Kolumna Tomaž Porekar: Na Fiatovem delovišču

Ali bo iz prevzema lastništva, ki si ga je zamislil kanadski Italijan Sergio Marchionne, kdaj sploh kakšna korist?

24. 4. 2011

Uradno kaj takšnega sicer človek ne sme vprašati. Saj tudi šefov Daimler-Benza pred več kot desetletjem nihče ni spraševal, ali se jim bo visokoleteči 'Welt-Konzern' kdaj posrečil. Zveza med nemškim Daimlerjem in ameriškim Chryslerjem se je neslavno končala. Obe podjetji sta bili preveč različnih pogledov, preveč različna so bila pričakovanja ob združevanju.

Američani so mislili, da se z Nemci povezujejo kot enakovreden partner, Nemci so v Detroit prišli naredit red. Konec leta 2009 je bilo drugače: Chryslerjevih umetnij je bilo konec, ker jih je finančni konglomerat z imenom Cerberus (kako prikladno ime!) od Daimlerja kupil le zato, da bi 'oplemenitil' svoje naložbene dolgove. Finančna kriza je takšne 'plemenite' cilje finančnih žonglerjev pripeljala v propad, tja pa je Cerberus spravil tudi svoje avtomobilsko podjetje Chrysler.

Jeepu je Fiatov prvi človek Sergio Marchionne namenil drugačno vlogo kot preostalemu delu Chryslerja. Ostal naj bi ameriška ikona, takšna, kot so jo Američani gradili in častili že 70 let. V nasprotju z Dodgeem in Chryslerjem, kjer naj bi preložili tako rekoč vsak kamen v podjetju, temeljito pa se bo spremenil tudi modelni program, naj bi Jeep ostal enak kot doslej. Seveda le navidezno, ker se je specialistu za štirikolesni pogon v letih, ko so živeli predvsem od stare slave (in množičnih ameriških kupcev), na njegovem osnovnem področju pridružilo kar veliko tekmecev.

S prenovljenim Compassom si pri Jeepu in Fiatu obetajo, da bodo posegli tudi k evropskim  kupcem, ki so jih doslej zanemarjali, lahke terence pa zdaj ponuja že kar veliko znamk. Kaj bo  torej Jeep lahko dosegel v Evropi, kjer jim bo razvejano trgovsko mrežo lahko ponudil prav Fiat? Ambicije vodstva Jeepa so velike, a cilji so morebiti previsoki. Na vprašanje, kateri so največji tekmeci na evropskem trgu za Compassa, je Jeepov šef Mike Manley naštel tri: Volkswagnovega Tiguana, Fordovo Kugo in Toyotinega RAV4. Mogoče je, da se je pač hotel zmazati s kratkim odgovorom.

A če so pri Jeepu pozabili na ix35, Sportagea, CR-V-ja ali še katerega, uvrščenega nižje na seznamu najbolje prodajanih lahkih SUV-ov na evropskih trgih, potem jim ne bo lahko. Jeepov naslednik za Compassa je v delu in ga bomo spoznali šele konec leta 2012. Časa pa pri Jeepu vseeno nimajo na pretek.