasno. Qoros je leta 2013 celo poskusil začeti s prodajo svojih avtomobilov v eni od evropskih držav, na Slovaškem. Borgward (ki ima nemškega šefa) najavlja, da bodo ob manjšem konstrukcijskem oddelku, ki deluje v Stuttgartu, nekje v Nemčiji celo zgradili tovarno in izdelovali avtomobile. A zdaj jih še na Kitajskem ne, saj je njihova prva tovarna v Pekingu šele v gradnji. Načrtujejo zmogljivost celo do 160 tisoč avtov letno.

Borgward je ena od 70 znamk, ki nastopajo na kitajskem trgu. Za zdaj so podpisali pogodbe s 100 trgovci. A uspeh bi bil zelo vprašljiv, če ne bi bil solastnik eden največjih državnih avtomobilskih koncernov, BAIC. Torej pekinška združba, ki hoče tekmovati s podobno iz Šanghaja (SAIC).

Da Evropa privlači kitajske znamke, je znano. A so se doslej pri načrtovanih prodorih opekle. Borgwardu lahko sicer želimo veliko uspeha pri uveljavitvi nove znamke, a oblikovno oba križanca, ki so ju pokazali doslej, spadata med manj prepričljive.

A se na prodor na evropski trg pripravlja tudi Geely. Njihov lastnik je že nekaj let uspešen preporoditelj švedskega Volva. Zdaj se pripravljajo, da bodo predstavili svoje prve avtomobile, ki bodo temeljili na platformi, pripravljeni v sodelovanju z Volvovim konstrukcijskim oddelkom. To pa bo tudi dober razlog, da s konkurenčnimi izdelki poskusijo in začnejo svojo pot v Evropi.

Geely je lani izdelal in prodal približno toliko avtomobilov kot Volvo, dobrega pol milijona. Je tudi eno redkih podjetij v lasti zasebnega kitajskega kapitala, ki deluje dokaj dobičkonosno.

Doslej še nikomur od kitajskih izdelovalcev prodor v Evropo ni uspel. Tudi izvoz kam drugam ni ravno uspešen, čeprav se ob precej zmanjšani rasti domačega trga zdaj marsikatero kitajsko podjetje ozira po izvozu.

Lanski kitajski avtomobilski izvoz ni bil slab, a se je za 20 odstotkov zmanjšal, na 427 tisoč osebnih avtomobilov. Največ jih izvozijo globalne znamke, GM celo v ZDA, Honda pa največ v Kanado (pred nekaj leti tudi v Evropo). Dve največji kitajski, Great Wall in Geely, sta lani izvažali slabše, prodaja jima je padla za polovico. Tudi letos ni nič bolje, v prvih dveh mesecih se je spet prepolovila.

Ali se morajo evropski izdelovalci vseeno pripravljati na kitajski prodor?