Kolumna Vinko Kernc: Žare lepotec

Žare je bil res car, škoda, da je storil samomor, in sreča, da se je to zgodilo le v Kovačičevi pesmi. Je bil pa Žare, »sin edinec nesramno bogatih staršev«, vse do svoje prezgodnje smrti v vsem prvi.

26. 3. 2011


Biti prvi je povsem samoumevna reč. Vse, kar imamo danes, je bilo enkrat prvič. Verjeli ali ne, tudi avtomobil. In splošno prepričanje, h kateremu v veliki, kaj veliki, ogromni meri pripomore tudi blagovna znamka Mercedes-Benz, je, da je bil to – Mercedes-Benz.

Manj pomembna resnica je, da ta, ki ga imajo v mislih in ki ga kot repliko ponosno razkazujejo, ni bil Mercedes-Benz, ampak neki izdelek, ki ni še bil Mercedes, je bil pa Benz. Tisto so bili drugačni časi. Ker se je možak pisal Benz, je pri patentnem uradu 29. januarja 1886 prijavil svoj patent Benz Patent-Motorwagen. Vsa čast Karlu za izum in Berthi (ženi) za finančno in moralno podporo.

Danes je avtomobil hudo razvita tehnikalija. Znotraj izdelkov široke potrošnje na področju mehanike je verjetno vsaj eden najnaprednejših, če že ne najnaprednejši. Poglejte, kaj vse že zmore! In v soju ekologije ter grožnje, da bo zmanjkalo nafte, se je znal preobraziti tudi v elektromobil. Prvi so že nekaj časa na trgih, kmalu bo prvi – iOn – tudi pri nas.

Samoumevno je torej, da je elektromobil avtomobil. Ampak če je tako ...

Žalostna novica za Stuttgart nenadoma postane prav to dejstvo. Ker – elektromobil ni izum današnjosti, niti ni izum sedemdesetih let prejšnjega stoletja, niti petdesetih, niti tridesetih, ne, elektromobil(i) je (so) obstajal(i) že pred Benz Patent-Motorwagnom. Prvi naj bi nastali celo v tridesetih letih 19. stoletja, kar je, samo da spomnim, med letoma 1830 in 1839!!

Ampak bodimo malce bolj pozorni na besedo avtomobil. Ta označuje vozilo, ki se premika s pomočjo lastnega pogona in je namenjeno uporabi na cestah, torej ne rabi posebnih infrastrukturnih zadevščin. Hočem reči, tramvaji, vlaki in podobni odpadejo iz te kategorije.
Če je tako, hm, no, tu je še para! Že leta 1784 je neki William Murdoch naredil parno kočijo. Še pred tem, leta 1769, je neki N.-J. Cugnot sestavil neke vrste parni traktor za vojaško rabo – in zadeva je tudi znana po prvi prometni nesreči v zgodovini, a o tem morda kdaj drugič. Če se s paro še malo poigravamo, je tu še oče Ferdinand Verbiest, katoliški duhovnik, ki je že leta 1687 (!!!) baje sestavil prvo parno vozilo za nekega kitajskega cesarja, a patentnih uradov takrat še ni bilo, zato je zadeva še vedno predmet hudih debat.

In kam nas je tole pripeljalo? Zgodovino avtomobilizma bo treba malce popraviti, vsaj tisti del o prvem avtomobilu, in Žare bo moral s svojih reklam izbrisati del bahaškega besedila.