Mnogo hrupa za nič

14. 9. 2018 | Tomaž Porekar
Deli
Mnogo hrupa za nič

Čeprav naj bi bil začetek letošnjega septembra nekakšna prelomnica glede dogajanja na evropskem avtomobilskem trgu, stvari za zdaj še niso skočile iz okvirov. Izhodišče je seveda WLTP, kratica, ki pomeni svetovno usklajeni testni postopek za osebne avtomobile (Worldwide Harmonised Light Wehicle Test Procedure).

Nadomestil je dosedanji meritveni sistem (NEVC – novi evropski vozni cikel), ki je veljal od zgodnjih 80. let. WLTP je bil zasnovan z zelo širokimi ambicijami – zato tudi svetovno usklajeni. A so pred njegovo uveljavitvijo v ZN izstopili Američani (kot vedno?) in od takrat je zadeva vredna pol manj, kot bi sicer. Že dolgo pa je bilo znano, da bo začel veljati s prehodnim obdobjem od leta 2017.

Zakaj naj bi bil torej začetek letošnjega septembra tako odločilen? Zdaj namreč lahko avtomobilski izdelovalci na trg v EU dajo le še (nove) avtomobile, kjer so meritve glede povprečne porabe in izpustov naredili po WLTP.

Izdelovalci naj bi stvar uredili (seveda ne po metodi, ki jo je pred letom 2015 poskušal uveljaviti koncern Volkswagen). Ampak – izkazalo se je, da je novo merjenje precej zahtevno in zamudno, saj morajo ob meritvah osnovnih različic posameznih modelov izmeriti tudi še vse z drugačno opremo (na primer različno dimenzioniranimi gumami). Tako so zdaj različni izdelovalci iz svojih prodajnih programov – začasno ali pa tudi trajno – črtali kar številne različice, za katere še niso bile opravljene meritve po novi metodi.

Seveda smo tudi za slovenski trg pričakovali, da bo prehod povzročil težave za slovenske distributerje. A je – za medijsko krajino dokaj neopazno – na začetku junija Agencija za varnost prometa oziroma njen sektor za vozila pripravil nove usmeritve za registracijo, prodajo in začetek uporabe vozil iz zaključka serije za tri različne vrste avtomobilov (ki so nadomestile prejšnje iz leta 2010, ki so bile enotne za vse).

Z njimi so (vsaj za Slovenijo) uredili zadeve pri tistih avtomobilih, ki so že pri nas, a jih po novih zahtevah ne bi smeli več prodajati. Usmeritve omogočajo, da avtomobile iz zaključka serije za omejeno obdobje in v okviru z direktivo 2007/46/ES določenih omejitev še lahko registrirajo, prodajo ali dajo v uporabo, čeprav njihova homologacija ni več veljavna.

Tako v Sloveniji letos ne bomo opažali statističnega pojava iz nekaterih drugih držav EU, kjer se je registracija avtomobilov avgusta zelo povečala (registrirali so vse, ki jim je zadnjega v mesecu potekla homologacija po 'starem' NEVC), septembra pa bo menda precej upadla.

Naša rešitev je dobra, kajne? A naj potolažim še tiste, ki sicer skrbijo za manj škodljivih snovi v izpuhu. Ti se pri avtomobilih niso spremenili, saj gre le za meritve, avtomobili pa zaradi tega niso nič drugačni.

Vsaj za zdaj gre predvsem za mnogo hrupa za nič … A saj smo tega pri evropskih birokratih že vajeni.

Novo na Metroplay: Jan Plestenjak iskreno o enem najbolj čustvenih trenutkov njegove glasbene kariere