Kolumna Tomaž Porekar: Od vrooom do viiijuviiij

14. 8. 2011 | Tomaž Porekar
Deli
Kolumna Tomaž Porekar: Od vrooom do viiijuviiij

Ameriški IHS Automotive poroča, da so v letošnjem prvem polletju ameriški kupci kupili 43 odstotkov avtomobilov s štirivaljnimi motorji. Leta 2005 je bilo med novimi avtomobili takih zgolj 26 odstotkov. Delež šestvaljnih motorjev se je s 43 odstotkov zmanjšal na 37, delež nekoč zelo priljubljenih osemvaljnikov pa se je z 29 znižal na 18 odstotkov.

Takšnega razvoja pred šestimi leti gotovo ni pričakoval nihče. Seveda pa tudi nihče ni predvidel, da se bodo cene goriva tako dvignile in da si bo tudi ameriška država upala sprejeti vrsto predpisov, ki ne spodbujajo uporabe velikih in potratnih motorjev. Jasno je, da je v večini ameriških avtomobilov, ki imajo zdaj štirivaljnike, dodatno prisilno polnjenje zraka v valje nekaj povsem običajnega.

Evropski kupci se večinoma seveda niso ozirali po več kot štirivaljnih motorjih, kar je glede na velikost avtomobilov na stari celini seveda povsem razumljivo. Že v kratkem pa se bomo sprijaznili še z manj valji pod motornimi pokrovi. Fiatov dvovaljni TwinAir dokazuje, da je možno tudi to. Ko sedeš v Fiata 500 ali Lancio Ypsilon, dve koncernski novosti, ki že imata tak pogonski stroj, ugotoviš, prvič, da je zvok motorja znan (iz poljskega Fiata 126), in drugič, da si, neobremenjen s predsodki, lahko v takšnem majhnem avtu povsem zadovoljen z njegovimi zmogljivostmi.

Pri najmanjših modelih nekaterih znamk, ki avtomobile ponujajo na evropskem trgu, so tudi trivaljniki že običajen pogonski stroj. Ford, PSA, Renault in celo BMW pa bodo že v kratkem v svoje novosti začeli vgrajevati trivaljnike z dodatnim prisilnim polnjenjem zraka v valje in neposrednim vbrizgom ter seveda še številnimi drugimi tehnološkimi novostmi, s katerimi bodo iz trivaljnikov naredili tako zmogljive motorje, da bodo ti izrinili štirivaljnike.

Zakaj gre razvoj v to smer, je jasno. Vsi avtomobilski izdelovalci potrebujejo 'zelene' modele, ki bodo dopolnili ponudbo in tako tudi zmanjšali povprečje izpustov, ki jih njihovi avtomobili izpuščajo v ozračje. Ker se vse bolj uveljavljajo standardi, da ni več pomembna samo zmanjšana količina ogljikovega dioksida, ampak tudi drugih škodljivih snovi, gre pot do takšnih prijaznih modelov le prek manjših in lažjih izdelkov.

Če kdo morebiti pričakuje, da bo to prineslo znižanje cen avtomobilov, se žal moti. Trije ali dva valja v Evropi ali štirje v ZDA namesto prejšnjih motorjev ne stanejo manj. Prejšnje enostavne konstrukcije motorjev so ali bodo zamenjali zapleteni dodatki.

Namesto zamolklega vrooom, zvoka motorjev, ki smo ga najbolj cenili, bomo v kratkem v naših ušesih slišali le še viiijuviiij!

Tomaž Porekar