Tokijska avtomobilska razstava je sicer le običajna predstava, kjer si lahko obiskovalci ogledajo najnovejše iz ponudbe avtomobilske industrije.
A manj kot drugod, kjer lahko šov pripravijo, tudi če zadeve niso najbolj rožnate, je le svojevrsten barometer, kaj se na splošno dogaja v japonski avtomobilski industriji. Pred dvema letoma je zato ponudila zelo nazoren vpogled v turobno stanje v vodstvih vseh japonskih znamk, letošnja pa je nakazala precej rugačne razmere.
Spet je bilo zaznati, da večina optimistično gleda v prihodnost. Takšni so bili predvsem avtomobili, ki so jih predstavljali. Že skoraj v polnem obsegu je bil to spet Tokio, kot smo ga bili vajeni izpred slabega desetletja ali še prej. Prva japonska tema je bilo iskanje alternativ iz težavnih razmer na domačem trgu in zaradi tega so pokazali številne električne avtomobile. Ali bodo te lahko zares hitro uresničili v praksi, je po katastrofi v Fukušimi seveda zelo težko povsem verjeti, a veliko rešitev se zdi kar realnih.
Sicer pa lahko rečemo, da je tudi tokrat celoten trend narekoval največji, torej Toyota. Nastop z dokaj skromno opremljenim razstavnim prostorom je bil v slogu sedanjega trenutka. Letos bo Toyoto na svetovnem vrhu spet zamenjal General Motors (čeprav nekateri omenjajo celo Volkswagen). Za manjšo prodajo Toyotinih avtomobilov je sicer vrsta objektivnih razlogov. Po lanskih velikanskih težavah zaradi vpoklica in odpravljanja napak (nekatere od očitanih napak so se sicer izkazale za neutemeljene) so se letos pridružile še težave s posledicami dveh naravnih nesreč.
A največja težava je v tem, da je menjalno razmerje med jenom in dolarjem za vso japonsko avtomobilsko industrijo postalo že skoraj nevzdržno, saj je dolar zdaj vreden nekaj čez 70 jenov – pred krizo je bila zadeva obrnjena, dolar je bil vreden okoli 110 jenov. Šef Toyote, Akio Tojoda, pa je bil v svojem nastopu ob predstavitvi bere na tokijski avtomobilski razstavi veliko bolj optimističen. »Avtomobili morajo pokazati svojo dobro stran, saj jih uporabniki izberejo tudi zaradi občutkov. Naša naloga pa je, da kupcem ponudimo avtomobil, s katerim bodo najbolj zadovolji,« je povedal.
Logika Tojodovega optimizma je zares vredna spoštovanja. Na vprašanje o tem, ali se mu ne zdi, da so jih v zadnjih dveh letih mediji, predvsem ameriški, zaradi vpoklicev obravnavali neupravičeno trdo, ni odgovoril, kot bi pričakovali od vsakega 'dobrega' sodobnega menedžerja. Ni iskal opravičil. Odgovoril je, da je ob vseh objektivnih razlogih za težave rešitev za Toyoto v tem, da se bodo vsi njeni zaposleni osredotočili na izdelavo avtomobilov, za katere bodo kupci lahko rekli, da so najboljši. Tudi zato je Toyota obnovila svoje staro reklo: »Veselje do vožnje, spet!« S pristavkom: »Nikoli ne odnehamo.«
Tomaž Porekar